handdator

Visa fullständig version : Barista kurs?


jenJ
2010-08-26, 19:13
Hej!
Det är så att jag har funderat på att gå en barista kurs
men undrar om det är som att kasta pengarna i sjön?!
Den kursen jag har kollat på kostar 2900 kr.
Kan det va en bra ideé att gå kursen trots allt, det jag tänker på
är att mitt cv kanske ser mer "attraktivt" ut
med en barista utb när man söker café/barista jobb till skillnad från den som
inte har en utbildning?

Tips om en seriös och bra barista kurs?



Tack på förhand!

Scorpionida
2010-08-26, 19:17
haha, pengarna i sjön.

Madame
2010-08-26, 19:58
Den kostar förhållandevis lite pengar, det är en kurs som vemsomhelst kan gå, så frågan är hur bra det spetsar till CV:et. Inte alls skulle jag tro. Dock kan du ju gå den för din egen skull, för att du tycker det vore kul, men det kommer inte väga tungt på ditt CV. Det ser nog bättre ut om du haft bra jobb och bra erfarenheter att visa upp å berätta om plus rätt egenskaper som person.

F.W.Y.H
2010-08-26, 20:02
det är inte svårt att göra bra kaffe, skit i det, ägna tiden åt jobbsök istället!

Sir Anselm
2010-08-26, 21:09
det är inte svårt att göra bra kaffe, skit i det, ägna tiden åt jobbsök istället!

Ha ha ha, den var bra!

Det märks att du inte har någon erfarenhet i ämnet. Du kanske nöjer dig med Nescafé snabbpulver, men det finns såna som mig som förväntar mig en viss kvalité om ett ställe serverar espresso, cappucino eller latte. Ingen av dessa drycker är något som en otränad kan ställa sig och göra rakt upp och ner med bra resultat.

Är du seriöst intresserad av att jobba med kaffe tycker jag absolut du ska gå en barista-kurs! Här finns en: Löfbergs Lila (http://www.lofbergslila.se/sv/Out-of-Home/Vara-utbildningar/Espressoutbildningar/Barista-UNO/)

Scratch89
2010-08-26, 21:12
Det finns flera caféer som inte vill anställa folk om de inte gått något liknande. Nu är det så klart bara en grundkurs som inte gör en till coffee master 2000, men det ger som sagt en bra grund.

Källa: En gammal klasskompis. Hon jobbade på ett välkänt café här i stan.

Scorpionida
2010-08-26, 21:17
Det är i så fall tragiskt hur dagens arbetsmarknad ser ut. Arbetstagaren tvingas själv att betala en kurs som tar två timmar och som arbetsgivaren lätt kunde lära ut på stället.

Nordenator
2010-08-26, 22:21
Det är i så fall tragiskt hur dagens arbetsmarknad ser ut. Arbetstagaren tvingas själv att betala en kurs som tar två timmar och som arbetsgivaren lätt kunde lära ut på stället.

Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om. Sir Anselm har jag sett skriva om espresso både här och på riktigtkaffe. Vad kan du om kaffe egentligen? Jag tror absolut att många bra kaféer uppskattar - om inte kräver - en vettig grund inom konsten att extrahera bra kaffe.

Scorpionida
2010-08-26, 22:29
Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om. Sir Anselm har jag sett skriva om espresso både här och på riktigtkaffe. Vad kan du om kaffe egentligen? Jag tror absolut att många bra kaféer uppskattar - om inte kräver - en vettig grund inom konsten att extrahera bra kaffe.

Var inte meningen att dissa den ädla kaffekonsten:)

Men inte ska den anställda behöva punga ut egna pengar för kurser som egentligen bör ligga på arbetsgivarens ansvar. Lite som att du ska behöva betala grill-kurser för att jobba på Burger King. En principfråga.

Nordenator
2010-08-26, 22:37
Var inte meningen att dissa den ädla kaffekonsten:)

Men inte ska den anställda behöva punga ut egna pengar för kurser som egentligen bör ligga på arbetsgivarens ansvar. Lite som att du ska behöva betala grill-kurser för att jobba på Burger King. En principfråga.

