handdator

Visa fullständig version : Återfå tappade muskler efter deff


Slicky9
2010-08-24, 11:45
Hejsan är ny här på forumet och hoppas få lite goda råd från någon med lite mer erfarenhet inom det jag undrar.

Det är så här att jag har deffat i snart 9 veckor.
Är 181 cm lång och vägde innan start 97 kg.
Nu väger jag 89kg *drool*

Höftmåttet låg på 100cm
Nu ligger det på 92 cm

Midjemåttet låg på 93cm
Nu ligger det på 82cm

Det är ett ganska vanligt fenomen att man upplever muskelförlust under deffen eller hur?
Min fråga är då:

Hur stor skillnad tror ni att det är rent tidsmässigt att
bygga muskler rent för första gången

jämfört

Med att återskapa förlorad massa efter deff ?

Eftersom min kropp har hållit musklerna jag hade innan deff i säkert 6månader. Så är det muskler min kropp borde minnas.
Mvh

King Grub
2010-08-24, 13:16
Ha du vid en viktnedgång förlorat främst muskelmassa, är det också främst muskelmassa du kommer att lägga på dig vid en viktuppgång. Tvärtom om du förlorat främst fettmassa - då är det just fett du lägger på dig vid överätning.

Dock är stor muskelförlust vid deff en misslyckad deff. Det skall inte behöva ske.

Några tidsramar för hur lång tid det tar att få tillbaka all förlorad kroppsmassa kan inte ges.

Shpendi
2010-08-24, 13:38
Ha du vid en viktnedgång förlorat främst muskelmassa, är det också främst muskelmassa du kommer att lägga på dig vid en viktuppgång. Tvärtom om du förlorat främst fettmassa - då är det just fett du lägger på dig vid överätning.

Dock är stor muskelförlust vid deff en misslyckad deff. Det skall inte behöva ske.

Några tidsramar för hur lång tid det tar att få tillbaka all förlorad kroppsmassa kan inte ges.

Hm? Som jag hade förstått det så var det oundvikligt att tappa en del muskelmassa under deff ?:S. Jag har på minus 15kg tappat lite styrka, vädligt lite.

King Grub
2010-08-24, 13:42
Varför skulle det vara det? Man kan öka muskelmassan under deffen.

Skall man ner på tävlingsform lär det bli en viss förlust av fettfri massa sista tiden, men det skall det inte behöva bli för en "hobbydeff".

Styrka är inte muskelmassa.

Langster
2010-08-24, 14:00
Man kan uppleva att man bygger muskler snabbt när man vänder en viktnedgång till en viktuppgång. Personligen tror jag det endast handlar om musklerna återfylls med energi och vätska. Själva muskeluppbyggnaden är nog i stort oförändrad.

Har du tappat väldigt lite i styrka skulle jag TRO att du tappat väldigt lite muskler. Med andra ord kommer du inte att bygga i någon snabbare takt nu.

Shpendi
2010-08-24, 14:04
Har hållt mig på minus 1000-1500kcal/dag, ätit ca 200g proteiner/dag och ca 100g fett/dag. Hur kan jag ha tappat styrka isåfall ?:S Eller är det temporärt? Förstår inte.

http://traningslara.se/viktnedgang-del-i-introduktion/

Jag tolkade detta som att det var näst intill omöjligt att tappa fett utan att tappa lite muskler, att styrketräning var för att "minska skadan".

Har jag missuppfattat artikeln eller är det den som har fel?

Slicky9
2010-08-24, 14:36
Ha du vid en viktnedgång förlorat främst muskelmassa, är det också främst muskelmassa du kommer att lägga på dig vid en viktuppgång. Tvärtom om du förlorat främst fettmassa - då är det just fett du lägger på dig vid överätning.

Dock är stor muskelförlust vid deff en misslyckad deff. Det skall inte behöva ske.

Några tidsramar för hur lång tid det tar att få tillbaka all förlorad kroppsmassa kan inte ges.

Jag har svårt att tro på det du säger.

Jag är fortfarande lika stark i alla övningar, känner nästan att jag skulle kunna höja vikterna.

