handdator

Visa fullständig version : SD´s våldtäktsgranskning


Sidor : [1] 2

Apos78
2010-08-25, 17:51
Åsikter?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=3949587

stafh
2010-08-25, 17:59
"De allra flesta invandrare är inte våldtäktsmän" säger väl det mesta. Att han ens tänker tanken...

Exdiaq
2010-08-25, 18:00
"Kolozzeum - mötesplatsen för dig som gillar SD-trådar"

Mental
2010-08-25, 18:01
Var är rapporten då?

Apos78
2010-08-25, 18:03
"Kolozzeum - mötesplatsen för dig som gillar SD-trådar"

Det är valår. Många här har gett Åkesson en del av tungan och det är alltid intressant att höra vad folk tycker. Sen har SD lagt mycket tyngd vid den här rapporten och kommer definitivt att vara ett av deras valvapen.

Kolo har många gånger visat sig vara ett bra forum för vetenskaplig diskussion. Det intressanta är att se hur man mottager en sådan här rapport, som uppenbarligen inte uppfyller några som helst metodologiska krav.

Herr Oberst
2010-08-25, 18:13
"De allra flesta invandrare är inte våldtäktsmän"

Fast de flesta (nästan) våldtäktsmän är invandrare

On topic så tyckte jag studien var rätt fattig. Hade förväntat mig ett bättre arbete. Men poängen är väl ändå det viktigaste

stafh
2010-08-25, 18:13
Fast de flesta (nästan) våldtäktsmän är invandrare

Källa?

Mental
2010-08-25, 18:15
Det är valår. Många här har gett Åkesson en del av tungan och det är alltid intressant att höra vad folk tycker. Sen har SD lagt mycket tyngd vid den här rapporten och kommer definitivt att vara ett av deras valvapen.

Kolo har många gånger visat sig vara ett bra forum för vetenskaplig diskussion. Det intressanta är att se hur man mottager en sådan här rapport, som uppenbarligen inte uppfyller några som helst metodologiska krav.

Den försöker väl inte vara forskning heller? Det är ett debattunderlag och inget annat.

olle lindblad
2010-08-25, 18:17
var är rapporten då?

+1

Pudzianovski
2010-08-25, 18:23
Var är rapporten då?

Deras hemsida.

TimId
2010-08-25, 18:26
Orka.

BillyButt
2010-08-25, 18:27
Källa?

Personer med annen landbakgrunn enn norsk blir stadig
mer overrepresentert blant gjerningspersonene i de anmeldte voldtektene, sett i forhold til
befolkningssammensetningen i Oslo. I 2007 hadde gjerningspersonen i 72,8 % av forholdene en
annen bakgrunn enn norsk. Det tilsvarende tallet i 2004 var 63,2 %, mens det i 2001 var 53 %.

http://frianyheter.files.wordpress.com/2009/03/voldtektioslo2007.pdf

Förvisso en norsk undersökning men det finns ingen anledning att tro att det ser annorlunda ut i Sverige.

Edit: SD:s rapport: http://politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/downloads/2010/08/sd_valdtaktsrapport.pdf

LoTiX
2010-08-25, 18:46
Siffrorna var ungefär som väntat.

Förstår inte motargumentet att det snarare är fattigdom och utsatthet som skapar våldtäktsbenägna män och att överrepresentationen mest beror på detta. Hur är det ett motargument? Är det inte ett tydligt bevis på att något är fel med immigrationspolitiken?

Apos78
2010-08-25, 18:55
Siffrorna var ungefär som väntat.

Förstår inte motargumentet att det snarare är fattigdom och utsatthet som skapar våldtäktsbenägna män och att överrepresentationen mest beror på detta. Hur är det ett motargument? Är det inte ett tydligt bevis på att något är fel med immigrationspolitiken?

Invandrare är överrepresenterade i dessa grupper också. Givetvis finns det klara brister i integrationspolitiken men det går aldrig att välja ut en faktor och kalla den helt avgörande. De sociala faktorerna är fler än så.

De som frågar efter rapporten får se över sina färdigheter att leta saker på La Internet. Att det skulle handla om forskning har jag aldrig hävdat. Dock framhärdar Åkesson att det är en rapport som visar på sanningen och inget annat.

Pudzianovski
2010-08-25, 18:57
Var ett reportage om detta på Rapport nyss. Var även ett reportage om liknande gruppers framfart i Europa.

http://playrapport.se/

Yes
2010-08-25, 19:04
Förstår inte motargumentet att det snarare är fattigdom och utsatthet som skapar våldtäktsbenägna män och att överrepresentationen mest beror på detta. Hur är det ett motargument?
Jag förstår inte heller. Får man betalt för att våldta kvinnor?

porja
2010-08-25, 19:19
Snarare är det kulturellt problem. I Islam är kvinnan hälften så mindre värd. Läs Koranen. Svenska forskarna i SVT rapport säger att det "kan" vara kulturellt problem.

Snacka om en spott på folket. De här forskarna är rädda för sina jobb, de talar ej sanningen. Tydligen styr dubbelmoralen och det politiskt korrekta.

Kommer man till Sverige så måste man skriva på papper att man respekterar de svenska lagarna och demokratin och straffet blir hårt vid GROV VÅLDTÄKT.
Det ska vara obligatoriskt.

porja
2010-08-25, 19:20
Källa?

har du vaknat nu. hoppas du hajar...

TimId
2010-08-25, 19:54
Exakt samma kryptonazistiska propagandistiska demagogi hade SD på 1990-talet också. Gäsp.

Apos78
2010-08-25, 20:06
Jag förstår inte heller. Får man betalt för att våldta kvinnor?

Otroligt korkad kommentar. Det handlar inte om att en dålig ekonomi skapar en våldtäktsman. Men hela den sociala situation som uppstår med utanförskap, arbetslöshet och en ibland tveksam social umgängeskrets bildar grogrund för missbruk, ökat våld i hemmet, större risk att utsättas för våld etc.

Snarare är det kulturellt problem. I Islam är kvinnan hälften så mindre värd. Läs Koranen. Svenska forskarna i SVT rapport säger att det "kan" vara kulturellt problem.

Snacka om en spott på folket. De här forskarna är rädda för sina jobb, de talar ej sanningen. Tydligen styr dubbelmoralen och det politiskt korrekta.

Kommer man till Sverige så måste man skriva på papper att man respekterar de svenska lagarna och demokratin och straffet blir hårt vid GROV VÅLDTÄKT.
Det ska vara obligatoriskt.

Återigen, det handlar inte om en faktor. Jag håller helt med om att flera andra kulturer har en patriarkal dragning, ofta ganska ordentligt, men det kommer ändå att handla om mer än detta. En man från Irak som flyttar hit och arbetar som läkare är nog ganska osannolik som våldtäktsman men den stereotypa invandraren, boende i Fittja och utan arbete, blir en sannolikare måltavla för Åkesson och co.

Givetvis ska straffen för våldtäkt vara hårt. Hårdare än de är idag. Men kanske skulle även de svenska männen skriva på detta papper...

Har du läst koranen förresten?

Vinter
2010-08-25, 20:17
Så vi har ett mer jämställt samhälle än någonsin tidigare och högre benägenhet att kvinnor anmäler våldtäkter än någonsin förut. Hur stämmer det med bilden att vi går bakåt i utveckling pga "islams utbredning"?

jakke
2010-08-25, 20:25
SvD sågar slutsatserna: http://blogg.svd.se/faktakollen?id=20272

BillyButt
2010-08-25, 20:45
SvD sågar slutsatserna: http://blogg.svd.se/faktakollen?id=20272

Hon är duktig på att förneka brå:s egna studier:

http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/karlsson

porja
2010-08-25, 20:47
Otroligt korkad kommentar. Det handlar inte om att en dålig ekonomi skapar en våldtäktsman. Men hela den sociala situation som uppstår med utanförskap, arbetslöshet och en ibland tveksam social umgängeskrets bildar grogrund för missbruk, ökat våld i hemmet, större risk att utsättas för våld etc.


Men man kan inte låta massinvandringen fortsätta och låta den generösa invandringsreglerna missbrukas. Sverige kan inte ta emot allt, vi kan inte importera arbetslöshet, vi kan inte integrera alla på det sättet när arbetslösheten är så hög, utanförskap ökar på det sättet...

Sverige måste ha en "kontrollerad invandring", "en hållbar utveckling", en utveckling som håller på kort och lång sikt...

Den 19 september kommer svenska folket rösta på det parti som tar tag i medborgarnas säkerhet som urholkats rejält av sittande partierna i riksdagen och regeringen.

Nelson81
2010-08-25, 20:47
Vad var vitsen med att upplysa om detta? Jävla pajas.

*screwy*

håll dig till tråden

Nelson81
2010-08-25, 20:51
Otroligt korkad kommentar. Det handlar inte om att en dålig ekonomi skapar en våldtäktsman. Men hela den sociala situation som uppstår med utanförskap, arbetslöshet och en ibland tveksam social umgängeskrets bildar grogrund för missbruk, ökat våld i hemmet, större risk att utsättas för våld etc.



Återigen, det handlar inte om en faktor. Jag håller helt med om att flera andra kulturer har en patriarkal dragning, ofta ganska ordentligt, men det kommer ändå att handla om mer än detta. En man från Irak som flyttar hit och arbetar som läkare är nog ganska osannolik som våldtäktsman men den stereotypa invandraren, boende i Fittja och utan arbete, blir en sannolikare måltavla för Åkesson och co.

Givetvis ska straffen för våldtäkt vara hårt. Hårdare än de är idag. Men kanske skulle även de svenska männen skriva på detta papper...



?

men var ska man deportera dessa svenskar då, till sitt hemland eller :banned*rolleyes*

tänk lite längre än näsan räcker vid dina framtida kommentarer tack så du slipper göra bort dig =)

mini
2010-08-25, 20:58
Jag tycker att vi för att minska våldtäkterna bör minska antalet män alternativt män med sexualdrifter. Better safe than sorry liksom.

Yes
2010-08-25, 21:12
Otroligt korkad kommentar. Det handlar inte om att en dålig ekonomi skapar en våldtäktsman. Men hela den sociala situation som uppstår med utanförskap, arbetslöshet och en ibland tveksam social umgängeskrets bildar grogrund för missbruk, ökat våld i hemmet, större risk att utsättas för våld etc.
Nej, det var inte det minsta korkat. När normalt funtade människor befinner sig i en dålig situation jobbar de sig ur den. Alla borde förstå att brott, och definitivt inte våldtäkt, är vägen ut.

Jag tror inte dessa personer är fattiga för att de är hjälplösa och det är synd om dem. Snarare tror jag de är fattiga för att det är människor med såpass dåliga värderingar att de är villiga att begå brott.

Anton Fräs
2010-08-25, 21:12
Jag tycker att vi för att minska våldtäkterna bör minska antalet män alternativt män med sexualdrifter. Better safe than sorry liksom.

Precis. Skit i om lite folk som sköter sig kommer imellan. Målet helgar medlen.

sascha
2010-08-25, 21:20
Nej, det var inte det minsta korkat. När normalt funtade människor befinner sig i en dålig situation jobbar de sig ur den. Alla borde förstå att brott, och definitivt inte våldtäkt, är vägen ut.

Jag tror inte dessa personer är fattiga för att de är hjälplösa och det är synd om dem. Snarare tror jag de är fattiga för att det är människor med såpass dåliga värderingar att de är villiga att begå brott.

???

Crippa90
2010-08-25, 21:21
Jag tycker att vi för att minska våldtäkterna bör minska antalet män alternativt män med sexualdrifter. Better safe than sorry liksom.

Eller så minskar man antalet kvinnor, så finns det inget att våldta! :thumbup:

Yes
2010-08-25, 21:25
???
Översättning: Apos tror att det är fattigdom som skapar brottslingar, jag menar att det är brottslingar som skapar fattigdom.

Är det oklart så använd gärna några fler frågetecken.

dpurple
2010-08-25, 21:26
Eller så minskar man antalet kvinnor, så finns det inget att våldta! :thumbup:

Säg inte det. Jag skulle iaf hålla krampaktigt fast i tvålen...

Apos78
2010-08-25, 21:27
Men man kan inte låta massinvandringen fortsätta och låta den generösa invandringsreglerna missbrukas. Sverige kan inte ta emot allt, vi kan inte importera arbetslöshet, vi kan inte integrera alla på det sättet när arbetslösheten är så hög, utanförskap ökar på det sättet...

Sverige måste ha en "kontrollerad invandring", "en hållbar utveckling", en utveckling som håller på kort och lång sikt...

Den 19 september kommer svenska folket rösta på det parti som tar tag i medborgarnas säkerhet som urholkats rejält av sittande partierna i riksdagen och regeringen.

Givetvis ska invandringen, som allt annat, vara kontrollerat på ett eller annat sätt. Jag förespråkar på inget sätt att helt fritt öppna gränserna. Dock tror jag inte att SD´s alternativ är det rätta. Flera partier arbetar för en fungerande integrations- och invandringspolitik. Skillnaden mot SD är att dessa partier också gör annat. SD har EN punkt som dom lägger tyngdpunkten på och inte ens då blir det bra.

men var ska man deportera dessa svenskar då, till sitt hemland eller :banned*rolleyes*

tänk lite längre än näsan räcker vid dina framtida kommentarer tack så du slipper göra bort dig =)

Skojar du nu? Har väl inte sagt något om att deportera. Min poäng var att en svenska män också utför brott.

håll dig till tråden

Du hänger ut en enskild person, vilket inte är okej.

Nej, det var inte det minsta korkat. När normalt funtade människor befinner sig i en dålig situation jobbar de sig ur den. Alla borde förstå att brott, och definitivt inte våldtäkt, är vägen ut.

Jag tror inte dessa personer är fattiga för att de är hjälplösa och det är synd om dem. Snarare tror jag de är fattiga för att det är människor med såpass dåliga värderingar att de är villiga att begå brott.

Det är väldigt ofta svart eller vitt i trådarna här. Hjälplösa och i behov av sympati, nej, men en ex dålig integrationspolitik kan skapa usla förutsättningar för att ta sig ur en sådan situation. Jag träffar många "normalt funtade" människor som varit arbetslösa länge och det är verkligen inte så enkelt som att bara jobba sig ur denna situation. Hur kommer det då sig att arbetslösheten ökat och utanförskapet i dessa grupper är så pass stort? Att alla påverkade är icke-normalt funtade?

Visst finns det de med dåliga värderingar och det kan mycket väl ha en kulturell koppling. Dock aldrig bara detta. Se över ditt eget sociala nätverk - säkert finns det någon eller några som hamnat lite snett. Men skulle du gå så långt att säga att de har usla värderingar och inte är riktigt funtade?

Sociologiska problem är ytterst komplexa och en rapport från SD förändrar inte detta. Det går inte att förenkla ett problem som våldtäkter med att säga att en väldigt stor orsak till alla våldtäkter sker på kulturell basis. Är det någon här som har en bekant som utsatts för något sexuellt övergrepp så är det snudd på respektlöst att hävda att problemet har en så enkel lösning.

sascha
2010-08-25, 21:29
Översättning: Apos tror att det är fattigdom som skapar brottslingar, jag menar att det är brottslingar som skapar fattigdom.

Är det oklart så använd gärna några fler frågetecken.

??????

På vilket sätt leder, som du skriver, "dåliga värderingar" till fattigdom i någon större utsträckning?

Apos78
2010-08-25, 21:31
Översättning: Apos tror att det är fattigdom som skapar brottslingar, jag menar att det är brottslingar som skapar fattigdom.

Är det oklart så använd gärna några fler frågetecken.

Förklara inte vad jag tror, särskilt inte då du inte förstår det själv. Men du har fastnat i att det räcker med EN orsak för att förklara ett visst problem.

MAXX
2010-08-25, 21:32
Siffrorna var ungefär som väntat.

Förstår inte motargumentet att det snarare är fattigdom och utsatthet som skapar våldtäktsbenägna män och att överrepresentationen mest beror på detta. Hur är det ett motargument? Är det inte ett tydligt bevis på att något är fel med immigrationspolitiken?

tror mer det handlar om kultur tbh..

sascha
2010-08-25, 21:33
Nej, det var inte det minsta korkat. När normalt funtade människor befinner sig i en dålig situation jobbar de sig ur den. Alla borde förstå att brott, och definitivt inte våldtäkt, är vägen ut.

Varför tror du att det handlar om en väg ut? Förstår du verkligen inte att problematiken är djupare rotad än så?

BobaFett
2010-08-25, 21:33
Hahaha det var 55 invandrare som blev åtalade för våldtäkt, i sverige finns det 1,5 miljon invandrare :D ....jaaaa, vi drar alla över en kam :laugh: *gah!*

Apos78
2010-08-25, 21:43
Hahaha det var 55 invandrare som blev åtalade för våldtäkt, i sverige finns det 1,5 miljon invandrare :D ....jaaaa, vi drar alla över en kam :laugh: *gah!*

SD fick inte heller tag i alla domar under 2009. Så bara där faller slutsatsen en del.

Åkesson nämner ofta att antalet anmälda våldtäkter ökat i och med invandringen. Dock leder få av dessa anmälningar till fällda domar. En tanke är att de som INTE anmäls är de våldtäkter som begås i hemmet och inte under stadens mörkaste ek en fredagnatt. Skulle siffrorna för icke anmälda våldtäkter vara tillgängliga kan man anta att den överrepresentation som syns för invandrare snabbt försvinner. Just för att det finns bra många fler Svenssons än Alis ute i stugorna.

Åkesson sa en annan rolig "fakta". Sverige ligger tydligen topp tre vad gäller våldtäkter i världen. Anmälda våldtäkter då. I Sydafrika uppskattas det att en kvinna löper större risk att våldtas under livet än chansen att hon lär sig läsa. I Storbritannien uppskattas det att runt 80000 våldtas varje år. Mindre än 1000 döms för detta. Det blir löjligt att siffror som detta enbart har en kulturell bakgrund.

sascha
2010-08-25, 21:47
SD fick inte heller tag i alla domar under 2009. Så bara där faller slutsatsen en del.

Åkesson nämner ofta att antalet anmälda våldtäkter ökat i och med invandringen. Dock leder få av dessa anmälningar till fällda domar. En tanke är att de som INTE anmäls är de våldtäkter som begås i hemmet och inte under stadens mörkaste ek en fredagnatt. Skulle siffrorna för icke anmälda våldtäkter vara tillgängliga kan man anta att den överrepresentation som syns för invandrare snabbt försvinner. Just för att det finns bra många fler Svenssons än Alis ute i stugorna.

Åkesson sa en annan rolig "fakta". Sverige ligger tydligen topp tre vad gäller våldtäkter i världen. Anmälda våldtäkter då. I Sydafrika uppskattas det att en kvinna löper större risk att våldtas under livet än chansen att hon lär sig läsa. I Storbritannien uppskattas det att runt 80000 våldtas varje år. Mindre än 1000 döms för detta. Det blir löjligt att siffror som detta enbart har en kulturell bakgrund.

Det är inte bara en tanke - så är det. Dessutom går väldigt få av den typen av våldtäkter till åtal. Inte för att åklagaren inte kommer fram till att allt är i sin ordning [för åtal], utan för att det är oerhört svårt att få en fällande dom.

Yes
2010-08-25, 21:54
Det är väldigt ofta svart eller vitt i trådarna här. Hjälplösa och i behov av sympati, nej, men en ex dålig integrationspolitik kan skapa usla förutsättningar för att ta sig ur en sådan situation. Jag träffar många "normalt funtade" människor som varit arbetslösa länge och det är verkligen inte så enkelt som att bara jobba sig ur denna situation. Hur kommer det då sig att arbetslösheten ökat och utanförskapet i dessa grupper är så pass stort? Att alla påverkade är icke-normalt funtade?
Att arbetsmarknaden ser ut som den gör har iof inget med integrationspolitik att göra. Men visst, det finns många normalt funtade människor som är arbetslösa. De flesta tenderar dock, förr eller senare, att ta sig ur det - utan att begå grova brott.

Ja, grundproblemet är att det är en dålig kultur som utvecklar och sprider sig. Jag vågar slå vad om att de som i slutändan klarar sig bra är de som har en mer västerländsk kultur, eller värderingar som passar väl in i vårat samhälle.

Visst finns det de med dåliga värderingar och det kan mycket väl ha en kulturell koppling. Dock aldrig bara detta. Se över ditt eget sociala nätverk - säkert finns det någon eller några som hamnat lite snett. Men skulle du gå så långt att säga att de har usla värderingar och inte är riktigt funtade?
Listan blir inte speciellt lång men, ja - de har en hel del usla värderingar och är inte korrekt funtade.

Sociologiska problem är ytterst komplexa och en rapport från SD förändrar inte detta. Det går inte att förenkla ett problem som våldtäkter med att säga att en väldigt stor orsak till alla våldtäkter sker på kulturell basis. Är det någon här som har en bekant som utsatts för något sexuellt övergrepp så är det snudd på respektlöst att hävda att problemet har en så enkel lösning.
Jag har släktingar som utsatts för övergrepp, och jag säger fortfarande att en stor orsak till våldtäkter är kulturellt betingat. Inte enbart, men en stor orsak. Man kan trots allt ha en rätt skev syn på saker och ting även om man är uppväxt i en bättre kultur, precis som att det finns gott om folk som kommit från rena skithål och trots det blev bra människor.

??????

På vilket sätt leder, som du skriver, "dåliga värderingar" till fattigdom i någon större utsträckning?
Jag har inte tid att utveckla det resonemanget just nu, får ta det vid annat tillfälle om jag hinner. Tillsvidare bjuder jag på en motfråga: vad leder till framgång(för en individ)?

