handdator

Visa fullständig version : Utlandsresa


Lellan
2010-08-26, 09:55
Utan att gå in alltför mkt på det, har jag levt lite väl mkt omtänksamt mot min oroliga mor, som blir riktigt sjuk av oro (for real) och därför har jag valt bort vissa grejer som hon tycker är jeetefarliga. Däribland resor, men förra sommaren insåg jag att "oops, är ju mitt liv jag lever?" och åkte till farliga Danmark. :D I somras åkte jag till jättefarliga Malmö ("dötsknarkarrånarstad"), men nu ska jobbet till italien.

Och jag, har äntligen en ypperlig ursäkt, både inför mig själv (seriöst, det är inte såå kul att orsaka grandios oro hos sin mor till den grad att hon på riktigt nästan dör, levande förälder beats död alla ggr) och henne (danmark o malmö fick hon inte veta) att åka.

Jag tror inte att jag är flygrädd, tycker bara att det är så skönt att ha en ordentlig ursäkt + att äntligen få testa flyga å resa!

Det roliga är att ingen typ vet att jag aldrig åkt ngnstans, folk brukar fråga "har du varit i *insert ställe på jorden*?" och brukar svara "nej, där har jag inte varit?" och så babblar folk på om sin resa, för det är vad folk vill. :D

Men iaf; jag har skaffat pass och lärt mig att man max får ha med sig 1 liter vätska i handbagaget. Behöver man veta mer el är det bara att åka? *popcorn* (Outade för en kollega jag åker med, han blev svårt chockskadad tror jag, kanske är ett unikum som 30+:are att aldrig ha åkt ngnstans). (Känner mig nästan löjlig att fråga folk jag känner, alla förutsätter alltid att man har gjort det fast jag aldrig sagt att jag har. Bara varit tyst om att jag aldrig har.. ;)).

Scratch89
2010-08-26, 10:02
Se till att passet är giltigt hela resan. Nu ligger Italien i EU så det är rätt chill, men om du skulle utanför EU så kan det finnas regler om att passet ska vara giltigt t.ex ett halvår efter resans slut.

Angående handbagagerestriktionerna, så gäller en deciliter vätska. Detta ska förvaras i en enlitersplastpåse som är återförslutningsbar. Handbagaget får inte väga mer än 10 kg och vara större än 55 x 40 x 25 cm, eller något sånt. Ditt bagage får inte väga mer än 15 kg.

Jazzman
2010-08-26, 10:03
Utan att gå in alltför mkt på det, har jag levt lite väl mkt omtänksamt mot min oroliga mor, som blir riktigt sjuk av oro (for real) och därför har jag valt bort vissa grejer som hon tycker är jeetefarliga. Däribland resor, men förra sommaren insåg jag att "oops, är ju mitt liv jag lever?" och åkte till farliga Danmark. :D I somras åkte jag till jättefarliga Malmö ("dötsknarkarrånarstad"), men nu ska jobbet till italien.

Och jag, har äntligen en ypperlig ursäkt, både inför mig själv (seriöst, det är inte såå kul att orsaka grandios oro hos sin mor till den grad att hon på riktigt nästan dör, levande förälder beats död alla ggr) och henne (danmark o malmö fick hon inte veta) att åka.

Jag tror inte att jag är flygrädd, tycker bara att det är så skönt att ha en ordentlig ursäkt + att äntligen få testa flyga å resa!

Det roliga är att ingen typ vet att jag aldrig åkt ngnstans, folk brukar fråga "har du varit i *insert ställe på jorden*?" och brukar svara "nej, där har jag inte varit?" och så babblar folk på om sin resa, för det är vad folk vill. :D

Men iaf; jag har skaffat pass och lärt mig att man max får ha med sig 1 liter vätska i handbagaget. Behöver man veta mer el är det bara att åka? *popcorn* (Outade för en kollega jag åker med, han blev svårt chockskadad tror jag, kanske är ett unikum som 30+:are att aldrig ha åkt ngnstans). (Känner mig nästan löjlig att fråga folk jag känner, alla förutsätter alltid att man har gjort det fast jag aldrig sagt att jag har. Bara varit tyst om att jag aldrig har.. ;)).

