handdator

Visa fullständig version : Kroppens naturliga fettnivå.


Tjockisen
2002-06-29, 17:47
Funderade lite precis när jag läste ett inlägg om att man ska gå ner i vikt SAKTA och då lättare hålla vikten, har det något att göra med att kroppen anpassar sig till en ny fettnivå? Alltså, har för mig att kroppen har en fettnivå som de VILL ligga på. Den så att säga naturliga BF% för en person. Stämmer detta och kan man ändra den?

Frazze
2002-06-29, 21:27
Det kan väl aldrig stämma att kroppen "vill" ligga på en speciell bf% mer än att den helst inte understiger en viss % då.

Jag menar, om jag drar i mig tio burkar jordnötssmör om dagen i ett par månader, så går jag ju upp i fettmassa, knappast för att kroppen vill, utan för att min kost är felaktig.

Däremot verkar kroppens "naturliga fett%" som ett intressant område

Petrus
2002-07-01, 02:22
"Alla celler och organ i kroppen strävar hela tiden efter att behålla sin givna struktur. Om man stör den balansen så kommer kroppen att utsöndra hormoner som ett försök att behålla strukturen på cellerna eller organen."

Ett axplock ur min träningsjournal...
Vänligen,,,

Petrus

Sverker
2002-07-01, 06:20
Det här är nog snarare en filosofisk fråga.

Visst kunde det vara bra för alla med en liten kula på magen att säga
- jag har nått min naturliga fettnivå, jag behöver ( kan ) inte dieta bort den.

Jag TROR att kroppen har en mer simpel instinkt. JAG VILL ÖVERLEVA "! Finns det mat lägger jag på hullet. Det kan komma nödår.

Även muskelmassa är en lyx. Finns det ett överskott av energi kan kroppen kosta på sig att lägga på sig lite muskler. Kan ju vara bra nästa gång jag möter en sabeltandad-tiger i skogsbrynet.

Mer energi och kroppen lägger på lyx. Mindre energi och kroppen bromsar upp förbränningen och sparar på det den har.
Det är därför man skall gå ned i vikt långsamt för att " lura " kroppen att tro att det fortfarande finns energi i överskott.
På samma sätt skall man ju lura kroppen att tro att det finns ett stort överskott av energi utan att vi lägger på hullet.

Det är ju det Vi gör när vi tar en snabb gainer efter träningen. Mycket energi på en kort tid.

ivandrago
2002-07-01, 11:45
hm har också funderat på det där med naturlig fettnivå..
Min teori är att det finns flera faktorer som gör att man har en fettnivå som kroppen är van vid..

1. Kosten. Har man ätit samma kost i 10 eller 20 år så äter man som man brukar, vilket ger en ganska konstant fettnivå. Även om man försöker hålla koll på att inte äta för onyttigt, så tror jag man undermedvetet tar igen allt man missar. Här gäller det med andra ord att ha stenkoll på vad man äter.

2. Mängden fettceller. När man kommit förbi tonåren har man en konstant mängd fettceller. Man kan endast krympa eller svulla ut de man redan har. Slutsats: den som haft lite fett under barndom och tonår kommer ha färre fettceller än någon som haft en del hull under barndom och tonår, vilket innebär att man har olika nivåer som kroppen anser naturligt.

3. Metabolism. Många anser att att ämnesomsättningen endast spelar en marginell roll.. Många överviktiga klagar oftast på att de har dålig ämnesomsättning, när det är uppenbart att de är feta för att de lever ohälsosamt. Själv har jag ingen aning om hur det ligger till.


Själv tror jag mest på punkt 2, vilket gör det svårare att få låg bf för såna som haft en del hull under uppväxten.

Åse Columbus
2002-07-06, 18:37
Jag tror inte att man har en given antal fettceller, et kan tillkomma fettceller beroende på hur man lever sitt liv.....

nya fettceller kan bildas även i vuxen ålder...oberoende av hur man hade det som tonåring eller barn...

Åse:naughty:

Massivf
2002-07-06, 22:18
Normalt (när man väl har nått sin idealvikt) torde väl vara...
"Att man inte stoppar i sig mer än vad kroppen behöver.."

//M:booty: