handdator

Visa fullständig version : Benstyrka snabbt!?


hangatyr
2003-10-24, 06:31
Howdy!
Jag ska tävla i en kampsportstävling om ungefär en månad och behöver bli lite starkare i benen. Hinns det med på en månad? Och i så fall, vad ska jag satsa på? Toktunga knäböj, eller en massa plyometrisk träning, eller en mix av båda?

Hjälp mig, o forumsproffs!

Ett litet tillägg: Jag balanserar just nu på en viss viktklass(ligger strax över i vikt), så jag vill inte gå upp allt för mycket nu, så rådet "Ät som en galning så ordnar det sig nog" är tyvärr inte så bra i nuläget.

Björn S
2003-10-24, 07:57
Vilken kampsport?
(kan hjälpa beroende på vilken sport det är, har tränat en hel del olika ;))

hangatyr
2003-10-24, 08:19
Originally posted by Feeble
Vilken kampsport?
(kan hjälpa beroende på vilken sport det är, har tränat en hel del olika ;))

Submission wrestling. Vill egentligen få lite mer tryck i benen så att man kan göra härligt spektakulära double leg- takedowns...

shirunai
2003-10-24, 08:28
Jag skulle kört böj, explosiva och 3reps böjar, kanske negativa, skulle speciallsera mig på explosiva böjar iaf


Mark är säkert en jädrigt bra övning takedowns med

palme
2003-10-24, 08:54
Träna tyngdlyftning så du får maximal kroppsstyrka. Dock tror jag inte allt för mycket kommer hända på en månad.

Allan
2003-10-24, 09:08
Kolla i länksamlingen i Allmänt efter Plyometrisk träning. Det är nog det som kunde vara mest till hjälp - att öka benstyrkan dramatiskt på en månad låter sig nog inte göras ...

allan

Snapphanen
2003-10-24, 09:13
När man gör ett sådant styrkelyft, stång på marken, gör ett marklyft sedan upp till bröst och sedan gör man en axelpress typ upp över huvudet, vilka muskler aktiverar det? Bör ju aktivera de flesta...

MEGA_MAN
2003-10-24, 09:13
Om jag skulle maxa min xtyrka på en månad skulle jag kört få reps och tungt (explosivt också).
Knäböj!!!!

Blir det inte mer överkropp om man börjar köra tybgdlyftning? För man lär inte kunna ta så mycket så att det belastar benen hårt utan att kört det ett tag och lärt sig frivändningen (och all anan teknik).

Allan
2003-10-24, 09:49
Originally posted by Erik84
När man gör ett sådant styrkelyft, stång på marken, gör ett marklyft sedan upp till bröst och sedan gör man en axelpress typ upp över huvudet, vilka muskler aktiverar det? Bör ju aktivera de flesta...

Jag antar att du menar tyngdlyftningsmomentet stöt. Det består av delmomenten frivädning (från marken och upp till bröstet, och stöt som är att få upp stångeländet över huvudet ). På engelska kallas det clean-and-jerk. Den övningen involverar som sagt de flesta musklerna - dock inte biceps eller bröst. I en korrekt stöt får man inte heller speciellt mycket tricepsjobb, eftersom momentet ska gå mycket fort.
Den stimulerar som sagt de flesta av kroppens stora muskler, men den mesta kraften kommer från ben och rygg. Det ska vara en explosiv övning, vilket gör att tekniken är mycket viktig.
Ta en titt i Pinglans träningsjournal. Där förekommer en massa kul tyngdlyftningsgrejor.

allan

Jimbo
2003-10-24, 10:14
frågan är hur mkt det är möjligt att öka på en månad. vet inte mkt om sådant vill bara säga till dig att ta det lungt, så du inte skadar dig och inte kan tävla det är kanske lite kort tid att förbereda sig?
(endast en tanke)

hangatyr
2003-10-24, 11:26
Originally posted by Jimbo
frågan är hur mkt det är möjligt att öka på en månad. vet inte mkt om sådant vill bara säga till dig att ta det lungt, så du inte skadar dig och inte kan tävla det är kanske lite kort tid att förbereda sig?
(endast en tanke)

givetvis tar jag det lugnt, detta är bara det sista lilla inför tävlingen, för att slipa till det sista så här på slutet.

kharon
2003-10-24, 13:19
Du hinner nog inte få sådana styrkeökningar att du skulle märka av dem på den tiden gissar jag.

