handdator

Visa fullständig version : "arnold pressar" funderingar


s.m.f
2010-08-26, 11:33
Förra axelpasset körde jag lite arnoldpressar efter övertalning av en träningspartner om att dom var förträffliga. Tog lite annorlunda, körde ganska lätt. Nog för att det är bra att variera, men frågan är fyller arnoldpressen någon funktion, eller är det bara en sämre variant på (vanliga) hantelpressar för axlar?

Pjotor
2010-08-26, 11:44
Muskelaktivering för Arnoldpress: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

Muskelaktivering för vanlig hantelpress: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html

Tanken är att aktivera laterala axelmusklerna lite mer. Har inte gjort den själv så jag kan inte ge någon förstahandsrecension.

eequal
2010-08-26, 12:28
Jag själv föredrar Arnold pressarna, har själv väldigt dålig rörlighet i mina axlar. Genom att man vrider handflatorna till sig/från sig på väg ner/upp så kan jag pressa dem i en behagligare bana.

JimmyJoe
2010-08-26, 15:32
Bra övning för varitation. Inte så mycket mer i min mening,

Arne Persson
2010-08-26, 15:36
En förträfflig övning!
http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw

Ondskapelsen
2010-08-26, 22:25
En förträfflig övning!
http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw

Skulle den store Arne rekommendera denna istället för vanliga hantelpressar eller som ett komplement?

Arne Persson
2010-08-27, 07:15
Skulle den store Arne rekommendera denna istället för vanliga hantelpressar eller som ett komplement?

Faktiskt rekommendera.

Martin Löwgren
2010-08-27, 08:07
Analyserar man biomekaniken finns det inga större fördelar med Arnold pressar gemtemot vanliga hantelpressar.

Många kan dessutom få ont av att föra hantlarna framåt/inåt under samtidigt belastning vilket sker i arnoldpressar.

Visst kan man använda de som variation men vanliga hantelpressar fyller funktionen av att attackera de främre fibrerna av axelmuskeln alldeles förträffligt.

Aktivering av m. deltoideus förändras inte märkbart förutom att de blir an aningen större flexionsrörelse i arnoldpressar om pressandet sker i läget där armbågarna pekar framåt.

Arne Persson
2010-08-27, 08:35
Analyserar man biomekaniken finns det inga större fördelar med Arnold pressar gemtemot vanliga hantelpressar.

Många kan dessutom få ont av att föra hantlarna framåt/inåt under samtidigt belastning vilket sker i arnoldpressar.

Visst kan man använda de som variation men vanliga hantelpressar fyller funktionen av att attackera de främre fibrerna av axelmuskeln alldeles förträffligt.

Aktivering av m. deltoideus förändras inte märkbart förutom att de blir an aningen större flexionsrörelse i arnoldpressar om pressandet sker i läget där armbågarna pekar framåt.

Många med axelskador av olika typer har kunnat köra denna övning, så som jag lär ut den, utan några större problem. Det är av de övningar som sjukgymnaster o dyl. brukar fästa extra uppmärksamhet på under mina utbildningar.

ARMSTARK
2010-08-27, 09:04
Jag tror att denna övning rent av, liksom drag och pressövningar bakom nacken, skulle kunna förebygga bla. axelproblem, om man hade kört dessa övningar från början.

Martin Löwgren
2010-08-27, 09:15
Många med axelskador av olika typer har kunnat köra denna övning, så som jag lär ut den, utan några större problem. Det är av de övningar som sjukgymnaster o dyl. brukar fästa extra uppmärksamhet på under mina utbildningar.

Vid vilka axeldiagnoser har det funkat att köra arnoldpressar men inte vanliga pressar?

Ondskapelsen
2010-08-27, 10:43
Vad är grejen? Är det att man kopplar in laterala deltoid mer? Eller är det bara ett "mjukare" rörelsemönster? eller vad är grejen?

Martin Löwgren
2010-08-28, 08:37
Vad är grejen? Är det att man kopplar in laterala deltoid mer? Eller är det bara ett "mjukare" rörelsemönster? eller vad är grejen?

Om med laterala du menar de bakre fibrerna är de aldrig aktiva under pressövningar då dessa inte kan utföra den funktionen över axelleden.

Om med laterala menar de mellersta fibrerna så borde de vara aningen mer aktiva under arnoldpress, ja men aldrig lika aktiva som de är under en ren abduktionsrörelse som är dess huvudfunktion.