Apos78
2010-08-25, 21:57
Det är inte bara en tanke - så är det. Dessutom går väldigt få av den typen av våldtäkter till åtal. Inte för att åklagaren inte kommer fram till att allt är i sin ordning [för åtal], utan för att det är oerhört svårt att få en fällande dom.

Samt att få väljer att anmäla sin make/maka. Om det finns ett mörkertal någonstans så är det där.

Apos78
2010-08-25, 21:59
Att arbetsmarknaden ser ut som den gör har iof inget med integrationspolitik att göra. Men visst, det finns många normalt funtade människor som är arbetslösa. De flesta tenderar dock, förr eller senare, att ta sig ur det - utan att begå grova brott.

Det handlar inte alltid om ett orsak-verkan samband mellan endast två faktorer.

Sova nu. Godnatt.

sascha
2010-08-25, 22:03
Ja, grundproblemet är att det är en dålig kultur som utvecklar och sprider sig. Jag vågar slå vad om att de som i slutändan klarar sig bra är de som har en mer västerländsk kultur, eller värderingar som passar väl in i vårat samhälle.

Vad är det som du menar är "dålig kultur"? Att man klarar sig bättre i Sverige som svensk är ju sant. Men det säger väl mer om oss svenskar än om någon annan?

Listan blir inte speciellt lång men, ja - de har en hel del usla värderingar och är inte korrekt funtade.

Vilka är de?

Jag har släktingar som utsatts för övergrepp, och jag säger fortfarande att en stor orsak till våldtäkter är kulturellt betingat. Inte enbart, men en stor orsak. Man kan trots allt ha en rätt skev syn på saker och ting även om man är uppväxt i en bättre kultur, precis som att det finns gott om folk som kommit från rena skithål och trots det blev bra människor.

Den stora frågan är vad Yes menar med kultur.

Jag har inte tid att utveckla det resonemanget just nu, får ta det vid annat tillfälle om jag hinner. Tillsvidare bjuder jag på en motfråga: vad leder till framgång(för en individ)?

Framgång som i monetär sådan? I vilken grad? Rik, medelrik, jag-klarar-mig? Kort sagt: någon form av jobb. Jag har både stött på människor som har välbetalda jobb och människor som jobbar i kassan på ICA, men samtidigt har jävligt märkliga värderingar.

MAXX
2010-08-25, 22:08
Vad är det som du menar är "dålig kultur"? Att man klarar sig bättre i Sverige som svensk är ju sant. Men det säger väl mer om oss svenskar än om någon annan?



Vilka är de?



Den stora frågan är vad Yes menar med kultur.


Annan kvinnosyn hos vissa av kulturberikarna. Att många muslimers kvinnor fortfarande tvingas gå skylda säger väl allt...

sascha
2010-08-25, 22:09
Annan kvinnosyn hos vissa av kulturberikarna. Att många muslimers kvinnor fortfarande tvingas gå skylda säger väl allt...

Att du formulerar dig som om kvinnor är en ägodel säger betydligt mer.

MAXX
2010-08-25, 22:17
Att du formulerar dig som om kvinnor är en ägodel säger betydligt mer.

*whatever* arguing semantics...


Omformulering; Att muslimska kvinnor av sina män tvingas gå skylda säger väl allt...

sascha
2010-08-25, 22:21
Att muslimska kvinnor av sina män tvingas gå skylda säger väl allt...

Jag känner muslimska kvinnor som använder t.ex. sjal eller burka för att de vill.

Trance
2010-08-25, 22:26
Vad är det som du menar är "dålig kultur"? Att man klarar sig bättre i Sverige som svensk är ju sant. Men det säger väl mer om oss svenskar än om någon annan?


Varför klarar människor som är från vissa kulturer generellt bättre än andra när de flyttar till andra länder?

sascha
2010-08-25, 22:27
Varför klarar människor som är från vissa kulturer generellt bättre än andra när de flyttar till andra länder?

Ge några konkreta exempel.

(Notera även att det är skillnad på flytt och flykt.)

Trance
2010-08-25, 22:33
Ge några konkreta exempel.

(Notera även att det är skillnad på flytt och flykt.)

Ett av de mer kända exemplen är väl den asiatiska minoriteten i USA.

MAXX
2010-08-25, 22:35
Jag känner muslimska kvinnor som använder t.ex. sjal eller burka för att de vill.

http://knowyourmeme.com/i/000/061/361/original/picard-facepalm.jpg?1279913952

sascha
2010-08-25, 22:36
Ett av de mer kända exemplen är väl den asiatiska minoriteten i USA.

Till skillnad från vilka andra minoriteter i USA?


http://knowyourmeme.com/i/000/061/361/original/picard-facepalm.jpg?1279913952

Tack. Vi kan låta Picard facepalma din föreställning om att kvinnor inte har en fri vilja också.

MAXX
2010-08-25, 22:39
Till skillnad från vilka andra minoriteter i USA?




Tack. Vi kan låta Picard facepalma din föreställning om att kvinnor inte har en fri vilja också.

Det har dom ju inte i alla muslimska hem?

sascha
2010-08-25, 22:40
Det har dom ju inte i alla muslimska hem?

Och inte i alla svenska (som om det vore motsatsen) heller.

Förutsättningen måste väl dock alltid vara att människor som säger "jag gör x för att jag vill göra x", faktiskt litas på - oavsett kön.

Yes
2010-08-26, 04:46
Vad är det som du menar är "dålig kultur"? Att man klarar sig bättre i Sverige som svensk är ju sant. Men det säger väl mer om oss svenskar än om någon annan?
Dåliga idéer och värderingar.


Vilka är de?
Spelar det någon roll?



Den stora frågan är vad Yes menar med kultur.
Ett samhälles generella ideströmningar och värderingar.



Framgång som i monetär sådan? I vilken grad? Rik, medelrik, jag-klarar-mig? Kort sagt: någon form av jobb. Jag har både stött på människor som har välbetalda jobb och människor som jobbar i kassan på ICA, men samtidigt har jävligt märkliga värderingar.
Framgång som i att bygga ett rikt och givande liv. Spelar ingen roll om det är som lågstadielärare eller börsmäklare. Och jag letar efter mer grundläggande saker än "någon form av jobb" - kolla mer åt hållet personliga egenskaper.

Yes
2010-08-26, 04:51
Det handlar inte alltid om ett orsak-verkan samband mellan endast två faktorer.

Sova nu. Godnatt.
Jag hoppas du inte menar att det saknas orsak-verkan mellan övriga faktorer; ifall du nu inte menar det så är det väl isåfall bara att visa vilka dessa faktorer är och vilket orsak-verkan samband de har i frågan.

Godmorgon.

Sparven från Minsk
2010-08-26, 06:52
Precis. Skit i om lite folk som sköter sig kommer imellan. Målet helgar medlen.

Så är det ju tyvärr alltid ;)

Ignatius72
2010-08-26, 07:46
Förutsättningen måste väl dock alltid vara att människor som säger "jag gör x för att jag vill göra x", faktiskt litas på - oavsett kön.

Feministerna litar inte ens på de kvinnor som säger att de vill vara hemma med sina egna barn. De kallar det kvinnofälla och att de inte ens förstått det.
Jag såg nyligen en dokumentär där en ung, välutbildad kvinna går i heltäckande (även ögonen) klädsel och menar att det är hennes vilja och att alla borde göra det. Jag tycker det finns goda skäl att ifrågasätta hur fri den fria viljan är.

Trance
2010-08-26, 07:59
Till skillnad från vilka andra minoriteter i USA?


De klarar sig nog bättre än de flesta minoriteter faktiskt, även svarta som bott där länge. Nu är hela "model minority" självklart överdrivet och att det finns många faktorer som spelar in, men till viss del verkar det stämma.

Förutsättningen måste väl dock alltid vara att människor som säger "jag gör x för att jag vill göra x", faktiskt litas på - oavsett kön.

Ja, men samtidigt så får man tänka på varför de tänker som de gör. Det är lite så som att barn som blir slagna kan växa upp och själva slå sina barn. Eller kvinnor som blir könsstympade är kan själva verka för att könsstympa sina eller andras barn.

Samhället uppfostrar människor att tänka på ett visst sätt och om en kultur/religion/samhälle säger på ett visst sätt så blir även de som vi nu ser som förtryckta (eller vad man nu skall säga) ivrigt påhejare av den linjen.

Ett annat exempel är att gå tillbaka ett antal år och fråga om familjeroller. Skall en kvinna jobba? Skall kvinnan vara underdånig mannen?

sascha
2010-08-26, 08:25
Spelar det någon roll?

Ja det spelar väl roll. Är det kulturen eller människorna du tycker illa om?

Framgång som i att bygga ett rikt och givande liv. Spelar ingen roll om det är som lågstadielärare eller börsmäklare. Och jag letar efter mer grundläggande saker än "någon form av jobb" - kolla mer åt hållet personliga egenskaper.

Då missar jag poängen. Varför ska jag göra detta?

De klarar sig nog bättre än de flesta minoriteter faktiskt, även svarta som bott där länge. Nu är hela "model minority" självklart överdrivet och att det finns många faktorer som spelar in, men till viss del verkar det stämma.

Men då är väl den svarta populationen i USA lite av ett specialfall? Hur står sig asiater i USA jämfört med iranier och irakier, till exempel? Du säger att det till viss del verkar stämma. Varför? Det känns gripet ur luften.

Ja, men samtidigt så får man tänka på varför de tänker som de gör. Det är lite så som att barn som blir slagna kan växa upp och själva slå sina barn. Eller kvinnor som blir könsstympade är kan själva verka för att könsstympa sina eller andras barn.

Samhället uppfostrar människor att tänka på ett visst sätt och om en kultur/religion/samhälle säger på ett visst sätt så blir även de som vi nu ser som förtryckta (eller vad man nu skall säga) ivrigt påhejare av den linjen.

Ett annat exempel är att gå tillbaka ett antal år och fråga om familjeroller. Skall en kvinna jobba? Skall kvinnan vara underdånig mannen?

Visst är det så. Men då måste man samtidigt fråga sig "varför frågar jag mig detta?". Om man på grundval att någon är kvinna, muslim eller vad som helst väljer att inte bara ifrågasätta, utan även ständigt komma till en slutsats som säger att personen saknar exempelvis fri vilja, tycker i alla fall jag att problemet inte ligger hos den som observeras.

I fallet som vi har för handen, och egentligen i alla liknande fall, tycker jag att det är förolämpande att säga att alla dessa kvinnor saknar en fri vilja och tvingas till sina handlingar. Framför allt om kvinnorna säger att det faktiskt är ett val som de tagit. Vid sådana här slutsatser verkar ingen hänsyn tas till personen i fråga, utan man (personen som drar slutsatsen) utgår från, mer eller mindre felaktiga, stereotyper och det faktum att man själv ogillar företeelsen (i det här fallet burka). Ignatius72 tar upp det från ett annat perspektiv.

Sådana kvasimoraliska tendenser sätter ständigt käppar i hjulen för samhällets utveckling, varför [vissa] politiker i viss mån försöker undvika dem. Det mest talande exemplet är väl den rådande sexköpslagen.

Rataxes
2010-08-26, 08:26
"De allra flesta invandrare är inte våldtäktsmän" säger väl det mesta. Att han ens tänker tanken...Det tål verkligen att upprepas, so what om invandrare från Irak är "anmärkningsvärt" överrepresenterade i våldtäktsstatistiken, 99.9% av dem är fortfarande inte våldtäktsmän.

Sen, jag vet att tråden handlar om våldtäkt, men det är intressant att kolla på BRÅs rapporter om den allmänna brottsutvecklingen fram till 2007 (http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=478&category_id=0). SD gillar att måla upp Sverige som ett samhälle som blivit progressivt farligare och våldsammare i takt med invandringen, kolla dock igenom den faktiska statistiken i rapporterna:

- Fall av dödligt våld har minskat sen 1990
- Anmälningar om våld mot män har legat på typ samma nivå sen 1980
- Anmälningar om våld mot kvinnor har ökat, däremot ligger anmälningar om grovt våld (som krävt läkarbesök) oförändrat sen 1980
- Gatuvåldet har minskat sen 1982
- Antalet personrån är rätt konstant sen 1998
- Antalet bostadsinbrott har minskat stadigt sen 1984 och ligger på lägre nivån än 1975

På hela taget ser det inte ut som om Sverige på något sätt skulle ha blivit ett mindre tryggt samhälle de senaste 30 åren. Att som SD göra spela på folks rädslor och spä på bilden av ett Sverige som blir allt farligare och där det snart inte kommer vara säkert att gå på gatorna på grund av alla invandrare, tror jag är giftigare för samhället och bidrar till mer otrygghet än invandringen i sig, då det lätt blir en självuppfyllande profetia.

Tricce
2010-08-26, 08:33
På hela taget ser det inte ut som om Sverige på något sätt skulle ha blivit ett mindre tryggt samhälle de senaste 30 åren. Att som SD göra spela på folks rädslor och spä på bilden av ett Sverige som blir allt farligare och där det snart inte kommer vara säkert att gå på gatorna på grund av alla invandrare, tror jag är giftigare för samhället och bidrar till mer otrygghet än invandringen i sig, då det lätt blir en självuppfyllande profetia.

Heh ser att du bor i Stockholm. Pröva ta pendeltåget till Södertälje och kolla läget i Ronna lite.

sascha
2010-08-26, 08:42
I fallet som vi har för handen, och egentligen i alla liknande fall, tycker jag att det är förolämpande att säga att alla dessa kvinnor saknar en fri vilja och tvingas till sina handlingar. Framför allt om kvinnorna säger att det faktiskt är ett val som de tagit. Vid sådana här slutsatser verkar ingen hänsyn tas till personen i fråga, utan man (personen som drar slutsatsen) utgår från, mer eller mindre felaktiga, stereotyper och det faktum att man själv ogillar företeelsen (i det här fallet burka). Ignatius72 tar upp det från ett annat perspektiv.

Jag missade den gamle mannens sista mening.

Jag såg nyligen en dokumentär där en ung, välutbildad kvinna går i heltäckande (även ögonen) klädsel och menar att det är hennes vilja och att alla borde göra det. Jag tycker det finns goda skäl att ifrågasätta hur fri den fria viljan är.

Varför? Om någon påstår sig att frivilligt välja att käka snabbmat varje dag framför mat lagad i hemmet och på färska råvaror, ifrågasätter du då det fria i det valet?

Trance
2010-08-26, 08:57
Men då är väl den svarta populationen i USA lite av ett specialfall? Hur står sig asiater i USA jämfört med iranier och irakier, till exempel? Du säger att det till viss del verkar stämma. Varför? Det känns gripet ur luften.

Nej, model minority är ett ganska känt koncept och till viss del verkar det kunna förklaras genom kultur. Om du nu inte har en rasistisk förklaring.


Visst är det så. Men då måste man samtidigt fråga sig "varför frågar jag mig detta?". Om man på grundval att någon är kvinna, muslim eller vad som helst väljer att inte bara ifrågasätta, utan även ständigt komma till en slutsats som säger att personen saknar exempelvis fri vilja, tycker i alla fall jag att problemet inte ligger hos den som observeras.

I fallet som vi har för handen, och egentligen i alla liknande fall, tycker jag att det är förolämpande att säga att alla dessa kvinnor saknar en fri vilja och tvingas till sina handlingar. Framför allt om kvinnorna säger att det faktiskt är ett val som de tagit. Vid sådana här slutsatser verkar ingen hänsyn tas till personen i fråga, utan man (personen som drar slutsatsen) utgår från, mer eller mindre felaktiga, stereotyper och det faktum att man själv ogillar företeelsen (i det här fallet burka). Ignatius72 tar upp det från ett annat perspektiv.

Sådana kvasimoraliska tendenser sätter ständigt käppar i hjulen för samhällets utveckling, varför [vissa] politiker i viss mån försöker undvika dem. Det mest talande exemplet är väl den rådande sexköpslagen.

Jag säger inte att de saknar fri vilja. Jag säger att ett samhälle/kultur där normen är att en viss grupp skall totalt dölja sin person har värderingar som jag inte håller med om.

Nitrometan
2010-08-26, 09:24
Sarneckis främsta invändningar:
När det gäller SD:s egen studie så kan ett stort antal invändningar göras. Här finns bara utrymme att nämna några få. Man har undersökt bara 114 av totalt 253 domar 2009. Det framgår inte hur man har fått fram uppgifter om vilka som är utlandsfödda. Annars bekräftar undersökningen det som vi redan vet, att bland dömda (och misstänkta) för våldtäkt är personer födda i utlandet påtagligt överrepresenterade.

Det finns dock inte stöd för tesen att denna skillnad skulle ha förändrats påtagligt under de senaste 15 åren.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sds-rapport-far-icke-godkant_5193703.svd

En överrepresentation av invandrare även i den faktiska brottsligheten finns dock med största sannolikhet och orsakerna är i huvudsak socioekonomiska. Även om BRÅ i sina rapporter 1996:2 och 2005:17 inte har kunnat visa på dessa faktorers effekter så påpekar man att skillnaden i brottslighet till exempel är nästan sex gånger mellan de som saknar gymnasieutbildning och de som har eftergymnasial utbildning. Både forskning i Danmark (Holmberg & Kyvsgaard 2003) och en pågående undersökning i Stockholm visar att sådana faktorer som familjeförhållanden, utbildning, ekonomisk status och i viss mån bostadsområde, förklarar stora delar av skillnader i brottslighet mellan invandrare och svenskar. Den typen av studier har dock inte gjorts specifikt för just våldtäkter.

Att utifrån fynd att invandrare är överrepresenterade bland dömda för våldtäkt dra slutsatsen att invandring ska minska är lika rimligt som att föreslå att inga svenska män ska få åka till Asien eftersom en liten del av dem ägnar sig åt sexhandel med barn.

När man sedan utifrån så få fall börjar diskutera procentuella andelar av personer från olika etniska grupper och dessutom talar om andra generationens invandrare utifrån namn på de dömda är man bortom alla rimliga principer för hur en sådan undersökning kan bedrivas på ett trovärdigt sätt. Hur kan man genom någons namn veta att denne är andra generationens invandrare och inte tredje eller tjugofjärde?

Han gillar inte metoden i undersökningen.

Rataxes
2010-08-26, 11:26
Heh ser att du bor i Stockholm. Pröva ta pendeltåget till Södertälje och kolla läget i Ronna lite.
Ja, jag ser aldrig några invandrare. Stockholm har ju bara runt 20 ggr fler invandrare per kvadratkilometer än Södertälje.

Tricce
2010-08-26, 11:41
Ja, jag ser aldrig några invandrare. Stockholm har ju bara runt 20 ggr fler invandrare per kvadratkilometer än Södertälje.

Andelen % i Sthlm 08 var 28% och Ronna 83.6% att jämföra med 97 då Sthlm hade 22% och Ronna 66%

Som sagt åkt ut dit och kika lite, läs nyheterna kolla vad som hänt i Ronna och se om du håller med dig själv i det du skrev "På hela taget ser det inte ut som om Sverige på något sätt skulle ha blivit ett mindre tryggt samhälle de senaste 30 åren."

Rataxes
2010-08-26, 12:29
Andelen % i Sthlm 08 var 28% och Ronna 83.6% att jämföra med 97 då Sthlm hade 22% och Ronna 66%Så andelen invandrare har växt snabbare i Sthlm än i Ronna, vad är poängen?

Som sagt åkt ut dit och kika lite, läs nyheterna kolla vad som hänt i Ronna och se om du håller med dig själv i det du skrev "På hela taget ser det inte ut som om Sverige på något sätt skulle ha blivit ett mindre tryggt samhälle de senaste 30 åren."Ronna är inte Sverige. Statistiken visar rätt tydligt att nivån av dödligt våld, grov misshandel, gatuvåld, personrån och bostadsinbrott inte har ökat nämnvärt de senaste 20-30 åren, i Sverige som helhet.

Grahn
2010-08-26, 12:39
Ronna är inte Sverige. Statistiken visar rätt tydligt att nivån av dödligt våld, grov misshandel, gatuvåld, personrån och bostadsinbrott inte har ökat nämnvärt de senaste 20-30 åren, i Sverige som helhet.

Fast folk verkar uppleva det som att det har blivit betydligt värre och är övertygade om detta, undrar om det beror på vår tendens att se "historien" i ett gyllene skimmer eller medias rapportering av dagens brott om det nu är så att det faktiskt inte blivit så.

Kan iofs inte dra mig till minnes att jag läste om några stenade tonårs tjejer när jag var liten men mitt minne är utan tvekan rätt dåligt :)

Tricce
2010-08-26, 13:02
Så andelen invandrare har växt snabbare i Sthlm än i Ronna, vad är poängen?

Ronna är inte Sverige. Statistiken visar rätt tydligt att nivån av dödligt våld, grov misshandel, gatuvåld, personrån och bostadsinbrott inte har ökat nämnvärt de senaste 20-30 åren, i Sverige som helhet.

Que? Är det jag som är dum här eller men om Sthlm år 97 hade 22% och 08 28% Ronna 97 66% och 08 83.6% Hur har då andelen invandrare växt snabbare i Sthlm än Ronna?

Tricce
2010-08-26, 13:14
Sen, jag vet att tråden handlar om våldtäkt, men det är intressant att kolla på BRÅs rapporter om den allmänna brottsutvecklingen fram till 2007 (http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=478&category_id=0). SD gillar att måla upp Sverige som ett samhälle som blivit progressivt farligare och våldsammare i takt med invandringen, kolla dock igenom den faktiska statistiken i rapporterna:


En klassiker från 2006 kanske kan vara på sin plats? Ursäkta om det ses som trollning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article402150.ab

Wintermute
2010-08-26, 13:41
Det tål verkligen att upprepas, so what om invandrare från Irak är "anmärkningsvärt" överrepresenterade i våldtäktsstatistiken, 99.9% av dem är fortfarande inte våldtäktsmän.

Sen, jag vet att tråden handlar om våldtäkt, men det är intressant att kolla på BRÅs rapporter om den allmänna brottsutvecklingen fram till 2007 (http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=478&category_id=0). SD gillar att måla upp Sverige som ett samhälle som blivit progressivt farligare och våldsammare i takt med invandringen, kolla dock igenom den faktiska statistiken i rapporterna:

- Fall av dödligt våld har minskat sen 1990
- Anmälningar om våld mot män har legat på typ samma nivå sen 1980
- Anmälningar om våld mot kvinnor har ökat, däremot ligger anmälningar om grovt våld (som krävt läkarbesök) oförändrat sen 1980
- Gatuvåldet har minskat sen 1982
- Antalet personrån är rätt konstant sen 1998
- Antalet bostadsinbrott har minskat stadigt sen 1984 och ligger på lägre nivån än 1975

På hela taget ser det inte ut som om Sverige på något sätt skulle ha blivit ett mindre tryggt samhälle de senaste 30 åren. Att som SD göra spela på folks rädslor och spä på bilden av ett Sverige som blir allt farligare och där det snart inte kommer vara säkert att gå på gatorna på grund av alla invandrare, tror jag är giftigare för samhället och bidrar till mer otrygghet än invandringen i sig, då det lätt blir en självuppfyllande profetia.
Är det inte så att våldet i sig dock blivit grövre?

Kek
2010-08-26, 13:45
Källa?

Kanske år på egna erfarenheter *cupid*

JimmyJoe
2010-08-26, 13:55
SD kan hoppa ner i bensitank och röka en cigg

Snälla nån, Shoot the racist.

Dan S
2010-08-26, 14:17
Allvarligt talat, folk säger att SD är racister, och har sin ignoranta uppfattning om saker och vägrar lyssna på fakta dvs, SD är inte racistiska, vad är felet med att inse ett jävla problem?

Folk skriver här att kulturskillnaderna är en orsak till överrepresenteringen av invandrare i våldtäcktsstatistik.

Detta stämmer för alla med förnuft, förutom dem som inte har fått reda på hur det fungerar i vissa u-länder, män gentemot kvinnor.

Sluta neka detta. Fattigdom har tamigfan ingenting med våldtäckter att göra, det är bland det idiotiska jag har hört.
Oj, jag är fattig, måste gå och våldta någon? Vart finns logiken i ett sånt resonemang?


Dagligen så ser jag gäng, och jag ser väldigt många fler gäng som är invandrare och som är otrevlig och ser ut att vilja bråka och som man vet är "bad", än vithyade människor.

Varför?

Ekonomin ser ut såhär lite lättförstått. Du har ett företag, du behöver 5 tjänster och kan fylla dem, du tar in 10 pers i företaget, och resten bara sitter av tiden men får lön ändå, vad händer?
Jag vet att företag och länder är olika, tillägnat mr. bokstavlig. Men det är en grundprincip att man kan inte bara ta in mer och mer, då man VET att det finns ingenting att ge dem.

Varför fattar inte politikerna något och gör något åt saken? SD vill göra det, därför är det SD som kommer få min röst.


Vi kan diskutera invandrar-kriminalitet väldigt mycket, i Sundsvall är dem flera gånger om överrepresenterade i stöld, snatteri, misshandel osv. Kom inte och säg annat, för då vet du ingenting, det är skillnad på att vara 30-bastare som läser tidning och jobbar på en fabrik än att vara 19 år och ha kompisar och ett uteliv på stan, där man är mitt i allt som händer.

Svenskar begår brott absolut, invandrare, åtminstone enligt egen uppfattning begår många fler brott, MÅNGA FLER.

Varför?

Det är detta politikerna ska lösa, och det är en sjuk situation som ingen gör något åt just nu.

stevebc
2010-08-26, 14:20
Sarneckis främsta invändningar:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sds-rapport-far-icke-godkant_5193703.svd
Han gillar inte metoden i undersökningen.Haha, vilken undersökning.

Fattigdom har tamigfan ingenting med våldtäckter att göra, det är bland det idiotiska jag har hört.Varför inte?

Rataxes
2010-08-26, 14:32
Que? Är det jag som är dum här eller men om Sthlm år 97 hade 22% och 08 28% Ronna 97 66% och 08 83.6% Hur har då andelen invandrare växt snabbare i Sthlm än Ronna?Relativt den existerande andelen invandrare.

(28 - 22)/22 = 27,3%
(83.6 - 66)/66 = 26.7%

Det känns som den rimligaste jämförelsen om man utgår ifrån att problem med integration har att göra med antalet invandrare i förhållande till stadens kapacitet att integrera invandrare.

Fast folk verkar uppleva det som att det har blivit betydligt värre och är övertygade om detta, undrar om det beror på vår tendens att se "historien" i ett gyllene skimmer eller medias rapportering av dagens brott om det nu är så att det faktiskt inte blivit så.Jag tror att det mycket handlar om just det, men sen har väl dessutom uppfattningen om Sverige som ett allt mer otryggt samhälle blivit en mem som fått ett helt eget liv och sprids enormt lätt med internet, bloggar, diskussionsforum, mm. Man blir förvånad över att se siffror om att typ gatuvåld minskar för att SD-anhängare och andra pessimistiskt lagda personer ständigt upprepar att brottslighet och våldsamhet är på uppgång. Det har väl gjorts undersökningar i USA som visar att folk generellt alltid tenderar att tycka att brottsligheten har blivit värre snarare än bättre, även när brottstrender faktiskt är på nedgång.

Grahn
2010-08-26, 14:40
Jag tror att det mycket handlar om just det, men sen har väl dessutom uppfattningen om Sverige som ett allt mer otryggt samhälle blivit en mem som fått ett helt eget liv och sprids enormt lätt med internet, bloggar, diskussionsforum, mm. Man blir förvånad över att se siffror om att typ gatuvåld minskar för att SD-anhängare och andra pessimistiskt lagda personer ständigt upprepar att brottslighet och våldsamhet är på uppgång. Det har väl gjorts undersökningar i USA som visar att folk generellt alltid tenderar att tycka att brottsligheten har blivit värre snarare än bättre, även när brottstrender faktiskt är på nedgång.

Det är faktiskt väldigt intressant, undrar varför det inte trycks mer på att föra fram sådan information till folket för att motverka vår tendens till att tycka att allt bli sämre( Ungdomen av idag och allt det där...... ).

Eller konsumerar vi helt enkelt helst skräp och är ointresserade av tråkiga fakta? Eller har vi tappat förtroendet för de som presenterar fakta och tror dem inte?

Kan ju vara så att dikten är intressantare än verkligheten med.....

Vinter
2010-08-26, 14:41
En liten länk för de som vill läsa BRÅ's statistik och faktist förstå vad den säger.

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Konsten.pdf&url=/dynamaster/file_archive/060317/699f09f47d4edc1b264d15a663fa67ba/Konsten.pdf

nim
2010-08-26, 14:42
Är det vad Aftonblaskan skriver som får "svenskarna" i t ex Södertälje att fly staden??

Rataxes
2010-08-26, 14:57
Är det inte så att våldet i sig dock blivit grövre?Då borde nivåerna av dödligt våld och misshandelsfall som föranlett läkarbesök ha ökat de senaste decennierna, vilket de inte har gjort. Vad som har ökat, i alla fall för kvinnor, är antalet som anger sig ha blivit utsatta för våld i allmänhet, och våld som lett till någon kroppsskada som inte var allvarlig nog att gå till läkare med. I rapporten anger man dock mer uppmärksamhet kring kvinnovåld och ökad anmälningsbenägenhet som troligaste orsaker till den ökningen.

Tricce
2010-08-26, 14:58
Relativt den existerande andelen invandrare.

(28 - 22)/22 = 27,3%
(83.6 - 66)/66 = 26.7%

Det känns som den rimligaste jämförelsen om man utgår ifrån att problem med integration har att göra med antalet invandrare i förhållande till stadens kapacitet att integrera invandrare.

Jag tror att det mycket handlar om just det, men sen har väl dessutom uppfattningen om Sverige som ett allt mer otryggt samhälle blivit en mem som fått ett helt eget liv och sprids enormt lätt med internet, bloggar, diskussionsforum, mm. Man blir förvånad över att se siffror om att typ gatuvåld minskar för att SD-anhängare och andra pessimistiskt lagda personer ständigt upprepar att brottslighet och våldsamhet är på uppgång. Det har väl gjorts undersökningar i USA som visar att folk generellt alltid tenderar att tycka att brottsligheten har blivit värre snarare än bättre, även när brottstrender faktiskt är på nedgång.

Du har förståss rätt. Faktum kvarstår dock att det blivit fler "problem"områden tillföljd av för slapphänt invandringspolitik hur kan man blunda för det som så många tycks göra?

Eller är områden som Rosengård precis som Judeutrotningen? Det har aldrig hänt. Varför arbetar man inte för att andra länder ska öppna sina dörrar precis lika mycket som Sverige?

Vinter
2010-08-26, 15:18
Du har förståss rätt. Faktum kvarstår dock att det blivit fler "problem"områden tillföljd av för slapphänt invandringspolitik hur kan man blunda för det som så många tycks göra?

Eller är områden som Rosengård precis som Judeutrotningen? Det har aldrig hänt. Varför arbetar man inte för att andra länder ska öppna sina dörrar precis lika mycket som Sverige?

Det finns ghetto områden och slummar i alla större städer på jorden. Det var inte direkt invandringspolitik som gjorde att södermalm såg ut som det gjorde för 50-100 år sedan. De med sämst ekonomi tenderar att samlas i de områden där det är billigast att leva.

Kek
2010-08-26, 15:24
Allvarligt talat, folk säger att SD är racister, och har sin ignoranta uppfattning om saker och vägrar lyssna på fakta dvs, SD är inte racistiska, vad är felet med att inse ett jävla problem?

Folk skriver här att kulturskillnaderna är en orsak till överrepresenteringen av invandrare i våldtäcktsstatistik.

Detta stämmer för alla med förnuft, förutom dem som inte har fått reda på hur det fungerar i vissa u-länder, män gentemot kvinnor.

Sluta neka detta. Fattigdom har tamigfan ingenting med våldtäckter att göra, det är bland det idiotiska jag har hört.
Oj, jag är fattig, måste gå och våldta någon? Vart finns logiken i ett sånt resonemang?



Dagligen så ser jag gäng, och jag ser väldigt många fler gäng som är invandrare och som är otrevlig och ser ut att vilja bråka och som man vet är "bad", än vithyade människor.

Varför?

Ekonomin ser ut såhär lite lättförstått. Du har ett företag, du behöver 5 tjänster och kan fylla dem, du tar in 10 pers i företaget, och resten bara sitter av tiden men får lön ändå, vad händer?
Jag vet att företag och länder är olika, tillägnat mr. bokstavlig. Men det är en grundprincip att man kan inte bara ta in mer och mer, då man VET att det finns ingenting att ge dem.

Varför fattar inte politikerna något och gör något åt saken? SD vill göra det, därför är det SD som kommer få min röst.


Vi kan diskutera invandrar-kriminalitet väldigt mycket, i Sundsvall är dem flera gånger om överrepresenterade i stöld, snatteri, misshandel osv. Kom inte och säg annat, för då vet du ingenting, det är skillnad på att vara 30-bastare som läser tidning och jobbar på en fabrik än att vara 19 år och ha kompisar och ett uteliv på stan, där man är mitt i allt som händer.

Svenskar begår brott absolut, invandrare, åtminstone enligt egen uppfattning begår många fler brott, MÅNGA FLER.

Varför?

Det är detta politikerna ska lösa, och det är en sjuk situation som ingen gör något åt just nu.

Din uppfattning spelar desvärre ingen som helst roll utan någon vettig statistik. Vad du ser och hör eller kanske rättare sagt vill se och höra i en håla som Sundsvall är inte representativt på något sätt och vis.

Racister stavas rasister på svenska.

wessmen
2010-08-26, 15:41
Trevlig statistik.

Ens åsikter har att göra med vart man bor i Sverige. Väldigt många ändrar sin åsikt angående invandringspolitik när dem flyttar till en invandrartät stad. Folk som bor i övre landet tycker invandringspolitiken är jättebra men efter dem flyttat ner till t.ex. Malmö för att plugga ändras deras åsikt radikalt på 6 månader.

Tråkigt, men jag vet vart jag lägger min röst i detta valet.

Kek
2010-08-26, 16:11
Trevlig statistik.

Ens åsikter har att göra med vart man bor i Sverige. Väldigt många ändrar sin åsikt angående invandringspolitik när dem flyttar till en invandrartät stad. Folk som bor i övre landet tycker invandringspolitiken är jättebra men efter dem flyttat ner till t.ex. Malmö för att plugga ändras deras åsikt radikalt på 6 månader.

Tråkigt, men jag vet vart jag lägger min röst i detta valet.

Har en polare som bor uppe i Luleå och han säger att det springer omkring ganska bra med invandrare där också som leker "tony montana" sen kan jag säkert tänka mig att det finns fler söderut. Handlar dock mycket om att inte dra alla över en kam också.

Jag ska själv inte rösta i valet men tror enormt många som just nu säger att de ska rösta på SD 2010 kommer/borde ta sig en funderare när de står i vallokerna om de verkligen vill lägga sin röst på ett parti som inte kommer få igenom ett skit i riksdagen när det är så pass jämt som det är mellan alliansen och de rödgröna.

wessmen
2010-08-26, 16:16
Jag ska själv inte rösta i valet men tror enormt många som just nu säger att de ska rösta på SD 2010 kommer/borde ta sig en funderare när de står i vallokerna om de verkligen vill lägga sin röst på ett parti som inte kommer få igenom ett skit i riksdagen när det är så pass jämt som det är mellan alliansen och de rödgröna.

Anledningen är att det fortfarande inte är "rumsrent" och att man får en rasiststämpel om man röstar på SD. Att Svensson är rädd för att sticka ut är inget nytt. SD är inget extremt parti om man kollar på andra länders invandringspolitik. Blocken har aldrig varit närmare varandra någonsin, då passar det ypperligt att rösta på ett "enfrågeparti", t.ex. SD, PP eller något liknande.

TimId
2010-08-26, 16:21
Finns många många invandrartäta städer norrut också.

Röstar ni på SD, är det rullgardin ned för svenska demokratin
och den världsberömda och i djupa och vida led respekterade
toleransen och förståelsen - som de facto inte är så gränslös
som det högerextrema SD vill låta påskina.

Ännu idag återsänds folk till länder med skoningslöst förtryck. Rätt?

Kek
2010-08-26, 16:29
Anledningen är att det fortfarande inte är "rumsrent" och att man får en rasiststämpel om man röstar på SD. Att Svensson är rädd för att sticka ut är inget nytt. SD är inget extremt parti om man kollar på andra länders invandringspolitik. Blocken har aldrig varit närmare varandra någonsin, då passar det ypperligt att rösta på ett "enfrågeparti", t.ex. SD, PP eller något liknande.

Skitnsack. Du är 100% anonym när du röstar på SD och ingen tvingar dig att snacka om det. Om inte annat så kan du ljuga och säga att du röstade S om det är så att dina bekanta stämplar dig för dina politsika åsikter.

Möjligt att det ligger nära varandra men sen är ju frågan om du vill ha Mona Sahlin och hennes regering eller Reinfeldts. Det är dock fortfarande ingen ursäkt att rösta på lolbollpartier som PP, FI, SD med flera.

wessmen
2010-08-26, 16:45
Skitnsack. Du är 100% anonym när du röstar på SD och ingen tvingar dig att snacka om det. Om inte annat så kan du ljuga och säga att du röstade S om det är så att dina bekanta stämplar dig för dina politsika åsikter.

Möjligt att det ligger nära varandra men sen är ju frågan om du vill ha Mona Sahlin och hennes regering eller Reinfeldts. Det är dock fortfarande ingen ursäkt att rösta på lolbollpartier som PP, FI, SD med flera.

Spelar ingen roll om du är 100% anonym eller inte, folk skäms för att rösta på SD, vare sig det syns eller inte.

Det är en alldeles utmärkt ursäkt. Hur tror du man skulle kunna förändra invandringspolitiken i Sverige? Genom att rösta på någon av blocken? Knappast.

Det är tydligt att vi har skiljda åsikter om vad som är bäst för Sverige så vi stannar diskussionen här.

Kek
2010-08-26, 16:49
Spelar ingen roll om du är 100% anonym eller inte, folk skäms för att rösta på SD, vare sig det syns eller inte.

Det är en alldeles utmärkt ursäkt. Hur tror du man skulle kunna förändra invandringspolitiken i Sverige? Genom att rösta på någon av blocken? Knappast.

Det är tydligt att vi har skiljda åsikter om vad som är bäst för Sverige så vi stannar diskussionen här.

Så man går och röstar på S eller M för att man skäms? Vågar man inte stå upp för sina åsikter ens i ett anonymt val kan man lika gärna stanna hemma och fortsätta skriva av sina aggressioner på diverse forum och knyta handen hårt framför datorskärmen.

Wintermute
2010-08-26, 17:43
Då borde nivåerna av dödligt våld och misshandelsfall som föranlett läkarbesök ha ökat de senaste decennierna, vilket de inte har gjort. Vad som har ökat, i alla fall för kvinnor, är antalet som anger sig ha blivit utsatta för våld i allmänhet, och våld som lett till någon kroppsskada som inte var allvarlig nog att gå till läkare med. I rapporten anger man dock mer uppmärksamhet kring kvinnovåld och ökad anmälningsbenägenhet som troligaste orsaker till den ökningen.

efter en liten koll på www.bra.se och anmälda brott ser jag följande

Fullbordat mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång
1990: 121
2000: 175
2009: 230

Misshandel inkl. grov
1990: 40 690
2000: 58 846
2009: 86 281

Sexualbrott därav våldtäkt inkl. grov (tog bara med våldtäkt här, utelämnade övriga sexualbrott)
1990: 1 410
2000: 2 024
2009: 5 937
Här kan nog en hel del av ökningen tillskrivas lagändringen av begreppet våldtäkt.

hmm får mig att undra hur du menar?

BillyButt
2010-08-26, 17:50
Sarneckis främsta invändningar:


http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sds-rapport-far-icke-godkant_5193703.svd

Han gillar inte metoden i undersökningen.

Jerzy...

SD:s argument om att kultu- rella skillnader orsakar en överrepresentation hos invandrare bland våldtäktsdömda är inte värt några längre kommentarer. De citerar allt som stödjer deras tes och ingenting som motsäger den.

Brå...

Undersökningen visar både hur stor andel av brotten som begås av invandrare respektive svenskar och hur stor andel i respektive grupp som registrerats för brott under femårsperioden. Den visar att faktorer som kön, ålder, socioekonomisk status och bostadsort inte är förklaringen till skillnader i brottslighet. Den överrepresentation för invandrare i brottsligheten, som rapporten pekar på, är ungfär lika stor för alla socialgrupper.


Ju grövre brottslighet det är fråga om, desto större är invandrarnas andel. Den största andelen återfinns för våldtäkt, 38 procent, för så kallad överfallsvåldtäkt utomhus 47 procent. När det gäller mord/dråp har 30 procent av brotten registrerats på invandrare. Också för misshandelsbrott, rån och butiksstöld är invandrarnas andel hög.
Det finns också en typiskt svensk brottslighet, konstaterar Jan Ahlberg. Den består av till exempel bedrägeri, biltillgrepp, trafikbrott, stöld ur bilar, cykelstölder och skadegörelse. 90 procent av alla anmälda stölder ur och från motorfordon och 94 procent av all skadegörelse är registrerad på personer födda i Sverige.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=403&module_instance=12

BillyButt
2010-08-26, 18:05
SD fick inte heller tag i alla domar under 2009. Så bara där faller slutsatsen en del.

Läs rapporten så ser du varför.

Åkesson nämner ofta att antalet anmälda våldtäkter ökat i och med invandringen. Dock leder få av dessa anmälningar till fällda domar. En tanke är att de som INTE anmäls är de våldtäkter som begås i hemmet och inte under stadens mörkaste ek en fredagnatt. Skulle siffrorna för icke anmälda våldtäkter vara tillgängliga kan man anta att den överrepresentation som syns för invandrare snabbt försvinner. Just för att det finns bra många fler Svenssons än Alis ute i stugorna.

:smash: Ta reda på vad överrepresentiation betyder.

Åkesson sa en annan rolig "fakta". Sverige ligger tydligen topp tre vad gäller våldtäkter i världen. Anmälda våldtäkter då. I Sydafrika uppskattas det att en kvinna löper större risk att våldtas under livet än chansen att hon lär sig läsa. I Storbritannien uppskattas det att runt 80000 våldtas varje år. Mindre än 1000 döms för detta. Det blir löjligt att siffror som detta enbart har en kulturell bakgrund.

Så alla dessa 80000 våldtäkter begås av utlänningar? Och vem har påstått att det "enbart" har med kulturarv att göra?

Kek
2010-08-26, 18:10
Ju grövre brottslighet det är fråga om, desto större är invandrarnas andel. Den största andelen återfinns för våldtäkt, 38 procent, för så kallad överfallsvåldtäkt utomhus 47 procent. När det gäller mord/dråp har 30 procent av brotten registrerats på invandrare. Också för misshandelsbrott, rån och butiksstöld är invandrarnas andel hög.
Det finns också en typiskt svensk brottslighet, konstaterar Jan Ahlberg. Den består av till exempel bedrägeri, biltillgrepp, trafikbrott, stöld ur bilar, cykelstölder och skadegörelse. 90 procent av alla anmälda stölder ur och från motorfordon och 94 procent av all skadegörelse är registrerad på personer födda i Sverige.

Så den återkommande tesen "alla invandrare är inte våldtäktsmän men de flesta våldtäktsmän är invandrare" får nu ändras om till "alla invandrare är inte våldtäktsmän men 38% av våldtäktsmännen
är det"

JimmyJoe
2010-08-26, 18:33
Är det någon stackars sate som faktiskt vet lite som kan förneka att majoriteten av SD´s medlemmar är gamla nazister? Seriöst. Kolla 90% av de som whatsoever har något ansvar. Mer eller mindre alla är ju pantade i skallen. Bara jag som ser ett samband med nazism och lågt iq? Alright, det finns undantag. Men majoriteten av alla är ju helt jävla urblåsta i huvudet. Kolla bara på killen i dokumentären hela dagen. Han visste ju förihelvete ingenting och var gammal nasizt. Fint.

AFA FTW!

// Jimmy *politikern*

Vinter
2010-08-26, 18:40
Så den återkommande tesen "alla invandrare är inte våldtäktsmän men de flesta våldtäktsmän är invandrare" får nu ändras om till "alla invandrare är inte våldtäktsmän men 38% av våldtäktsmännen
är det"

Snarare är det så att en och samma gärningsman registreras i statistiken för flera anmälningar. Se min tidigare länk om statistik från BRÅ.

BillyButt
2010-08-26, 18:55
Röstar ni på SD, är det rullgardin ned för svenska demokratin

Berätta mer.

och den världsberömda och i djupa och vida led respekterade
toleransen och förståelsen

Tolerans mot intolerans drar jag gärna ner "rullgardinen" för.

Ännu idag återsänds folk till länder med skoningslöst förtryck. Rätt?

Nej det verkar inte så:

Enligt Migrationsverkets årsrapport 2008 saknar 96 procent av de asylsökande handlingar som styrker vilka de är! Det finns alltså oerhört många människor i landet vilkas identitet är osäker. Belyser media detta som ett samhällsproblem? Merit Wager, tidigare Medborgarnas Flyktingombudsman, skriver på sin blogg om "det fullkomligt idiotiska i att ge permanenta uppehållstillstånd och - i princip - livslång försörjning åt människor som vägrar uppge rätta identitet och som varken har asyl- eller skyddsskäl och kanske är terrorister eller kriminella". Det är skenheligt att vi istället för att tillämpa FN-konventionen något mer generöst för asylbehövande vilkas identitet är känd istället rutinmässigt belönar en förkrossande majoritet som gjort sig av med eller visar falska identitetshandlingar.

http://www.newsmill.se/node/15112

BillyButt
2010-08-26, 19:01
Snarare är det så att en och samma gärningsman registreras i statistiken för flera anmälningar. Se min tidigare länk om statistik från BRÅ.

Angående BRÅ:s trovärdighet...

Sten Levander är professor i psykiatri och sitter med i BRÅ:s vetenskapliga nämnd:

- Det är katastrof överallt på BRÅ. Rapporterna som de gör är filtrerade, det utövas censur.

- BRÅ:s uppdrag är att serva regeringen med forskning och kunskap. Det gör de inte. BRÅ tillhandahåller istället önskad information på beställning av justitieministern och departementet.

Justitieutskottets moderate ordförande Fredrik Reinfeldt anser att BRÅ måste göras om i grunden:

- Forskningen måste stå fri. Den måste vara opolitisk och inte bunden av regeringen.

Enligt Reinfeldt får BRÅ:s rapporter ett väldigt medialt utrymme - trots att de ofta är tunna.
- De säger att brottsligheten inte växer. Jag kan bara konstatera att åtminstone när det gäller våldsbrottsligheten och organiserad brottslighet så säger alla att det ökar - utom BRÅ.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article66852.ab

Currenthill
2010-08-26, 19:02
Är det någon stackars sate som faktiskt vet lite som kan förneka att majoriteten av SD´s medlemmar är gamla nazister? Seriöst. Kolla 90% av de som whatsoever har något ansvar. Mer eller mindre alla är ju pantade i skallen. Bara jag som ser ett samband med nazism och lågt iq? Alright, det finns undantag. Men majoriteten av alla är ju helt jävla urblåsta i huvudet. Kolla bara på killen i dokumentären hela dagen. Han visste ju förihelvete ingenting och var gammal nasizt. Fint.

AFA FTW!

// Jimmy *politikern*

Nej, för det verkar ju riktigt "pantat" att vilja stoppa det enorma utflödet av skattepengar vår nuvarande "ansvarsfulla" invandringspolitik är orsaken till. Själv ser jag bra många andra områden jag hellre skulle lägga dessa 40 miljarder kronor på - mina och dina surt förvärvade skatteslantar alltså.

Källa: http://www.realtid.se/ArticlePages/200804/08/20080408171847_Realtid518/20080408171847_Realtid518.dbp.asp

Kan även tillägga, innan någon tar i så densamme skiter på sig, att samma studie (vilken anger uppskattningen 40 miljarder kr årligen) hänvisas till i bland annat det debattunderlag SSU nyligen "publicerade".

Wintermute
2010-08-26, 19:13
Är det någon stackars sate som faktiskt vet lite som kan förneka att majoriteten av SD´s medlemmar är gamla nazister? Seriöst. Kolla 90% av de som whatsoever har något ansvar. Mer eller mindre alla är ju pantade i skallen. Bara jag som ser ett samband med nazism och lågt iq? Alright, det finns undantag. Men majoriteten av alla är ju helt jävla urblåsta i huvudet. Kolla bara på killen i dokumentären hela dagen. Han visste ju förihelvete ingenting och var gammal nasizt. Fint.

AFA FTW!

// Jimmy *politikern*
Lösningen på problemet är helt enkelt att kalla motståndaren dum och om inte det hjälper så tar man till våld?

Jag ser en ljus framtid för dig som politiker...

Rataxes
2010-08-26, 19:16
efter en liten koll på www.bra.se och anmälda brott ser jag följande

Fullbordat mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång
1990: 121
2000: 175
2009: 230

Misshandel inkl. grov
1990: 40 690
2000: 58 846
2009: 86 281

Sexualbrott därav våldtäkt inkl. grov (tog bara med våldtäkt här, utelämnade övriga sexualbrott)
1990: 1 410
2000: 2 024
2009: 5 937
Här kan nog en hel del av ökningen tillskrivas lagändringen av begreppet våldtäkt.

hmm får mig att undra hur du menar?
Ett tips är att läsa rapporterna om brottsutvecklingen
Dödligt våld (http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=D%F6dligt%20v%E5ld&url=/dynamaster/file_archive/081215/a8c2f953d90ba23d3114310701dbc899/BU%255fdodligt%255fv%255fld.pdf)
Misshandel (http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Misshandel&url=/dynamaster/file_archive/081215/81ddd2ace2d8920a9c08b9169861e59f/BU%255fMisshandel.pdf)

Vad gäller dödligt våld så är antalet anmälningar om mord, dråp och dödlig misshandel ofta en kraftig överskattning eftersom många dödsfall som först anmäls som dödligt våld vid senare undersökning visar sig haft en annan orsak. Dödsorsaksstatistiken ger att dödligt våld har minskat.

Ökningen av de anmälda brotten i kriminalstatistiken motsvarar
dock ingen verklig ökning av det dödliga våldet i Sverige över tid

Den stora ökningen av antalet anmälda brott sedan början 1990-talet förklaras i huvudsak av det anmälningssystem som polisen då införde

En pågående specialstudie av det dödliga våldet i Sverige sedan år
1990 utgör en tredje möjlighet att följa utvecklingen av dessa brott.
Enligt denna har det dödliga våldet minskat sedan år 1990, något som
också bekräftas av utvecklingen enligt dödsorsaksstatistiken.

Estrada (2005) visar dock genom en sammanställning av sjukvårdsdata
avseende perioden 1974–2002, att antalet patienter som behandlats
för kniv- eller skottskador, det vill säga de våldsmetoder som majoriteten
av offren för dödligt våld avlider genom, inte visar någon
ökning.

För misshandel har en ökning av antalet anmälningar om våld mot kvinnor skett, men som de skriver i rapporten

Ser man enbart till det grövre våldet, där den utsatte uppger att
han eller hon drabbats av våld som medfört någon form av sjukvård,
ligger nivåerna för såväl män som kvinnor mer eller mindre oförändrade
under hela perioden. Det betyder att den kraftiga ökningen av
polisanmälda misshandelsbrott inte kan hänföras till att allmänheten
(det vill säga den stora del av befolkningen som representeras av offerundersökningarna)
oftare än förr utsätts för grövre våld.

Då kan man fråga sig om detta förklaras av att det har skett en faktisk ökning av det "lindriga", men inte det grova våldet. Eller om det beror på en ökad benägenhet att anmäla även lindriga fall av misshandel.

Trance
2010-08-26, 19:58
Är det någon stackars sate som faktiskt vet lite som kan förneka att majoriteten av SD´s medlemmar är gamla nazister? Seriöst. Kolla 90% av de som whatsoever har något ansvar. Mer eller mindre alla är ju pantade i skallen. Bara jag som ser ett samband med nazism och lågt iq? Alright, det finns undantag. Men majoriteten av alla är ju helt jävla urblåsta i huvudet. Kolla bara på killen i dokumentären hela dagen. Han visste ju förihelvete ingenting och var gammal nasizt. Fint.

AFA FTW!

// Jimmy *politikern*

AFA och extrema nazister har ganska mycket gemensamt.

Gute
2010-08-26, 20:04
Vad tror sig Sverigedemokraterna vinna på att publicera statistik över våldtäktsdomar?

Vilka fiender kämpar han eller hon emot? Inre fienden. Okunnighet, vrede, alltför starka känslobindningar och högmod - så heter de största fienderna. De finns inte utanför utan i det inre och måste bekämpas med visdomens och koncentrationens vapen.

TimId
2010-08-26, 20:04
Desperation.

sascha
2010-08-26, 20:14
Nej, model minority är ett ganska känt koncept och till viss del verkar det kunna förklaras genom kultur. Om du nu inte har en rasistisk förklaring.

Visst är det känt i den bemärkelse att det hävdats vara en förklaring, men det är ju inte känt i bemärkelsen "ett accepterat faktum". Istället är konceptet, som jag tycker mig kunna tyda att du själv varit inne på, starkt kritiserat. Inte minst från den asiatiska befolkningen i USA.

Jag säger inte att de saknar fri vilja. Jag säger att ett samhälle/kultur där normen är att en viss grupp skall totalt dölja sin person har värderingar som jag inte håller med om.

Och du behöver inte hålla med. Det finns människor som inte håller med dig när du argumenterar religion. Visst vore det hemskt om människor inte fick, med dina mått mätt, vara bra jävla märkliga ibland? Ledsen för klyschan, men den gör inte tanken mindre giltig.

Trance
2010-08-26, 20:52
Visst är det känt i den bemärkelse att det hävdats vara en förklaring, men det är ju inte känt i bemärkelsen "ett accepterat faktum". Istället är konceptet, som jag tycker mig kunna tyda att du själv varit inne på, starkt kritiserat. Inte minst från den asiatiska befolkningen i USA.

Anledningen till kritiken behöver inte vara att de inte skulle klara sig bättre utan helt enkelt att positiv särbehandling inte är något bra heller.

Oavsett så har du nog svårt att hitta stöd för att alla invandrargrupper klarar sig lika bra även när man har korrigerat för utbildning och inkomst.


Och du behöver inte hålla med. Det finns människor som inte håller med dig när du argumenterar religion. Visst vore det hemskt om människor inte fick, med dina mått mätt, vara bra jävla märkliga ibland? Ledsen för klyschan, men den gör inte tanken mindre giltig.

Jag har inga problem med att folk tycker annorlunda än jag och jag vill inte förbjuda en massa. Men att vara tolerant mot att andra har enligt mig felaktiga åsikter betyder inte att jag på något sätt måste anse dem vara bra eller vettiga.

Skulle rasism vara poltiskt korrekt så skulle du sitta här och försvara det med. Men nu är det inte det så då får du nöja dig med att försvara burka.

sascha
2010-08-26, 20:59
Anledningen till kritiken behöver inte vara att de inte skulle klara sig bättre utan helt enkelt att positiv särbehandling inte är något bra heller.

Oavsett så har du nog svårt att hitta stöd för att alla invandrargrupper klarar sig lika bra även när man har korrigerat för utbildning och inkomst.

Om någon behandlar dig som om du tillhör grupp X (där grupp X i detta fall kan vara personer som inte vill integrera sig i ett samhälle), är det inte svårt att anta att du till slut faktiskt kommer att tillhöra grupp X. Även om så inte var fallet från första början.

Jag har inga problem med att folk tycker annorlunda än jag och jag vill inte förbjuda en massa. Men att vara tolerant mot att andra har enligt mig felaktiga åsikter betyder inte att jag på något sätt måste anse dem vara bra eller vettiga.

Skulle rasism vara poltiskt korrekt så skulle du sitta här och försvara det med. Men nu är det inte det så då får du nöja dig med att försvara burka.

Givetvis behöver du inte tycka det. Vad gäller burka i sig har jag ingen specifik åsikt. Intressant tanke om rasism. Personligen tycker jag nämligen att vi borde slopa brottet hets mot folkgrupp. Det betyder dock inte att jag försvarar rasism, men jag tycker att rasister måste få visa sin dumhet öppet. Yttrandefriheten är viktigare. Men det hör ju inte riktigt hit.

porja
2010-08-27, 02:09
Bra skrivet BillyButt o Wintermute

Med SD blir Sverige mer stabil och det blir mindre dubbelmoral i politiken, sanningen kommer mer fram...

Struntar partierna i medborgarnas säkerhet genom svag rättsväsende, svag kriminalpolitik, och integration så straffar det sig och SD får röster...

Tricce
2010-08-27, 10:57
Haha den här tyckte jag var rätt kul när tanten kommer löpande jagandes av kvinnor i burka för att hinna först till bidragen :laugh:

XkRRdth8AHc

stevebc
2010-08-27, 11:01
Helvete! Kommer TV4 verkligen sända den som reklam, eller är det på skoj?

Tricce
2010-08-27, 11:02
Helvete! Kommer TV4 verkligen sända den som reklam, eller är det på skoj?

Iiiiingen aning men det känns inte troligt att tv4 skulle visa den där :D

stevebc
2010-08-27, 11:06
Såg ett annat klipp där programledarna i Nyhetsmorgon bekräftade det. Rätt vass är den i alla fall, och otrevlig med. Men det är iofs ICA-reklamen med.

130kg finsk sisu
2010-08-27, 11:24
Den där reklamen tror jag för det första man inte vinner röster på och för det andra tycker jag den är osmaklig. faktiskt.

ceejay
2010-08-27, 11:25
tycker filmen är rätt komisk på nåt sätt.
burkaregementets första barnvagnsbrigad mot höftopererade Agda
rollerna är ju rätt solklara

Nitrometan
2010-08-27, 11:33
Den där reklamen tror jag för det första man inte vinner röster på och för det andra tycker jag den är osmaklig. faktiskt.
Håller med om att jag finner den osmaklig.

Jag tror att den främst talar till SD:s nuvarande väljare och inte till eventuellt blivande väljare. När man skapar "valmaterial" kan man välja att bekräfta den interna bilden för att stärka gruppen eller att tala till de som inte har bestämt sig för att rösta på partiet och försöka locka dem med ett budskap.

130kg finsk sisu
2010-08-27, 11:43
Annars så tycker jag att SD tappat lite i opionen. Man hade nu bar 3,4% i synovate. Iofs hade man 6,5 i en mätning nyss. Men jag har en sån känsla att det kommer vara mycket hårt för SD att slippa in. Om inte bränner SSU och AFA bokstavligen upp SDs chanser. :)

Osten80
2010-08-27, 11:43
Haha, jävla pajasar.

Deceiver85
2010-08-27, 11:56
Helvete! Kommer TV4 verkligen sända den som reklam, eller är det på skoj?
Den kommer att visas i TV4, TV4 Fakta och TV4 Sport den 6-17 september. Själv tycker jag den är både bra och dålig...

130kg finsk sisu
2010-08-27, 12:51
Jag säger alltid vad jag tycker och kommer även att göra det nu:
SD har tappat i mina ögon rejält den senaste tiden. Ett tag hade jag sympatier för SD av olika skäl krimnalpolitiken, försvarspolitiken och det faktum att man tog upp problemen med en stor invandring. Men jag måste säga att vad jag på den senaste tiden sett av SD med denna reklam som toppnotering ger SD mej mer och mer kväljningar och jag upplever dem som människofientliga istället för det jag trodde ett värdekonservativt parti som försvarade människan. Har SD förskjutit sig den senaste tiden ut till det bruna eller visar man bara sitt rätta ansikte?

Anton Fräs
2010-08-27, 12:53
eller visar man bara sitt rätta ansikte?

Japp.

Upptaget
2010-08-27, 12:55
Haha den här tyckte jag var rätt kul när tanten kommer löpande jagandes av kvinnor i burka för att hinna först till bidragen :laugh:

XkRRdth8AHc

hahahahaha :laugh::laugh:

130kg finsk sisu
2010-08-27, 13:00
Jag vågar påstå att om SD inte kommer in i riksdagen så har denna reklamfilm ganska så många % del i fiaskot. Jag menar jag är ganska lutrad människa och lever inte i ett samhälle där smygrasism är förbjudet eller icke-PK men denna film gör mej illamående. Riktigt illamående. Jag menar vill man göra nåt för sitt land och bli samhällsbärande så sysslar man inte med denna typ av dålig humor.

Ganymedes
2010-08-27, 13:17
Jag tyckte att budskapet var tydligt och framfört på ett osedvanligt komiskt vis; ganska välbehövt bland de stelbenta stapplarna i politiken. Kontrastera denna mot Sossarnas blaskiga reklam där en ung man troligen har idkat umgänge med en gammal tant (?!). DET var i sanning en dålig reklam, vars budskap jag heller inte tyckte var så tydligt som denna.

Sen är ju SD fortfarande SD... Förhoppningsvis röstar man vettigt oavsett reklam.

Khyron_
2010-08-27, 13:18
TV4 stoppar reklamen
http://resume.se/nyheter/2010/08/27/extra-tv4-stoppar-sd-filme/

stevebc
2010-08-27, 13:18
Jag tyckte att budskapet var tydligt och framfört på ett osedvanligt komiskt vis; ganska välbehögt bland de stelbenta stapplarna i politiken. Kontrastera denna mot Sossarnas blaskiga reklam där en ung man troligen har idkat umgänge med en gammal tant (?!). DET var i sanning en dålig reklam, vars budskap jag heller inte tyckte var så tydligt som denna.

Sen är ju SD fortfarande SD... Förhoppningsvis röstar man vettigt oavsett reklam.Själv känns det inte som jag har så mycket gemensamt med burkaklädda kvinnor. Jag springer inte heller efter bidrag. Så jag vet inte hur den reklamen träffar rätt, vad gäller mig och min egen omgivning.

Anton Fräs
2010-08-27, 13:22
Alltså valfilmen var det dummaste jag någonsin sett. Hahaahaha

130kg finsk sisu
2010-08-27, 13:22
TV4 gör SD en björntjänst med att stoppa filmen. Ingen ansvarskännande patriot röstar på vulgärnazism.

Nitrometan
2010-08-27, 13:23
TV4 stoppar reklamen
http://resume.se/nyheter/2010/08/27/extra-tv4-stoppar-sd-filme/

Ett citat från den artikeln:
vad vi nu ser är det vi till slut landade i. För oss är det viktigt att vi tydligt framhåller att vi är ett tredje alternativ utöver de politiska riksdagspartierna, säger Erik Almqvist, pressekreterare på Sverigedemokraterna.

BillyButt
2010-08-27, 13:24
Sen är ju SD fortfarande SD... Förhoppningsvis röstar man vettigt oavsett reklam.

Vad är vettigt?

stevebc
2010-08-27, 13:24
TV4 gör SD en björntjänst med att stoppa filmen. Ingen ansvarskännande patriot röstar på vulgärnazism.Det tror jag med. Samtidigt så handlar inte TV4:s verksamhet om att hjälpa eller stjälpa SD. Det handlar om tittarsiffror. Jag tror många av deras tittare hade lackar ur rätt rejält, och den risken vill TV4 förstås inte ta. Finns nog många andra företag som kan fylla ut den reklamtiden.

Trodde SD hade tagit sig förbi det här, för detta är något som snarare är värdigt partier på Skånepartiets nivå.

Anton Fräs
2010-08-27, 13:26
Vad är vettigt?

Att rösta SD är inte vettigt, inte i mina ögon och jag vågar (nästan) tala för Ganyemedes också. Har jag fel får han slå mig på handleden med linjal.

ryssen
2010-08-27, 13:29
jävla lipsillar! sanningen sårar som det heter.

filmen är grymt bra och speglar sanningen.

Anton Fräs
2010-08-27, 13:36
jävla lipsillar! sanningen sårar som det heter.

filmen är grymt bra och speglar sanningen.

Nej den speglar vad du uppfattar som "sanningen." Försök ha åtminstonde en något nyanserad bild av verkligheten.

