handdator

Visa fullständig version : Kondition och Styrka


OK95
2010-08-26, 19:14
Hej. Jag undrar om det är en bra idé att köra styrketräning 3ggr/vecka och konditionsträning 2-3ggr/vecka? Jag kör styrketräning för volym och konditionsträningen är i medeltempo i ca 45-60min. Vi ska ha löptävling i skolan om ca 7 veckor, och jag undrar hur jag ska lägga upp konditionsträningen för maximalt resultat, samtidigt som jag styrketränar minst 3ggr/vecka?

Everest
2010-08-26, 19:21
Hej. Jag undrar om det är en bra idé att köra styrketräning 3ggr/vecka och konditionsträning 2-3ggr/vecka? Jag kör styrketräning för volym och konditionsträningen är i medeltempo i ca 45-60min. Vi ska ha löptävling i skolan om ca 7 veckor, och jag undrar hur jag ska lägga upp konditionsträningen för maximalt resultat, samtidigt som jag styrketränar minst 3ggr/vecka?

Hur lång är löptävlingen? Hur mycket brukar du löpträna i vanliga fall? Hur mycket tid kan du tänka dig att öägga ner under dessa 7 veckor?

OK95
2010-08-26, 19:22
Vi vet inte riktigt, men antagligen runt 8 km.

Everest
2010-08-26, 19:29
Hann visst editera under tiden du svarade. (Hur mycket brukar du löpträna i vanliga fall? Hur mycket tid kan du tänka dig att lägga ner under dessa 7 veckor? )

OK95
2010-08-26, 19:54
Jag brukar löpträna ca 3ggr i veckan, men det har blivit lite slappt under sommarlovet...Jag kan tänka mig att lägga ner 3-4 dagar i veckan.

Everest
2010-08-26, 20:04
Okej, då skulle jag köra två lätta löppass på mellan 5-10 km. Ett intervallpass 5*1000m med 3 min vila mellan och ett intervallpass 10*400m med 1 min vila alternativt 3-6km snabbdistans.

Sista veckan innan tävlingen sänker du träningsdosen något.

forslund
2010-08-26, 20:08
Det är för kort tid fram till tävlingen för att du ska kunna göra några radikala förändringar.

Jag skulle satsa på att bara träna på i sedvanlig ordning och skippa all styrketräning som kan påverka dina bens återhämtning den sista veckan innan tävlingen.

Kör vanlig löpning i 2-3 veckor till att börja med. Sedan går du på lite hårdare, lite kortare pass ett par gånger i veckan resterande veckor (dvs 1-2 lättare pass och 2 hårdare per vecka). Ett intervallpass och ett snabbdistans på ca 5 km, kanske kan vara en idé. Lugnare träning sista veckan.

Edit: Samma ord som Everest, fast lite krångligare och långsammare var jag :thumbup: