handdator

Visa fullständig version : Jobba som ordningsvakt i Stockholm?


Vinzent
2010-08-24, 15:17
Hejsan! Jag har blivit erbjuden heltidsjobb som ordningsvakt för ett vaktbolag i Stockholm. Det kommer mestadels handla om jobb på krogar, nattklubbar och restauranger, men det är möjligt att jag även kommer få jobba på t-banor och liknande. Jag kommer själv inte från Stockholm så jag vet inte hur det är att bo eller jobba där och jag skulle uppskatta om det fanns någon som kunde berätta lite hur det är att jobba som vakt. Har ni jobbat i dörren själva så får ni jättegärna berätta lite om hur det var, men vem som helst får gärna dela med sig av sina erfarenheter och uppfattningar om hur det är att jobba som ordningsvakt i Stockholm.

Tack på förhand!

Gurra med O
2010-08-24, 15:33
en fråga har du jobbat i dörren förut?

har jobbat som dörrvakt förut inte i stockholm dock. kan väl säga att jobbet i sej har sina för och nackdelar. fördel man vet aldrig vad kvällen har att bjuda på och negativt att jobba i en miljö med fulla personer är som att jobba på dagis. värsta jag varit med om i tjänst var då en kollega blev nersliten på backen och stampad i bröst/ansikte flertalet gånger innan situationen kom under kontrol.

Vinzent
2010-08-24, 18:00
en fråga har du jobbat i dörren förut?

Nej, det har jag inte.

Degpekka
2010-08-24, 18:15
Jobba i dörren är ju som dag och natt, beror helt på vilket ställe det är. Jag har bara jobbat som OV för bevakningsbolag på tex båtar, centralstationer osv... men jag trivdes riktigt bra och tyckte det var väldigt kul. En kväll/natt med rätt kollegor kan vara skitroligt och vettigt medan med fel kollegor blir det bara piss och mög.

Body Guard
2010-08-24, 20:22
Jag har jobbat som ov i sthlm på diverse krogar och natt klubbar. Det jag kan säga är att de absolut viktigaste är ens kollegor , har du bra grabbar du jobbar med så kan man köra på även på de jobbigaste ställena. Och de skiljer sig avsevärt vart man jobbar, city vs förort, innseställen vs mindre hak osv... Vet inte vad du har blivit lovad men att köra kollektivtrafiken då jobbar man åt det stora vaktbolagen, medan krogjobb sköts av mindre bolag. De stora bolagen brukar inte gilla att man kör extra i dörren.

Vinzent
2010-08-24, 20:38
Jag har jobbat som ov i sthlm på diverse krogar och natt klubbar. Det jag kan säga är att de absolut viktigaste är ens kollegor , har du bra grabbar du jobbar med så kan man köra på även på de jobbigaste ställena. Och de skiljer sig avsevärt vart man jobbar, city vs förort, innseställen vs mindre hak osv... Vet inte vad du har blivit lovad men att köra kollektivtrafiken då jobbar man åt det stora vaktbolagen, medan krogjobb sköts av mindre bolag. De stora bolagen brukar inte gilla att man kör extra i dörren.

Om jag har förstått det rätt så kommer det mestadels handla om krogar och nattklubbar i city.

Vill du beskriva lite hur det rent praktiskt är att jobba som OV i Stockholm? Det jag funderar mest över är hur pass farligt det är gentemot andra städer. Jag förstår självklart att om man jobbar som ordningsvakt så innebär det en viss risk, men att det är så illa så "Hot om våld utsätts ordningsvakter för vid varje arbetspass, och våld är vanligt förekommande mot dem. Ordningsvakter tvingas regelbundet tillgripa sina våldsbefogenheter, alternativt nödvärn" som det står på Stockholms Ordningsvaktförenings hemsida, samt att "Stockholms
län har många av landets svåraste och farligaste arbetsplatser" trodde jag inte.

Avesta
2010-08-24, 21:15
Stockholm är jobbigare, definitivt. Undvik stökiga ställen och kända ställen.

Kända ställen betalar mindre, det är många vakter som kommer och går varför man inte får lära känna kollegorna samt att man behöver köra med kostym n shit och stå i "positioner".

Stökiga ställe är ställen där alla som inte kommer in på kända ställen hänger, mycket förortskids och annat tjafs. Inte sällan står man med entrévärdar med lite skit i registret och förmåga ta lagen i egna händer, det kan krävas att man måste lära sig titta åt annat håll på dessa ställen, så att tycker man inte om det, hoppar man inte på det.

Jag föredrar ställen med rock/electro/hårdrock/gay/melodifestival/wanna be brats-tema, man styr sitt eget ställe och slipper en massa tjafs med folk (både gäster och krogpersonal/chef) och kollegorna är oftast typer som vill få gratis käk, dricka kaffe och snacka skit med gäster och andra kollegor. Precis som det ska vara.

När du kör dina första pass, fråga kollegorna vilka ställen du bör undvika enligt ovan, så får du några namn.

Kek
2010-08-24, 21:25
Lite ot men känns onödigt att starta en ny tråd för det så lånar din lite. Vad kostar det att gå en ordningsvaktutbildning och hur lång är den ca? Funderar på att fixa något sånt till hösten då en flyktigt bekant nämt att det fanns rätt gott om jobb.

Sebbe_H
2010-08-24, 21:40
Och hur är det när man söker jobb, vad går dom på osv, för vilken räka som helst kan väl inte bli OV eller?

