handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt?


Just
2010-08-24, 15:41
Tja!

Har under sista tiden börjat bli lite mer seriös med min styrketräning och blivit mer medveten om vad jag stoppar i mig. Jag är 192 cm lång och väger ca 75-76 kg. Tränar 5-6 gånger på gym i veckan. Vill gå upp i vikt!
Detta är min diet:

Frukost:
1,5 dl Havregrymsgröt
Dubbelmacka med skinka/kalkon(3 skivor)
Kaffe

Mellanmål 1:
2 ägg
Grönsaker
Mjölk

Lunch:
Kyckling/Kött
Ris/Bulgur/Pasta/potatis osv.
Grönsaker
Mjölk

Mellanmål 2:
Tonfisk 170g
Frukt

Middag:
Ja..vanlig mat. Protein- samt kolhydratskällor i ganska stor mängd. Grönsaker, mjölk.

Kvällsmål:
Mackor med skinka kalkon alternativt ägg.

Efter träning äter jag en banan(?) Måste man ha mer än så?

Är detta en ok diet? Bör jag äta mer eller annorlunda?

Tacksam för svar/tips!

koffein_beroende
2010-08-24, 15:44
Lägg in en proteinrik måltid efter träningen.

King Grub
2010-08-24, 15:47
Vill gå upp i vikt! Äter jag tillräckligt?

Går du upp i vikt i önskad takt? Då är svaret ja. Om inte, är svaret nej.

Efter träning äter jag en banan(?) Måste man ha mer än så?

Ja, det viktigaste efter träning är inte socker (bananen) utan protein. Runt 20-30 gram protein direkt efter träning, samma mängd igen inom 1-2 timmar. Från mat eller proteinpulver spelar ingen roll.

KalleTeodor
2010-08-24, 17:24
Går du upp i vikt i önskad takt? Då är svaret ja. Om inte, är svaret nej.



Ja, det viktigaste efter träning är inte socker (bananen) utan protein. Runt 20-30 gram protein direkt efter träning, samma mängd igen inom 1-2 timmar. Från mat eller proteinpulver spelar ingen roll.

Är det lika viktigt att få i sig mycket protein efter löpning/intervall/spänst träning?

En helt annan grej, är det ens till någon fördel att äta banan efter träning?

King Grub
2010-08-24, 18:20
1. Nej. Men det påverkar proteinbalansen här också, och snabbar upp glykogeninlagringen.

2. Återhämtning. Inte något speciellt med banan dock, inte mer än någon annan kolhydratkälla.

KalleTeodor
2010-08-24, 20:29
1. Nej. Men det påverkar proteinbalansen här också, och snabbar upp glykogeninlagringen.

2. Återhämtning. Inte något speciellt med banan dock, inte mer än någon annan kolhydratkälla.

Vad är bäst för snabbast återhämtning efter ett sådant pass som jag beskrev i mitt förra inlägg?

Dreas
2010-08-24, 20:48
Vad är bäst för snabbast återhämtning efter ett sådant pass som jag beskrev i mitt förra inlägg?Tränar du samma muskelgrupp flera dagar i rad? Tränar du på elitnivå? Äter du dåligt med mat? är svaret nej på alla frågor så duger mat ypperligt, proteintillskott efter passet och sedan hem och äta :)

King Grub
2010-08-24, 20:52
Vad är bäst för snabbast återhämtning efter ett sådant pass som jag beskrev i mitt förra inlägg?

Är passet run en timme eller så och/eller av mindre än mycket hög intensitet spelar det ingen roll. Vanlig kolhydratrik mat.

Är det 90+ minuter av extremt hård träning - runt 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt direkt efter och motsvarande mängd igen inom 1-2 timmar. Gärna någon form av protein tillsammans med kolhydraterna. Kolhydratkällan spelar mindre roll - vanlig kolhydratrik mat som pasta, potatis, bröd, osv går utmärkt, men glykogeninlagringen blir något snabbare med glukos eller maltodextrin i drinkform.

KalleTeodor
2010-08-24, 21:07
Ska ge er lite mer info. Tränar bandyfys atm. 2 pass med intervaller och spänstövningar. Även ben. Ett ispass. Ett spinningpass och 2 gympass. De två första passen ligger på ca 90-100 min inkl uppvärmning. Ispass 80 min. Spinningpass 50 min. Gympass 50-60 min. Väger 78 kg 191 cn lång 17 år.