Ondskapelsen
2010-08-28, 09:08
Anterior = fram?
Lateral = mitten?
Posterior = bakre?

Har jag fått för mig iaf.

Arne Persson
2010-08-28, 09:12
Vid vilka axeldiagnoser har det funkat att köra arnoldpressar men inte vanliga pressar?

Exempelvis vid supraspinatustendinit känns det betydligt mindre med Arnoldpress jmf med vanlig hantelpress. Arnoldpressen har, korrekt utförd, ett betydligt skonsammare startläge för axelleden.

a-johansson
2010-08-28, 09:19
Anterior = fram?
Lateral = mitten?
Posterior = bakre?

Har jag fått för mig iaf.

Medial = mitten.

Arne Persson
2010-08-28, 09:21
Medial = mitten.

Medial=kan betyda inre (tex M. vastus medialis)

Anders The Peak
2010-08-28, 09:24
Fast Arnold pressar är egentligen Larry pressar med lite modifiering:

http://www.youtube.com/watch?v=vVZpDwE6rFc

Anders The Peak
2010-08-28, 09:45
Fast Arnold pressar är egentligen Larry pressar med lite modifiering:

http://www.youtube.com/watch?v=vVZpDwE6rFc

Och jag har inte sett Arnold köra pressar som de presenteras i den här tråden utan det är efterhandskonstruktioner. Har en del artiklar med hans axelträning från tidigt 70-tal med bilder som visar att han körde pressarna likt Larry.

Men Arne kanske träffade Arnold i Göteborg när han var här och gästposerade och kanske såg hans träning då.

Arne Persson
2010-08-28, 10:05
Och jag har inte sett Arnold köra pressar som de presenteras i den här tråden utan det är efterhandskonstruktioner. Har en del artiklar med hans axelträning från tidigt 70-tal med bilder som visar att han körde pressarna likt Larry.

Men Arne kanske träffade Arnold i Göteborg när han var här och gästposerade och kanske såg hans träning då.

Jämför gärna min teknik med bilderna från Arnolds utförande.
Från en av Arnolds gamla kultkurser från 70-talet. Denna kurs är från 76.

a-johansson
2010-08-28, 10:19
Medial=kan betyda inre (tex M. vastus medialis)

Absolut, medial betyder mot kroppen med lateral som motsats (från kroppen). t.ex. M. Vastus Lateralis, yttre.

Anders The Peak
2010-08-28, 11:32
Jämför gärna min teknik med bilderna från Arnolds utförande.
Från en av Arnolds gamla kultkurser från 70-talet. Denna kurs är från 76.
Det var precis den jag refererade till i mitt inlägg och där ser man att den är en Larry Press lite modifierad och inte en skruvpress som visats i flera inlägg.

minishcap
2010-08-28, 11:42
När jag återhämtade mig från min axelskada och började med tyngre vikter (för mig) körde jag Arnoldpressar eftersom det var mer skonsamt för mina axlar. Väldigt rolig övningar att köra också.

Anders The Peak
2010-08-28, 12:12
När jag återhämtade mig från min axelskada och började med tyngre vikter (för mig) körde jag Arnoldpressar eftersom det var mer skonsamt för mina axlar. Väldigt rolig övningar att köra också.

Om du vill bygga ordentliga axlar är det här en bättre övning för bredden jämfört med arnold press och betydligt skonsammare för axlarna.
http://www.davedraper.com/fusionbb/showpost.php?post/508358/

Martin Löwgren
2010-08-28, 12:28
Exempelvis vid supraspinatustendinit känns det betydligt mindre med Arnoldpress jmf med vanlig hantelpress. Arnoldpressen har, korrekt utförd, ett betydligt skonsammare startläge för axelleden.Det är möjligt att den har men jag förstår bara inte vem som testat detta?

För vid supraspinatustendinit ska du absolut inte köra några pressar över huvudet eller för den delen några flexions eller abduktionsrörelser över 70-80 grader om du vill få den skadan att läka.

Arne Persson
2010-08-28, 12:42
Det är möjligt att den har men jag förstår bara inte vem som testat detta?

För vid supraspinatustendinit ska du absolut inte köra några pressar över huvudet eller för den delen några flexions eller abduktionsrörelser över 70-80 grader om du vill få den skadan att läka.

Jag har testat dom under många år både på mig själv och folk med skador, bl.a från sjukgymnaster i Löddes vårdcentral mm.

Jag botade min egen mkt långdragna supraspinatus tendinit med att skruvpressa en 32 kgs kettlebell några gånger. Smärtan försvann nästan omgående. Hade då dragits med den i över två år.

Stråhle
2010-08-28, 12:50
Jag har testat dom under många år både på mig själv och folk med skador, bl.a från sjukgymnaster i Löddes vårdcentral mm.

Jag botade min egen mkt långdragna supraspinatus tendinit med att skruvpressa en 32 kgs kettlebell några gånger. Smärtan försvann nästan omgående. Hade då dragits med den i över två år.

Är det samma som övning som arnoldpress?

Martin Löwgren
2010-08-28, 12:53
Jag har testat dom under många år både på mig själv och folk med skador, bl.a från sjukgymnaster i Löddes vårdcentral mm.

Jag botade min egen mkt långdragna supraspinatus tendinit med att skruvpressa en 32 kgs kettlebell några gånger. Smärtan försvann nästan omgående. Hade då dragits med den i över två år.

Ok, men jag skulle nog ändå akta mig innan jag rekommenderade pressar ovanför horisontalplanet till personer med supraspinatustendiniter. Finns inte så många naprapater/sjukgymnaster som skulle få för sig att tala om för patienter med denna diagnos att pressa saker över huvudhöjd och finns de det vore det intressant och veta varför de gör det och vad tanken är.

Arne Persson
2010-08-28, 13:10
Är det samma som övning som arnoldpress?

En variant på det.

Arne Persson
2010-08-28, 13:16
Ok, men jag skulle nog ändå akta mig innan jag rekommenderade pressar ovanför horisontalplanet till personer med supraspinatustendiniter. Finns inte så många naprapater/sjukgymnaster som skulle få för sig att tala om för patienter med denna diagnos att pressa saker över huvudhöjd och finns de det vore det intressant och veta varför de gör det och vad tanken är.

Jag TESTAR alltid ut övningar när det handlar om problem. Jag rekommenderar ingenting vid skador. Det är ju inte ens säkert att sk "vedertagna" övningar alltid funkar. En primärövning jag brukar använda är min variant på rotatorkuffen med avlastning så att den statiska spänningen släpper i M. supraspinatus och istället underlättas genomblödningen.

Gabriel174
2010-08-28, 14:48
En förträfflig övning!
http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw

Ska man sträcka ut armarna helt som här: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

Eller borde man efterlikna ditt utförande?

Arne Persson
2010-08-28, 15:01
Ska man sträcka ut armarna helt som här: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

Eller borde man efterlikna ditt utförande?

I en Arnold press skall armarna INTE sträckas ut.

bertbert
2010-08-28, 15:03
Bild på ahnuld själv...

http://www.thearnoldfans.com/bodybuilding/arnoldpress.jpg

Notera de böjda armarna i toppläget.

Även Berra ger denna övnings sitt godkännande.

Arne Persson
2010-08-28, 15:41
Jämför gärna min teknik med bilderna från Arnolds utförande.
Från en av Arnolds gamla kultkurser från 70-talet. Denna kurs är från 76.

Läser i texten i övningsutförandet så står där tydligt att armarna inte skall sträckas ut.

Gabriel174
2010-08-28, 22:56
I en Arnold press skall armarna INTE sträckas ut.

Gracias :)

minishcap
2010-08-29, 08:58
Om du vill bygga ordentliga axlar är det här en bättre övning för bredden jämfört med arnold press och betydligt skonsammare för axlarna.
http://www.davedraper.com/fusionbb/showpost.php?post/508358/

Är det inte den övningen som flera varnar för, eller är det endast om man har använder ett smalt grepp?

Salus
2010-08-29, 09:02
Är det inte den övningen som flera varnar för, eller är det endast om man har använder ett smalt grepp?

Det är väl mest M Löwgren som svartmålat övningen?

Anders The Peak
2010-08-29, 09:02
Är det inte den övningen som flera varnar för, eller är det endast om man har använder ett smalt grepp?