Det är det som på riktigt gör mig irriterad när man diskuterar med SD medlemmar, världen är svart eller vit, det finns inga gråzoner, bara falskhet och en ren sanning. (Bara jag som ser skämtet?)

BillyButt
2010-08-27, 13:48
Nej den speglar vad du uppfattar som "sanningen." Försök ha åtminstonde en något nyanserad bild av verkligheten.

Menar du att invandringen inte kostar pengar?

Det är det som på riktigt gör mig irriterad när man diskuterar med SD medlemmar, världen är svart eller vit, det finns inga gråzoner, bara falskhet och en ren sanning. (Bara jag som ser skämtet?)

Detsamma gäller ju åt andra hållet också, alla som kritiserar invandringspolitiken är rasister eller något liknande.

lanzal
2010-08-27, 14:21
Hoppas, hoppas inte TV4 visar denna reklamfilm, den var ju helt värdelös.. Tyckte den var lite väl mörk, kunde ha visat någon pensionär som fick sin upptinade mat och sen sa nåt om, "jaha potatisen är inte kokt idag heller, undrar var alla skattepengar vi betalar går till"

..... eller nåt :D

Nitrometan
2010-08-27, 14:22
filmen är grymt bra och speglar sanningen.
Nej. De har använt skådespelare. Sådär snabbt springer inte mammor i burka med barnvagn. Det är fejk.

Ignatius72
2010-08-27, 14:33
med såna reklamfilmer riskerar nog SD att tappa marginalväljare. Osmaklig och dålig och syftningen blir dessutom lite skev. Har vi ens 100 burkakvinnor i detta land?

Tricce
2010-08-27, 14:34
Nej. De har använt skådespelare. Sådär snabbt springer inte mammor i burka med barnvagn. Det är fejk.

:laugh:

Har du sett kvinnor i burka kuta efter bidrag? Finns nog risk att dom lägger på en rem då :D
Dom är ju vana att springa undan stenregn från steningar så dom har fart i benen likt en Kenyan som löper över steppen för att komma till skolan ;)

Ganymedes
2010-08-27, 14:39
Att rösta SD är inte vettigt, inte i mina ögon och jag vågar (nästan) tala för Ganymedes också. Har jag fel får han slå mig på handleden med linjal.

Jag tänker varken rösta SD eller slå dig med linjal *kissass*

Mindek
2010-08-27, 14:54
med såna reklamfilmer riskerar nog SD att tappa marginalväljare. Osmaklig och dålig och syftningen blir dessutom lite skev. Har vi ens 100 burkakvinnor i detta land?

Nej, inte burka men lätt 100 i niqab (åk till Kista en eftermiddag om du inte tror mig). Har sett fler bärande niqab i Kista än i både Pakistan och Dubai.

Reklamfilmen var ju rätt kul, men ännu roligare är er överdrivna upprördhet. Verkar som att skoja/ironisera kring spökplumparna är ett känsligt ämne *popcorn*

TimId
2010-08-27, 14:59
När man börjar prata om "sanningen" då är det inte långt kvar till amerikanska mellanvästerns högerkristenfundamentalism.

Inte att förvånas över att SD nu är nere på 3,4%.
Kräftgången har bara bara börjat.

Deceiver85
2010-08-27, 15:08
Efter att ha sett filmen några gånger:

Filmen är snyggt gjord, men det budskap som man försöker förmedla är ruskigt dåligt. Även om det nu är en realitet att politik handlar om prioriteringar, och att man antagligen skulle spara X antal miljoner kronor på att begränsa invandringen, så tror inte jag detta är ett budskap som går hem. Det funkar helt enkelt inte att ställa grupper, i detta fall pensionärer mot invandrare, mot varandra.

Jag tror inte att filmen och dess budskap i sig kan locka väljare, däremot om TV4 nu väljer att stoppa filmen så kan man ytterligare spela vidare på martyrkortet och säkra röster på det sättet.

Dan S
2010-08-27, 15:08
stevebc, är du seriös? Vad vinner du på att våldta någon för att du är fattig? Är du på riktigt, vad kan sexuell "stimulans" eller vad nu syftet är bakom en våldtäkt.



Din uppfattning spelar desvärre ingen som helst roll utan någon vettig statistik. Vad du ser och hör eller kanske rättare sagt vill se och höra i en håla som Sundsvall är inte representativt på något sätt och vis.

Racister stavas rasister på svenska.


Och våldtäkt stavas inte med ck som jag skrev, men du förstod uppenbarligen vad jag skrev, men det är väll så då man är mindre begåvad att man påpekar irrelevanta detaljer för att vilseleda uppmärksamheten, ytterst löjligt.

Min uppfattning spelar visst roll, och jag behöver inte alls någon vettig statistik, och din åsikt om Sundsvall är återigen uppbart något som en skalbagge skulle komma på. Eftersom det finns invandrare här, och det är bl. a invandrarpolitik vi diskuterar, så spelar det självklart roll om vad som försigår här, vittnesmål räknas som bevis, det betyder att vaad jag ser och hör spelar roll. Men du är tydligen ignorant och osäker som människa, du kan ju inte diskutera. Eftersom du är wrong och bildar konstiga uppfattningar om vad du som är "legit" eller inte. :smash: snälla bespara mig ett svar.

Logiska resonemang verkar det va fattigt med här nuförtiden.

Kek, vet man inget, så gör man det bäst i att inte yttra något. Varken om människor, städer eller felaktiga uppfattningar som har en viss "objektiv" sanning.

porja
2010-08-27, 15:14
Almqvist säger att det enda villkor tv-bolaget satt upp är att filmen inte bryter mot svensk lag. Och det gör den inte enligt SD, som låtit jurister granska filmen och fått beskedet att den inte bryter mot lagen om hets mot folkgrupp.

källa: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=2122696


Låt tittarna avgöra om reklamfilmen är så illa. En mediakanal som TV4 agerar nu politiskt, det är inte bra för demokratin.

ISLAM = SHARIA = DIKTATUR = TVÅNG

natti natti

TimId
2010-08-27, 15:18
Ju närmre valet vi kommer, desto mer kommer folk att besinna sig och inse att demokrati och öppenhet och humanitet är viktigare än att marknadsföra och sprida hat, misstänksamhet och oginhet.

stevebc
2010-08-27, 15:18
stevebc, är du seriös? Vad vinner du på att våldta någon för att du är fattig? Är du på riktigt, vad kan sexuell "stimulans" eller vad nu syftet är bakom en våldtäkt.Jag är seriös. Jag säger inte att ditt påstående är rätt eller fel, jag ber om en motivering. Du hävdar nämligen att det inte finns något samband mellan fattigdom och våldtäkter. Varför hävdar du det? Jag undrar hur du kommer fram till slutsatsen.

ryssen
2010-08-27, 15:36
Invandrare får dyr tandvård betald av socialen

TANDVÅRD I radioprogrammet Karlavagnens telefonväkteri med partiledarna var det under torsdagen Mona Sahlins tur att svara på lyssnarnas frågor. Bland annat ringde en anställd inom tandvården in och berättade om pensionärer som inte har råd med nya tänder, samtidigt som socialen godkänner och betalar hela tanduppsättningar för socialbidragsberoende invandrare.

Ungefär 35 minuter in i programmet hör vi Jessica från Helsingborg. Hon jobbar inom tandvården och säger att hennes arbetssituation kraftigt förändrats på grund av den stora invandringen.

Hon berättar om patienter som är pensionärer och inte ens kan tugga sin mat men som inte har råd med nya tänder, medan nästa patient, som är invandrare, får godkänt från socialen att helt kostnadsfritt få en helt ny käke eller tanduppsättning, något som i vanliga fall kostar åtskilliga tusenlappar. Skattebetalarna får stå för kalaset. Om däremot en pensionär, som jobbat och slitit hela sitt liv, försöker ansöka om samma sak blir det avslag direkt. Det är den skrämmande verkligheten i dagens Sverige.

Sahlin maler sedan på med de vanliga politiskt korrekta flosklerna om att man inte kan ställa grupp mot grupp och att alla kommuner måste hjälpa till att ta emot invandrare. Hon har dock rätt i att det inte är de enskilda invandrarnas fel. Det är de nuvarande riksdagspolitikerna som skapat denna bisarra situation. Hon talar vackert om att alla ska ha rätt till lika vård, men att minska invandringen för att ha råd med detta nämns inget om.

Avslutningsvis frågar programledaren Sahlin varför det aldrig blir bättre med integrationen, efter att både den förra och nu sittande regeringen i sina valmanifest konstaterat att integrationen har misslyckats.

Sahlin påstår då att politikerna nu minsann lärt sig av misstagen och att det ska bli bättre framöver, trots en fortsatt massinvandring med runt 100.000 beviljade permanenta uppehållstillstånd per år. Vidare säger hon:

Det finns mycket bra förslag nu ifrån många av de demokratiska partierna om detta.

Underförstått att Sverigedemokraterna är ett odemokratiskt parti, trots att partiet med mycket stor sannolikhet sitter i Sveriges riksdag om några veckor. Det säger en hel del om Mona Sahlins syn på demokrati. Inringaren försöker bemöta Sahlins floskler men blir dock avbruten av programledarna och sedan avslutas samtalet.

Lyssna på programmet här (c:a 35 min in kommer samtalet från Jessica).

länk till radio programmet
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3117#autoplay=/api/radio/radio.aspx?type=broadcast&id=2564965&codingformat=.m4a&metafile=asx

http://politisktinkorrekt.info/2010/08/27/invandrare-far-dyr-tandvard-betald-av-socialen/#more-53832

sascha
2010-08-27, 15:37
Wall of Text

Vad har detta med SDs våldtäktsrapport att göra?

ryssen
2010-08-27, 15:41
Vad har detta med SDs våldtäktsrapport att göra?

jag vet att det inte intresserar dig men vi har ju sd,s valfilm på tapetern.

men du kanske inte kan lägga i hop 2+2 eller rättare sagt inte vill.

sascha
2010-08-27, 15:48
jag vet att det inte intresserar dig men vi har ju sd,s valfilm på tapetern.

men du kanske inte kan lägga i hop 2+2 eller rättare sagt inte vill.

Artikeln som du länkat till säger ju absolut ingenting, och däri ligger min fråga. Jag känner en tandläkare som säger det precis motsatta - att flyktingar som kommer hit har väldiga svårigheter att få hjälp med tandvården. Det har ingenting med två plus två att göra.

Men låt oss då ponera att det är som artikeln redogör. Vad säger dig att det är "invandrarna" som omöjliggör för god tandvård för pensionärer?

Rataxes
2010-08-27, 16:39
Angående invandrare och skattepengar. I "Dom kallas rasister" hade de gjort någon uträkning enligt vilken ett svenskt nyfött barn kostar staten betydligt mer fram tills att de får jobb (21 år eller nåt), än vad den genomsnittlige invandraren kostar fram tills att de får jobb (7 år), minns inte de exakta siffrorna, kan ha varit kanske 2 200 000 för barnet vs 1 600 000 för invandraren. Synpunkter på detta? Varför vill man få upp det svenska barnafödandet om det är så kostsamt för staten?

Herr Oberst
2010-08-27, 16:41
Lena Sundström som ligger bakom "Dom kallar oss rasister" måste veta något som ingen annan vet då invandringens kostnader är hemligare än Area 51

WHITEFOLKS
2010-08-27, 16:52
Nja, just den sortens kostnad är nog rätt lätt att räkna ut.

De största kostnadsposterna är nog inte så mycket i form av hemspråksundervisning eller liknande utan senare i livet när man ev. inte bidrar med någon inkomst (dvs förlorad skatteinkomst + bidragskostnad) och sen ev. kriminalitet.

Detta är mycket svårare att räkna på.

Baan
2010-08-27, 17:20
Lena Sundström som ligger bakom "Dom kallar oss rasister" måste veta något som ingen annan vet då invandringens kostnader är hemligare än Area 51

Men ändå vet du och många andra haters att det kostar hiskeliga summor!

HMM!!!

HMHMMMMMMMMMMMMMMMMHMMHMHMHMHM!

BillyButt
2010-08-27, 17:20
Angående invandrare och skattepengar. I "Dom kallas rasister" hade de gjort någon uträkning enligt vilken ett svenskt nyfött barn kostar staten betydligt mer fram tills att de får jobb (21 år eller nåt), än vad den genomsnittlige invandraren kostar fram tills att de får jobb (7 år), minns inte de exakta siffrorna, kan ha varit kanske 2 200 000 för barnet vs 1 600 000 för invandraren. Synpunkter på detta? Varför vill man få upp det svenska barnafödandet om det är så kostsamt för staten?

Om svenskar får jobb vid 21 kommer dom betala skatt i 44 år, nu vet jag inte vad snittåldern är för invandrare men om vi säger att den är 30 så får dom jobb vid 37, då betalar dom skatt i 28 år och tjänar oftast mindre. Den där siffran är förövrigt 11 år gammal och är sannolikt betydligt högre idag.

130kg finsk sisu
2010-08-27, 17:27
jävla lipsillar! sanningen sårar som det heter.

filmen är grymt bra och speglar sanningen.

Snälla du kalla mej inte för lipsill.

Jag är en stolt patriot och är värdekonservativ och värdekonservativ i norden betyder till delar att vara liberal. Jag är för en kontrollerad invandring och moderat assimillationspolitik. MEN denna film och andra små uttalanden man gjort den senaste tiden så har SD visat att man först och främst är ett islamfobiskt parti vilket är i min syn rasistiskt. Jag har tappat detta lilla förtroende jag har för SD. Iofs har det ingen skillnad eftersom jag inte röstar i Sverige.

TimId
2010-08-27, 17:27
Om svenskar får jobb vid 21 kommer dom betala skatt i 44 år, nu vet jag inte vad snittåldern är för invandrare men om vi säger att den är 30 så får dom jobb vid 37, då betalar dom skatt i 28 år och tjänar oftast mindre. Den där siffran är förövrigt 11 år gammal och är sannolikt betydligt högre idag.

Detta kan vara den dummaste räkneoperationen och dito val av dito som någonsin fallit under mitt öga till dags dato:
Vad kostar en svensk för den svenska staten under sin uppväxt mellan 0 och 18 år?
Vad kostar en invandrares uppväxt (säg 0-18 år), en som anländer till Konungariket Sverige vid cirka, säg, 30 års ålder, vad kostar han eller hon den svenska staten?
Subtrahera detta resp addera detta från det ovanstående, och återkom sedan!
Lägg sedan till skillnaden i företagande mellan nysvenskar och s k gammelsvenskar.

Förstå att invandring inte är en ekonomisk förlust utan en vinst!
Det är SDs anhängare som har ett invandrarproblem, inte landet eller nationalstaten Sverige. Eran rasism är huvudproblemet.

Trance
2010-08-27, 17:36
Detta kan vara den dummaste räkneoperationen och dito val av dito som någonsin fallit under mitt öga till dags dato:
Vad kostar en svensk för den svenska staten under sin uppväxt mellan 0 och 18 år?
Vad kostar en invandrares uppväxt (säg 0-18 år), en som anländer till Konungariket Sverige vid cirka, säg, 30 års ålder, vad kostar han eller hon den svenska staten?
Subtrahera detta resp addera detta från det ovanstående, och återkom sedan!
Lägg sedan till skillnaden i företagande mellan nysvenskar och s k gammelsvenskar.

Förstå att invandring inte är en ekonomisk förlust utan en vinst!
Det är SDs anhängare som har ett invandrarproblem, inte landet eller nationalstaten Sverige. Eran rasism är huvudproblemet.

Jag har väldigt svårt att se asylinvandring som en ekonomisk vinst och det går mot allt jag läst om det. Vad baserar du din tes på?

Ignatius72
2010-08-27, 17:37
Men ändå vet du och många andra haters att det kostar hiskeliga summor!

HMM!!!

HMHMMMMMMMMMMMMMMMMHMMHMHMHMHM!

Det krävs ett stort mått av förnekelse om man ska undgå att det kostar hiskeliga summor pengar. Stora invandrargrupper med upp till 90% arbetslösa, kriminella, pensionerade, socialbidragstagare osv osv. Frågan är ju man tycker att det är värt det. Frågan är inte om det kostar pengar. För det gör det såklart.

BillyButt
2010-08-27, 17:54
Detta kan vara den dummaste räkneoperationen och dito val av dito som någonsin fallit under mitt öga till dags dato:
Vad kostar en svensk för den svenska staten under sin uppväxt mellan 0 och 18 år?
Vad kostar en invandrares uppväxt (säg 0-18 år), en som anländer till Konungariket Sverige vid cirka, säg, 30 års ålder, vad kostar han eller hon den svenska staten?

Ingenting, frågan var hur mycket dom kostade från att dom kom hit tills dom fick jobb. :smash:

Lägg sedan till skillnaden i företagande mellan nysvenskar och s k gammelsvenskar.

Hur stor del av våra totala skatteintäkter kommer från dessa företag?

Förstå att invandring inte är en ekonomisk förlust utan en vinst!

*bs*

Det är SDs anhängare som har ett invandrarproblem, inte landet eller nationalstaten Sverige. Eran rasism är huvudproblemet.

Det är bara SD:s anhängare som tycker att situationen i rosengård är problematisk menar du?

Herr Oberst
2010-08-27, 18:14
men ändå vet du och många andra haters att det kostar hiskeliga summor!

Hmm!!!

Hmhmmmmmmmmmmmmmmmmhmmhmhmhmhm!

Lol!!!

Lolooooooooooooooooooloolololololo!

Rataxes
2010-08-27, 18:34
Om svenskar får jobb vid 21 kommer dom betala skatt i 44 år, nu vet jag inte vad snittåldern är för invandrare men om vi säger att den är 30 så får dom jobb vid 37, då betalar dom skatt i 28 år och tjänar oftast mindre. Den där siffran är förövrigt 11 år gammal och är sannolikt betydligt högre idag.
Snittåldern är 28 år, men point taken. Du menar att tiden innan invandrare kommer in i arbete är betydligt högre idag?

BillyButt
2010-08-27, 18:44
Snittåldern är 28 år, men point taken. Du menar att tiden innan invandrare kommer in i arbete är betydligt högre idag?

Ja.

KniveN
2010-08-27, 22:18
Är det någon stackars sate som faktiskt vet lite som kan förneka att majoriteten av SD´s medlemmar är gamla nazister? Seriöst. Kolla 90% av de som whatsoever har något ansvar. Mer eller mindre alla är ju pantade i skallen. Bara jag som ser ett samband med nazism och lågt iq? Alright, det finns undantag. Men majoriteten av alla är ju helt jävla urblåsta i huvudet. Kolla bara på killen i dokumentären hela dagen. Han visste ju förihelvete ingenting och var gammal nasizt. Fint.

AFA FTW!

// Jimmy *politikern*

Nä inte sett någon sån statistik, men väl statistik som visar på att en större del invandrarna än Svenskarna är våldtäktsmän vilket i min värld är bra mycket värre än att ha lågt IQ...

TimId
2010-08-27, 22:36
Ja.

Och varför är det så?
Har inte rasismen nån del i den problematiken?

sascha
2010-08-27, 23:26
Jag har väldigt svårt att se asylinvandring som en ekonomisk vinst och det går mot allt jag läst om det. Vad baserar du din tes på?

Men syftet med asylinvandring är inte ekonomisk vinst heller. Jag kanske bara hoppar in i diskussionen, men ser inte riktigt poängen med ditt påpekande. Även människor som invandrar till Sverige för arbete eller studier, torde göra så som vuxna.

Ja.

Och vad grundar du detta på?

KniveN
2010-08-28, 02:09
Flyttar hit istället


denna får ni som bonus.
http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/karlsson/2009/10/26/alla_som_havdar_att_det_finns_en_kopplin

Det är bara en liten klick som gör sakerna som beskrivs i klippen. Sen så är det otroligt vinklat, fokuserar tex på att 1/4 av alla män har våldtagit, varför inte lyfta fram att det faktiskt är hela 3/4 som inte våldtar? Sen så måste ju även du förstå att kvinnorna som blir våldtagen av "militärerna" är patrioter, det ger ju magi så att männen kan vinna striderna. Chansen till HIV rätt påtagande när dom har gruppvåldtagit 10-20 kvinnor och inte tycker väl du att män som har stridit för sitt land ska behöva ha HIV? Och som vi vet så är det enda sättet att bota detta genom att ha sex med en oskuld, desto yngre desto bättre, går det inte att utföra penetrationen så varför inte använda en kniv?

Detta beror ju självklart inte på kulturen och mentaliteten hos dessa personer utan fattigdomen och utanförskapet, så bara vi kan lyckas få hit dessa personer så kan vi få dom att sluta.

burre
2010-08-28, 03:30
Detta beror ju självklart inte på kulturen och mentaliteten hos dessa personer utan fattigdomen och utanförskapet, så bara vi kan lyckas få hit dessa personer så kan vi få dom att sluta.

Vad har du för sjuk syn på samhället? Du vill alltså TA HIT våldtäktsmännen och kvinnomisshandlarna för att eventuellt få dem att sluta?

Hjälp folk på plats och sluta pissa ner Sverige på vägen. Att man har ett framgångsrikt samhälle ska inte vara ens undergång...

