handdator

Visa fullständig version : Tips på magert kött


Onigiri
2010-08-24, 18:26
Skulle vilja ha lite tips på magra köttprodukter (de måste vara magra, diet) som är relativt billigt och bra näringsmässigt. Käkar en hel del kassler just nu men vad jag förstått är det inte så klokt att äta det i mängder alltför ofta?

Har ingen aning om vad som är "bra och dåligt" över disk (eller i hyllorna) på affärerna och vad som är prisvärt. Rostbiff är väl bra men kanske lite väl dyrt för min ekonomi, att äta regelbundet alltså.

Kyckling och tonfisk behöver inte nämnas, det har jag förätit mig på.

Tacos
2010-08-24, 18:39
Kalkon, fläskfile, fläskkotlett, skinka

Onigiri
2010-08-24, 19:26
Ah.

Det får gärna vara kallt/färdigt kött. Är lite slö av mig vid spisen.

King Grub
2010-08-24, 19:31
Om du med "kallt/färdigt" kött menar inplastade charkprodukter så är det precis av samma anledning man bör undvika att äta dessa för ofta som man bör undvika kassler. E250.

stafh
2010-08-24, 19:41
Vilt?

Onigiri
2010-08-24, 19:45
Om du med "kallt/färdigt" kött menar inplastade charkprodukter så är det precis av samma anledning man bör undvika att äta dessa för ofta som man bör undvika kassler. E250.Jaså, men sådant jag köper över disk som de skivar i butiken då? Vad skulle du föredra förövrigt? Måste väl förvisso inte vara en köttprodukt, men gärna en mager och proteinrik.

Bite
2010-08-24, 19:46
Köp högrev,purjolök och lite rotfrukter, googla ett recept och gör en stor laddning köttsoppa.

Baboom
2010-08-24, 20:08
Lövbiff och ryggbiff brukar det vara kampanjer på. Annars fryst oxfile, fläskfile, älgfärs. Skav är någorlunda mager 7-8% fett.

10% nötfärs kan du blanda ihop med tonfisk. En del tonfisk och två delar nötfärs, så försvinner smaken av tonfisken.

Annars torsk, räkor, musslor mm.

Harnold
2010-08-24, 20:34
Ett annat bra tips är att gå till närmsta jägare och köpa rådjur. Köper du ett helt rådjur så kostar det ca 50kr/kg, rådjur är dessutom väldigt fattiga på fett. Har själv nyligen köpt ett helt rådjur som vägde ca 15kg och är oerhört nöjd eftersom det både smakar gott och är väldigt magert.

Det kanske inte är något för dig dock eftersom du verkar ganska lat av dig. Man måste nämligen stycka den själv.

cero
2010-08-24, 21:51
Ett annat bra tips är att gå till närmsta jägare och köpa rådjur. Köper du ett helt rådjur så kostar det ca 50kr/kg, rådjur är dessutom väldigt fattiga på fett. Har själv nyligen köpt ett helt rådjur som vägde ca 15kg och är oerhört nöjd eftersom det både smakar gott och är väldigt magert.

Det kanske inte är något för dig dock eftersom du verkar ganska lat av dig. Man måste nämligen stycka den själv.

Slut på att fjanta runt med kycklingfiléer och tonfisk på burk! Från och med nu gäller det att köpa en hel kossa eller björn som man kan stycka själv med slaktarkniven direkt på köksbänken.

Onigiri
2010-08-25, 05:38
Harnold: När det gäller sånt (hela djur, styckning) blir det en helt annan sak. Det kan jag tänka mig, min närmsta vapenbror är just jägare, men han skjuter sällan rådjur trots att han sitter och fan nästan dygnar i skogen :D

Kan ta ett snack med honom då, tror han inte vill sälja dock men, tack för tipset! Ibland finns svaren/lösningen närmre än man tror ;)

Eddie Vedder
2010-08-25, 07:16
Du ser själv ganska enkelt i köttdisken vad som är magert. Titta t.ex. på en rostas och en lövbiff, sedan jämför du med en karrébit och en entrecote. Är det inget/väldigt lite fett insprängt så vet du ju att fettet är magert.

Vissa bitar har ju istället en fettrand av olika storlek på utsidan, svålen. Den kan du ju ta bort om du så vill. Jag PM:ar min address så du vet var du kan skicka den. :D

Scratch89
2010-08-25, 07:44
Det finns massor. Stick till närmaste ICA Maxi eller whatnot och titta där. Många köttbitar har jag aldrig ätit innan, typ märgben, men magert verkar det vara och billigt är det.

Eddie Vedder
2010-08-25, 07:52
Det finns massor. Stick till närmaste ICA Maxi eller whatnot och titta där. Många köttbitar har jag aldrig ätit innan, typ märgben, men magert verkar det vara och billigt är det.

Märgben magert!? Hittar man någon fetare del på djuren än märgen? :D

Märgben tror jag nog mest man ger till hundar eller typ kokar soppa/buljong på väl?

Fredrik_S
2010-08-25, 07:57
Jag kör på pigham enkilos kotletter från lidl 60 kronor kilot.