Jag har fått ner min fetthalt märkbart.
Visst musklerna kanske ser mindre ut men det är ju pga av det låga kolhydrats intaget (cirka 100g ed) som gör att glykogen depåerna och vätskan inte binds på samma sätt.


Nej det kanske inte kan ges ett exakt tidsbegrepp på hur lång tid det tar.
man kan inte säga " det tar dig 120 dagar och 11 timmar att återfå musklerna"

Det jag menade var mest. Det måste vara en ganska stor skillnad
med tanke på muskel minnet.

Jag undrar fortfarande om det finns någon som har varit i en liknande situation ;)

Slicky9
2010-08-24, 14:37
Man kan uppleva att man bygger muskler snabbt när man vänder en viktnedgång till en viktuppgång. Personligen tror jag det endast handlar om musklerna återfylls med energi och vätska. Själva muskeluppbyggnaden är nog i stort oförändrad.

Har du tappat väldigt lite i styrka skulle jag TRO att du tappat väldigt lite muskler. Med andra ord kommer du inte att bygga i någon snabbare takt nu.

Tack för den. Precis det jag menar!

Langster
2010-08-24, 14:38
Jag vet inte vad King Grubb menar, men jag skulle väl säga att vid VIKTNEDGÅNG är det väldigt svårt att inte tappa muskler, för att inte tala om att öka muskelmassan - om man nu inte var extremt fet och otränad innan man började. Vid en otroligt välplanerad deff så skulle man i teorin kunna ligga still i vikt och öka muskelmassan samtidigt som man minskar fettmassan. Detta skulle kräva att man åt mer under "deffen" än innan... Hmm. :MrT:

samsung
2010-08-24, 14:43
Jag vet inte vad King Grubb menar, men jag skulle väl säga att vid VIKTNEDGÅNG är det väldigt svårt att inte tappa muskler, för att inte tala om att öka muskelmassan - om man nu inte var extremt fet och otränad innan man började. Vid en otroligt välplanerad deff så skulle man i teorin kunna ligga still i vikt och öka muskelmassan samtidigt som man minskar fettmassan. Detta skulle kräva att man åt mer under "deffen" än innan... Hmm. :MrT:

Som grub tidigare påpekat dock så är väl inte muskeluppbyggnaden helt beroende av överskottet, snarare aminosyrorna? Låter grub svara på frågan men det är inte teoretiskt omöjligt att öka i styrka och massa på underskott under sikt.

King Grub
2010-08-24, 14:44
Inte bara teoretiskt möjligt, utan fullt genomförbart. Och tappa muskler vid viktnedgång skall man inte behöva göra, om man styrketränar.

Langster
2010-08-24, 14:50
Som grub tidigare påpekat dock så är väl inte muskeluppbyggnaden helt beroende av överskottet, snarare aminosyrorna? Låter grub svara på frågan men det är inte teoretiskt omöjligt att öka i styrka och massa på underskott under sikt.

Möjligt att signalerna för proteinsyntes är beroende på tillgången till aminosyror. Men, muskler kräver mer energi än fett, vilket betyder att man kommer att behöva äta mer om man ersätter fett med samma vikt muskler.

Langster
2010-08-24, 14:53
Inte bara teoretiskt möjligt, utan fullt genomförbart. Och tappa muskler vid viktnedgång skall man inte behöva göra, om man styrketränar.

Jag har då aldrig sett något bevis för att någon som tränat i 10+ år lyckas bygga muskler på kaloriunderskott.
Men det är säkert möjligt.

Vad menar du med att tappa muskler förresten? Att musklerna bryts ned, eller att muskelvolymen och vikten blir lägre? Jag tror det är omöjligt för en van tränande människa att inte tappa volym under viktnedgång.

Shpendi
2010-08-24, 14:53
Så artikeln i linken jag postade är fel? Eller misstolkar jag den?

King Grub
2010-08-24, 14:54
Energikostnaden för ett kilo fett resp ett kilo muskler är så liten att den inte är värd att nämnas och hör inte till sammanhanget. Ett kilo muskler "kostar" 13 kcal per dygn och ett kilo fett 4.5 kcal per dygn. Skillnaden på 8.5 kcal motsvarar att gå uppför en trappa eller nåt.