130kg finsk sisu
2010-08-28, 05:53
Med risk för att bli tjatig. Men kan inte släppa denna valfilm. Det är ju sjukt hur dumma SD egentligen är då man publicerar denna. Jag menar SD var påväg att bli ett rumsrent nationellt alternativ som kunde locka till sig unga som fått stryk på gatan, äldre som drömmer om fornstora folkhems dagar, moderata försvarsvänner, vanligt folk som skräms över oroligheterna i förorten osv osv. Detta sumpar man genom att ta partiet 20 år tillbaka till ett ljustbrunt alternativ. Kanske det var bäst så att partiet visade sitt rätta jag innan svenska folket röstade in dem i riksdagen. Jag vågar de facto påstå att den säkra 5% har blivit en säker 3,5%. Bra gjort SD!
Expressen uttrycker även sig bra: http://blogg.expressen.se/opinionsbloggen/

Khyron_
2010-08-28, 07:51
.]

Enligt YouTubes statistik är klippet det mest sedda i Sverige just nu, och ett av de 15 mest sedda inom kategorin ”Nyheter och politik” i hela världen.
Förstår du nu varför de gjorde den lite för radikal för 4:an

Allt som Ann charlotte marteus skriver jagar inte bort väljare det skapar nya den kvinnan är fylld av hat.
i-fFcEAu9nY

130kg finsk sisu
2010-08-28, 08:37
Oavsett om det är den mest sedda eller inte så är det i mina ögon smaklöst och bevisar som grusade mina förhoppningar om ett ansvarstagande patriotiskt parti som har människan och friheten för ögonen. Nu framstår de som pubertala nazister dock med lätt småbruna ränder i byxorna.

Dajollee
2010-08-28, 08:39
Vad har du för sjuk syn på samhället? Du vill alltså TA HIT våldtäktsmännen och kvinnomisshandlarna för att eventuellt få dem att sluta?

Hjälp folk på plats och sluta pissa ner Sverige på vägen. Att man har ett framgångsrikt samhälle ska inte vara ens undergång...


man ska hjälpa offren och det är inte våldtäktsmännen.

våldtäktsmännen kan man skjuta på plats.

fattar inte jämt varför det är gärningsmännen som ska få hjälp och offren får 1000kr i skadestånd!

ryssen
2010-08-28, 09:14
[QUOTE=KniveN;

Detta beror ju självklart inte på kulturen och mentaliteten hos dessa personer utan fattigdomen och utanförskapet, så bara vi kan lyckas få hit dessa personer så kan vi få dom att sluta.[/QUOTE]


den dagen du har dom på din egen gata och försöker våldta din dotter eller fru hoppas jag du tänker lika dant. allt annat vore hyckleri från din sida.

stevebc
2010-08-28, 11:24
Enligt YouTubes statistik är klippet det mest sedda i Sverige just nu, och ett av de 15 mest sedda inom kategorin ”Nyheter och politik” i hela världen.
Förstår du nu varför de gjorde den lite för radikal för 4:an

Allt som Ann charlotte marteus skriver jagar inte bort väljare det skapar nya den kvinnan är fylld av hat.
i-fFcEAu9nYNu blev jag lite förgrymmad på Expressens ledarskribent. Visst kommer det fram mycket retarderade åsikter, men likväl åsikter som det inte ska läggas lock på. Det är betydligt farligare, anser jag, med censur och ignorans, än ev hets mot folkgrupp. Det är inte som att den senare försvinner bara för att den tystas ner. Problemet är ju synen på människor, inte att något ev sägs och sårar någon.


SR ger bra svar på tal tycker jag. Fast Täppas är ett rätt stort stolpskott.

BillyButt
2010-08-28, 12:01
Med risk för att bli tjatig. Men kan inte släppa denna valfilm. Det är ju sjukt hur dumma SD egentligen är då man publicerar denna. Jag menar SD var påväg att bli ett rumsrent nationellt alternativ som kunde locka till sig unga som fått stryk på gatan, äldre som drömmer om fornstora folkhems dagar, moderata försvarsvänner, vanligt folk som skräms över oroligheterna i förorten osv osv. Detta sumpar man genom att ta partiet 20 år tillbaka till ett ljustbrunt alternativ.

Varför tror du det?

Kanske det var bäst så att partiet visade sitt rätta jag innan svenska folket röstade in dem i riksdagen.

Inget nytt kom fram i den här filmen.

Jag vågar de facto påstå att den säkra 5% har blivit en säker 3,5%. Bra gjort SD!

Vad grundar du det på?

Expressen uttrycker även sig bra: http://blogg.expressen.se/opinionsbloggen/

Tycker du på allvar att artikeln ger en rättvis bild av filmen?

Filmen är så groteskt rasistisk att Joseph Goebbles hade hoppat jämfota av förtjusning om han sett den.

Är inte det här en överdrift?

I och med reklamfilmen rinner polityren av SD. Jimmie Åkesson tappar håret. Ser ni? Den brutala, primitiva skinnskallen bryter fram. Hans ljusa kavaj övergår i en grön nylonnyans. Får muddar. Blir en bomberjacka. Hans putsade skor växer ut till stålhättekängor.

:laugh:

Man säger sig vilja arbeta mot våldtäkter. Och framställer sedan, i sin film, invandrarkvinnor och barn som äckliga undermänniskor.

Var det några barn med i filmen? På vilket sätt framställs invandrarkvinnorna som "äckliga undermänniskor"?

Allan
2010-08-28, 12:13
Oavsett om det är den mest sedda eller inte så är det i mina ögon smaklöst och bevisar som grusade mina förhoppningar om ett ansvarstagande patriotiskt parti som har människan och friheten för ögonen. Nu framstår de som pubertala nazister dock med lätt småbruna ränder i byxorna.

Utan att dela några som helst patriotiska värderingar måste jag ändå instämma. Från ett medialt perspektiv måste det här vara en dikeskörning. Smaklöst och förutsägbart

Allan
2010-08-28, 12:16
Om de påstått våldtäktsbebägna utlänningarnas beteende kan förklaras från deras kulturella olikhet undrar ju då vän av ordning vad som i såna fall driver de alldeles förskräckligt många våldtäktsmännen från den mest homogena gruppen, nämligen de etniska svenskarna? Jag är nämligen extremt tveksam till att bunta ihop folk från Latinamerika med araber eller koreaner.
Vad driver svenska män som våldtar? De bör nämligen enligt logiken i den här tråden vara väl införstådda med svensk kultur och värderingar.

porja
2010-08-28, 12:24
Med risk för att bli tjatig. Men kan inte släppa denna valfilm. Det är ju sjukt hur dumma SD egentligen är då man publicerar denna. Jag menar SD var påväg att bli ett rumsrent nationellt alternativ som kunde locka till sig unga som fått stryk på gatan, äldre som drömmer om fornstora folkhems dagar, moderata försvarsvänner, vanligt folk som skräms över oroligheterna i förorten osv osv. Detta sumpar man genom att ta partiet 20 år tillbaka till ett ljustbrunt alternativ. Kanske det var bäst så att partiet visade sitt rätta jag innan svenska folket röstade in dem i riksdagen. Jag vågar de facto påstå att den säkra 5% har blivit en säker 3,5%. Bra gjort SD!
Expressen uttrycker även sig bra: http://blogg.expressen.se/opinionsbloggen/

Vad duktig du är om SD och dina procentgissningar, jätte duktig:D

Mindek
2010-08-28, 12:29
Expressen uttrycker även sig bra: http://blogg.expressen.se/opinionsbloggen/

Expressen:

"Något annat var knappast att vänta. Filmen är så groteskt rasistisk att Joseph Goebbles hade hoppat jämfota av förtjusning om han sett den."

*rolleyes* Groteskt rasistisk? Goebbles och nazism? Vore bra om folk fick lite perspektiv på saker och ting...

burre
2010-08-28, 12:36
Om de påstått våldtäktsbebägna utlänningarnas beteende kan förklaras från deras kulturella olikhet undrar ju då vän av ordning vad som i såna fall driver de alldeles förskräckligt många våldtäktsmännen från den mest homogena gruppen, nämligen de etniska svenskarna? Jag är nämligen extremt tveksam till att bunta ihop folk från Latinamerika med araber eller koreaner.
Vad driver svenska män som våldtar? De bör nämligen enligt logiken i den här tråden vara väl införstådda med svensk kultur och värderingar.

Jag är fortfarande lite på det oklara om du/ni förstått vad överepresentation betyder. Vilken t.ex är 27ggr för nordafrikaner (jämfört med svenskar). Svenska våldtäktsmän ett svenskt problem men marockanska sådana är det inte. Eller snarare, borde inte vara det.
Att svenskar beter sig illa är INTE ett motargument till att man inte bör låta invandrare bete sig (mer) illa.

Alla invandringsproblematiska frågor är ju lönlöst att diskutera med dig då du (väl?) inte ens tycker att det finns ett problem. Diskussionsunderlaget blir ju onekligen lite tunt.

Ignatius72
2010-08-28, 12:41
Jag är fortfarande lite på det oklara om du/ni förstått vad överepresentation betyder. Vilken t.ex är 27ggr för nordafrikaner (jämfört med svenskar). Svenska våldtäktsmän ett svenskt problem men marockanska sådana är det inte. Eller snarare, borde inte vara det.
Att svenskar beter sig illa är INTE ett motargument till att man inte bör låta invandrare bete sig (mer) illa.

Alla invandringsproblematiska frågor är ju lönlöst att diskutera med dig då du (väl?) inte ens tycker att det finns ett problem. Diskussionsunderlaget blir ju onekligen lite tunt.

Hur ska man lösa problem när man inte ens kan få vänstergänget att se att det finns bekymmer? Att barn begår väpnade rån, mord, misshandel, bränder. Det vill Ohly lösa med fritidsgårdar. Hade inte ämnet varit så allvarligt så hade jag garvat. Diskussionen borde verkligen inte handla OM det finns allvarliga problem eller ej. Det borde naturligtvis handla om hur man kommer tillrätta med det. Att det finns sjuka infödda svenskar gör ju verkligen inte saken bättre ur någons synvinkel.Jag förstår inte ens varför man bemödar sig att skriva om det?

Vinter
2010-08-28, 12:46
Jag är fortfarande lite på det oklara om du/ni förstått vad överepresentation betyder. Vilken t.ex är 27ggr för nordafrikaner (jämfört med svenskar). Svenska våldtäktsmän ett svenskt problem men marockanska sådana är det inte. Eller snarare, borde inte vara det.
Att svenskar beter sig illa är INTE ett motargument till att man inte bör låta invandrare bete sig (mer) illa.

Alla invandringsproblematiska frågor är ju lönlöst att diskutera med dig då du (väl?) inte ens tycker att det finns ett problem. Diskussionsunderlaget blir ju onekligen lite tunt.

Det är ju faktiskt SD som tycker det är den största frågan inför valet, att det finns extremt många svenskar som våldtar och att de har svenska värderingar och bakgrund talas det tyst om. Det är liksom inget problem. Lite väl genomskinligt.

130kg finsk sisu
2010-08-28, 12:54
Varför tror du det?



Inget nytt kom fram i den här filmen.



Vad grundar du det på?



Tycker du på allvar att artikeln ger en rättvis bild av filmen?



Är inte det här en överdrift?



:laugh:



Var det några barn med i filmen? På vilket sätt framställs invandrarkvinnorna som "äckliga undermänniskor"?

1 och 2. Som jag skrev. Från att ha börjat framstå som ett rumsrent nationellt alternativ så drog man sig tillbaka i det småbruna träsket. Jag tror man får svårt att locka till sig moderata/liberala patrioter med rent rasistiska utspel.

3. Artikeln försvarar jag inte på nåt annat sätt än att den tycker att filmen är rasistisk en åsikt jag delar. Att artikeln i sina gemförelser går till överdrift försvarar jag ej.

Sen får jag sammanfatta mina åsikter om detta med SD osv. Jag skulle kunna rösta på ett parti som kräver:
- Kräver hårdare tag mot brottslighet
- Stärker försvaret
- Månar om de äldre
- Vill skapa en nationalkänsla
- Är för en assimilationspolitik gällande invandring
- Månar om individens rätt att utveckla sig inom lagens ramar och månar om människans liak värde

Detta står SD för i sitt liberalaste timmar. Men då man riktar sig mot enskilda individer, grupper och religioner med negativa åsikter så är man i mina ögon en främsligsfientlig, och då kan jag inte stöda nåt liknande och jag anser att SD i.o.m denna film och diverse uttalanden går över gränsen och skyller allt på en folkgrupp.

Baan
2010-08-28, 12:59
Hur ska man lösa problem när man inte ens kan få vänstergänget att se att det finns bekymmer? Att barn begår väpnade rån, mord, misshandel, bränder. Det vill Ohly lösa med fritidsgårdar. Hade inte ämnet varit så allvarligt så hade jag garvat. Diskussionen borde verkligen inte handla OM det finns allvarliga problem eller ej. Det borde naturligtvis handla om hur man kommer tillrätta med det. Att det finns sjuka infödda svenskar gör ju verkligen inte saken bättre ur någons synvinkel.Jag förstår inte ens varför man bemödar sig att skriva om det?

Vänstergänget? Det är inte särskilt mycket annorlunda hos Alliansen. Kanske dumt att kritisera partier man tänkt rösta på?

Sen är det givetvis ingen som vill hålla med SD, eftersom det inte enbart innebär att man erkänner problem, utan per automatik håller med i alla SD:s överdrifter.

I övrigt borde man diskutera mycket mer konkret vilka praktiska problem det finns för varje invandrargrupp, istället för att generalisera. Detta gör både invandringsvänliga och invandringsfientliga partier. Kan dock delvis förstå att det skulle kunna vara lite känsligt kritisera en svår-integrerad grupp som t.ex. somalier.

WHITEFOLKS
2010-08-28, 13:03
Filmen rasistisk?

Hur ser ni rasen/hudfärgen på de burkaklädda?

Eller det rasistiska kanske är att den vita tanten som porträtteras som så långsam (få vita sprinters i toppen).

Baan
2010-08-28, 13:06
Filmen rasistisk?

Hur ser ni rasen/hudfärgen på de burkaklädda?

Eller det rasistiska kanske är att den vita tanten som porträtteras som så långsam (få vita sprinters i toppen).

Främlingsfientlig kanske är ett bättre ord. Jag har inte sett filmen och har ingen åsikt men det är nog det som avses. Alla mår bra?

Rataxes
2010-08-28, 13:07
Att barn begår väpnade rån, mord, misshandel, bränder. Det vill Ohly lösa med fritidsgårdar. Hade inte ämnet varit så allvarligt så hade jag garvat.Så hur tycker du att man ska lösa det problemet?

130kg finsk sisu
2010-08-28, 13:10
rasistisk / främlingsfientlig.

130kg finsk sisu
2010-08-28, 13:32
Utan att dela några som helst patriotiska värderingar måste jag ändå instämma. Från ett medialt perspektiv måste det här vara en dikeskörning. Smaklöst och förutsägbart

Tack för att du höll med mej, troligtvis första och enda(?) gången?

Annars så måste jag fråga att varför hyser man itne patriotiska känslor? Vill inte alla sitt land väl? Patriotism betyder inte rasism eller främlingsfientlighet.

BillyButt
2010-08-28, 13:35
1 och 2. Som jag skrev. Från att ha börjat framstå som ett rumsrent nationellt alternativ så drog man sig tillbaka i det småbruna träsket. Jag tror man får svårt att locka till sig moderata/liberala patrioter med rent rasistiska utspel.

På vilket sätt är filmen rasistisk?

3. Artikeln försvarar jag inte på nåt annat sätt än att den tycker att filmen är rasistisk en åsikt jag delar. Att artikeln i sina gemförelser går till överdrift försvarar jag ej.

Varför skrev du att den var bra då?


Detta står SD för i sitt liberalaste timmar. Men då man riktar sig mot enskilda individer, grupper och religioner med negativa åsikter så är man i mina ögon en främsligsfientlig,

Det är alltså främlingsfientligt att tycka att det är fel att stena kvinnor till döds för äktenskapsbrott?

och då kan jag inte stöda nåt liknande och jag anser att SD i.o.m denna film och diverse uttalanden går över gränsen och skyller allt på en folkgrupp.

Definera "allt" och vilken folkgrupp pratar du om?

Wintermute
2010-08-28, 13:38
Det är ju faktiskt SD som tycker det är den största frågan inför valet, att det finns extremt många svenskar som våldtar och att de har svenska värderingar och bakgrund talas det tyst om. Det är liksom inget problem. Lite väl genomskinligt.

De säger ganska tydligt på hemsidan och i debatter att men vill ta krafttag mot borttsligheten, det tolkar jag som att man riktar sig mot alla som begår brott i sverige.

De lösningar Jimmy presenterade i debatten med Gudrun är förstås också bara sådant som riktar sig mot invandrare?

Jag tror ingen från SDs håll säger emot dig ang att svenskar också våldtar, men man vill belysa att invandrare är överrepresenterade. Är inte detta ett problem? Och löser man problem genom att blunda för dessa?

Vinter
2010-08-28, 13:50
De säger ganska tydligt på hemsidan och i debatter att men vill ta krafttag mot borttsligheten, det tolkar jag som att man riktar sig mot alla som begår brott i sverige.

De lösningar Jimmy presenterade i debatten med Gudrun är förstås också bara sådant som riktar sig mot invandrare?

Jag tror ingen från SDs håll säger emot dig ang att svenskar också våldtar, men man vill belysa att invandrare är överrepresenterade. Är inte detta ett problem? Och löser man problem genom att blunda för dessa?

Det är ingen i det politiska etablissemanget som blundar för problemen. Men det finns frågor man prioriterar först som Jobb och Ekonomi som tenderar att lösa en stor del av följd problemen. Fixar man jobb till ungdomar, kommer många av problemen med skadegörelse och gäng att försvinna.

Resterande politik i SD är vad man kan förväntas sig av ett konservativt kristendemokratiskt parti. Polis, traditioner, etik och moral. Jag tror däremot det behövs nytänkande för att lösa problemen, inte plåstra på såren.

Ungdomar är dubbelt så utsatta av lågkonjunkturen, varför riktar man sig då in i en debatt som handlar om flyktingar vs invandrare? Det är inte direkt en korrekt verklighetsbild.

dpurple
2010-08-28, 14:01
Sjukt korkade SD är. En enkel reklamfilm med Åkesson i bild som förklarar budskapet med pension/invandring i stället för det där tramset hade haft mycket bättre effekt. Och sparat en massa pengar.

130kg finsk sisu
2010-08-28, 14:09
På vilket sätt är filmen rasistisk?

Den var rasistisk på det sättet att den riktades mot muslimer på ett negativt sätt.

Varför skrev du att den var bra då?

Inte bra men jag delade åsikten om att den var rasistisk


Det är alltså främlingsfientligt att tycka att det är fel att stena kvinnor till döds för äktenskapsbrott?

absolut inte.

Definera "allt" och vilken folkgrupp pratar du om?
Syftar på SDs mani att tala om muslimer.
Annars Billy skulle jag gärna höra din bevekelse grunder och var du står politisk. Inte kul att du bara ställer småfrågor...

Ignatius72
2010-08-28, 14:12
Vänstergänget? Det är inte särskilt mycket annorlunda hos Alliansen. Kanske dumt att kritisera partier man tänkt rösta på?

Sen är det givetvis ingen som vill hålla med SD, eftersom det inte enbart innebär att man erkänner problem, utan per automatik håller med i alla SD:s överdrifter.

I övrigt borde man diskutera mycket mer konkret vilka praktiska problem det finns för varje invandrargrupp, istället för att generalisera. Detta gör både invandringsvänliga och invandringsfientliga partier. Kan dock delvis förstå att det skulle kunna vara lite känsligt kritisera en svår-integrerad grupp som t.ex. somalier.
Att inse att det finns problem och att samtidigt tycka att SD:s politik inte håller går alldeles utmärkt. Många verkar ha svårt att tro det. Inte minst du själv.

Så hur tycker du att man ska lösa det problemet?

Det behövs en rad förbättringar och på många olika områden. För att ta det lite snabbt-skolan. Vi måste ha en skola med lite ordning och reda. Det lägger grunden för mycket. Vi behöver ändra mentalitet hos de som kommer att bli föräldrar, barnen är deras ansvar. det är inte skolan som ska uppfostra dem, det är inte skolans fel om ungarna inte lär sig något. Vi måste börja titta lite mer på oss själva och inte bara skylla ifrån på staten/kommunen (det gäller förövrigt alla områden). Socialtjänst/rättsväsende-det får bli ett slut på naiviteten. Småbarn som rånar i flera år innan det kommer en konsekvens. Det är åt helvete för lång tid. Samtal med soctanter har inte förändrat någon grabb någongång.
Arbete åt så många som möjligt, inlåsningseffekter där bidragen är i samma nivå som lön gör att det är rationellt att inte jobba. Vi har stora områden där inga vuxna jobbar-klart demoraliserande. Det ska således löna sig att jobba. Vi kan ju inte importera arbetskraft samtidigt som vi bidragsföder en hel hop med folk.

Baan
2010-08-28, 14:15
Att inse att det finns problem och att samtidigt tycka att SD:s politik inte håller går alldeles utmärkt. Många verkar ha svårt att tro det. Inte minst du själv.


Det var en intressant iakttagelse med tanke på att jag aldrig påstått något sådant. Varför skulle det vara särskilt många som är på det sättet?

Ignatius72
2010-08-28, 14:35
Men ändå vet du och många andra haters att det kostar hiskeliga summor!

HMM!!!

HMHMMMMMMMMMMMMMMMMHMMHMHMHMHM!

Det var en intressant iakttagelse med tanke på att jag aldrig påstått något sådant. Varför skulle det vara särskilt många som är på det sättet?