Pass, Pesetas, P-piller & Piljetter (Pass, Euro, P-piller & Pilletter låter inte lika bra)

Nitrometan
2010-08-26, 10:07
Handbagaget får inte väga mer än 10 kg och vara större än 55 x 40 x 25 cm, eller något sånt. Ditt bagage får inte väga mer än 15 kg.
Bagagereglerna är olika på olika flygbolag. Kolla på hemsidan för de du ska flyga med.

En tjej flög hit från Brasilien med byte i Frankfurt. På det brasilianska bolagets plan fick man ha 40 kg bagage, men på SAS/Lufthansa från Frankfurt var det bara 20 kg. ;)

Scratch89
2010-08-26, 10:10
Bagagereglerna är olika på olika flygbolag. Kolla på hemsidan för de du ska flyga med.

En tjej flög hit från Brasilien med byte i Frankfurt. På det brasilianska bolagets plan fick man ha 40 kg bagage, men på SAS/Lufthansa från Frankfurt var det bara 20 kg. ;)

Frågan är hur man fysiskt kan ta med sig 40 kg i bagage. Jag tyckte att 10-15 kg var tillräckligt jobbigt att släpa på.

Stoltz
2010-08-26, 10:10
Kan inte vara särskilt hjälpsam, jag råpluggar reglerna innan resan varje gång. Är nog senil vad gäller mina resor.

Men lycka till och fan vad kul att du får ut och resa! :thumbup: Love it!

Nitrometan
2010-08-26, 10:12
Frågan är hur man fysiskt kan ta med sig 40 kg i bagage. Jag tyckte att 10-15 kg var tillräckligt jobbigt att släpa på.

Kvinnor kan!

Det finns väskor med hjul.

Sen hade hon inte 40 kg bagage. Men över 20 var det.

Nitrometan
2010-08-26, 10:14
F'resten Lellan. Gört!

Italien är en fint och trevligt land. Buona campagna!

Iaf som turist. Jag gillar inte deras politik på nåt sätt.

Passa på att njuta när du är där! De kan vin och mat...

kaer
2010-08-26, 10:30
ett 'omg' är på sin plats :-(
Alltså, det duger inte att ens mor dikterar ens liv när man är 30+.


Hursomhelst, har du pass och visakort så löser sig resten. Prata inte om bomber i säkerhetskontrollen.

Läs på lite om stället du ska till innan, om det är ngt särskilt du vill se.

Snobbe
2010-08-26, 11:08
Se till att passet är giltigt hela resan. Nu ligger Italien i EU så det är rätt chill, men om du skulle utanför EU så kan det finnas regler om att passet ska vara giltigt t.ex ett halvår efter resans slut.

Angående handbagagerestriktionerna, så gäller en deciliter vätska. Detta ska förvaras i en enlitersplastpåse som är återförslutningsbar. Handbagaget får inte väga mer än 10 kg och vara större än 55 x 40 x 25 cm, eller något sånt. Ditt bagage får inte väga mer än 15 kg.

Är det inte en liter? Bara att varje unik vätsk behållare får max ha 10cl i sig? Kan ha fel men har för mig att de e så.

