handdator

Visa fullständig version : Sverigedemokraterna och missbruk


sascha
2010-08-25, 19:55
I den här tråden är förslaget att vi diskuterar drogmissbrukets utbredning bland unga män i gymvärlden. Vi nämner givetvis inga namn, utan ämnet ska huvudsakligen behandlas på ett generellt sätt. Det är dock OK att länka till andra sidor som namnger personer, även om kravet får anses vara att någon form av bevisning finns. Fördomar, ogrundade åsikter och generaliseringar uppmuntras! Det bör även förekomma något form av inlägg med statistik, där någon hävdar mer eller mindre märklig kausalitet. Min tanke är följande.

Det råder föga tvekan om att den grupp som olovligen brukar anabola steroider i första hand är unga män. En utredning föreslår att åldersspannet är 17-32 år. För några månader sedan meddelade bland andra SR: Ekot och Dagens Nyheter att detta brukande ökar. Även om fall där kvinnor brukat har påträffats, är experterna överens om att män är överrepresenterade.

Lika mycket sanning som det ovan nämnda är att ung(a) män som gymmar allt som oftast är outbildade. Denna slutsats har jag kommit till genom att granska diverse inlägg på olika forum. Det är nämligen inte orimligt att anta att särskrivningar, dålig meningsbyggnad i allmänhet och stavfel utgör språkliga misstag som främst begås av människor som saknar utbildning. Så här långt är vi alltså på det klara med följande.

1) Anabola steroider brukas huvudsakligen av unga män som är mellan 17-32 år gamla.

I och med detta kan vi, genom premissen att steroidbruket är nära besläktat med gymbesök, likväl konstatera att

2) dessa män saknar utbildning.

Att Sverigedemokraternas väljare består av unga män, behöver vi inte ens orda om. Men. I boken Regeringsskifte. Väljarna och valet 2006. konstateras dessutom att Sverigedemokraternas väljare är outbildade. Detta måste, tillsammans med åldersfaktorn, innebära att Sverigedemokraternas väljare är överrepresenterade* när det kommer till användandet av anabola steroider.

Om denna överrepresentation endast beror av saker som bland annat just utbildning, klimatet på gymmet eller ålder låter jag vara osagt. Men den aggressiva tillvaron under Sverigedemokraternas partimöten och tonen i deras partiprogram, talar för att kausaliteten mellan brukandet och brukaren, i själva verket bör härledas till partitillhörigheten.

Detta är ett problem som talas förvånansvärt lite om i media och det upprör mig. Och det är därför jag startade denna tråd. Denna tråd som agerar fyr så att den våg av missbruk som sveper in över Sverige lyses upp. Vi måste inse att mammor är oroliga. Och Sverigedemokraterna måste stå till svars för sina handlingar.

*jämfört med andra partiers huvudsakliga väljare.

Trance
2010-08-25, 19:58
Lika mycket sanning som det ovan nämnda är att ung män som gymmar allt som oftast är outbildade. Denna slutsats har jag kommit till genom att granska diverse inlägg på olika forum. Det är nämligen inte orimligt att anta att särskrivningar, dålig meningsbyggnad i allmänhet och stavfel utgör språkliga misstag som främst begås av människor som saknar utbildning. Så här långt är vi alltså på det klara med följande.


...

stafh
2010-08-25, 20:03
Well played, sir.

Krampus
2010-08-25, 20:05
Haha! :D

Pudzianovski
2010-08-25, 20:05
http://www.failjunkies.com/wp-content/uploads/2010/03/Slide-Fail.jpg

Pudzianovski
2010-08-25, 20:08
Så mycket fail var det inte...jag ville bara posta bilden. :D

coxie
2010-08-25, 20:11
En empirisk studie utförd på mig själv visar att ett regelbundet bruk av diverse droger gör livet roligare. Därmed drar jag slutsatsen att droger är bra för mänskligheten.

Krampus
2010-08-25, 20:13
En empirisk studie utförd på mig själv visar att ett regelbundet bruk av diverse droger gör livet roligare. Därmed drar jag slutsatsen att droger är bra för mänskligheten.

Hur röstar du? Jag vill applicera din studie på något parti. :)

coxie
2010-08-25, 20:19
Hur röstar du? Jag vill applicera din studie på något parti. :)

Jag röstar på M så härmed är alla Moderater för en liberal drogpolitik.

"En langare i varje tunnelbana, det är vår vision".

Krampus
2010-08-25, 20:21
Jag röstar på M så härmed är alla Moderater för en liberal drogpolitik.

"En langare i varje tunnelbana, det är vår vision".

Jag kunde inte sagt det bättre själv!