Däremot kan tekniker alltid förbättras, gäller också double leg och andra takedowns.

Vidare anser jag att styrkan inte spelar så stor roll, man kommer hur långt som helst med bra, snabb och explosiv teknik. Om du nu inte är riktigt svag i benen, men så svag är du knappast. Du lyfter ju inte upp och bär runt på dina motståndare heller. Om du tävlar med viktklasser så möter du ju ingen som skulle vara så tung att du inte fick honom rubbad.

Shoot & mount ska gå snabbt som satan, hinner inte ens blinka.

Lycka till! :thumbup:

Allan
2003-10-24, 13:29
Med så kort tid kvar är det lönlöst att ens försöka öka i styrka - den lilla ökning du gör är inte proportionerlig mot den arbetsinsats som krävs. Däremot ska du försöka öka din explosivitet, vilket är fullt möjligt.
Den här sidan är bara ett tips.

Plyometriskt för underkroppen (http://138.9.1.58/athleticperformance/exercise%20videos/lower%20body%20plyos/lower_body_plyo.htm)

allan

hangatyr
2003-10-24, 13:54
Kharon: jo, explosivitet och timing är ju A och O för en lyckad nedtagning, men styrka ska ej underskattas: om två personer med liknande teknisk nivå möts, vinner den starke, det har jag själv fått erfara...

Allan: OK, jag kör plyometriskt sista veckorna i stället, hopp-utfall med en skivstång utan vikter verkar vara bra grejer, tror jag. Tack för länken!

Herkulez
2003-10-24, 14:06
Originally posted by palme
Träna tyngdlyftning så du får maximal kroppsstyrka. Dock tror jag inte allt för mycket kommer hända på en månad.

precis

Snapphanen
2003-10-24, 14:10
Originally posted by Allan


Jag antar att du menar tyngdlyftningsmomentet stöt. Det består av delmomenten frivädning (från marken och upp till bröstet, och stöt som är att få upp stångeländet över huvudet ). På engelska kallas det clean-and-jerk. Den övningen involverar som sagt de flesta musklerna - dock inte biceps eller bröst. I en korrekt stöt får man inte heller speciellt mycket tricepsjobb, eftersom momentet ska gå mycket fort.
Den stimulerar som sagt de flesta av kroppens stora muskler, men den mesta kraften kommer från ben och rygg. Det ska vara en explosiv övning, vilket gör att tekniken är mycket viktig.
Ta en titt i Pinglans träningsjournal. Där förekommer en massa kul tyngdlyftningsgrejor.

allan

Häftigt.... borde man testa på! :bpump:

Jense
2003-10-24, 15:55
Originally posted by Erik84
När man gör ett sådant styrkelyft, stång på marken, gör ett marklyft sedan upp till bröst och sedan gör man en axelpress typ upp över huvudet, vilka muskler aktiverar det? Bör ju aktivera de flesta...

Erik: tyngdlyftningsmomentet du menade där heter stöt där du i en rörelse drar stången från marken - marklyft som involverar de flesta musklerna i rygg och lår. Sen i vändningen av stången är det handleder,traps och axlar , lägger den på framsidan av axlarna vid halsen påväg ner mot marken , går sedan upp - vilket är knäböjningar med stången på framsidan .. när du sen har stången där så är det en stöt, vilket är mycket teknik eftersom du inte får ge stången en efterpress, men om du inte är tyngdlyftare är detta en jävligt bra övning för hela kroppen. tänk på att dela in övningen i 3 moment, marklyftet, vridningen från midjan till axlen och sen pressen från axlarna