handdator

Visa fullständig version : Vad är bäst, simpel fråga


konkret
2010-08-25, 00:47
Tja, nu när skolan drar igång så drar även träningen igång på allvar för mig. Mitt mål är att gå ner från 92kg till ~80kg. 92kg är inte bara fett utan en hel del muskler så det kommer nog ta ett tag.

Nu till min fråga, vad anser ni ge ut mer utav fettförbränning?

Promenad i drygt 45-50min eller joggning i 45-50min?

Promenaden sätter jag isåfall innan frukosten, och joggningen blir då på kvällen.

Alltså, promenad vs joggning. Behöver lite råd även angående viktnedgång!

Vänliga hälsningar!

krappen
2010-08-25, 01:02
Viktnedgång, eller "deff" utan styrketräning är inget att föredra då du antagligen vill behålla lite muskler. Angående promenad vs joggning så har jag för mig att promenaden bränner lika mycket om inte mer än joggning.

kolik
2010-08-25, 01:03
kcal in mot kcal ut, så enkelt är det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Kek
2010-08-25, 01:04
Variera lite. Kan ju springa de dagar du inte inte styrketränar och ta morgonpromenader övriga dagar. Tror inte du behöver tänka så mycket på just det utan det är snarare kosten du ska hålla koll på och se till att styrketränar ordentligt under tiden för att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Morrris
2010-08-25, 08:24
Viktnedgång, eller "deff" utan styrketräning är inget att föredra då du antagligen vill behålla lite muskler. Angående promenad vs joggning så har jag för mig att promenaden bränner lika mycket om inte mer än joggning.

Vilket är totalt ointressant, då detta kommer regleras av fettinlagringen under dagen. Du kommer bränna mer kalorier av löpningen vilket kommer resultera i en snabbare viktnedgång.

dennis89
2010-08-25, 08:40
Löpning plus kcal underskott borde vara win win!

Morrris
2010-08-25, 08:43
Löpningen är ju en del av kcalunderskottet.

Fredrik_S
2010-08-25, 09:35
Du måste minska på det du äter. Har du gått upp till 92 kg med dina tidigare ätmönster lär du på sin höjd stanna i viktökning om du börjar träna mer.
En kombination av träning och kost är ett måste. Där kosten är ännu viktigare än träningen.

Pjotor
2010-08-25, 09:45
En kombination av träning och kost är ett måste. Där kosten är ännu viktigare än träningen.

Amen.

JimmyJoe
2010-08-25, 11:02
Du måste minska på det du äter. Har du gått upp till 92 kg med dina tidigare ätmönster lär du på sin höjd stanna i viktökning om du börjar träna mer.
En kombination av träning och kost är ett måste. Där kosten är ännu viktigare än träningen.

Svårt att dra någon slutsats av vad som är viktigast i en deff. För att överleva, ja, kosten är viktigare. Men för deffens totalt slutresultat är styrketräningen lika viktig. Utan den är kan vi lika gärna kalla det bantning/svälta/whatever. Då är kosten viktigast.

burtan
2010-08-25, 14:30
Ju större underskott ju större viktminskning.
Att promenera i 50 minuter kontra springa i 50 minuter? Torde vara ganska lätt att räkna ut vilket som "bränner" mest.

Fredrik_S
2010-08-25, 14:33
Svårt att dra någon slutsats av vad som är viktigast i en deff. För att överleva, ja, kosten är viktigare. Men för deffens totalt slutresultat är styrketräningen lika viktig. Utan den är kan vi lika gärna kalla det bantning/svälta/whatever. Då är kosten viktigast.

Låt mig omformulera mig, kosten är betydligt viktigare än promenaden eller löppasset som TS frågade om.