handdator

Visa fullständig version : Ilningar baksida lår och rygg vid löpning


tbl
2010-08-25, 10:09
Som rubriken nämner så får jag vid löpning ilningar först långt ner på ryggen vilket senare övergår till rumpan och baksida lår.

Funderar på om det har med ischias (stavning?) nerven att göra? Det händer i princip varenda gång jag löper och efter ca 2,5km, ibland tidigare. Det går inte att träna sig igenom smärtan utan den försvinner endast vid vila. Jag har bra skor, så det skall inte vara det men jag är öppen för förslag.

Kan nämnas att jag sitter mycket still då jag jobbar vid datorn och en av orsakerna till smärtan som jag kan ha lokaliserat är att jag ofta sitter med vänster ben "uppvikt" på höger ben och således stretchas en del, medans jag aldrig har höger ben uppvikt på vänstra om ni förstår vad jag menar :)

Vad kan vara problemet?

Beepfaaarp
2010-08-25, 12:14
Låssas ichias pga snedställning i höften. Strectcha nånting.

Martin Löwgren
2010-08-25, 13:20
Kan vara ischias men även korta hamstrings samt svaghet i sätesmusklerna. De kan ge just dessa besvär vid löpning.

tbl
2010-08-25, 13:36
Stretcha nånting, bra svar :) haha!

@Martin, tack! Tips på uteslutningsmetoder? Eller så blir det väl kanske naprapat.

Martin Löwgren
2010-08-25, 15:28
Stretcha nånting, bra svar :) haha!

@Martin, tack! Tips på uteslutningsmetoder? Eller så blir det väl kanske naprapat.

Ja nerv kan eventuellt ge motorik/känselpåverkan förutom bara smärta.

tbl
2010-08-26, 12:27
Det känns bekant. Har kollat upp lite stretchövningar och tänker testa det och se om det hjälper.

Martin Löwgren
2010-08-28, 08:19
Det känns bekant. Har kollat upp lite stretchövningar och tänker testa det och se om det hjälper.

Kalas.

Börja med det iallafall och släpper det inte kan ett besök hos naprapat/sjukgymnast vara lämpligt.

Mvh