C.E.J.
2010-08-24, 22:07
Och hur är det när man söker jobb, vad går dom på osv, för vilken räka som helst kan väl inte bli OV eller?

Om Bruce Lee står i dörren så bråkar man inte :D

Avesta
2010-08-24, 22:19
OV-utbildningen är på 2 veckor och kostar strax under 9000, tillkommer 600 för förordnande och var tredje år fortbildning med prov för ca 2600 kr + 600 förordnande.

Man söker hos sin polismyndighet, blir svenska-test och intervju. Samtidigt kräver man intyg från en organisation/företag där man ska arbeta som anställd OV efter utbildningen.

Vilken räka som helst kan bli OV såvida man klarar den mentala biten och har rätt inställning (och inte några allvarligare brott i registret, 1-2 ordningsbot (för typ lindrig trafikförseelse) kan gå), det är det intervjuaren på polismyndigheten tittar på.:thumbup:

Kek
2010-08-24, 23:44
OV-utbildningen är på 2 veckor och kostar strax under 9000, tillkommer 600 för förordnande och var tredje år fortbildning med prov för ca 2600 kr + 600 förordnande.

Man söker hos sin polismyndighet, blir svenska-test och intervju. Samtidigt kräver man intyg från en organisation/företag där man ska arbeta som anställd OV efter utbildningen.

Vilken räka som helst kan bli OV såvida man klarar den mentala biten och har rätt inställning (och inte några allvarligare brott i registret, 1-2 ordningsbot (för typ lindrig trafikförseelse) kan gå), det är det intervjuaren på polismyndigheten tittar på.:thumbup:

Åh fan, det var saftigt fast man lär ju tjäna ihop pengarna ganska snabbt om man jobbar på flitigt under ett år. Så man måste alltså få ett jobb innan man söker utbildningen eller?

Inte för att jag har de problemen men vet du hur polisen ser på LOBar när de granskar en för att bli OV?

spoonchest
2010-08-25, 11:57
OV-utbildningen är på 2 veckor och kostar strax under 9000, tillkommer 600 för förordnande och var tredje år fortbildning med prov för ca 2600 kr + 600 förordnande.

Man söker hos sin polismyndighet, blir svenska-test och intervju. Samtidigt kräver man intyg från en organisation/företag där man ska arbeta som anställd OV efter utbildningen.

Vilken räka som helst kan bli OV såvida man klarar den mentala biten och har rätt inställning (och inte några allvarligare brott i registret, 1-2 ordningsbot (för typ lindrig trafikförseelse) kan gå), det är det intervjuaren på polismyndigheten tittar på.:thumbup:


Åfan? jag pyntade 7k för min utb.
Tilläggas kan är att nu ska man sålla redan vid antagningen, då man måste klara 2km på 12min eller mindre. Ingen megaprestation, kanske, men det är nog inte det som är poängen heller.

OnT: Jag skulle akta mig för att jobba på krogar med väldigt.. stereotypt klientel.. eller hur man ska uttrycka sig.
Går du på en krog med blandat klientel så märker du snart att stämningen är prestigelös och avslappnad. till skillnad från nattklubbar som är fyllda till bredden med hormonstinna, osäkra tonåringar.
Men som sagt. Hur mycket du får att "göra" senare på kvällen har väldigt mkt att göra med din och dina kollegers inställning. O-vakter ger ett oanat starkt första intryck på folk när de möts i dörren, så det är en klar fördel att försöka locka fram ett leende.

Visar du en schysst attityd mot människor och uppträder proffsigt ska du se att jobben börjar hagla. jag tog chansen att gå utbildningen innan jag fixat ett jobb. jag hade inte ens bekanta som jobbade inom branschen, så mina utsikter var ju inte direkt jätteljusa.

spoonchest
2010-08-25, 12:00
Jag föredrar ställen med rock/electro/hårdrock/gay/melodifestival/wanna be brats-tema, man styr sitt eget ställe och slipper en massa tjafs med folk (både gäster och krogpersonal/chef) och kollegorna är oftast typer som vill få gratis käk, dricka kaffe och snacka skit med gäster och andra kollegor. Precis som det ska vara.

När du kör dina första pass, fråga kollegorna vilka ställen du bör undvika enligt ovan, så får du några namn.

Spot on, sir!:thumbup:

Vinzent
2010-08-27, 08:41
Stockholm är jobbigare, definitivt. Undvik stökiga ställen och kända ställen.

Kända ställen betalar mindre, det är många vakter som kommer och går varför man inte får lära känna kollegorna samt att man behöver köra med kostym n shit och stå i "positioner".

Stökiga ställe är ställen där alla som inte kommer in på kända ställen hänger, mycket förortskids och annat tjafs. Inte sällan står man med entrévärdar med lite skit i registret och förmåga ta lagen i egna händer, det kan krävas att man måste lära sig titta åt annat håll på dessa ställen, så att tycker man inte om det, hoppar man inte på det.

Jag föredrar ställen med rock/electro/hårdrock/gay/melodifestival/wanna be brats-tema, man styr sitt eget ställe och slipper en massa tjafs med folk (både gäster och krogpersonal/chef) och kollegorna är oftast typer som vill få gratis käk, dricka kaffe och snacka skit med gäster och andra kollegor. Precis som det ska vara.

När du kör dina första pass, fråga kollegorna vilka ställen du bör undvika enligt ovan, så får du några namn.

Hur långt är ett normalt pass? 22-04?