Du förutsätter alltså att arbetsgivare ska bidra med all utbildning relevant för din arbetssyssla då du söker jobb? Det kanske sker om du ska jobba på en större kedja som typ Starbucks, men jag skulle aldrig som arbetsgivare för ett mindre kafé anställa någon helt grön. Man lär sig inte att göra vettig espresso på några timmar - eller dagar för den delen. Den som råkar ut för ett gäng taskiga shots på ett kafé lär inte vara en långvarig kund, och ett dåligt namn är svårt att tvätta bort.

Madame
2010-08-26, 22:38
Var inte meningen att dissa den ädla kaffekonsten:)

Men inte ska den anställda behöva punga ut egna pengar för kurser som egentligen bör ligga på arbetsgivarens ansvar. Lite som att du ska behöva betala grill-kurser för att jobba på Burger King. En principfråga.

Fast det blir ju gärna så att caféet väljer nån med barista-kurs före nån som inte har det, om det är många sökande. Och efterssom det nowadays faktiskt är väldigt många sökande till varje arbetstillfälle, så kan de välja rätt kräset och de tar de ju den som kommer kosta dem minst (kombinerat med andra kvalifikationer ofc).

(Nu gick jag emot det jag tidigare skrev om att det inte är så viktigt med en sån här kurs, jag vet, jag ändrade mig mmkej? :D)

chidde
2010-08-27, 01:44
Hej!
Det är så att jag har funderat på att gå en barista kurs
men undrar om det är som att kasta pengarna i sjön?!
Den kursen jag har kollat på kostar 2900 kr.
Kan det va en bra ideé att gå kursen trots allt, det jag tänker på
är att mitt cv kanske ser mer "attraktivt" ut
med en barista utb när man söker café/barista jobb till skillnad från den som
inte har en utbildning?

Tips om en seriös och bra barista kurs?



Tack på förhand!

det ar helt upp till dig sjalv, om du aldrig har jobbat i branschen och soker jobb som barista med ett genuint intresse for kaffe och vill jobba med det i framtiden sa blir mitt svar JA, speciellt om du kan se dig sjalv med ditt eget café i framtiden

viktigt att notera ar att utbildningen inte gor dig till en barista direkt, utan den ger dig en liten grund att sta pa, som mkt val kan leda till ditt forsta jobb pa ett café, dar du kommer utvecklas med hjalp av kollegor, praktisk erfarenhet, egna studier osv och forhoppningsvis bli en framgangsrik barista

forresten, om du redan har grunderna till att gora en bra kaffe sa ar det pengarna i sjon. efter att du har varit pa 3-4 stallen sa tittar arbetsgivaren inte langre pa utbildningen, utan mer ingaende pa vad det ar for caféer du har jobbat pa + att du antagligen kommer fa gora en kaffe som kommer att bedommas

det är inte svårt att göra bra kaffe, skit i det, ägna tiden åt jobbsök istället!

det har uttalandet avslojar ratt bra om hur van kaffedrickare du ar, bryggkaffet du har hemma som du mater upp med kopp varje dag och trycker pa on/off kanske ar svar att misslyckas med, men en espressomaskin pa riktiga caféer ar en annan historia... da snackar jag inte om den som kostade 3000 kr pa MediaMarkt utan gedigna maskiner i hundratusenkronorsklassen

med en duktig instruktor (som jag sjalv :D) sa kan man instruera en nagorlunda snabblard person att gora en bra kaffe pa en timme, sen tar det ytterligare ett par veckor for adepten att bli "consistent", sen uppmot en manad for att kunna hantera stressnivan som kan forekomma, sen kan det ta uppmot flera ar for att kunna gora monster som hjartan, blommor, paron, applen, apor etc

Verbatim
2010-08-27, 14:25
Kul tråd, underhållande att se kaffe elitens upprörda respons på F.W.H.Y's inlägg.

sen kan det ta uppmot flera ar for att kunna gora monster som hjartan, blommor, paron, applen, apor etc

När jag är ute med en specifik kompis, som är sockersöt så får han alltid hjärtan, medans jag får någon krimskrams istället. Jag hatar vackra människor.