Citatet ovan antyder att du inte vill ta in en uppenbar verklighet. jag tolkar det som om du antingen är ignorant eller så är du rädd för att ett erkännande av problemet är detsamma som att erkänna SD:s politik.

sascha
2010-08-28, 15:05
"En uppenbar verklighet"...

burre
2010-08-28, 15:25
"En uppenbar verklighet"...

Nu undrar jag ju hur mycket problem du har sett boendes i västerbotten. En uppväxt senare i en väldig invandrartät stockholmsförort och du har svårt att ens förstå hur folk inte kan se det som uppenbart.

sascha
2010-08-28, 15:43
Nu undrar jag ju hur mycket problem du har sett boendes i västerbotten. En uppväxt senare i en väldig invandrartät stockholmsförort och du har svårt att ens förstå hur folk inte kan se det som uppenbart.

Jag är uppvuxen i en kommun som under 2006 tog emot runt 8-10 flyktingar/1 000 invånare. En kvot som bara ett fåtal andra kommuner i Sverige kunde konkurrera med. Jag har inte upplevt några som helst problem. Vad kan det bero på?

burre
2010-08-28, 15:51
Jag är uppvuxen i en kommun som under 2006 tog emot runt 8-10 flyktingar/1 000 invånare. En kvot som bara ett fåtal andra kommuner i Sverige kunde konkurrera med. Jag har inte upplevt några som helst problem. Vad kan det bero på?

Gissningsvis är du 22-25 och att de tog in relativt många för 4år sedan är för sent för att du ska blivit unnad en god dos mångkultur. Andelen när du växte upp lär inte varit spec hög. Vill inte avslöja alltför mkt var jag växte upp men säg att det var 30% invandrare för 15år sen och 80-90% idag och det var ett jävla kaos varje dag under de 19åren jag bodde där. Om det är dit Sverige är påväg lr ens riskerar att va på väg är det skäl nog att göra en helomvändning.

Larsson85
2010-08-28, 16:03
Sjukt korkade SD är. En enkel reklamfilm med Åkesson i bild som förklarar budskapet med pension/invandring i stället för det där tramset hade haft mycket bättre effekt. Och sparat en massa pengar.

Så du menar att reklamfilmen inte får någon effekt när den tystas ner vilket gör att folk aktivt väljer leta upp reklamfilmen för att få se den. Samtidigt så får de antagligen väldigt mycket sympati då det kan ses som ett slag mot demokratin när alla inte får chansen att framföra sin mening. Reklamfilmen kanske inte visas, men istället pratas det om den på nyheterna och i media i övrigt.

Well played!

Allan
2010-08-28, 16:23
Jo, jag ser att det finns en skillnad. Men man måste vara nästintill kriminellt okunnig för att ta de där siffrorna som intäkt för att det skulle vara kulturella skillnader som ligger bakom DE våldtäkterna. Jag frågar fortfarande vad som i såna fall gör att etniska svenskar är de som begår FLEST våldtäkter.

KniveN
2010-08-28, 16:44
Vad har du för sjuk syn på samhället? Du vill alltså TA HIT våldtäktsmännen och kvinnomisshandlarna för att eventuellt få dem att sluta?

Hjälp folk på plats och sluta pissa ner Sverige på vägen. Att man har ett framgångsrikt samhälle ska inte vara ens undergång...

den dagen du har dom på din egen gata och försöker våldta din dotter eller fru hoppas jag du tänker lika dant. allt annat vore hyckleri från din sida.

Hur hade ni tänkt lösa utanförskapet då, vidga Sveriges gränser eller? Både ni och jag vet ju att det är utanförskapet som är problemet, får vi bukt med det så kommer allt lösa sig.

Currenthill
2010-08-28, 16:56
Jo, jag ser att det finns en skillnad. Men man måste vara nästintill kriminellt okunnig för att ta de där siffrorna som intäkt för att det skulle vara kulturella skillnader som ligger bakom DE våldtäkterna. Jag frågar fortfarande vad som i såna fall gör att etniska svenskar är de som begår FLEST våldtäkter.

Kanske det faktum att invandrarna endast står för 14% av den totala befolkningen? Räkna lite på vad överrepresentationen skulle betyda i absoluta tal om förhållandet var det omvända.

Jag må vara "kriminellt okunnig", men du briljerar inte direkt heller med ditt sunda förnuft.

Rataxes
2010-08-28, 17:03
Det behövs en rad förbättringar och på många olika områden. För att ta det lite snabbt-skolan. Vi måste ha en skola med lite ordning och reda. Det lägger grunden för mycket. Vi behöver ändra mentalitet hos de som kommer att bli föräldrar, barnen är deras ansvar. det är inte skolan som ska uppfostra dem, det är inte skolans fel om ungarna inte lär sig något. Vi måste börja titta lite mer på oss själva och inte bara skylla ifrån på staten/kommunen (det gäller förövrigt alla områden). Socialtjänst/rättsväsende-det får bli ett slut på naiviteten. Småbarn som rånar i flera år innan det kommer en konsekvens. Det är åt helvete för lång tid. Samtal med soctanter har inte förändrat någon grabb någongång.
Arbete åt så många som möjligt, inlåsningseffekter där bidragen är i samma nivå som lön gör att det är rationellt att inte jobba. Vi har stora områden där inga vuxna jobbar-klart demoraliserande. Det ska således löna sig att jobba. Vi kan ju inte importera arbetskraft samtidigt som vi bidragsföder en hel hop med folk.

Det du skriver är ju ändå ganska vagt. Ja, ordning och reda i skolan och mer ansvarstagande föräldrar låter onekligen bra, men hur åstadkommer man det i praktiken? Kan du vara mer konkret? Sen visst att förhållandena i skolan kan påverka tendensen till skadegörelse något, men det lär väl ändå ha mer att göra med rastlöshet och bristen på vettiga saker att göra på fritiden, där ser jag inte vad som skulle vara så dumt med fler fritidsgårdar.

Hur menar du att socialtjänsten/rättsväsendet måste bli hårdare? Fler ska in på ungdomsanstalt? Jag tycker det är mer intressant varför den absoluta majoriteten ungdomar inte är vidare kriminella trots att de inte hotas med hårda tag, att jobba på de samhälleliga förhållanden som föder resp förhindrar ungdomsbrottslighet. Igen, jättebra att minska arbetslösheten, men hur? Skapar man arbetstillfällen genom att strypa bidrag?

Sen till sist anger BRÅs rapport (http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Ungdomsbrottslighet&url=/dynamaster/file_archive/081215/8fea0f49d037e362121208c69f8fa851/BU%255fUngdom.pdf) att ungdomsbrottsligheten i Sverige har minskat sen mitten av 1990-talet, vilket man kanske ska ha i åtanke vid en bedömning om vad som har funkat den senaste tiden och vad som behöver förändring.

ryssen
2010-08-28, 17:06
Hur hade ni tänkt lösa utanförskapet då, vidga Sveriges gränser eller? Både ni och jag vet ju att det är utanförskapet som är problemet, får vi bukt med det så kommer allt lösa sig.


förnärvarande finns det bara ett sätt och det är och minska flödet.

jämför det med ett litet stopp i avloppet där kranen står på och avloppet inte hinner med och plocka upp flödet och göra sig tillgodo med det. översvämning och vattenskada och oreda och enorma kostnader för och försöka ställa allt tillrätta igen.

Vinter
2010-08-28, 17:15
förnärvarande finns det bara ett sätt och det är och minska flödet.

jämför det med ett litet stopp i avloppet där kranen står på och avloppet inte hinner med och plocka upp flödet och göra sig tillgodo med det. översvämning och vattenskada och oreda och enorma kostnader för och försöka ställa allt tillrätta igen.

Hjälper inte om det är hål i ledningen sedan den byggdes inte sant?

Men jag tror du svarade ganska bra vad du tycker om invandrare överlag.

TimId
2010-08-28, 17:19
Utanförskapet minskar för varje dag genom gräsrotsfolket enträgna arbete ute i förorterna. När dom får arbetsro igen efter SDs bandhundsskällande så kommer intergationen att sätta ny fart.

ryssen
2010-08-28, 17:20
Hjälper inte om det är hål i ledningen sedan den byggdes inte sant?

Men jag tror du svarade ganska bra vad du tycker om invandrare överlag.

nu ska detta inte misstolkas om avlopp och skit.

Currenthill
2010-08-28, 17:21
Utanförskapet minskar för varje dag genom gräsrotsfolket enträgna arbete ute i förorterna. När dom får arbetsro igen efter SDs bandhundsskällande så kommer intergationen att sätta ny fart.

Haha... bra där. Skönt att höra, för det känns som man ligger något efter i integrerandet.

ryssen
2010-08-28, 17:23
Utanförskapet minskar för varje dag genom gräsrotsfolket enträgna arbete ute i förorterna. När dom får arbetsro igen efter SDs bandhundsskällande så kommer intergationen att sätta ny fart.

säkert!

KniveN
2010-08-28, 17:29
förnärvarande finns det bara ett sätt och det är och minska flödet.


Men så länge dessa individer inte kommer in till Sverige så kommer dom ju vara utanför = utanförskap = våldtäkter

BillyButt
2010-08-28, 17:33
Men så länge dessa individer inte kommer in till Sverige så kommer dom ju vara utanför = utanförskap = våldtäkter

Det drabbar ju inte oss eller hur?

TimId
2010-08-28, 17:33
Visste ungtupparna och anabolanissarna i Sd om att integrationsarbeten och -projekt de facto pågår hela tiden, städse; skulle de ju överhuvudtaget aldrig börjat ge sig in dom här diskussionerna. Hittills har mycket av integrationsprojekten siktat in sig på kvinnorna; men jag tror man måste titta alltmer på männen - det är akut också!
Allteftersom folk utbildar sig och informerar sig, både solbrända förortsgangsters och mindre solbrända Sd-dito; kommer samhällsklimatet att bli angenämare. Rasismen är en tudelat skapelse, och en företeelse mycket baserad på dialektik. Ge för hundra gumsekullar nysvenskarna chansen att acklimatisera sig! Sen har dom ofta mycket att lära oss också.

sascha
2010-08-28, 18:02
förnärvarande finns det bara ett sätt och det är och minska flödet.

jämför det med ett litet stopp i avloppet där kranen står på och avloppet inte hinner med och plocka upp flödet och göra sig tillgodo med det. översvämning och vattenskada och oreda och enorma kostnader för och försöka ställa allt tillrätta igen.

Varför ska vi göra den jämförelsen? Finns det något som säger att ett samhälle fungerar som ett avlopp?


Gissningsvis är du 22-25 och att de tog in relativt många för 4år sedan är för sent för att du ska blivit unnad en god dos mångkultur. Andelen när du växte upp lär inte varit spec hög. Vill inte avslöja alltför mkt var jag växte upp men säg att det var 30% invandrare för 15år sen och 80-90% idag och det var ett jävla kaos varje dag under de 19åren jag bodde där. Om det är dit Sverige är påväg lr ens riskerar att va på väg är det skäl nog att göra en helomvändning.

Jag gav dig ett exempel från ett år då jag hade en faktisk siffra. Kommunen har tagit emot många (sett till nämnda kvot) flyktingar sedan slutet på 90-talet. Det har aldrig uppstått något problem. Aldrig "något jävla kaos". Tvärtom. Kan det helt enkelt bero på att vissa människor och samhällen är mer "främlingsvänliga" än andra?

Currenthill
2010-08-28, 18:07
Varför ska vi göra den jämförelsen? Finns det något som säger att ett samhälle fungerar som ett avlopp?

Översvämningen, skadorna och kostnaderna kan vi ju iallafall identifiera i samhället.

Trance
2010-08-28, 18:11
Jag är uppvuxen i en kommun som under 2006 tog emot runt 8-10 flyktingar/1 000 invånare. En kvot som bara ett fåtal andra kommuner i Sverige kunde konkurrera med. Jag har inte upplevt några som helst problem. Vad kan det bero på?

Hur stor del totalt är flyktingar?

sascha
2010-08-28, 18:19
Översvämningen, skadorna och kostnaderna kan vi ju iallafall identifiera i samhället.

Nej, det kan vi inte. Vad menar du med översvämning? Vad menar du med skador? Vad menar du med kostnader? Och sist men inte minst: hur mycket av detta ser du i Bålsta?

Hur stor del totalt är flyktingar?

Av befolkningen? Jag har letat, men inte hittat någon siffra.

KniveN
2010-08-28, 18:32
Det drabbar ju inte oss eller hur?

Sverige måste hjälpa ALLA, vad spelar det för roll att pensionärerna får det sämre, att sjukvården går bakåt, att polis och brandmän blir attackerade i tärda områden, kan vi bara få in folk från utanförskapet så är det värt allt.

Currenthill
2010-08-28, 18:34
Nej, det kan vi inte. Vad menar du med översvämning? Vad menar du med skador? Vad menar du med kostnader? Och sist men inte minst: hur mycket av detta ser du i Bålsta?

Översvämning = 100 000 invandrare 2009.

Skador = De 48% av våldtäkterna som beskrivs i SD:s rapport som denna tråd handlar om.

Kostnader = De 40 miljarder SEK vi kunde ha lagt på något vettigt istället. Till exempel pensionärerna.

Det är rätt att jag bor i Bålsta, men jag är varken belagd med fotboja eller inlåst i någons källare, så jag rör mig obehindrat i världen.

TimId
2010-08-28, 18:56
Sverige måste hjälpa ALLA, vad spelar det för roll att pensionärerna får det sämre, att sjukvården går bakåt, att polis och brandmän blir attackerade i tärda områden, kan vi bara få in folk från utanförskapet så är det värt allt.

Hur stort problem är det där med attacker i "tärda" områden egentligen?
Och hur stor roll har SDs hets mot invandrare i den processen?
Vad har sjukvårdens kräftgång med saken att skaffa??

Dags att sluta stänga in oss i Nationalstaten Sverige-som-annekterat-och utplundrat-Norrland!

sascha
2010-08-28, 19:09
Currenthill, utsatt för propaganda much?

Översvämning = 100 000 invandrare 2009.

Av de 100 000 som invandrade till Sverige 2009, var cirka 24 000 från vad vi kan kalla för "avlägsna länder", eller de länder du och alla andra främlingsfientliga verkar ha ett problem med. Statistiken hittar du här (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx). Läser du vidare ser du att det var fler människor som utvandrade totalt sett, jämfört med hur många som invandrade från "nämnda" länder. Översvämning? Jag är inte ens blöt om tårna.

Skador = De 48% av våldtäkterna som beskrivs i SD:s rapport som denna tråd handlar om.

Och om du läser de argument som presenterats av personer som motsätter sig rapportens giltighet (eller snarare de slutsatser som dras i den), kanske du kan sätta "informationen" inom någon slags referensram. Eller är det för mycket begärt?

Kostnader = De 40 miljarder SEK vi kunde ha lagt på något vettigt istället. Till exempel pensionärerna.

OK. Låt oss köpa den siffran (även om den är omdiskuterad). Intäkter då? Struntar vi i sådana? Ska vi bara glömma bort skatter som invandrare betalar i egenskap av arbetstagare, arbetsgivare och konsumenter? Ska vi bara blunda för det faktum att invandring ökar Sveriges export (http://www.ne.su.se/ed/pdf/37-7-ah.pdf)? Ja. Enligt Sverigedemokraterna, verkar det som det.

Wintermute
2010-08-28, 19:34
Hur stort problem är det där med attacker i "tärda" områden egentligen?
Och hur stor roll har SDs hets mot invandrare i den processen?
Vad har sjukvårdens kräftgång med saken att skaffa??

Dags att sluta stänga in oss i Nationalstaten Sverige-som-annekterat-och utplundrat-Norrland!
Om jag säger att jag som myndighetsutövare slutat räkna antalet attacker mot mig med stenar och raketer hur stort tror du problemet är?

BillyButt
2010-08-28, 19:38
Hur stort problem är det där med attacker i "tärda" områden egentligen?

http://www.youtube.com/watch?v=dBqVq2dopd0

Och hur stor roll har SDs hets mot invandrare i den processen?

Ingen.

Dags att sluta stänga in oss i Nationalstaten Sverige-som-annekterat-och utplundrat-Norrland!

Gör det du.

Currenthill
2010-08-28, 19:46
Currenthill, utsatt för propaganda much?



Av de 100 000 som invandrade till Sverige 2009, var cirka 24 000 från vad vi kan kalla för "avlägsna länder", eller de länder du och alla andra främlingsfientliga verkar ha ett problem med. Statistiken hittar du här (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx). Läser du vidare ser du att det var fler människor som utvandrade totalt sett, jämfört med hur många som invandrade från "nämnda" länder. Översvämning? Jag är inte ens blöt om tårna.

Jag är inte det minsta främlingsfientlig, jag är bidragsfientlig. Om du kan visa på att invandringen från "avlägsna länder" inte genererar en nettoförlust i budgeten har jag inga problem. Konventionsflyktingar ska vi självklart hjälpa till ett bättre liv. Övriga som vill komma hit får faktiskt visa att de bidrar positivt till landets utveckling - och det gäller oavsett om de kommer från Tyskland, Polen, Somalia, Irak eller Japan.

Och om du läser de argument som presenterats av personer som motsätter sig rapportens giltighet (eller snarare de slutsatser som dras i den), kanske du kan sätta "informationen" inom någon slags referensram. Eller är det för mycket begärt?

Den främsta "motsätterskan" torde vara BRÅ:s Klara Hradilova Selin, kvinnan som öppet är SD-kritisk. Du får ursäkta, men jag köper inte vad som helst.

OK. Låt oss köpa den siffran (även om den är omdiskuterad). Intäkter då? Struntar vi i sådana? Ska vi bara glömma bort skatter som invandrare betalar i egenskap av arbetstagare, arbetsgivare och konsumenter? Ska vi bara blunda för det faktum att invandring ökar Sveriges export (http://www.ne.su.se/ed/pdf/37-7-ah.pdf)? Ja. Enligt Sverigedemokraterna, verkar det som det.

Jag har utgått från Jan Ekbergs uträkningar (samma som SSU håller för tillförlitliga):

"– Det har nu slagit över åt det andra hållet. Det blir en kostnad för de infödda i form av skatter och socialförsäkringsavgifter. Den mellanskillnaden på årsbasis är cirka 40 miljarder kronor.

Hur har du räknat?
– I de beräkningarna har jag inte tagit hänsyn till rikare kulturutbud eller fler maträtter. Jag har räknat kallhamrat på den offentliga sektorns utgifter och inkomster. Alla poster i den offentliga utgiftssidan och sedan sett hur mycket de har betalat i skatter och socialförsäkringsavgifter. "

http://www.realtid.se/ArticlePages/200804/08/20080408171847_Realtid518/20080408171847_Realtid518.dbp.asp

Antal förvärvsarbetande från "avlägsna länder", i detta fall Somalia ser inte helt lysande ut, 19,5% i arbete.

http://www.realisten.se/2009/12/15/hog-arbetsloshet-bland-somalier-enligt-ny-rapport/

BillyButt
2010-08-28, 20:02
Ska vi bara blunda för det faktum att invandring ökar Sveriges export (http://www.ne.su.se/ed/pdf/37-7-ah.pdf)? Ja. Enligt Sverigedemokraterna, verkar det som det.

Den studien är bluff: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150400&highlight=invandrare

sascha
2010-08-28, 20:16
Jag är inte det minsta främlingsfientlig, jag är bidragsfientlig. Om du kan visa på att invandringen från "avlägsna länder" inte genererar en nettoförlust i budgeten har jag inga problem. Konventionsflyktingar ska vi självklart hjälpa till ett bättre liv. Övriga som vill komma hit får faktiskt visa att de bidrar positivt till landets utveckling - och det gäller oavsett om de kommer från Tyskland, Polen, Somali, Irak eller Japan.

Bidrag handlar inte om invandring utan om utanförskap. Varför ska jag visa på att det inte genererar en nettoförlust? Det måste väl vara du som ska visa på att det handlar om en sådan.

Den främsta "motsätterskan" torde vara BRÅ:s Klara Hradilova Selin, kvinnan som öppet är SD-kritisk. Du får ursäkta, men jag köper inte vad som helst.

Det finns [kunniga] människor här på forumet också. Som diskuterat rapporten. Läs igenom tråden helt och hållet, till att börja med.

Jag har utgått från Jan Ekbergs uträkningar (samma som SSU håller för tillförlitliga):

"– Det har nu slagit över åt det andra hållet. Det blir en kostnad för de infödda i form av skatter och socialförsäkringsavgifter. Den mellanskillnaden på årsbasis är cirka 40 miljarder kronor.

Hur har du räknat?
– I de beräkningarna har jag inte tagit hänsyn till rikare kulturutbud eller fler maträtter. Jag har räknat kallhamrat på den offentliga sektorns utgifter och inkomster. Alla poster i den offentliga utgiftssidan och sedan sett hur mycket de har betalat i skatter och socialförsäkringsavgifter. "

http://www.realtid.se/ArticlePages/200804/08/20080408171847_Realtid518/20080408171847_Realtid518.dbp.asp

Antal förvärvsarbetande från "avlägsna länder", i detta fall Somalia ser inte helt lysande ut, 19,5% i arbete.

http://www.realisten.se/2009/12/15/hog-arbetsloshet-bland-somalier-enligt-ny-rapport/

Ekbergs uträkning är i många hänseenden bristfällig. Som exempel kan nämnas att han endast utgår från offentlig sektor, kommer fram till att intäkterna > kostnaderna, men sedan väljer att lägga på en märklig schablon baserad på ålder som ingen, om ens han själv, förstår.

Men vi kan, som många andra gjort, leka lite.