Nu ska jag inte gå in på drag till hakan som är en annan övning det här är hög rodd. Det du ser är slutläget på övningen. Lou Ferrigno körde en variant av den här och du kan hitta filmer på youtube en mycket effektiv övning. Arnolds press och den här och många andra namnkallade öningar kommer egentligen från Vince Gironda (http://en.wikipedia.org/wiki/Vince_Gironda)som var 60-70 talets supertränare.

minishcap
2010-08-29, 09:06
Nu ska jag inte gå in på drag till hakan som är en annan övning det här är hög rodd. Det du ser är slutläget på övningen. Lou Ferrigno körde en variant av den här och du kan hitta filmer på youtube en mycket effektiv övning. Arnolds press och den här och många andra namnkallade öningar kommer egentligen från Vince Gironda (http://en.wikipedia.org/wiki/Vince_Gironda)som var 60-talets supertränare.

Okej, jag fick för mig att du åsyftade drag till hakan. :)

Arne Persson
2010-08-29, 09:21
Nu ska jag inte gå in på drag till hakan som är en annan övning det här är hög rodd. Det du ser är slutläget på övningen. Lou Ferrigno körde en variant av den här och du kan hitta filmer på youtube en mycket effektiv övning. Arnolds press och den här och många andra namnkallade öningar kommer egentligen från Vince Gironda (http://en.wikipedia.org/wiki/Vince_Gironda)som var 60-70 talets supertränare.

Då kanske det är på sin plats att tilllägga att det var inte Larry Scott som "uppfann" Scottbänken/brädan. Det var också Vince Gironda som var uppfinnaren. Har testat originalbrädan (preacherbänken) när jag besökte hans gym på 90-talet. Ett äkta kultgym!

Martin Löwgren
2010-08-30, 09:53
Det är väl mest M Löwgren som svartmålat övningen?

Absolut inte, googla runt lite så får du läsa om andra naprapater och sjukgymnaster som säger detsamma.

Jag baserar aldrig mina inlägg enbart på egna åsikter.

prOtotype
2010-08-30, 13:32
Absolut inte, googla runt lite så får du läsa om andra naprapater och sjukgymnaster som säger detsamma.

Jag baserar aldrig mina inlägg enbart på egna åsikter.

Nej det är viktigt att ta del av andras texter också.


Jag upplever ibland en smärta i axelleden som jag härrör till muskelfästet när jag kört axelpressar med hantlar. Jag kunde få samma smärta i axlarna förut innan jag lärde mig bättre teknik i bänkpressen.
Bara när jag håller armarna i startposition för axelpress så känner jag en högre anspänning över axelleden än när jag vrider runt dom till arnoldpressposition.
Jag ska prova att köra arnoldpressar nästa pass och återkomma med resultat.

Lance Uppercut
2010-08-30, 13:36
Nu ska jag inte gå in på drag till hakan som är en annan övning det här är hög rodd. Det du ser är slutläget på övningen. Lou Ferrigno körde en variant av den här och du kan hitta filmer på youtube en mycket effektiv övning. Arnolds press och den här och många andra namnkallade öningar kommer egentligen från Vince Gironda (http://en.wikipedia.org/wiki/Vince_Gironda)som var 60-70 talets supertränare.

Hittade inget vettigt på youtube, är den inbakad i en längre träningsvideo med flera övningar?

prOtotype
2010-09-07, 09:45
Jag upplever ibland en smärta i axelleden som jag härrör till muskelfästet när jag kört axelpressar med hantlar. Jag kunde få samma smärta i axlarna förut innan jag lärde mig bättre teknik i bänkpressen.
Bara när jag håller armarna i startposition för axelpress så känner jag en högre anspänning över axelleden än när jag vrider runt dom till arnoldpressposition.
Jag ska prova att köra arnoldpressar nästa pass och återkomma med resultat.

Jag har bara kört ett axelpass men smärtan var som bortblåst när jag körde arnoldpressarna istället. Fick något av den bästa pumpen jag har haft i framsida axlar också. Helt klart ersättare av tidigare axelövning. Någon som har information angående tricepsaktivering i arnoldpress? Känns som att det blir mindre än i axelpress, om inte annat för att man använder mindre vikter.

Martin Löwgren
2010-09-07, 10:33
Jag har bara kört ett axelpass men smärtan var som bortblåst när jag körde arnoldpressarna istället. Fick något av den bästa pumpen jag har haft i framsida axlar också. Helt klart ersättare av tidigare axelövning. Någon som har information angående tricepsaktivering i arnoldpress? Känns som att det blir mindre än i axelpress, om inte annat för att man använder mindre vikter.