Sir Anselm
2010-08-27, 15:29
Kul tråd, underhållande att se kaffe elitens upprörda respons på F.W.H.Y's inlägg.


Det här är allvarliga grejer!! :D

Nej men seriöst så finns det inom kaffevärlden precis samma engagemang, intresse och nörderi som inom t.ex. vinvärlden. Man snackar ursrungsland, typ av böna, underart, vilken höjd bönorna växt på, terroir, metoden som använts när de skördats, rostningsgrad, malgrad, tamptryck, temperatur på vattnet man brygger med, hur länge man brygger/extraherar, textur, doft och till sist smak och eftersmak.


När jag är ute med en specifik kompis, som är sockersöt så får han alltid hjärtan, medans jag får någon krimskrams istället. Jag hatar vackra människor.

Ha ha ha...

Kwon
2010-08-27, 15:31
Batista approves!
http://blog.i-supplements.net/wp-content/uploads/2009/10/batista-interview-20060922090636447-000.jpg

Scorpionida
2010-08-27, 16:49
Det här är allvarliga grejer!! :D

Nej men seriöst så finns det inom kaffevärlden precis samma engagemang, intresse och nörderi som inom t.ex. vinvärlden. Man snackar ursrungsland, typ av böna, underart, vilken höjd bönorna växt på, terroir, metoden som använts när de skördats, rostningsgrad, malgrad, tamptryck, temperatur på vattnet man brygger med, hur länge man brygger/extraherar, textur, doft och till sist smak och eftersmak.



Ha ha ha...

Eftersom jag nu råkade fastna i den här tråden måste jag bara fråga att hur vanlig är denna spetskompetens inom cafeteria världen? Tycker det är mest unga tjejer som fixar kaffet åt en. Ber om ursäkta för att jag kan låta lite spydig, men har fortfarande svårt att se att personalen skulle ha all den kompetens som du här radar upp.

Kan du rekommendera nån bra café i Stockholm för övrigt som du vet har denna expertis?

chidde
2010-08-27, 19:59
Det här är allvarliga grejer!! :D

Nej men seriöst så finns det inom kaffevärlden precis samma engagemang, intresse och nörderi som inom t.ex. vinvärlden. Man snackar ursrungsland, typ av böna, underart, vilken höjd bönorna växt på, terroir, metoden som använts när de skördats, rostningsgrad, malgrad, tamptryck, temperatur på vattnet man brygger med, hur länge man brygger/extraherar, textur, doft och till sist smak och eftersmak.



Ha ha ha...

... och da snackar Sir Anselm enbart om kaffet i sig, om drycken sedan ska bli en cappucino/latte sa kommer aven mjolken in i bilden och fragor kring det. vilken ar den optimala temperaturen? vilken ar den optimala fetthalten pa mjolken? vilken ar den ultimata tekniken for att fa en kramig konsistens osv osv osv


Eftersom jag nu råkade fastna i den här tråden måste jag bara fråga att hur vanlig är denna spetskompetens inom cafeteria världen? Tycker det är mest unga tjejer som fixar kaffet åt en. Ber om ursäkta för att jag kan låta lite spydig, men har fortfarande svårt att se att personalen skulle ha all den kompetens som du här radar upp.

