handdator

Visa fullständig version : 30 till 40 min träningspass....


karlingen
2010-08-24, 15:24
Blev lite nyfiken av vad *får ej nämnas* kunde erbjuda och läste det här på deras MaxOT-avdelning:

Max-OTs 30 till 40 min träningspass ger följande fördelar:

* Det är mycket lättare att hålla maximal mental och fysisk intensitet i 30 till 40 minuter än i 90 minuter.
Faktum är att efter 30 minuter så börjar den mentala fokuseringen och intensiteten att sjunka snabbt.

* Träna i 30 till 40 minuter maximerar hormonutsöndring som är förknippad till högintensitetsträning.
Max-OT träning maximerar hormonproduktionen.

* Att träna i 30 till 40 minuter optimerar det "anabola fönstret" som högintensitetsträning ger.
Att gå över 40 minuters tröskeln ger dig ett ineffektivt träningspass.

* Att träna utöver 40 minuter ökar risken för överträning och ökar de katabola hormonutsöndringarna.
När du börjar driva omkring utanför detta "anabola fönster", sänks den anabola aktiviteten


Nån mer än mig som tycker att det här är rent bullshit? Om inte hela sidan är det..

JimmyJoe
2010-08-24, 15:26
Jag tycker att det vara lite skitsnack, eller, det ligger säkert någon form av sanning i det. Men det är nog högst personlig vad som funkar bäst.

karlingen
2010-08-24, 15:28
Mjoo.. Det jag reagerade mest på var väl det här:

Faktum är att efter 30 minuter så börjar den mentala fokuseringen och intensiteten att sjunka snabbt.

... säger vem?

pazzion
2010-08-24, 15:33
Mjoo.. Det jag reagerade mest på var väl det här:



... säger vem?

Han kanske har ADHD och inte kan koncentrera sig?*flex*

JimmyJoe
2010-08-24, 15:38
Han kanske har ADHD och inte kan koncentrera sig?*flex*

Håller med. Har inga som helst problem att vara fokuserad över en timme på gymmet personligen.

karlingen
2010-08-24, 15:41
och sen beror det ju på hur kort/lång vila man har mellan setten. samt hur många övningar.

Och man man har nån PWO eller ej :)

Ondskapelsen
2010-08-24, 16:52
Tycker att 30-40 min träningspass är vettigt utifrån perspektivet att många just tappar fokus. Dem andra anledningarna vet jag inte vart dom kommer ifrån dock :).

Troll
2010-08-25, 11:34
Mina träningspass landar ofta på runt 40 minuter.
Tar dock inte så lång vila mellan seten, alternativt supersetar en hel del.

Passen kan ibland bli lite stressiga men det är den tiden jag har och tycker det fungerar alldeles utmärkt.

bertbert
2010-08-25, 12:14
Nån mer än mig som tycker att det här är rent bullshit? Om inte hela sidan är det..

Jag anser att samtliga uttalanden i ditt citat är rena snömoset.

HulkH
2010-08-25, 12:17
Mina landar ofta en bra bit över 1 timma, och de funkar fin fint :)

Lance Uppercut
2010-08-25, 12:22
Övningsutförandena på ast är väll rätt schysst att kika på ibland men resten av sidan är ju ren humor. Min favorit är produktbeskrivningen av "Anabolic Rush"



Läs hela beskrivningen, många skratt utlovas.

ARMSTARK
2010-08-25, 12:23
De allra flesta som kör över en timme på gymet kan skära ner den tiden rätt mycket. Om man inte kör ren SL med astunga vikter.

Om man kör en till två minuters vila mellan seten, räkna hur många set det blir på en timme!

BonkyBo
2010-08-25, 13:35
Blev lite nyfiken av vad *får ej nämnas* kunde erbjuda och läste det här på deras MaxOT-avdelning

Eftersom jag är helt ny här så skulle det inte sitta helt fel att veta vilken sida vi snackar om ... jag tror jag har en aning men fan man blir bergis bannad så fort man tänker på den siten! Kan nån PM'a mig?

mixedskills
2010-08-25, 13:49
Bara en av många "träningssanningar"; love it or hate it.

Får väl ge dem en liten eloge iaf för att de inte ägnar sin mesta tid åt att snacka skit om andra "träningssanningar", vilket ju inte är alltför ovanligt.

JimmyJoe
2010-08-25, 15:00
De allra flesta som kör över en timme på gymet kan skära ner den tiden rätt mycket. Om man inte kör ren SL med astunga vikter.

Om man kör en till två minuters vila mellan seten, räkna hur många set det blir på en timme!

Inte ovanligt att folk vilar över 2 minuter. Vid riktigt tunga övningar kan jag vila upp till 5 minuter.

Om man har tiden gör det inte ett dugg om man är på gymmet över en timme.
Kroppen är en makalös uppfinning och anpassar sig väldigt bra.