Eftersom triceps under pressövningar endast bidrar med sträckning av armbågsleden (ja det långa huvudet bidrar även till viss del även med stabilitet) ska det inte vara någon större skillnad.

Mvh

Ondskapelsen
2010-09-07, 10:42
Om du vill bygga ordentliga axlar är det här en bättre övning för bredden jämfört med arnold press och betydligt skonsammare för axlarna.
http://www.davedraper.com/fusionbb/showpost.php?post/508358/

nMTU5XCD7kc

Den?

köttt
2010-09-07, 11:57
Den såg ju inte allt för skonsam ut

Commando1980
2010-09-07, 13:17
Förra axelpasset körde jag lite arnoldpressar efter övertalning av en träningspartner om att dom var förträffliga. Tog lite annorlunda, körde ganska lätt. Nog för att det är bra att variera, men frågan är fyller arnoldpressen någon funktion, eller är det bara en sämre variant på (vanliga) hantelpressar för axlar?

den kan vara användbar vid vissa typer av skador som förhindrar att man köra vanliga axelpressar (och kanske som rehabövning). annars tycker jag man bör hålla sig till vanliga axelpressar + sidolyft.

Grazzafukkinrazzi
2010-09-07, 13:21
nMTU5XCD7kc

Den?

det där ser mer ut som något värdelöst försök till hängande stötdrag.

Fredrik_S
2010-09-07, 13:48
det där ser mer ut som något värdelöst försök till hängande stötdrag.

Eh va? Ser ut som ett mycket lyckat försök till explosivitetsträning av en stor del av hela kroppen.

Sheogorath
2010-09-07, 13:57
Eh va? Ser ut som ett mycket lyckat försök till explosivitetsträning av en stor del av hela kroppen.

Nej, det ser mer ut som ett värdelöst försök till hängande stötdrag.

saab900
2010-09-07, 14:02
Jag skiter i vad herr Löwgren säger. Jag som har haft problem med en inflammerad supraspinatus för några år sedan får ofta känningar första setet under vanliga axelpressar, och sedan känningar igen när jag lägger mig på sidan i sängen på kvällen efter passet. Jag har nu prövat Arnoldpressar några pass, och det känns inte ett dugg av smärtan varken under utförandet eller senare. Det enda "negativa" är att jag fick gå ned en hantelstorlek för att orka Arnoldpressa, och det kan ju vara jobbigt för egot.

Martin Löwgren
2010-09-07, 14:10
Nej, det ser mer ut som ett värdelöst försök till hängande stötdrag.

+1

Ser även ut som en misslyckad frivändning :Virro

Pungis
2010-09-07, 14:11
+1

Ser även ut som en misslyckad frivändning :Virro

Vad hände med kampsportsartikeln martin? Skulle svara och tacka men då var den borta

Förresten så kunde jag inte Pma tillbaka till dig för några v sen pga full box. Provar igen nu!

Martin Löwgren
2010-09-07, 14:12
Vad hände med kampsportsartikeln martin? Skulle svara och tacka men då var den borta

Förresten så kunde jag inte Pma tillbaka till dig för några v sen pga full box. Provar igen nu!

Dunno :), men den finns på blogg.

Mvh

Doctor Snuggles
2010-09-07, 14:22
Nej, det ser mer ut som ett värdelöst försök till hängande stötdrag.

Såg inget värdelöst med det.

Sheogorath
2010-09-07, 14:31
Såg inget värdelöst med det.

Nehepp. Jag tycker att det ser lite retarded ut.

4frTR-t41s8

Ser jag dem utföras såhär tänker jag att det är någon som vet vad han/hon sysslar med.

Doctor Snuggles
2010-09-07, 14:57
Nehepp. Jag tycker att det ser lite retarded ut.

4frTR-t41s8

Ser jag dem utföras såhär tänker jag att det är någon som vet vad han/hon sysslar med.

Vad är det som är utvecklingsstört? Att han hoppar till? Det har jag sett flertalet olympier göra i sin träning också. Sen är det väl inte en riktig high pull variant, utan mer en gymövning i vilket fall.

Sheogorath
2010-09-07, 15:16
Vad är det som är utvecklingsstört? Att han hoppar till? Det har jag sett flertalet olympier göra i sin träning också. Sen är det väl inte en riktig high pull variant, utan mer en gymövning i vilket fall.