Bidrag: 6 miljarder (http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?yp=tansss&xu=C9233001&huvudtabell=BidragshushFlykt&deltabell=R1&deltabellnamn=Bist%E5ndshush%E5ll+och+utgivet+ekon omiskt+bist%E5nd+%28socialbidrag%29+i+riket+efter+ hush%E5llstyp+och+f%F6dd+i+Sverige%2Futrikes+%28sa mt+flyktingar%29%2E+%C5r&omradekod=SO&omradetext=Socialtj%E4nst&preskat=O&innehall=Bidragshushall&starttid=1998&stopptid=2008&Prodid=SO0203&fromSok=&Fromwhere=S&lang=1&langdb=1) (där drygt 1 miljard, om ens det, går till flyktingar)

Kriminalitet: 10,74 miljarder (drygt 18 % av alla människor som bor i Sverige är invandrare. Eftersom Sverigedemokraterna säger att invandrare är mer brottsliga, har jag plockat en siffra ur röven och sagt att invandrare kostar 30 % av hela rättsväsendets budget (http://www.sweden.gov.se/sb/d/1912/a/70938). Givetvis en grov överskattning. Framför allt eftersom rättsväsendet är alltifrån SÄK till BROM.)

Sjukvård: 48 miljarder (25 % av samtliga sjukhuskostnader (http://www.scb.se/Pages/PressRelease____294071.aspx).)

Totalt: 64,7 miljarder kronor.

Enligt SCB betalar invandrare drygt 50 miljarder i skatt (framför allt i egenskap av arbetstagare). Som sagts tidigare är drygt 18 % av alla människor i Sverige invandrare. År 2005 var momsintäkten i Sverige 251 miljarder (http://www.regeringen.se/sb/d/7004). Invandrare stod för 20 % av denna. Det är 50 miljarder. Med andra ord har vi redan här tjänat pengar på invandringen. Trots att jag överskattat kostnaden grovt.

Då har jag inte heller nämnt invandrare som arbetsgivare eller människor som kommit hit med en hög utbildning (och med andra ord inte kostat Sverige många ören).

Majoriteten av människorna som kommit hit från Somalia är tveklöst flyktingar. Att sysselsättningen är låg då, kanske inte är särskilt konstigt. Men den är troligtvis inget att oroa sig för. Det tar nämligen ett tag innan sådana kurvor tar fart. Se exempelvis här (http://www.scb.se/Pages/PressRelease____284236.aspx).

ryssen
2010-08-28, 20:21
Sverige måste hjälpa ALLA, vad spelar det för roll att pensionärerna får det sämre, att sjukvården går bakåt, att polis och brandmän blir attackerade i tärda områden, kan vi bara få in folk från utanförskapet så är det värt allt.

jag tvingar mig själv och inte ta det du säjer på allvar.

om det nu är så du tycker jag att du kan flytta till deras länder och börja göra deras länder bättre.

LoTiX
2010-08-28, 20:24
Jo, jag ser att det finns en skillnad. Men man måste vara nästintill kriminellt okunnig för att ta de där siffrorna som intäkt för att det skulle vara kulturella skillnader som ligger bakom DE våldtäkterna. Jag frågar fortfarande vad som i såna fall gör att etniska svenskar är de som begår FLEST våldtäkter.

Missar jag något nu eftersom jag bara hoppar in på en sida? Eller är det någon ironi jag inte noterar? För anledningen till att det fortfarande är en lite större del svenskar som begår våldtäkter jämfört med invandrare är att det går sex svenskar på varje invandrare i landet.

ryssen
2010-08-28, 20:25
nu skissas det att våra pensions pengar ska renovera gettona.

läs längs ner i artikeln.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/miljardrustning-miljonprogrammet-maste-renoveras_5186815.svd

sen har vi en fortsättning och förtydligande på det ämnet här.

http://politisktinkorrekt.info/2010/08/28/miljonprogrammets-etniska-ghetton-rustas-upp-for-pensionspengar/#more-54031

sd valfilm blir ännu tydligare.

dpurple
2010-08-28, 20:48
Så du menar att reklamfilmen inte får någon effekt när den tystas ner vilket gör att folk aktivt väljer leta upp reklamfilmen för att få se den. Samtidigt så får de antagligen väldigt mycket sympati då det kan ses som ett slag mot demokratin när alla inte får chansen att framföra sin mening. Reklamfilmen kanske inte visas, men istället pratas det om den på nyheterna och i media i övrigt.

Well played!


Jag menar att släppa en uppenbart rasistisk reklamfilm är det sista SD borde göra veckor innan valet. Sjukt korkade är dom.

Currenthill
2010-08-28, 20:51
Bidrag handlar inte om invandring utan om utanförskap. Varför ska jag visa på att det inte genererar en nettoförlust? Det måste väl vara du som ska visa på att det handlar om en sådan.

Se svar på sista citatet.

Det finns [kunniga] människor här på forumet också. Som diskuterat rapporten. Läs igenom tråden helt och hållet, till att börja med.

Jag har läst hela tråden, har dock inte hittat något som fått mig att ändra åsikt. Överrepresentationen är oomkullrunkelig.

Ekbergs uträkning är i många hänseenden bristfällig. Som exempel kan nämnas att han endast utgår från offentlig sektor, kommer fram till att intäkterna > kostnaderna, men sedan väljer att lägga på en märklig schablon baserad på ålder som ingen, om ens han själv, förstår.

Men vi kan, som många andra gjort, leka lite.

Bidrag: 6 miljarder (http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?yp=tansss&xu=C9233001&huvudtabell=BidragshushFlykt&deltabell=R1&deltabellnamn=Bist%E5ndshush%E5ll+och+utgivet+ekon omiskt+bist%E5nd+%28socialbidrag%29+i+riket+efter+ hush%E5llstyp+och+f%F6dd+i+Sverige%2Futrikes+%28sa mt+flyktingar%29%2E+%C5r&omradekod=SO&omradetext=Socialtj%E4nst&preskat=O&innehall=Bidragshushall&starttid=1998&stopptid=2008&Prodid=SO0203&fromSok=&Fromwhere=S&lang=1&langdb=1) (där drygt 1 miljard, om ens det, går till flyktingar)

Kriminalitet: 10,74 miljarder (drygt 18 % av alla människor som bor i Sverige är invandrare. Eftersom Sverigedemokraterna säger att invandrare är mer brottsliga, har jag plockat en siffra ur röven och sagt att invandrare kostar 30 % av hela rättsväsendets budget (http://www.sweden.gov.se/sb/d/1912/a/70938). Givetvis en grov överskattning. Framför allt eftersom rättsväsendet är alltifrån SÄK till BROM.)

Sjukvård: 48 miljarder (25 % av samtliga sjukhuskostnader (http://www.scb.se/Pages/PressRelease____294071.aspx).)

Totalt: 64,7 miljarder kronor.

Enligt SCB betalar invandrare drygt 50 miljarder i skatt (framför allt i egenskap av arbetstagare). Som sagts tidigare är drygt 18 % av alla människor i Sverige invandrare. År 2005 var momsintäkten i Sverige 251 miljarder (http://www.regeringen.se/sb/d/7004). Invandrare stod för 20 % av denna. Det är 50 miljarder. Med andra ord har vi redan här tjänat pengar på invandringen. Trots att jag överskattat kostnaden grovt.

Då har jag inte heller nämnt invandrare som arbetsgivare eller människor som kommit hit med en hög utbildning (och med andra ord inte kostat Sverige många ören).

Majoriteten av människorna som kommit hit från Somalia är tveklöst flyktingar. Att sysselsättningen är låg då, kanske inte är särskilt konstigt. Men den är troligtvis inget att oroa sig för. Det tar nämligen ett tag innan sådana kurvor tar fart. Se exempelvis här (http://www.scb.se/Pages/PressRelease____284236.aspx).

Jag vill inte på något sätt förminska dina egna studier inom området, men all forskning jag hittills hittat visar på en nettoförlust gällande invandringen. När någon namnkunnig på ett seriöst sätt visar på motsatsen lovar jag att ta detta i beaktande. Som en parentes, de skatteintäkter du hänvisar till gäller till största delen möjligtvis inte invandrare från norden eller västländer?

Om det nu är så rackarns bra, rent ekonomiskt, med vår massiva invandring (för massiv det är den, jämför med andra länder) vore det inte okej att justera reglerna likt Danmark?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/danmark-stramar-at-for-utlanningar_4428483.svd

Fagen
2010-08-28, 21:20
Efter att ha sett SDs reklamfilm så har jag helt ändrat uppfattning. Jag har tidigare ansett att invandringen och de kostnader den medför måste begränsas kraftigt. Men i reklamfilmen ser man klart och tydligt att en enda pensionär kostar lika mycket som sju-åtta invandrarkvinnor. Nu skall jag lägga min röst på något parti som vill stoppa 1,7 miljoner pensionärer från att driva detta land bankrutt!

TimId
2010-08-28, 21:31
Om jag säger att jag som myndighetsutövare slutat räkna antalet attacker mot mig med stenar och raketer hur stort tror du problemet är?

Intressant. Vars händer detta?

r3mpuh
2010-08-28, 22:09
Efter att ha sett SDs reklamfilm så har jag helt ändrat uppfattning. Jag har tidigare ansett att invandringen och de kostnader den medför måste begränsas kraftigt. Men i reklamfilmen ser man klart och tydligt att en enda pensionär kostar lika mycket som sju-åtta invandrarkvinnor. Nu skall jag lägga min röst på något parti som vill stoppa 1,7 miljoner pensionärer från att driva detta land bankrutt!

HAhahahhaha,:laugh:

sascha
2010-08-28, 22:10
Jag vill inte på något sätt förminska dina egna studier inom området, men all forskning jag hittills hittat visar på en nettoförlust gällande invandringen. När någon namnkunnig på ett seriöst sätt visar på motsatsen lovar jag att ta detta i beaktande. Som en parentes, de skatteintäkter du hänvisar till gäller till största delen möjligtvis inte invandrare från norden eller västländer?

"Forskning". Det finns ingen forskning på området. Alla som presenterar siffror på området leker sina egna lekar. Mina beräkningar är enkla plus/minus. Grova uppskattningar som alltid är gjorda till fördel för Sverigedemokraterna. Trots detta går det att konstatera att Sverige tjänar pengar på invandringen som helhet.

Det finns inga siffror som säger att skatteintäkterna till största delen gäller den grupp/de grupper du nämnt. Men med tanke på att den typen av invandrare utgör ett större antal än invandrarna från "avlägsna länder", känns det väl inte mer än rimligt att de skattar mer totalt sett. Och kostar mer i sjukvård, bidrag o.s.v.

Att föra en diskussion om du med invandrare menar flyktingar blir dock svårt, eftersom tanken är att flyktingmottagning ska kosta pengar (eller bättre formulerat: flyktingmottagningens syfte är inte att tjäna pengar). Inte heller finns det några specifika siffror för flyktingar i alla kategorier, varför det är omöjligt att svara på hur verkligheten ser ut. Jag länkade dock till en rapport tidigare, men du kanske inte läste.

Fem år efter invandringen till Sverige är närmare 56 procent av männen och 44 procent av kvinnorna sysselsatta. Det är stora skillnader mellan olika invandrargrupper. Asylsökande har den lägsta sysselsättningsnivån men med tiden i Sverige minskar skillnaderna mot övriga invandrargrupper.

Läs vidare här (http://www.scb.se/Pages/PressRelease____284236.aspx).

panzerpig
2010-08-29, 00:01
Efter att ha sett SDs reklamfilm så har jag helt ändrat uppfattning. Jag har tidigare ansett att invandringen och de kostnader den medför måste begränsas kraftigt. Men i reklamfilmen ser man klart och tydligt att en enda pensionär kostar lika mycket som sju-åtta invandrarkvinnor. Nu skall jag lägga min röst på något parti som vill stoppa 1,7 miljoner pensionärer från att driva detta land bankrutt!

HAHAHA, exakt! Invandrarkvinnorna hade ju barn också! handlar om ännu fler människor i så fall.

Mental
2010-08-29, 00:20
Själv tycker jag att SD diskuterar invandringspolitik och våldtäkter ungefär som kristna ugandier diskuterar homosexuallitet.

De har en mycket begränsad och ensidig syn, och fokuserar bara på utvalda delar.
Men visst har de karismatiska ledare, affischer och allt annat man kan behöva i en kampanj

euXQbZDwV0w

supercharge
2010-08-29, 01:26
Men visst har de karismatiska ledare, affischer och allt annat man kan behöva i en kampanj


Nåja det kan man ju ha delade synpunkter på. Jag tycker Åkesson snarare ger intryck att vara någon slags sinnesslö klåpare med bokstavssyndrom. SD hade nog idag varit bättre utan honom.

Debatterar gör han ungefär i nivå med Schyman, det låter mycket men det kommer inte ut mycket av substans. ironiskt nog debatterade klåparna med varandra för inte alls länge sedan. Det var en syn det.

Angående Sverigedemokraterna

Hela historien med SD är en lustig soppa tycker jag. Dels beter sig de andra partierna förståndshandikappat i integrationsfrågorna. Man får helt enkelt inte diskutera eller ta upp det alls för då är man antingen rasist eller möter Sverigedemokraterna. Det innebär naturligtvis att det blir självmål och SD tar röster när folk inte är dummare än att de inser att det faktiskt finns integrationsproblem och problemområden i Sverige som de befintliga partierna helt enkelt vägrar kännas vid överhuvudtaget.

Sedan är det också rätt lustigt med den bojkott i media och när man tidigare exempelvis inte velat bjuda in SD till debatter och allt möjligt. Ska man prata särbehandling så är den ju tydlig, även om fånarna på SD mer än gärna naturligtvis spelar på det och spelar martyrer. Hade det varit något annat parti man behandlade på det sättet så hade det ju betraktas som ett ganska grovt odemokratiskt övertramp men demokrati handlar tydligen inte om åsiktsfrihet utan att man ska ha rätt (politiskt korrekta) åsikter för att få göra sin röst hörd på samma sätt som alla andra.

Rasism och främlingsfientlighet verkar enligt politiker och media vara det absolut värsta som finns på hela planeten medan Lars Ohly fritt kan kalla sig kommunist utan att media reagerar särskilt på det. Men kommunism är ju som bekant en snäll ideologi.

Sista lustigheten är ju att ett parti fyllt med så mycket fånar och trash som SD kan skapa så mycket besvär för sittande politiker. Kommer de in i riksdagen nu så startar akt två av det här spektaklet. Tittar man bara på en del förslag de har, vad de faktiskt har gjort där de valts in kommunalt, hur de lägger upp saker och ting och hur de debatterar så undrar man ju om det verkligen är på riktigt. Den samlade intelligenskvoten lär inte slå i taket direkt det är ju ett som är säkert.

Men de kommer säkert in i riksdagen nu. Gamle winston sammanfattade det hela rätt bra en gång:
"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter."
Winston Churchill

r3mpuh
2010-08-29, 01:47
Det är kul vad man kan leka med siffror.
Enligt SDs rapport så dömdes 55st invandrare för våldtäkt förra året.

I Sverige bor det ca 1 400 000 st (~1,4 miljoner) människor med invandrarbakgrund...

SDs politik är så sjukt löjlig.

r3mpuh
2010-08-29, 02:04
Hade 10% av alla invandrarna blivit dömda för våldtäkt förra årret, alltså 140 000/av/1 400 000 människor, hade jag nog höjt på ögonbrynen rejält.
Men nu är detta icke fallet.

Förra året dömdes 0,000039% av alla människor med invandrarbakgrund för våldtäkt. Det är 55 personer av 1 400 000 st människor.

Verbatim
2010-08-29, 02:10
Hur många togs för nerladdning r3mpuh? *popcorn*

stevebc
2010-08-29, 03:28
Expressen:

"Något annat var knappast att vänta. Filmen är så groteskt rasistisk att Joseph Goebbles hade hoppat jämfota av förtjusning om han sett den."

*rolleyes* Groteskt rasistisk? Goebbles och nazism? Vore bra om folk fick lite perspektiv på saker och ting...Det är en krönika, på en kvällstidning. Jämfört med de grodor och överdrifter de brukar lägga sig med, var det här rätt rimligt.

KniveN
2010-08-29, 04:57
Hur stort problem är det där med attacker i "tärda" områden egentligen?
Och hur stor roll har SDs hets mot invandrare i den processen?
Vad har sjukvårdens kräftgång med saken att skaffa??

Dags att sluta stänga in oss i Nationalstaten Sverige-som-annekterat-och utplundrat-Norrland!

SD har förmodligen en stor del i detta, vad ska dessa personer kunna göra åt SD politik om inte kasta sten på alla som har en anknytning till svenska staten, som tyvärr tillåter yttrandefrihet.

Ignatius72
2010-08-29, 07:42
Det du skriver är ju ändå ganska vagt. Ja, ordning och reda i skolan och mer ansvarstagande föräldrar låter onekligen bra, men hur åstadkommer man det i praktiken? Kan du vara mer konkret? Sen visst att förhållandena i skolan kan påverka tendensen till skadegörelse något, men det lär väl ändå ha mer att göra med rastlöshet och bristen på vettiga saker att göra på fritiden, där ser jag inte vad som skulle vara så dumt med fler fritidsgårdar.

Hur menar du att socialtjänsten/rättsväsendet måste bli hårdare? Fler ska in på ungdomsanstalt? Jag tycker det är mer intressant varför den absoluta majoriteten ungdomar inte är vidare kriminella trots att de inte hotas med hårda tag, att jobba på de samhälleliga förhållanden som föder resp förhindrar ungdomsbrottslighet. Igen, jättebra att minska arbetslösheten, men hur? Skapar man arbetstillfällen genom att strypa bidrag?

Sen till sist anger BRÅs rapport (http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Ungdomsbrottslighet&url=/dynamaster/file_archive/081215/8fea0f49d037e362121208c69f8fa851/BU%255fUngdom.pdf) att ungdomsbrottsligheten i Sverige har minskat sen mitten av 1990-talet, vilket man kanske ska ha i åtanke vid en bedömning om vad som har funkat den senaste tiden och vad som behöver förändring.

När det gäller Brås undersökning så missar den ju några väsentliga punkter, dels att den inte inkluderar de under 15 år och tex personrån är överhuvudtaget inte med. Rapporten säger inte att brottsligheten har minskat utan att den möjligen är konstant över tid när det gäller viss brottslighet och ökar i andra.
Det den däremot tydligt säger är att barn och ungdomar som kommer från förhållanden där familjen saknar arbetsmarknadsanknytning och som varit i kontakt med de sociala myndigheterna har en stor överrepresentation.
Att ha föräldrar som går hemma, utan att kunna språket i landet, utan ekonomiska medel är naturligtvis inga bra förebilder. Om de flesta i ens omgivning har det likadant är det lätt att föreställa sig polariseringen och utanförskapet. När drömmen är medlemskap hos kriminella gäng så är det illa.
Om dessa föräldrar (framförallt de blivande föräldrarna) ska komma ut på arbetsmarknaden så är en grundprincip att det måste löna sig att arbeta och att det finns arbeten. Det förra jobbas det med från allianshåll och det senare borde man jobba mer med. Dvs att det måste bli lättare att anställa och att bli av med folk. Det finns många småföretagare som skulle vilja och behöva anställa men man vågar inte pga av det åtagande man tar på sig. En liten firma kan gå omkull av en enda felaktig anställd och det är inte rimligt.
Man skapar inte jobb genom att strypa bidrag. Man skapar incitament till arbete genom att det lönar sig att arbeta. Men även här krävs en annan mentalitet, att som S stigmatisera städerskor som gör RUT-jobb är ingen väg dit. Tvärtom-jobb som inte kräver någon utbildning är bra instegsjobb för en del och bra jobb för andra. Alla kan inte vara högutbildade och ha kvalificerade jobb.

När det gäller skolan så behövs det en helt annan mentalitet. Alla kan inte komma sist samtidigt.Ett fortsatt arbete för valmöjligheter så att varje individ ska ha så stor möjlighet att utveckla sina kompetenser är nödvändigt.man måste tillbaka till en skola (samhälle) där det är vuxna som bestämmer.
Fritidsgårdar är inte dåligt, det är dock ingen lösning. Rosengård är det område i sverige som det satsats allra mest på i form av allehanda fritidsgårdar/aktiviteter/projekt.

Socialtjänsten behöver kanske inte bli hårdare, utan man måste agera tydligare och mer bestämt och dessutom snabbare. Riskbarn uppmärksammas redan i 3-4 års åldern, små insatser tidigt kan göra stor skillnad för hela familjen.

TimId
2010-08-29, 11:10
Ett grundläggande problem är att äpplen och päron tenderar att klumpas ihop i debatten.
Det rår framförallt Jan Björklund och hans labila FP för; hur ska man nånsin erhålla trovärdighet hos ett parti som går från total nihilistisk semi-normlös relativistisk pluralism till redneck-klan-retronydemokratisk gatupöbelideologi lika snabbt som Tim Id byter kalsonger?
Kristen i skolan? God morgon! Kolla dagspress från 1958-60 eller random media från 1970-tal. vi hade kanske en handfull finska immigranter och en islänning på vår tusenhövdade grundskola; likväl ansågs den vara en av de sämsta och stökigaste skolorna i landet kring såväl 1975 som åren närmast därefter.
Våldet? Arbetslösheten? Försämringar för pensionärer?
Kriser i vissa förorter beror två en allt överskuggande fenomen: klasskillnader och arbetslöshet. Ingetdera kan skyllas annat än marginellt på invandringen. Den fulla sysselsättningens politik övergavs för ca 35 år sen.