C.E.J.
2010-08-25, 20:27
Vad är frågan? En del preppar, en del gör det inte. En del outbildade preppar, en del utbildade preppar. En del tycker att doping är upp till varje person, en del tycker att det inte är det. En del tycker att freaks på tävlingar är nåt positivt, en del tycker att det vore roligare med helt naturliga tävlande.

Några åsikter som brukar dyka upp i varje tråd ens i närheten relaterade till doping ;)

wessmen
2010-08-25, 20:29
Unga män brukar generellt vara låg/outbildade just eftersom det tar ett tag att genomföra sin utbildning.
http://images.icanhascheezburger.com/completestore/2009/3/20/128820212027639685.jpg

sascha
2010-08-25, 20:30
Jag röstar på M så härmed är alla Moderater för en liberal drogpolitik.

"En langare i varje tunnelbana, det är vår vision".

Intressant. Jag kan inte göra annat än att hålla med. Du får gärna spinna vidare på denna slutsats. Jag tänker mig något i stil med följande.

Vi vet att moderaternas väljare är mellan 25-70 år. Många av dessa är dessutom utbildade män med högavlönade yrken. Thomas Bodström är kring 50 år gammal och han är dessutom advokat. År 2008 hade han en taxerad inkomst på två miljoner kronor. Thomas Bodström har rökt hasch och vägrade nyligen testa sig för droger. Med andra ord förespråkar moderaterna heroinbruk.

svennebanan
2010-08-25, 20:32
I den här tråden är förslaget att vi diskuterar drogmissbrukets utbredning bland unga män i gymvärlden.

Här på forumet är alla rena. I alla fall dom som postar bilder i dagsformstråden.
Det finns nämligen en sticky som säger att bilder på personer som uppenbart är dopade inte är OK.

dupper
2010-08-25, 20:40
Intressant. Jag kan inte göra annat än att hålla med. Du får gärna spinna vidare på denna slutsats. Jag tänker mig något i stil med följande.

Vi vet att moderaternas väljare är mellan 25-70 år. Många av dessa är dessutom utbildade män med högavlönade yrken. Thomas Bodström är kring 50 år gammal och han är dessutom advokat. År 2008 hade han en taxerad inkomst på två miljoner kronor. Thomas Bodström har rökt hasch och vägrade nyligen testa sig för droger. Med andra ord förespråkar moderaterna heroinbruk.

Fast Thomas Bodström är väl, om jag inte är helt ute och cyklar, S?

coxie
2010-08-25, 20:47
Fast Thomas Bodström är väl, om jag inte är helt ute och cyklar, S?

http://www.imagechan.com/images/stories/dg_pictures/0903/bluesbaby.jpg

Jpn
2010-08-25, 20:51
Fast Thomas Bodström är väl, om jag inte är helt ute och cyklar, S?

Jepp, han är sousse!

dpurple
2010-08-25, 20:53
Jepp, han är sousse!


Det är vad han vill få oss att tro ja. Som Sascha bevisade är han ju uppenbarligen moderat. Jobbar under cover för att ställa Socialdemokraterna i dålig dager skulle jag tro.

panzerpig
2010-08-25, 23:04
Jag har aldrig dopat mig, kommer aldrig rösta på SD. Tyvärr är jag snart 35, annars skulle jag hålla med om att tesen stämmer.

Kek
2010-08-25, 23:25
Om man är "ung" så kanske det inte är så konstigt att man saknar utbildning iofs.

Baler Evans
2010-08-26, 00:13
Här på forumet är alla rena. I alla fall dom som postar bilder i dagsformstråden.
Det finns nämligen en sticky som säger att bilder på personer som uppenbart är dopade inte är OK.

Jo för en sticky skrämmer verkligen bort alla. Jag fattar inte alltid att vissa här får beröm eller hur de kan höja proffsen så högt att de lägger protein fisar på gud.. när jag ser bilder på vissa här så fattar man ju att det inte står rätt till. De får gärna dopa sig bäst de vill inte bara folk här utan folk överallt men tycker inte de förtjänar cred för det bara.

OT: jag är ung relativt outbildad, jag är lat dålig på att stava och kommer förmodligen att rösta på SD men jag dopar mig inte. Dock älskar jag TRÄNING OCH VIIIKTER :D

Kek
2010-08-26, 04:19
Jo för en sticky skrämmer verkligen bort alla. Jag fattar inte alltid att vissa här får beröm eller hur de kan höja proffsen så högt att de lägger protein fisar på gud.. när jag ser bilder på vissa här så fattar man ju att det inte står rätt till. De får gärna dopa sig bäst de vill inte bara folk här utan folk överallt men tycker inte de förtjänar cred för det bara.