Det som ser retarded ut är hur han lyfter knäna uppe i luften. Det har jag inte sett någon av rang göra. Jämför med den här glada amatören. Inget konstlande uppe i luften.

VtOPgv8ZxYg

Doctor Snuggles
2010-09-07, 16:42
Det som ser retarded ut är hur han lyfter knäna uppe i luften. Det har jag inte sett någon av rang göra. Jämför med den här glada amatören. Inget konstlande uppe i luften.


Va? Jag har sett en massa tyngdlyftare som lyfter knäna i luften (inte så mycket iof, men ändå), antagligen som en följd av att försöka explodera upp så mycket som möjligt och att "sätta" sig i rätt position för att ta emot vikten.
Även om inte, så blir det ju knappast "retarded" för att en glad amatör gör det, särskilt om han inte försöker göra ett riktigt olympiskt (tränings)lyft ändå. Men vi kanske helt enkelt har olika ribbor för vad som gör ett lyft utvecklingsstört. ;)

cero
2010-09-07, 17:23
Spelar det igentligen någon roll om han lyfter knäna eller inte? Skulle vara kul om utförandet i sig var bra/dåligt och inte hurvida hans ben ser efterblivna ut.

Doctor Snuggles
2010-09-07, 17:33
Spelar det igentligen någon roll om han lyfter knäna eller inte? Skulle vara kul om utförandet i sig var bra/dåligt och inte hurvida hans ben ser efterblivna ut.

Den som AndersToppen länkade till var en upright row, vilken kan ha lite olika utföranden (vissa anses potentiellt vara mer skadliga än andra), men inte explosivt. Jag gissar att high pulls dock är mer skonsamma för axelleden än vanliga upright rows där man vrider på axelleden, då man egentligen inte håller med muskelstyrka i toppläget utan når upp dit via momentum.

Men jag skulle vidare gissa att en mer framåtlutad roddvariant där man inte vrider på axelleden utan går rakt upp och inte böjer armbågarna i mer än 90 grader är mest skonsam och effektiv.

cero
2010-09-07, 19:33
Syftade mest på videon Ondskapelsen länkade. Tackar för info!

DarcyGrahn
2010-09-07, 19:34
Doctor Snuggles: Det där är usel teknik om det var menat som ett hängande stötdrag. Stången går LÅNGT utanför kroppen. Armbågarna går bakåt (säkert på grund av att han drar med armarna istället för trycker på med ben och traps). Plus att hoppa upp sådär i luften gör ingen tyngdlyftare som har bra teknik. Däremot att dippa ner lite efter man dragit klart gör dock många tyngdlyftare. Ofta för att inte tappa känslan för "switchen". Alltså övergången mellan drag och nergång/uppfångning.

Luca Brasi
2010-09-07, 20:53
Det är väl mest M Löwgren som svartmålat övningen?
Nej googla bad exercises eller något åt det hållet.

Anders The Peak
2010-09-07, 21:00
Nej googla bad exercises eller något åt det hållet.
Allt handlar om förstånd och lite anatomiska kunskaper om man har det så är den här övningen fenomenalt bra.
Rätt grepp och inte för mycket vikt(12-30reps) så att man använder rätt muskler så ger den bra utdelning.
Den här beskrivningen beskriver en rätt utförd upright row (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html)

Om man vill attackera mer baksida och lateral deltoid så lutar man sig bara lite mer framåt och drar stången till bröstvårtshöjd...

Den här kan vara bra att läsa (http://www.exrx.net/WeightTraining/Safety.html#anchor64967)

Anders The Peak
2010-09-07, 21:18
Allt handlar om förstånd och lite anatomiska kunskaper om man har det så är den här övningen fenomenalt bra.
Rätt grepp och inte för mycket vikt(12-30reps) så att man använder rätt muskler så ger den bra utdelning.
Den här beskrivningen beskriver en rätt utförd upright row (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html)

Om man vill attackera mer baksida och lateral deltoid så breddar man greppet en aning och lutar sig bara lite mer framåt och drar stången till bröstvårtshöjd...

Den här kan vara bra att läsa (http://www.exrx.net/WeightTraining/Safety.html#anchor64967)

Rättade till utförandet ...

charles manson
2010-09-07, 21:28
Ska pröva dom där arnold pressarna imorgon på axelpasset, måste säga att dom ser lite läskiga ut.. hehe