Spiffy
2010-08-26, 11:12
Vätskor i handbagage

http://www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Resenarsinformation/Vatskor-i-handbagage/

Lellan
2010-08-26, 11:20
Stort tack för tips´n´trix! :thumbup:

Får kolla vad vi flyger med då. Nu är det ju en jobbresa, så sådär jättemkt utrymme för att åka hitan ditan på egen hand finns inte, kommer vara en skock får typ. Men äta och dricka kommer vi ju att göra, och lite lokal sightseeing (även som fårskock) kan ju sitta fint! :)

Vad gäller mamsen så har hon inte dikterat ngnting, men hon är psykiskt sjuk och blir utom sig av oro, inget hon rår över och jag har inte haft hjärta att ljuga tidigare. Danmark fick hon reda på i efterhand, likaså en finlandskryss = ngra veckor på psyk, ect:behandling etc, men hon överlevde. Värre var det när jag lades in på förlossningen, var där ett par dygn, till slut undrade hon om man inte kunde be att få snitt? :D Haha. Men hon överlevde det med, med ett par månaders konvalecens dock. :( Så hon fick träffa sitt barnbarn efter ett par månader, såna grejer är ju synd, men skitsamma, nu har jag bra ursäkt att både befinna mig ovan moln och utrikes. Vårdteam hos mammsen inkopplat. :thumbup:

kaer
2010-08-26, 11:34
Vad gäller mamsen så har hon inte dikterat ngnting, men hon är psykiskt sjuk och blir utom sig av oro, inget hon rår över och jag har inte haft hjärta att ljuga tidigare.

Då ber jag om ursäkt :-(
Och är glad att jag inte skrev ngt så beskt som jag tänkte. :em:

Som sagt, har du pass och visa så löser sig resten.
På våra jobbresor är det alltid någon som glömt passet och kommer på det påvägen ut till flyget =D

Annars gäller ju 'nationellt ID' inom schengen.

Nitrometan
2010-08-26, 11:40
Hoppas att allt går bra med resan!

chidde
2010-08-26, 11:47
Bagage
policyn vad galler bagage ar ratt olika mellan flygbolagen, men oftast handlar det om 20 kg incheckat bagage + 10 kg handbagage
ibland kan handbagaget fa vaga over 10 kg ocksa, men vaskan maste fortfarande vara inom matten som bolaget har
strackorna utanfor Europa brukar tillata 2x20 kg men det ror ju inte dig den har gangen eftersom du "bara" ska till Italien

Sakerhetskontrollen
for att undvika kobildning och pinsamheter sa ar det alltsa max 100 ml vatska genom sakerhetskontrollen, du far inte ha nagra vassa foremal (ex fickkniv, nagelklippare, rakapparat, hyvel, sax etc)
allt av metall borde man egentligen tanka en extra gang, en simpel grej som kapsyloppnare kan nekas ingang pa en dalig dag

vid ingangen plockar du av dig allt lost du har pa dig och lagger det i ladan for scanning, dvs skarp, klockor, smycken, ringar... det finns inget mer irriterande an folk som inte gor det. har du en laptop maste den plockas ut separat ur sitt fodral

Tid ar pengar
eftersom du precis skaffade ditt pass sa gissar jag pa att du har ett chip
pa vissa flygplatser finns det separata koer for detta nar du ar framme vid passkontrollen, man sparar latt 20-30 minuter nar det ar hogtryck

om ditt flygbolag tillater dig att checka in online sa spendera garna 5 extra minuter pa att ta reda pa hur det gar till, jag raknade lite pa det en gang.. det tar ca 2-3 minuter att checka in en person pa ett traditionellt vis... annu langre tid om det finns barnfamiljer med skrikande barn som inte kan sitta stilla, det racker med att dar é 30-40 personer fore dig for att talamodet tar slut.. speciellt nar man ligger lagt pa blodsockret redan

en gang var jag pa flygplatsen 2 timmar innan mitt flyg gick, fick vanta 1 timme pa incheck, 40 minuter vid sakerhetskontrollen... jag var varldens mest irriterade person da, trots att jag fick sitta bredvid en snygg tjej i bussen pa vagen till flygplatsen

Tolkia
2010-08-26, 12:28
Ang. bagage (pagage?), så stoppa ned synål och trådrulle (det händer inte sjukt ofta att man drar upp sömmar eller tappar knappar, men det är sjukt irriterande när det händer då ombytesgarderoben är begränsad), plåster och huvudvärkstabletter. Allt kan visserligen skaffas på plats om man behöver det, men oj vad det spar tid och irritation att ha det till hands.

