handdator

Visa fullständig version : högvolym och lågvolym samtidigt?


Gaucho
2010-08-24, 13:42
Jag kör armar 2 ggr i veckan och hade tänkt att börja köra högvolymsträning ena passet och lågvolymsträning andra passet.

Eller ska jag köra högvolym i några veckor och sen byta till lågvolym ist?

Jag vill hellre köra båda på samma vecka, men va tycker ni?

Rusk
2010-08-24, 14:55
Jag kör varje muskel var 5e dag för tillfället, första och andra gången tränas musklerna med 8 reps, 10RM eller 10 reps, 12RM, ibland kör jag 8RM och 10RM och till failure. Den tredje gången kör jag lågrerps (4-6) med hög intesitet och explosiva rörelser (snabbt utförda) med fokus på styrka, sen börjar det om. Har bara vart inne i detta program 2 veckor så kan inte yttra mig om hur det fungerar, mitt mål är iaf att lägga på mig så mkt massa jag kan innan deffen i februari.
Som svar på dig fråga så säger jag kör på det om du inte är förtjust i längre perioder med styrka som mig.

Pawen
2010-08-24, 15:07
Nackdelen är ju att du inte får samma resultat av att köra på det viset än om du skulle köra det i perioder, men så vitt jag vet är det också den ända nackdelen..

JimmyJoe
2010-08-24, 15:09
Nackdelen är ju att du inte får samma resultat av att köra på det viset än om du skulle köra det i perioder, men så vitt jag vet är det också den ända nackdelen..

Det är ju högst personligt. Varför skulle det ge sämre reslutat menar du?

Jag tränar precis som du.

Te.x två gånger i veckan kör jag armar. första passet, 4-8 repitioner och andra passet 8-15 repitioner. För MIG har det här funkat ypperligt. Jag bygger bra med muskler och tycker att det känns grymt bra.

Rusk
2010-08-24, 15:15
Nackdelen är ju att du inte får samma resultat av att köra på det viset än om du skulle köra det i perioder, men så vitt jag vet är det också den ända nackdelen..

Varför? Vad för resultat? Muskler eller styrka?

Pawen
2010-08-24, 15:25
Det är ju högst personligt. Varför skulle det ge sämre reslutat menar du?

Jag tränar precis som du.

Te.x två gånger i veckan kör jag armar. första passet, 4-8 repitioner och andra passet 8-15 repitioner. För MIG har det här funkat ypperligt. Jag bygger bra med muskler och tycker att det känns grymt bra.

Jo, säg att du kör 4veckor styrka, ser du inte mer resultat i styrka då än att köra det i 2veckor bara? Det var så jag menade. Givetvis blir långsiktiga resultat detsamma(så vitt jag vet) men kortsiktigt får man inte samma resultat. Lätt att tappa stinget då man inte ser några resultat, så är det iaf för mig.

Hoppas du förstog vad jag menade. :)

JimmyJoe
2010-08-24, 15:28
Jo, säg att du kör 4veckor styrka, ser du inte mer resultat i styrka då än att köra det i 2veckor bara? Det var så jag menade. Givetvis blir långsiktiga resultat detsamma(så vitt jag vet) men kortsiktigt får man inte samma resultat. Lätt att tappa stinget då man inte ser några resultat, så är det iaf för mig.

Hoppas du förstog vad jag menade. :)

Jo, jag förstår. Men håller inte med dig om att det är så. Inte nödvändigvis. Det KAN vara så. Men personligen har jag aldrig ökat så mycket på så kort tid när jag provade det här schemat.

Matsa
2010-08-24, 17:59
Det som har diskuterats hittills i tråden har inte mycket med hög resp. lågvolymsträning att göra, men eftersom Gaucho inte har protesterat så kanske det var antalet repetitioner han menade. I så fall så ja, det går utmärkt att träna en muskel två gånger i veckan varav det ena passet är tyngre med få repetitioner och det andra passet är lättare med flera repetitioner.

Gaucho
2010-08-24, 18:21
Det som har diskuterats hittills i tråden har inte mycket med hög resp. lågvolymsträning att göra, men eftersom Gaucho inte har protesterat så kanske det var antalet repetitioner han menade. I så fall så ja, det går utmärkt att träna en muskel två gånger i veckan varav det ena passet är tyngre med få repetitioner och det andra passet är lättare med flera repetitioner.

men vad tycker du är bäst? mitt mål är först och främst volym före styrka(stora muskler)

Rusk
2010-08-24, 19:14
men vad tycker du är bäst? mitt mål är först och främst volym före styrka(stora muskler)

Då skulle jag kört konstant höga reps 8+ och gå till failure ofta, men inte för ofta. Beroende på din vila. Efter 8 veckor skulle jag klämt in 2-3 veckor styrka med full fokus på basövningar, ett exempel på styrkeveckorna om du beslutar dig för att köra varje grupp 1 gång i veckan ->