OT: jag är ung relativt outbildad, jag är lat dålig på att stava och kommer förmodligen att rösta på SD men jag dopar mig inte. Dock älskar jag TRÄNING OCH VIIIKTER :D

wöördd. Jobbbigt med folk som trycker och blir grova på ett par veckor och lägger upp fina bilder när man själv måste kämpa som ett as för att lägga på sig några kilon muskelmassa.

dpurple
2010-08-26, 05:13
wöördd. Jobbbigt med folk som trycker och blir grova på ett par veckor och lägger upp fina bilder när man själv måste kämpa som ett as för att lägga på sig några kilon muskelmassa.


Dom som trycker gillar dock att framhålla att anabola inte hjälper ett skit för man måste fortfarande äta och träna och att deras resultat beror på att de jobbar hårdare än alla andra *rolleyes*

bertbert
2010-08-26, 07:07
Jag är rädd att saschas poäng går förlorad. Grymt bra inlägg, sascha.

Scratch89
2010-08-26, 07:11
http://membres.multimania.fr/fredrichung/forum/i%20like%20were%20this%20thread%20is%20going.jpg

pragmatist
2010-08-26, 07:25
Antagligen är det bästa botemedlet mot steroidmissbruk att snabbt som ögat gå med i Kristdemokraterna.

Tricce
2010-08-26, 07:31
Jag är rädd att saschas poäng går förlorad. Grymt bra inlägg, sascha.

http://www.opponent.se/wp-content/uploads/2010/05/humor-penguin-logic.jpg

bertbert
2010-08-26, 07:33
http://www.opponent.se/wp-content/uploads/2010/05/humor-penguin-logic.jpg

Missar du helt ironin och humorn i inlägget??

Tricce
2010-08-26, 08:28
Missar du helt ironin och humorn i inlägget??

Bilden var mer som ett svar på just ironin och humorn inte mot ditt inlägg, sorry ibland säger inte en bild mer än tusen ord :)

sascha
2010-08-26, 08:29
http://membres.multimania.fr/fredrichung/forum/i%20like%20were%20this%20thread%20is%20going.jpg

Som vanligt väldigt tänkvärt, Scratch89.

Antagligen är det bästa botemedlet mot steroidmissbruk att snabbt som ögat gå med i Kristdemokraterna.

Frågan är om inte risken att förlora ett öga ökar som medlem i Kristdemokraterna. Har du någon statistik på det?

skaparn
2010-08-26, 08:43
Den här tråden är en orgie i att inte förstå.

Kudos till sascha dock, som försökte.

bertbert
2010-08-26, 08:53
den här tråden är en orgie i att inte förstå.

Kudos till sascha dock, som försökte.

+1

130kg finsk sisu
2010-08-26, 09:59
Märker att jag har mycket att lära mig ännu i min livsgärning att förstå Sverige och svenskarna. Alltså, jag fattar ingenting av denna tråd. Pointen går mej förbi. Men folk har roligt, det är huvudsaken! :)

bertbert
2010-08-26, 10:01
Märker att jag har mycket att lära mig ännu i min livsgärning att förstå Sverige och svenskarna. Alltså, jag fattar ingenting av denna tråd. Pointen går mej förbi. Men folk har roligt, det är huvudsaken! :)

Sascha för ett resonemang om Sverigedemokraterna och missbruk på samma sätt som Sverigedemokraterna gör om invandrare och våldtäkt. Är det så svårt att se?

130kg finsk sisu
2010-08-26, 10:03
ja, men vad är pointen. Men no offence det är bra ni har roligt. Jag fortsätter min livsgärning. :)

bertbert
2010-08-26, 10:05
ja, men vad är pointen. Men no offence det är bra ni har roligt. Jag fortsätter min livsgärning. :)

Poängen är att SD-anhängarnas sätt att resonera är ytterst problematiskt och bör belysas... tolkade jag det som, kanske ska tilläggas.

Scratch89
2010-08-26, 10:07
ja, men vad är pointen. Men no offence det är bra ni har roligt. Jag fortsätter min livsgärning. :)

Hela poängen är att SD-anhängarna tycker att sitt sätt att diskutera på bara är giltigt om det är de som använder metoden.

Scratch89
2010-08-26, 10:08
Som vanligt väldigt tänkvärt, Scratch89.


Nu menade jag inget illa; jag gillar att du skapade den här tråden, men folk verkar inte riktigt förstå den. Därav, jag gillar (inte) vart den här tråden är på väg. Precis som skaparn säger; kudos till dig som försökte.

Tricce
2010-08-26, 10:31
Poängen är att SD-anhängarnas sätt att resonera är ytterst problematiskt och bör belysas... tolkade jag det som, kanske ska tilläggas.