Lägger 4 kilo på en plåt i ugnen stoppar in termometern i en av bitarna och värmer till 63 grader på 175 grader i ugnen. Sen tar jag ut dom låter dom kallna någon timme under folie sen skivar jag allt och lägger i kylen. Därefter tar jag fram bitar och mikrar allt eftersom.
Och jag är sjukt lat i köket....

Harnold
2010-08-26, 19:28
Slut på att fjanta runt med kycklingfiléer och tonfisk på burk! Från och med nu gäller det att köpa en hel kossa eller björn som man kan stycka själv med slaktarkniven direkt på köksbänken.

Man kan även köpa hela lamm, 30kr/kilot. TS efterfrågar dock magert kött, därav rådjurstipset. Hehe, det är väl inget fel med att köpa hela djurs, stycka dem och ha dem i frysen?

Harnold: När det gäller sånt (hela djur, styckning) blir det en helt annan sak. Det kan jag tänka mig, min närmsta vapenbror är just jägare, men han skjuter sällan rådjur trots att han sitter och fan nästan dygnar i skogen :D

Kan ta ett snack med honom då, tror han inte vill sälja dock men, tack för tipset! Ibland finns svaren/lösningen närmre än man tror ;)

Den mediokra svensken orkar inte köpa hela djur av följande anledningar:


Tidskrävande
En allmänt jobbig process från hel djur - små frysta bitar
Man känner ingen som säljer och orkar heller inte hitta någon jägare
Man har inte plats för 15kg kött i frysen


Tänk dock på att en medioker kroppsbyggare som ställer krav på sitt kött under en deff kan behöva upp till 3000-4000kr för maten, hur stor del av den summan är inte p.g.a. köttet?

Köper du ett rådjur på 15kg för ca 750kr så räcker den ett bra tag och tiden du lägger ner på djuret är inte överdrivet mycket(1-3h beroende på hur noggrant du skär och styckar). Rådjur kostar förrästen ca 200-300kr/kg om du skulle välja att köpa färdigstyckade bitar på exempelvis ICA.

cero
2010-08-26, 19:36
Man kan även köpa hela lamm, 30kr/kilot. TS efterfrågar dock magert kött, därav rådjurstipset. Hehe, det är väl inget fel med att köpa hela djurs, stycka dem och ha dem i frysen?

Nej, absolut inte. Men jag tror att dom allra flesta är alldeles för bekväma för att göra sånt. Folk går hellre till närmsta ICA och bränner ett par tusenlappar extra i månaden.

Fråga: Hur tar du hem rådjuret? Jag menar, grannarna lär ju reagera om man kommer hemspringandes med den på ryggen. :D

bygden
2010-08-26, 22:47
Det där med att köpa ett helt rådjur och stycka det själv låter ju tämligen intressant. Men hur enkel är egentligen styckningen för en okunnig svensson som jag?

Rickard
2010-08-26, 23:49
Det där med att köpa ett helt rådjur och stycka det själv låter ju tämligen intressant. Men hur enkel är egentligen styckningen för en okunnig svensson som jag?

Rätt enkel, om man har en vass kniv, en bild som visar något så när vad som är vad och inte är rädd för att ta i lite. En rejäl sax kan också vara bra att ha.
Kan man dessutom tänka sig att göra färs av det mesta är det ännu lättare.
Själv tycker jag bara att det är stekarna och sadeln som är intressant att få loss som hela bitar, resten går i kvarnen.

Styckningen är nog lättare att ordna än att hitta någon som vill sälja.

Harnold
2010-08-27, 06:55
Det där med att köpa ett helt rådjur och stycka det själv låter ju tämligen intressant. Men hur enkel är egentligen styckningen för en okunnig svensson som jag?

Som Rickard säger så är det inte speciellt svårt. Jägaren som jag brukar köpa den av ger mig den tid jag behöver att stycka djuret på plats i hans bondgård. Rådjuret är självklart rensat innan jägaren säljer den, d.v.s. att den varken har skinn eller inälvor och dylikt. Jag brukar dock även be om att få med levern, njurarna o.s.v. då jag tycker att dem är oerhört goda att grilla vilket jag dessutom får gratis.

Anledningen till att jag föredrar att stycka den i hans bondgård är just för att utrymmet är stort, man slipper skita ner sitt hus/lägenhet och man har olika redskap tillgodo(däribland ställ att hänga djuret på, stor såg och vassa slaktarknivar).

Onigiri
2010-08-27, 07:09
Snackade med min jägarvän. Var svårt att avgöra för honom nu om det fanns "över" till mig då det först och främst delas ut broderligt i deras jaktlag. Men han var klart intresserad av att tjäna en extra slant.

Skall dra till affären till veckan och kolla i charkdisken och fråga efter en pristabell eller så (står inte ett enda pris på något där vad jag hann se sist)

Harnold
2010-08-27, 07:17
Snackade med min jägarvän. Var svårt att avgöra för honom nu om det fanns "över" till mig då det först och främst delas ut broderligt i deras jaktlag. Men han var klart intresserad av att tjäna en extra slant.

Skall dra till affären till veckan och kolla i charkdisken och fråga efter en pristabell eller så (står inte ett enda pris på något där vad jag hann se sist)

Härligt, kom ihåg att ett rimligt och bra pris per kg är kring 45-50kr.