Kan du rekommendera nån bra café i Stockholm för övrigt som du vet har denna expertis?

jag vet ingenting om stockholm, men i Helsingborg har vi ett riktigt smultronstalle som heter Koppi (http://www.koppi.se/)
dar har man inte bara lyckats fa till kvalitén pa kaffet, alla andra bitar har fallit naturligt pa sin plats vad galler vanlig och valkommande service, inredning och lage.. jag ar typ hemma 1-2 ggr om aret, men jag ramlar in dar minst ett par ggr nar jag val ar pa visit i min hemstad

den dar expertisen och extra touchen ar ratt svar att hitta pa stora kedjor som starbucks, waynes, espresso house etc.. dar far man oftast, som du sager.. kaffe av en blond, ung och vacker dam.. men rakna med att din cappucino kommer se ut nat i stil med det har:

http://cappuccinoxpert.com/wp-content/uploads/2008/12/cappuccino-cup-opt.jpg

... nar den egentligen borde se ut nat i stil med:

http://1.bp.blogspot.com/_M1REelD8OCw/SnwNwXExT0I/AAAAAAAAB2g/678yz0RJgjA/s400/federico-landi-cappuccino-al-bar.jpg

bild 1 har vi ett typiskt exempel dar mjolken antagligen har blivit overhettad langt over rek. maximum pa 75 grader. mjolken ar mer bubblig an kramig och drycken har redan separerat sig pga overhettad mjolk.. tecken pa detta ar att chokladen pa toppen har sjunkit igenom och gjort "hal" pa ytan som forovrigt ar matt

bild 2 ar en sa nara en perfekt cappucino som man kan komma, visserligen inget monster men det ar inte det vasentliga just nu. den gyllenbruna kramen fran kaffet har foljt med upp till ytan, mycket av smaken sitter dar och det ar ett tecken pa att den har gift sig val med mjolken, ytan ar sa pass blank sa att man "typ" kan spegla sig, ett bevis pa att mjolken har har fatt en perfekt konsistens och temperaturen ligger antagligen runt 65-75 grader, vilket ar intervallet da man kan dricka den utan att branna sig pa tungan.. alltsa precis pa det harfina innan proteinet i mjolken koagulerar

Sir Anselm
2010-08-28, 08:23
Eftersom jag nu råkade fastna i den här tråden måste jag bara fråga att hur vanlig är denna spetskompetens inom cafeteria världen? Tycker det är mest unga tjejer som fixar kaffet åt en. Ber om ursäkta för att jag kan låta lite spydig, men har fortfarande svårt att se att personalen skulle ha all den kompetens som du här radar upp.

Kan du rekommendera nån bra café i Stockholm för övrigt som du vet har denna expertis?

De flesta har naturligtvis ingen koll alls på detta, det är ju det som är problemet ;)

Är ju likadant med servitörer/servitriser för att fortsätta med vin-liknelsen.

Därav också min rekommendation att verkligen gå en kurs för att lära sig ordentligt, om man nu har tankar på att jobba inom kafé-branschen. Då minskar ju risken för att jag blir besviken när jag köper espresso ute lite lite grann :D

Eftersom jag inte bor i Stockholm går jag på hörsägen, men Drop Coffee på Wollmar Yxkullsgatan 10 ska tydligen vara riktigt bra. Dessutom har ett av de större microrosterierna, Johan & Nyström, en konceptbutik på Swedenborgsgatan 7, där lär de servera bra grejer. Vill man ta en snabb kopp och samtidigt kolla på lite maskiner och tillbehör rekommenderar jag Kaffecompagniet på Birkagatan 10, där har jag köpt en del grejer.

F.W.Y.H
2010-09-09, 20:42
Ha ha ha, den var bra!

Det märks att du inte har någon erfarenhet i ämnet. Du kanske nöjer dig med Nescafé snabbpulver, men det finns såna som mig som förväntar mig en viss kvalité om ett ställe serverar espresso, cappucino eller latte. Ingen av dessa drycker är något som en otränad kan ställa sig och göra rakt upp och ner med bra resultat.

Är du seriöst intresserad av att jobba med kaffe tycker jag absolut du ska gå en barista-kurs! Här finns en: Löfbergs Lila (http://www.lofbergslila.se/sv/Out-of-Home/Vara-utbildningar/Espressoutbildningar/Barista-UNO/)


Näe, 4 år i restaurangbranschen varav två på golvet och ett antal tusen espressos senare är nog ingen erfarenhet att räkna in.

Jämnt tryck, bra bönor och maskin är det som spelar roll.