Tolkade på samma sätt men ändå gick min bild dig förbi? :)

bertbert
2010-08-26, 10:50
Tolkade på samma sätt men ändå gick min bild dig förbi? :)

Nej, jag tolkade bilden så att den i sin tur var ironi på originalinlägget... :Virro

Trance
2010-08-26, 11:50
Den här tråden är en orgie i att inte förstå.

Kudos till sascha dock, som försökte.

Att försöka visa att korrelation inte behöver betyda orsakssamband är inte nödvändigtvis ett bra exempel här då man kan vara ganska säkert på att det finns ett visst orsakssamband mellan invandrare från vissa kulturer och vissa brott. Det man kanske vill göra är att belysa hur eventuellt litet sambandet är.

skaparn
2010-08-26, 12:08
Att försöka visa att korrelation inte behöver betyda orsakssamband är inte nödvändigtvis ett bra exempel här då man kan vara ganska säkert på att det finns ett visst orsakssamband mellan invandrare från vissa kulturer och vissa brott. Det man kanske vill göra är att belysa hur eventuellt litet sambandet är.

Fast, är inte det vad många menar, att det endast råder samvariation mellan kultur och våldtäkt, och korrelationen snarare återfinnes i ekonomiska och sociala faktorer. Och det var väl vad sascha visade.

Tricce
2010-08-26, 12:17
Fast, är inte det vad många menar, att det endast råder samvariation mellan kultur och våldtäkt, och korrelationen snarare återfinnes i ekonomiska och sociala faktorer. Och det var väl vad sascha visade.

Kanske inte snarare utan mer även skulle jag vilja påstå.

http://www.islamiska.org/s/kvinna6.htm

Linnet
2010-08-26, 12:19
Fast, är inte det vad många menar, att det endast råder samvariation mellan kultur och våldtäkt, och korrelationen snarare återfinnes i ekonomiska och sociala faktorer. Och det var väl vad sascha visade.

+1 men det är ju ingen hemlighet.. får mig osökt att tänka på detta klipp: K7a1bklZRjo

Trance
2010-08-26, 13:20
Fast, är inte det vad många menar, att det endast råder samvariation mellan kultur och våldtäkt, och korrelationen snarare återfinnes i ekonomiska och sociala faktorer. Och det var väl vad sascha visade.

Ja, men den synen stämmer inte överrens med BRÅ:s egna rapporter. Nu är de inte så detaljerade som man kanske skulle vilja i debatten (olika "man" där beroende på resultatet förmodligen)

Men om man tittar på den senaste rapporten från 2005 "Brottslighet bland personer födda i Sverige och utlandet" så ser man:

Generell överrepresentation vid brott med 2.5.

Vid standardisering av materialet med hänsyn till kön, ålder, utbildning och inkomst så minskar överrepresentation till 2.1

Studien tar upp resultat från den förra studien från 1996 och där såg man att: Överrisken för utrikes födda att registreras som brottsbalksbrott var 2.2. För brott mot person 2.5 men för vissa typer av t.ex. misshandel av främmande person så var det 4 gånger högre och våldtäkt 4.5 gånger högre. Dessa siffror var dock EJ standardiserade vad jag vet.

Överrisken totalt har förändrats från 2.1 till 2.5 mellan de två rapporterna.

Tendensen var att folk födda i Europa, väst-asien och USA hade den lägsta registrerade brottsligheten mellan de födda i mellanöstern och nordafrika den högsta.

Nu finns det självklart en hel del problem med att dra hårda slutsatser på bara denna datan som Sverigedemokraterna gör.

1. De har inte tagit upp siffror i just denna studien där gärningsmannens ursprung för våldtäkter undersöks.
2. De siffror man har är inte standardiserade.
3. Som de även tar upp i studien och som andra nämner så finns även faktorer som diskriminering, segregering, psykisk hälsa på grund av krig och andra svårigheter etc. Men även här tas kultur och kulturkrockar upp.

Tittar vi på förra studien (via Aftonbladet) så ser vi:
"För våldtäkt under perioden 1985–1989 är överrepresentationen störst för medborgare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisen. Följt av Italien och Irak."

Jan Ahlberg, enhetschef på Brå som gjort invandrarstudien:

" Jan Ahlberg anser att den största förklaringen finns i livsomständigheterna här i Sverige. Men han tror också att kulturskillnader ibland kan spela in. Särskilt när det handlar om våldtäkter inomhus.

– En signal från kvinnor kan uppfattas olika beroende på varifrån man kommer, säger han. Om en kvinna bjuder hem någon från krogen en kväll tror jag att vissa invandrare uppfattar det som grönt ljus. Att det är detsamma som att de ska hoppa i säng.