Dag 1
Bänk / Hantelpress 6 Set, 5 reps, 6-7RM
Lutande Bänk / Hantelpress 6 Set, 5 reps, 6RM
Triceps dips / Smal bänk 7 Set, 6 reps, 7RM
Stående Vadpress 7 Set, 6-8RM

Dag 2
Knäböj / Frontböj 6 Set, 5 Reps, 6RM
Benpress 4-5 Set, 5 Reps, 6RM
Lårcurl 8 Set, 4-6 Reps, 5-7RM

Dag 3
Chins 7 Set, 5 reps (omöjligt för mig att veta hur stark du är i denna)
Stång / Hantelrodd 6 Set, 5 Reps, 6RM
Marklyft 7 Set, 3-5 Reps, 4-6RM
Stångcurl 7 Set, 5 Reps, 6RM

Dag 4
Militärpress 8 Set, 5 Reps, 6-7RM
Sidolyft, 5 Set, 8-12 Reps, 10-14RM
Framåtlutande sidolyft, 5 Set, 8-12 Reps, 10-14RM
Benlyft m vikt 5 Set, 8-12 reps
Crunches m vikt 4 Set, 8-12 reps

Detta är hur jag skulle lagt upp det, hoppas det gav dig lite idér. RM är föresten hur många max reps du skulle klara med den vikten.
Du ska tex köra 5 reps med 7RM då ska du ha en vikt du skulle klarat 7 reps med.

Matsa
2010-08-24, 19:30
men vad tycker du är bäst? mitt mål är först och främst volym före styrka(stora muskler)

Spelar ingen större roll. Du kan blanda tung och lätt träning på samma pass eller dela upp det på ett lätt och ett tungt pass i veckan eller rentav träna periodvis tungt och lätt. Alla de sätten samt några till är bra, vilket som är bäst finns det nog inget definitivt svar på i dagsläget. Eftersom nu alla de här metoderna är vettiga så tror jag att det viktigaste är att välja en metod man trivs med. Personligen så gillar jag t.ex inte att träna endast tungt eller lätt en längre period, det passar inte alls min mentalitet och blir skittrist.

Någon form av periodisering kan förresten vara bra oavsett hur du väljer att fördela träningen. Behöver dock inte vara något märkvärdigt alls.

Gaucho
2010-08-24, 20:35
Då skulle jag kört konstant höga reps 8+ och gå till failure ofta, men inte för ofta. Beroende på din vila. Efter 8 veckor skulle jag klämt in 2-3 veckor styrka med full fokus på basövningar, ett exempel på styrkeveckorna om du beslutar dig för att köra varje grupp 1 gång i veckan ->

Dag 1
Bänk / Hantelpress 6 Set, 5 reps, 6-7RM
Lutande Bänk / Hantelpress 6 Set, 5 reps, 6RM
Triceps dips / Smal bänk 7 Set, 6 reps, 7RM
Stående Vadpress 7 Set, 6-8RM

Dag 2
Knäböj / Frontböj 6 Set, 5 Reps, 6RM
Benpress 4-5 Set, 5 Reps, 6RM
Lårcurl 8 Set, 4-6 Reps, 5-7RM

Dag 3
Chins 7 Set, 5 reps (omöjligt för mig att veta hur stark du är i denna)
Stång / Hantelrodd 6 Set, 5 Reps, 6RM
Marklyft 7 Set, 3-5 Reps, 4-6RM
Stångcurl 7 Set, 5 Reps, 6RM

Dag 4
Militärpress 8 Set, 5 Reps, 6-7RM
Sidolyft, 5 Set, 8-12 Reps, 10-14RM
Framåtlutande sidolyft, 5 Set, 8-12 Reps, 10-14RM
Benlyft m vikt 5 Set, 8-12 reps
Crunches m vikt 4 Set, 8-12 reps

Detta är hur jag skulle lagt upp det, hoppas det gav dig lite idér. RM är föresten hur många max reps du skulle klara med den vikten.
Du ska tex köra 5 reps med 7RM då ska du ha en vikt du skulle klarat 7 reps med.

Låter bra som fan. Tack ska testa det nån gång.

Gaucho
2010-08-24, 20:40
Spelar ingen större roll. Du kan blanda tung och lätt träning på samma pass eller dela upp det på ett lätt och ett tungt pass i veckan eller rentav träna periodvis tungt och lätt. Alla de sätten samt några till är bra, vilket som är bäst finns det nog inget definitivt svar på i dagsläget. Eftersom nu alla de här metoderna är vettiga så tror jag att det viktigaste är att välja en metod man trivs med. Personligen så gillar jag t.ex inte att träna endast tungt eller lätt en längre period, det passar inte alls min mentalitet och blir skittrist.

Någon form av periodisering kan förresten vara bra oavsett hur du väljer att fördela träningen. Behöver dock inte vara något märkvärdigt alls.

aha okej va bra. Ska välja vad som passar mig själv bäst. Tack