handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning vid Bulk ?


CrazyEyes
2010-08-25, 21:22
Det är nu så att jag har nyligen börjat bulka och samtidigt vill jag fortsätta köra konditions träning som jag gjort tidigare, dvs högintensiv konditions träning 3-4 gånger veckan. Undrar nu fall jag borde dra ner på konditions träningen under bulken för jag vill värkligen bygga mer massa i nu läget ;)... undrar även fall morgon joggen borde läggas ner före frukosten ? :smash:

limenka
2010-08-25, 21:27
Kör på som vanligt, kompensera med lite mer mat.

HulkH
2010-08-25, 21:31
Hmm, kan du inte bara stoppa i dig mera kcal då?

Man ska ju träna det man tkr är roligt, tkr du om att springa så skulle inte jag råda dig att sluta springa. :)

KaptenKnäsvag
2010-08-25, 21:32
Cardio "bränner" inte lika mycket kcal som styrketräning exempelvis, man behöver inte äta mängder med extra mat direkt...

Samt kan stimulering av tillväxt av båda typerna av muskelfibrer resultera i att inte särskilt mycket alls händer. Vill du maximera tillväxt borde du egentligen skära ned på konditionsträning. Men å andra sidan har jag hört att bättre syreupptagningsförmåga stimulerar muskeltillväxt mer:)

limenka
2010-08-25, 21:34
Cardio "bränner" inte lika mycket kcal som styrketräning exempelvis, man behöver inte äta mängder med extra mat direkt...



Källa?

KaptenKnäsvag
2010-08-25, 21:36
Källa?

Kanske inte under själva akten, men styrketräning uppreglerar ämnesomsättningen rejält, ett svar som håller i sig länge. Jag hörde Scott Connelly säga detta i något radioprogram, minns inte vilket

Saikyou
2010-08-26, 01:40
Kanske inte under själva akten, men styrketräning uppreglerar ämnesomsättningen rejält, ett svar som håller i sig länge. Jag hörde Scott Connelly säga detta i något radioprogram, minns inte vilket

Jag är ganska säker på att den är så pass liten att den inte är i närheten av att mäta sig mot ett cardio-pass.

Sniggel
2010-08-26, 05:15
Att ha mer muskler bränner helt klart mer kalorier*, men EPOC:en av styrketräning är knappast något att förlita sig på.
Av egen erfarenhet bränner cardio mycket mer kalorier än styrketräning, vilket är varför jag kör det seriöst under t ex deff. Att jag blir väldigt hungrig av styrketräning och mindre hungrig av cardio är en annan femma (antar att vissa upplever samma sak).

* Då syftar jag på mer än grundförbrukningen per kg, är man mer muskulös och tränad tror jag man använder musklerna mer i vardagen och på så sätt förbrukar mer kalorier.

King Grub
2010-08-26, 05:52
Konditionsträning vid bulk både minskar muskeluppbyggnaden via signalmekanismer och gör att större del av viktökningen består av fettvikt, så ur den synvinkeln finns det ingen anledning. Det skall vara för att hålla just konditionen uppe då, och ur hälsosynpunkt.

Eddie Vedder
2010-08-26, 08:11
Jag hörde Scott Connelly säga detta i något radioprogram, minns inte vilket

Om han påstått att EPOC från en timmes vanlig byggarträning förbrukar mer energi än t.ex. en times joggning är det ju löjligt.

Det är fel helt enkelt. EPOC är kraftigt överskattat.

http://traningslara.se/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/