Men Ahlberg ser ytterligare en förklaring till brottslighet i stort. Han tror att det är en viss typ av människor, de mest äventyrliga, som vågar rycka upp sina bopålar och flytta till ett annat land.
– Skulle man hitta den gruppen i Sverige, de som skulle emigrera om vi hamnade i den situationen, tror jag att vi skulle hitta samma överrepresentation där. "

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html

Så för att sammanfatta så finns det en generell överrepresentation bland invandrare även när datat är standardiserat.

Största överrepresentationen är vid våldtäkt och man kan nog förmodligen anta att överrepresentationen fortfarande existerar även om man skulle standardisera siffrorna.

Vad som saknas är standardiserade siffror på ursprung och våldtäkt kontra andra brott och hur stor överrepresentationen är från vissa grupper. Där chansas det oftast eller baseras på andra länders studier (eller oftast inte ens studier utan artiklar) från Sverigedemokraternas håll.

Men jag personligen har väldigt svårt att om man tittar på siffrorna få fram till att det finns större stöd att hänvisa till t.ex. diskriminering än kulturkrock.

stevebc
2010-08-26, 14:25
Fast Thomas Bodström är väl, om jag inte är helt ute och cyklar, S?Det är inte Bodströms partitillhörighet som är det väsentliga i exemplet, det är hans inkomst och ålder.

Den här tråden är en orgie i att inte förstå.

Kudos till sascha dock, som försökte.+1, men icke oväntat.

Är glad över att sascha syns mer på Kolozzeum. Blir mycket intressantare diskussioner.

skaparn
2010-08-26, 14:51
Men jag personligen har väldigt svårt att om man tittar på siffrorna få fram till att det finns större stöd att hänvisa till t.ex. diskriminering än kulturkrock.

Att peka på sociala faktorer behöver inte innebära att det handlar om diskriminering.

Trance
2010-08-26, 15:51
Att peka på sociala faktorer behöver inte innebära att det handlar om diskriminering.

Det var därför jag tog upp fler exempel.

Men visst låt oss ställa oss frågan. Tror du att kulturkrockar till någon del kan förklara vissa gruppers överrepresentation inom vissa brott?

skaparn
2010-08-26, 16:20
Det var därför jag tog upp fler exempel.

Men visst låt oss ställa oss frågan. Tror du att kulturkrockar till någon del kan förklara vissa gruppers överrepresentation inom vissa brott?

Ja, det håller jag inte för osannolikt.

Låt säga att det SD hävdar stämmer, vad ska vi göra med denna kunskap?

Jag hörde siffran 55 våldtäktsdomar där gärningsmannen hade utländsk bakgrund, i den studie som BRÅ gjorde. Låt oss säga att vi kan bli av med dessa 55 hemska brott genom att utvisa den dryga miljonen människor i landet med utländsk härkomst, är det ett pris vi är beredda att betala? Det är det givetvis ingen som förespråkar, men förutom att jag är skeptisk till kopplingen utlänning-väldtäktsman i allmänhet så blir jag lite nyfiken på vad man tänkt göra som faktiskt får effekt.

Trance
2010-08-26, 16:32
Ja, det håller jag inte för osannolikt.

Låt säga att det SD hävdar stämmer, vad ska vi göra med denna kunskap?

Jag hörde siffran 55 våldtäktsdomar där gärningsmannen hade utländsk bakgrund, i den studie som BRÅ gjorde. Låt oss säga att vi kan bli av med dessa 55 hemska brott genom att utvisa den dryga miljonen människor i landet med utländsk härkomst, är det ett pris vi är beredda att betala? Det är det givetvis ingen som förespråkar, men förutom att jag är skeptisk till kopplingen utlänning-väldtäktsman i allmänhet så blir jag lite nyfiken på vad man tänkt göra som faktiskt får effekt.

Jag måste i och för sig påpeka att jag inte har sagt att det SD hävdar stämmer och inte heller tror jag på någon utvisning som lösning på ett problem som jag inte ser som enormt heller. Det är mest ett känsloargument.

Jag kan även se ett samhället accepterar att genom att ta in främmande människor så kommer ett handfull av "oss" mördas, några fler våldtas och några ytterliggare fler misshandlas. Det kan övervägas mot att de 99.5 eller något procent som inte gör något av dessa saker får ett bättre liv och kan tillföra saker i Sverige.

