handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk= Resultat?


j00j
2010-08-25, 15:19
Tjena!
Ibland får jag inte träningsvärk när jag har tränat även om jag tränat riktigt hårt! Hjälper träningen endån?

King Grub
2010-08-25, 15:20
Ja, det gör den. Träningsvärkens eventuella koppling till muskulär tillväxt är inte alls klarlagd.

bleiz
2010-08-25, 15:30
De gånger man får träningsvärk är väl i princip då man haft ett uppehåll på några veckor och sätter igång igen. Eller när man just har börjat träna. Det handlar väl mest om att musklerna är ovana dessa aktiviteter.

arnel
2010-08-25, 15:39
Vet inte hur de är på mig men jag får träningsverk av en bra träning med bra kontakt o grym pump o det ger resultat i oftast 1 ökat reps eller dylik till nästa gång man tränar samma muskel.
Så jag säger att träningsvärk har med resultat att göra dock utan några bevis på papper eller utan källa.

King Grub
2010-08-25, 15:40
De gånger man får träningsvärk är väl i princip då man haft ett uppehåll på några veckor och sätter igång igen. Eller när man just har börjat träna. Det handlar väl mest om att musklerna är ovana dessa aktiviteter.

Då har jag varit ovan i 22½ år.

don ramon
2010-08-25, 15:50
Det känns för mig helt random om jag får träningvärk eller inte. Har inte kunnat urskönja ett mönster.

bleiz
2010-08-25, 15:59
Då har jag varit ovan i 22½ år.

Det är väl individuellt. Det där är bara hur jag upplever det. När jag är igång med träningen får jag sällan märkvärdig träningsvärk även om jag tränar hårt, men det räcker med ett uppehåll på två veckor så får jag brutal träningsvärk när jag sätter igång igen. Men som sagt, det är kanske olika från person till person.

JimmyJoe
2010-08-25, 16:05
Vissa får träningsvärk, vissa inte. Precis som någon nämde i tråden så får jag också träningsvärk helt random, ibland inte alls, ibland mycket. Nu när jag ligger i deff så får jag mer eller mindre aldrig träningsvärk. DET är lite konstigt dock. Någon som vågar sig på en teori?

Onigiri
2010-08-25, 16:30
Då har jag varit ovan i 22½ år.Du har inte träningsvärk i vaderna, insida lår och hela quadsen varje vecka, i 22 år? Sån där dryg värk som håller i, i flera dagar?

Anders The Peak
2010-08-25, 20:45
Träningsvärk är naturligt att ha en tid då man gör något ovant. Men om man har träningsvärk över tid kan det vara så att man tränar aningen för hårt. Kan vara så att om man inte återhämtar sig mellan passen (remodelleringen) leder det till att träningsresultaten försämras/uteblir. Smärtan som uppstår orsakas av läckage av calcium under remodelleringsprocessen av muskelcellen.
Tips helst ska man känna sig lite "otränad" dvs inte stark muskeltonus i musklerna innan man tränar dem igen

manekin
2010-08-26, 06:27
Träningsvärk är naturligt att ha en tid då man gör något ovant. Men om man har träningsvärk över tid kan det vara så att man tränar aningen för hårt. Kan vara så att om man inte återhämtar sig mellan passen (remodelleringen) leder det till att träningsresultaten försämras/uteblir. Smärtan som uppstår orsakas av läckage av calcium under remodelleringsprocessen av muskelcellen.
Tips helst ska man känna sig lite "otränad" dvs inte stark muskeltonus i musklerna innan man tränar dem igen

Ajdå... jag har lika mycket träningsvärk som när jag började träna, i princip i hela kroppen. Innebär det att jag inte får ut max träningsresultat från min träning?
Detta gäller bara styrketräning antar jag?

Anders The Peak
2010-08-26, 08:26
Ajdå... jag har lika mycket träningsvärk som när jag började träna, i princip i hela kroppen. Innebär det att jag inte får ut max träningsresultat från min träning?
Detta gäller bara styrketräning antar jag?

Det kan finnas andra underliggande orsaker till träningsvärken. Du märker själv av om du utvecklas. Men annars kan man dra ned lite på intensitet/volym och se om värken minskar...

Trådskaparens fråga: Jo träningsvärken är kopplad till styrkeanpassningen men smärtan uppstår när det blir läckage i membranen av kalcium men är övergående så länge man inte tränar för hårt. Tex vid excentrisk träning, över 100% av styrkan, som kan användas sparsamt för att trigga styrketillväxten.

Adama
2010-08-26, 08:50
För tillfället kör jag knäböj en gång i veckan och får normalt träningsvärk. Tidigare i år körde jag böj tre gånger i veckan, då fick jag aldrig träningsvärk. Frekvensen är verkar helt avgörande för min del. Verkar få 'resultat' på båda sätten.

karlingen
2010-08-26, 11:05
då har jag varit ovan i 22½ år.

+1

Dreas
2010-08-26, 13:11
+1Du har varit ovan ända sen innan du blev påtänkt? ;)

karlingen
2010-08-26, 13:55
Du har varit ovan ända sen innan du blev påtänkt? ;)

haaaa?

beckman88
2010-08-26, 14:48
Du har varit ovan ända sen innan du blev påtänkt? ;)

ooo Clever he is:cool:

karlingen
2010-08-26, 14:50
Du har varit ovan ända sen innan du blev påtänkt? ;)

Haha, +1:an var till för att jag höll med hans kommentar

Dreas
2010-08-26, 15:26
Haha, +1:an var till för att jag höll med hans kommentarJag vet, drygade mig lite bara :em:

Ondskapelsen
2010-08-26, 22:25
Jag tycker nog Grub var lite onödigt barsk här.

Grejen är väl att Grub ökar sin belastning/intensitet progressivt, vilket faktiskt innebär att man är ovan till det man utför? Eller kör du på samma vikter och samma intensitet hela tiden men får ändå värk? Isåfall är jag imponerad.