handdator

Visa fullständig version : Ständigt trött och saknar energi


Lamewolf
2010-08-25, 15:17
Tjena kolo!

Jo har märkt nu när man börjat gymma igen att man har ingen ork överhuvudtaget... menar för nåt år sen t.ex. var man ständigt rastlös men nu pallar man inget, man vill bara gå lägga sig på soffan efter jobbet och chilla tills man ska sova och så har man blivit riktigt morgontrött vilket jag inte var förr :/
dricker jag cola som har koffein/socker så vaknar jag till men försöker vara nyttig också nu så det funkar inte och så dricker jag inte heller kaffe =P
men ja till frågan varför har man blivit så här och hur ändrar jag på det? ^^

/tack på förhand

OneManArmy
2010-08-25, 15:30
Hur mycket äter du på dagarna? och hur mycket tränar du?
För min del när jag ligger på kcal underskott i nån vecka så blir jag otroooligt seg i hela kroppen och orkar fan ingenting.

Kan ju vara så enkelt att du bränner mer än vad du är van vid och behöver mer mat helt enkelt.

Sen koffein osv är ju en tillfällig lösning. Och eftersom kroppen blir speedad i nån timma så blir den också tröttare efteråt när koffeinet/sockret går ut... Har jag för mig iallfall.

snatch914
2010-08-25, 15:58
Förläng sömnen 1-2 timmar i några dagar och utvärdera.

frong
2010-08-25, 16:51
Tjena kolo!

Jo har märkt nu när man börjat gymma igen att man har ingen ork överhuvudtaget... menar för nåt år sen t.ex. var man ständigt rastlös men nu pallar man inget, man vill bara gå lägga sig på soffan efter jobbet och chilla tills man ska sova och så har man blivit riktigt morgontrött vilket jag inte var förr :/
dricker jag cola som har koffein/socker så vaknar jag till men försöker vara nyttig också nu så det funkar inte och så dricker jag inte heller kaffe =P
men ja till frågan varför har man blivit så här och hur ändrar jag på det? ^^

/tack på förhand

Koffeinpiller istället för cola eller kaffe? :-)
Annars kan det bero på att du äter dåligt, sover för lite eller tränar för mycket.

Lamewolf
2010-08-25, 18:29
Tackar men borde kanske också nämnt att tröttheten börja innan jag börja gymma och då rörde jag mig knappt och käkade inte för lite iaf ^^ och när det gäller sömn så om jag får sova som jag vill så är det 10-12 timmar innan jag vaknar och det är bara inte godtagbart =P

Chrillee
2010-08-25, 18:45
Samma här, känner mig rätt så död förjämnan, speciellt vid för lite sömn. Jag har varit och gjort tester men inget konstigt där inte.
Handlar om rätt antal timmar sömn och vakna i rätt tid, men hur lätt är det varje gång.

dupper
2010-08-25, 18:48
Tränar man hårt så blir det så, inte så konstigt.

campvesslan
2010-08-25, 18:49
Sådana basics som äter du tillräckligt? Sover du tillräckligt? Får du motion? Och allt det där är bra att kolla upp först. Jag tror du missar någon sådan sak, för som du sade själv, du bara vill ligga i soffan och sådär, så kroppen blir ju seg av det. Och sedan nu när du gymmar igen kanske du äter för lite och känner dig för trött pga energibrist? Vädret kan också ha en betydelse, till exempel nu på hösten när det är regnigt och grått så går jag till gymmet tröttare än jag gjorde när det var solsken och fåglarna kvittrade.

Rusk
2010-08-25, 19:52
Som campvesslan säger, jag styrs i stort sätt av vädret vilket är otroligt jobbigt i ett land som sverige där det ständigt är grått och kallt. Dom få veckor som vi har sol i sverige får mig att prestera 2 ggr bättre på gymmet.

prOtotype
2010-08-26, 07:47
Tackar men borde kanske också nämnt att tröttheten börja innan jag börja gymma och då rörde jag mig knappt och käkade inte för lite iaf ^^ och när det gäller sömn så om jag får sova som jag vill så är det 10-12 timmar innan jag vaknar och det är bara inte godtagbart =P

Kan det vara så att du sover dåligt pga för dåligt syreupptag? Prova att skaffa lite bättre kondition. Bara en ren gissning, jag tror jag skulle behöva det men så ska man få tummen ur också...


Som campvesslan säger, jag styrs i stort sätt av vädret vilket är otroligt jobbigt i ett land som sverige där det ständigt är grått och kallt. Dom få veckor som vi har sol i sverige får mig att prestera 2 ggr bättre på gymmet.

Brist på D-Vitamin? Finns en stor tråd om det, kan vara värt att prova en omgång.

Eddie Vedder
2010-08-26, 08:08
Samma här, känner mig rätt så död förjämnan, speciellt vid för lite sömn. Jag har varit och gjort tester men inget konstigt där inte.

Vilka tester?

Givetvis skall du inte svara på frågan om det känns för personligt men jag menar mest att det finns många saker och alla ryms inte i samma undersökning. Jag har själv gjort massor av tester och dels fått svar men jag känner samtidigt som att de svar jag får egentligen är symptom och inte bakomliggande orsaker till varför symptomen uppstått.

Oavsett vilket är det inte alls så att man borde gå runt och vara konstant trött. Att träna ska DEFINITIVT inte vara en anledning till att man i vardagslivet helt saknar ork och energi, tvärtom. Att träna ska ju för bövelen GE energi.

Så nej konstant konstant trötthet, koncentrationssvårigheter, nedstämdhet, initiativlöshet kanske nedsatt sexlust etc. är olika symptom på att något inte helt står rätt till eller i alla fall är på väg i fel riktning.