Visst låter det grymt att acceptera att vissa kommer råka illa ut med en viss policy men det gör vi konstant i andra områden. Varje gång vi bestämmer hur mycket resurser polisen får eller hur långa straff vi skall ha så bestämmer vi hur samhället skall drabbas. Varje gång vi bestämmer hur mycket pengar vi lägger på sjukvård så kommer det sättas ett pris på vissa liv, t.ex. maximal kapacitet och resurser lagda vid olyckor.

Hur som helst, det jag ogillar är reflexargumentet "Nej, det kan inte vara något med kulturer för det finns inga kulturer och om kulturer skulle finnas så skulle alla vara lika bra, vilja ha samma värderingar och det finns inga problem när olika kulturer möts".

Tricce
2010-08-26, 16:35
Hur som helst, det jag ogillar är reflexargumentet "Nej, det kan inte vara något med kulturer för det finns inga kulturer och om kulturer skulle finnas så skulle alla vara lika bra, vilja ha samma värderingar och det finns inga problem när olika kulturer möts".

Tack! Det där är så klockrent exact hur jag också känner.

skaparn
2010-08-26, 17:13
Jag måste i och för sig påpeka att jag inte har sagt att det SD hävdar stämmer och inte heller tror jag på någon utvisning som lösning på ett problem som jag inte ser som enormt heller. Det är mest ett känsloargument.

Jag kan även se ett samhället accepterar att genom att ta in främmande människor så kommer ett handfull av "oss" mördas, några fler våldtas och några ytterliggare fler misshandlas. Det kan övervägas mot att de 99.5 eller något procent som inte gör något av dessa saker får ett bättre liv och kan tillföra saker i Sverige.

Visst låter det grymt att acceptera att vissa kommer råka illa ut med en viss policy men det gör vi konstant i andra områden. Varje gång vi bestämmer hur mycket resurser polisen får eller hur långa straff vi skall ha så bestämmer vi hur samhället skall drabbas. Varje gång vi bestämmer hur mycket pengar vi lägger på sjukvård så kommer det sättas ett pris på vissa liv, t.ex. maximal kapacitet och resurser lagda vid olyckor.

Hur som helst, det jag ogillar är reflexargumentet "Nej, det kan inte vara något med kulturer för det finns inga kulturer och om kulturer skulle finnas så skulle alla vara lika bra, vilja ha samma värderingar och det finns inga problem när olika kulturer möts".

Ja, det finns alltid ett visst mått av utilitarism i lagstiftning på dessa områden, men på samma sätt som jag inte är för ett strängare övervakningssamhälle för att minska brottsligheten på marginalen så är jag inte särskilt positiv till att strypa invandringen på grund av 55 våldtäkter.

Sedan håller jag med dig, jag tycker inte heller om låsta positioner, men alternativet till att i sten hävda att kulturer aldrig är en påverkande faktor är inte dålig statistik och populism. Tyvärr har debatten gått åt det hållet att ingen närmar sig frågorna över huvud taget och då är arenan fri åt SD. Men den där sista meningen är så klyschig och förnumstig att jag borde editera bort den så fort jag läser efter post.

Osten80
2010-08-26, 17:28
Men den där sista meningen är så klyschig och förnumstig att jag borde editera bort den så fort jag läser efter post.

Dylika påståenden är rätt tråkiga och lite "farliga".
Bara för att något blir en klyscha betyder det inte att innehållet blivit mindre sant eller aktuellt.
Om det fortfarande hänger kvar tyder det ju faktiskt på att det förhåller sig precis tvärtom, dvs att relevansen finns, men att angreppssättet inte fungerat, budskapet har inte nått fram och har inte fått önskvärd effekt.
Jag känner ofta mig som du uttrycker det, men att inte prata om det av rädsla för att framstå som klyschig och förnumstig är ju rent kontraproduktivt och faktiskt ganska tramsigt.
Lösningen är nog att inte hålla sig med one-liners, utan att faktiskt gå in på djupet. Det är jobbigare och mer krävande, men väldigt mycket mer effektivt för de som faktiskt vill, och har förmågan att lyssna.
Klyschor är ofta inte något dåligt, utan ofta väldigt sanna och viktiga.

skaparn
2010-08-26, 18:36
Dylika påståenden är rätt tråkiga och lite "farliga".
Bara för att något blir en klyscha betyder det inte att innehållet blivit mindre sant eller aktuellt.
Om det fortfarande hänger kvar tyder det ju faktiskt på att det förhåller sig precis tvärtom, dvs att relevansen finns, men att angreppssättet inte fungerat, budskapet har inte nått fram och har inte fått önskvärd effekt.
Jag känner ofta mig som du uttrycker det, men att inte prata om det av rädsla för att framstå som klyschig och förnumstig är ju rent kontraproduktivt och faktiskt ganska tramsigt.
Lösningen är nog att inte hålla sig med one-liners, utan att faktiskt gå in på djupet. Det är jobbigare och mer krävande, men väldigt mycket mer effektivt för de som faktiskt vill, och har förmågan att lyssna.
Klyschor är ofta inte något dåligt, utan ofta väldigt sanna och viktiga.

Du gör några viktiga poänger. Det jag känner är att det sägs så väldigt ofta och sen stannar det där utan vidare handling, likt ett mantra alla politiska kommentatorer och tyckare rabblar.

Och oavsett om påståendet var adekvat så borde jag åtminstone formulerat om det så att jag inte lät som en direkt upprepning av random ledarsida.

Allan
2010-08-26, 19:30
För ordningens skull vill jag bara påpeka att stickyn i Bildforumet finns för att många som lägger upp bilder där verkar gå under "hö-hö, jag lägger upp en bild där för att suga i mig lite beröm. Det är INGEN som sett den bilden på random drog-forum, eller vet att jag har samma nick på Kolozzeum som jag har på random drog-forum."
Mer än så kan vi inte göra. Om folk sen är korkade är det faktiskt deras problem. Vi plockar bort spydiga kommentarer till höger och vänster, och sörjer lite över att fysiker som faktiskt är möjliga att nå helt drogfritt idag per automatik misskrediteras. Guilt by association.
Sluta kommentera 21-åringar med 53 i överarm, hårda som sten och som väger 106 offseason. Då blir det ointressant att lägga upp sina bilder. Dessutom slipper de bli utskämda inför släkt, vänner och arbetsgivare.

skaparn
2010-08-26, 19:46
Sluta kommentera 21-åringar med 53 i överarm, hårda som sten och som väger 106 offseason. Då blir det ointressant att lägga upp sina bilder. Dessutom slipper de bli utskämda inför släkt, vänner och arbetsgivare.

Så det är därför inget säger något om mina bilder.

bertbert
2010-08-26, 19:49
För ordningens skull vill jag bara påpeka att stickyn i Bildforumet finns för att många som lägger upp bilder där verkar gå under "hö-hö, jag lägger upp en bild där för att suga i mig lite beröm. Det är INGEN som sett den bilden på random drog-forum, eller vet att jag har samma nick på Kolozzeum som jag har på random drog-forum."
Mer än så kan vi inte göra. Om folk sen är korkade är det faktiskt deras problem. Vi plockar bort spydiga kommentarer till höger och vänster, och sörjer lite över att fysiker som faktiskt är möjliga att nå helt drogfritt idag per automatik misskrediteras. Guilt by association.
Sluta kommentera 21-åringar med 53 i överarm, hårda som sten och som väger 106 offseason. Då blir det ointressant att lägga upp sina bilder. Dessutom slipper de bli utskämda inför släkt, vänner och arbetsgivare.

:D Hamnat i fel tråd kanske?

Allan
2010-08-26, 19:50
Så det är därför inget säger något om mina bilder.

Nä, vi tar bort alla som ifrågasätter dina resultat och stats. Ord som "otroligt", "fantastiskt" och "sanslöst bra" räcker liksom inte....

svennebanan
2010-08-26, 20:01
För ordningens skull vill jag bara påpeka att stickyn i Bildforumet finns för att många som lägger upp bilder där verkar gå under "hö-hö, jag lägger upp en bild där för att suga i mig lite beröm. Det är INGEN som sett den bilden på random drog-forum, eller vet att jag har samma nick på Kolozzeum som jag har på random drog-forum."
Mer än så kan vi inte göra. Om folk sen är korkade är det faktiskt deras problem. Vi plockar bort spydiga kommentarer till höger och vänster, och sörjer lite över att fysiker som faktiskt är möjliga att nå helt drogfritt idag per automatik misskrediteras. Guilt by association.
Sluta kommentera 21-åringar med 53 i överarm, hårda som sten och som väger 106 offseason. Då blir det ointressant att lägga upp sina bilder. Dessutom slipper de bli utskämda inför släkt, vänner och arbetsgivare.

Men 21-åringarna med 53 i överarmar kommer ju fortsätta slicka varandras rövar. Du kanske har rätt i att ni inget kan göra utan bevis? Jag tycker i alla fall att det finns vissa extremfall som man är väldigt naiv, eller alldeles i början av sin träningskarriär , om man missar. Ingen i moderatorstaben är det sistnämnda i alla fall. Stickyn fyller ingen funktion.

Allan
2010-08-26, 20:09
Men 21-åringarna med 53 i överarmar kommer ju fortsätta slicka varandras rövar. Du kanske har rätt i att ni inget kan göra utan bevis? Jag tycker i alla fall att det finns vissa extremfall som man är väldigt naiv, eller alldeles i början av sin träningskarriär , om man missar. Ingen i moderatorstaben är det sistnämnda i alla fall. Stickyn fyller ingen funktion.

