handdator

Visa fullständig version : Hur ofta kan man träna?


OK95
2010-08-24, 19:13
Hej. jag undrar om jag kan träna samma muskler 3 ggr i veckan. Finns det någon risk för överträning?Är det en bra idé att träna med lättare träningsvärk?Jag kör 3*8 reps men har funderat på att byta till 4 set för att känna av träningen mer, jag känner knappt att jag har tränat 1,5-2 timmar efter att jag har träningen.


Tack på förhand.

sickan12
2010-08-24, 19:31
Då du precis börjat träna fungerar det nog om du inte kör några gigantiska volympass. Tex i Starting Strength knäböjer du tre gånger per vecka, dock bara 3 set för ben om man inte räknar med marklyft varannat pass.

bleiz
2010-08-24, 19:37
Finns de som tränar varje dag. Jag personligen tränar för tillfället sex dagar i veckan. Cirka 30-35 set per muskelgrupp. Så länge du vilar och äter ordentligt så klarar du av det. Sen behöver du givetvis inte träna styrketräning varje dag, utan du kan ha någon dag där du endast kör cardio.

Vila är underskattat. Sov ordentliga nätter. Få i dig massvis med bra proteiner. Träna framför allt på rätt sätt. Då kommer du att orka träna mer än du tror.

Edit:

Som sickan12 skrev, eftersom du precis börjat träna så kan jag rekomendera att du tar det lite lugnare i början och lär dig lyfta och träna på rätt sätt. Men du kommer förr eller senare, när du har byggt upp bra grundstyrka, kunna träna ofta och hårt.

hertzman
2010-08-24, 19:39
Hej. jag undrar om jag kan träna samma muskler 3 ggr i veckan. Finns det någon risk för överträning?Är det en bra idé att träna med lättare träningsvärk?Jag kör 3*8 reps men har funderat på att byta till 4 set för att känna av träningen mer, jag känner knappt att jag har tränat 1,5-2 timmar efter att jag har träningen.


Tack på förhand.

Du behöver inte nödvändigtvis få träningsvärk för att du tränat hårt. Vissa får lätt träningsvärk medan andra får det mer sällan, i vilket fall som helst kan du inte använda det som ett sätt att mäta hur hårt du tränat.

Nog kan du köra samma muskler tre gånger i veckan om du läggar upp det rätt, men om du är ny med träningen kommer du säkert få ut mer av att köra ett redan färdigt upplägg.

Starting Strength eller 5x5 verkar vara två uppskattade program med linjär progression.

JimmyJoe
2010-08-24, 19:59
Som flera redan sagt, prova ett färdig nybörjarupplägg. Finns flera vettiga på nätet. Att sätta ihop något eget kommer inte ta dig framåt snabbare, tvärtom. Lyssna på de som kan.

OK95
2010-08-24, 20:00
Tack för svaren, men går det att köra exakt samma program t.ex Måndag,Onsdag och fredag när man kör kondition Tisdag och Torsdag?

mikaelj
2010-08-24, 20:09
Det beror på vilket program du har och vilken sorts kondition.

Ge oss övningar, rep, set, setvila, 1RM och konditionsträningen så kan vi hjälpa dig.

OK95
2010-08-24, 20:25
Det beror på vilket program du har och vilken sorts kondition.

Ge oss övningar, rep, set, setvila, 1RM och konditionsträningen så kan vi hjälpa dig.

Vecka 1. Jag kör 3-4*8reps.
Dag 1. Bröst, triceps och axlar.Bröst- Hantelpress, flyes och bänkpress.
Triceps- Kickback och cable pushdown.
Axlar- Militärpress och hantellyft åt sidan.

Dag 2. Rygg, Biceps och mage.

Sittande rodd, Latsdrag, hantelrodd.
Koncentrationscurl och scottcurl.

Dag 3. Samma som dag 1 fast med benövningar.

Vecka 2. Samma som vecka 1 fast man börjar med dag 2 och kör den måndag och fredag.

Jag har kört dag 1 idag och skulle känna mig mer utmattad liksom, jag får en känsla av att jag har tränat för lite. Därför skulle det kanske vara bättre med 3 överkroppspass i veckan och ett benpass, på grund av min löpträning.

mikaelj
2010-08-24, 20:32
Hur nära max är dina åttor? Hur mycket ökar du i gymmet varje månad? Vad är det för löpträning - hur nära max, löpskolning, lätta/hårda pass?
Det är inga som helst problem att träna som du gör och dubbelt så mycket därtill om du tränar under din kapacitet.

Du måste ge det på detaljnivå och specifikt hur nära ditt max du är.

OK95
2010-08-24, 21:03
Mitt sista set går till failure. Löpträningen är ganska låg-intensiv. Men jag har funderat på att lägga in lite HIIT träning. avråder ni mig från det?

HulkH
2010-08-25, 12:21
Klarar dina muskler att återhämta sig så du kan köra 3 ggr i veckan, skulle jag gjort de.
Dock så tkr jag att du ska ta ut dig och pressa dig på varje pass och sedan se om du kan köra 3 ggr i veckan.