Lellan
2010-08-27, 21:54
Seriöst, tack alla för tips och inlägg i tråden, känns faktiskt mkt bättre att ha outat sin okunnighet och få lite råd! Ni är bäst! *cupid*

Dock har jag hört att det är 40 grader i skuggan där nu (vi åker i omgångar på jobbet), men att de botar det med öl... hm. *jorgen*

Kryss
2010-08-27, 22:12
Frågan är hur man fysiskt kan ta med sig 40 kg i bagage. Jag tyckte att 10-15 kg var tillräckligt jobbigt att släpa på.

Efter att ha jobbat som lastare så kan jag intyga att det händer väldigt ofta, från vissa länder är det snarare regel med 40kg än undantag ;) (stora och överlastade väskor är tricket, helst ska de inte gå att röra utan att de fullständigt exploderar)

Elso
2010-08-27, 22:46
Jag var också sen med att flyga för första gången, som tur är, är det väldigt många som är flygrädda så man hamnar i deras fack.

Träna på att tryckutjämna får bli mitt tips så du känner dig hemma på det och du vet säkert redan det här, men det är starten och landningen som är obehagligast. Ha med tuggummi eftersom det tryckutjämnar.

Ett måste är att repetera "jag kan flyga jag är inte rädd" ;-)

CrazyJoeDavola
2010-08-28, 08:33
Du kan titta på denna filmen, förutom att den är bra så får man lite tips på vad man ska tänka på inför incheckningen.

http://wernstedt.files.wordpress.com/2010/02/watch-up-in-the-air-movie.jpg

Lellan
2010-09-04, 18:09
Efter att ha jobbat som lastare så kan jag intyga att det händer väldigt ofta, från vissa länder är det snarare regel med 40kg än undantag ;) (stora och överlastade väskor är tricket, helst ska de inte gå att röra utan att de fullständigt exploderar)

Där har jag motsatt problem; har fått låna en sån däringa hård väska med kodlås, 65x55 cm stor.. jeeetestoooor! Det jag packat ryms i en icakasse, men tja.. har en lite mindre mjuk väska, kan man ta den tro?

Stora känns ju sjukt stor för 3-4 dagars tripp, men tänk om jag vill typ köpa.. vin.. men kan säkert packa d bra i lilla tyg.. ? (en sån man drar, i tyg).

Åhh, the blåbärighet och teh velighet...! *gah!* ;)

Jag var också sen med att flyga för första gången, som tur är, är det väldigt många som är flygrädda så man hamnar i deras fack.

Träna på att tryckutjämna får bli mitt tips så du känner dig hemma på det och du vet säkert redan det här, men det är starten och landningen som är obehagligast. Ha med tuggummi eftersom det tryckutjämnar.

Ett måste är att repetera "jag kan flyga jag är inte rädd" ;-)

Eftersom jag får problem med örlock trots tryckutjämning när jag åker tåg, bil etc inom sverige har jag laddat med "ear-planes" (öronproppar), tuggummi och nässpray. Det blir ju mest intressant, jag kan inte åka tåg i tunnel el bil uppför berg utan att det spränger järnet, skör krake man är.. :P

Du kan titta på denna filmen, förutom att den är bra så får man lite tips på vad man ska tänka på inför incheckningen.

http://wernstedt.files.wordpress.com/2010/02/watch-up-in-the-air-movie.jpg

Ah, gillade inte filmen, och glömde notera viktigheter. Ska man behöva se om eländet elle? :D Känns lite överkurs att behöva plugga på inför ovan molnen liksom, hur svårt kan det vara? Upp, å sen, ner. Trodde jag.