Klart vi inget kan göra utan bevis. Hur skulle det se ut? Jag, med trettiofem års erfarenhet, har en helt annan måttstock för vad som är "rimligt" än vad nån som tränat fjorton månader.
Och jo, vi vet att det finns folk som avstår från att visa upp sig just på grund av stickyn.

svennebanan
2010-08-26, 20:20
Klart vi inget kan göra utan bevis. Hur skulle det se ut? Jag, med trettiofem års erfarenhet, har en helt annan måttstock för vad som är "rimligt" än vad nån som tränat fjorton månader.
Och jo, vi vet att det finns folk som avstår från att visa upp sig just på grund av stickyn.

Kan ju bara skriva hur jag tycker det borde de ut.

Gränsen mellan bilder som ryker och är kvar behöver ju inte vara hårfin men man kan ju i alla fall sopa bort extremfallen. Jag tror säkert du har en bra måttstock och resultaten som jag gett spydiga kommentarer är kroppar som man kanske( även om jag tvivlar ) kan uppnå under en livstid som ren, men absolut inte som väldigt ung. När jag gav min senaste spydiga kommentar såg det ut som en vuxen mans sönderdopade kropp med en snorunges ansikte. Vad säger din måttstock om det fallet?

Allan
2010-08-26, 21:31
Att killen får stå sitt kast. Men det betyder inte att det är fritt fram att ifrågasätta om han är ren eller inte. För var går gränsen? Jag har sett folk attackera fullkomligt normala kroppar med anklagelser om dopingmissbruk, vilket är enormt kränkande.
Därför tillåter vi alla bilder, och vi tillåter inte den sortens frågor/påhopp. Men skammen finns kvar. Men visst finns det folk som kan formulera sig så subtilt och tvetydigt att man kan läsa mellan raderna.

sascha
2010-08-26, 21:38
Att killen får stå sitt kast. Men det betyder inte att det är fritt fram att ifrågasätta om han är ren eller inte. För var går gränsen? Jag har sett folk attackera fullkomligt normala kroppar med anklagelser om dopingmissbruk, vilket är enormt kränkande.
Därför tillåter vi alla bilder, och vi tillåter inte den sortens frågor/påhopp. Men skammen finns kvar. Men visst finns det folk som kan formulera sig så subtilt och tvetydigt att man kan läsa mellan raderna.

Det här är kommer faktiskt in på en annan fundering jag har. Ponera följande scenario. Person 1 publicerar en bild på sig själv. För dig, Allan, framgår det att personen på bilden är dopad. Men du väljer, för att vara på den säkra sidan, att inte ta bort bilden. Person 2 länkar så till ett forum där det konstateras att personen på bilden (d.v.s. Person 1) är dopad. Dessutom publiceras namn och andra personuppgifter på Person 1. Har Person 2 gjort en OK länkning eller kommer länken att plockas bort?

Scratch89
2010-08-26, 21:40
Det har skett förut, och länken plockades bort.

sascha
2010-08-26, 21:45
Varför är det då OK att länka till Politiskt Inkorrekt, vilka publicerar namn, bild och övriga personuppgifter på människor (uteslutande invandrare som jag förstått) som inte står dömda för brott? I många fall har det rört sig om åtal, men även individer som endast är anhållna har fått sina bilder och namn publicerade på den sidan.

svennebanan
2010-08-26, 21:50
Att killen får stå sitt kast. Men det betyder inte att det är fritt fram att ifrågasätta om han är ren eller inte. För var går gränsen? Jag har sett folk attackera fullkomligt normala kroppar med anklagelser om dopingmissbruk, vilket är enormt kränkande.
Därför tillåter vi alla bilder, och vi tillåter inte den sortens frågor/påhopp. Men skammen finns kvar. Men visst finns det folk som kan formulera sig så subtilt och tvetydigt att man kan läsa mellan raderna.

Visst, men jag tycker det är otroligt tråkigt. Dom lurar ju ingen som tränat längre än ett par år, men Anders, 16 år gammal, kommer ju starta en tråd där han frågar om det är fel på hans gener.

svennebanan
2010-08-26, 21:51
Varför är det då OK att länka till Politiskt Inkorrekt, vilka publicerar namn, bild och övriga personuppgifter på människor (uteslutande invandrare som jag förstått) som inte står dömda för brott? I många fall har det rört sig om åtal, men även individer som endast är anhållna har fått sina bilder och namn publicerade på den sidan.

Jag gillar dig sascha!