Inte ens vid kroniskt energiunderskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen hela dygnet, och inte ens vid energiöverskott kommer proteinsyntesen att vara större än proteinnedbrytningen hela dygnet.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan mer specifikt aminosyreberoende.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust. Man behöver inte vara i konstant energiunderskott för att minska i fettvikt. Vissa tidpunkter på dygnet är man i positiv fettbalans och ökar i fettvikt (efter måltider) och andra tidpunkter är man i negativ balans och förlorar kroppsfett (fastande). Samma sak med proteinbalansen. Efter måltider och efter träning är proteinbalansen positiv, fastand negativ. Är "topparna" större än "dalarna" innebär det anabolism på sikt, både vad gäller fett och muskler, och samma med katabolism vid större "dalar" än "toppar".

Slicky9
2010-08-24, 15:18
Inte bara teoretiskt möjligt, utan fullt genomförbart. Och tappa muskler vid viktnedgång skall man inte behöva göra, om man styrketränar.

Hej tack för ditt svar!

Jag styrktränar 5 ggr i veckan med tunga vikter 4-6 reps.

Har du något bra tips på nått Aminosyror tillskott?

Vad är skillnaden på EAA och BCAA ?

Mvh

Apos78
2010-08-24, 15:20
Hej tack för ditt svar!

Jag styrktränar 5 ggr i veckan med tunga vikter 4-6 reps.

Har du något bra tips på nått Aminosyror tillskott?

Vad är skillnaden på EAA och BCAA ?

Mvh

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Börja där.

Slicky9
2010-08-24, 16:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Börja där.

Tack Apos!!!

JimmyJoe
2010-08-24, 20:05
Backar upp King grub här på allt han har skrivit ang. att inte tappa och tom bygga muskler under deff.

Personligen skulle jag endast vilja kalla mig en lekman när det kommer till styrketräning. Men med bra planering och hård träning har jag lyckats öka både i vikt och muskelmassa under min deff.

Ang. hur lång tid det tar att bygga upp förlorade muskler så är det väldigt individuellt. men visst hjälper muskelminnet till alla gånger.

Slicky9
2010-08-24, 21:15
Backar upp King grub här på allt han har skrivit ang. att inte tappa och tom bygga muskler under deff.

Personligen skulle jag endast vilja kalla mig en lekman när det kommer till styrketräning. Men med bra planering och hård träning har jag lyckats öka både i vikt och muskelmassa under min deff.

Ang. hur lång tid det tar att bygga upp förlorade muskler så är det väldigt individuellt. men visst hjälper muskelminnet till alla gånger.

Kan presentera mitt upplägg här så kan ni ge lite feedback.

Frukost: Gröt,lättmjölk,multivitamin,kaffe,sylt klick: cirka 300 kcal

Måltid: 200/250g kött,fisk eller köttfärs, 2 skivor knäckebröd, grönsaker,
3dl lättmjölk, 1 scopa protein, CLA, = cirka 570 kcal

Innan träning: 3dl lättmjölk, proteinpulver = cirka 350 kcal

Måltid (efter träning) :200/250g kött,fisk eller köttfärs, 2 skivor knäckebröd, grönsaker,
3dl lättmjölk, 1 scopa protein, CLA, = cirka 570 kcal

Mindre måltid: Fil med osötat musli, alternativt proteindrink.

Kcal intaget landar nånstans runt 2000kcal per dag. ;)

(ska även inhandla EEA, och kan tillägga att jag äter mkt fisk, så tycker inte ett omega3 tillskott är nödvändigt)

Fredrik_S
2010-08-24, 21:22
Trivs du med det upplägget så är det ett optimalt upplägg.

Att göra småändringar är sällan/aldrig nödvändigt på något som fungerar och känns bra.
Det är ändå som sagt proteinintaget och den regelbunda träningen som är 90% av helheten...
De övriga 10% som eventuella optimeringar skulle göra tycker jag man kan skippa då det för många verkar motsvara typ 80% av den nedlagda tiden på hur man ska träna och äta.

Dreas
2010-08-24, 21:43
3dl lättmjölk är 117kcal ca, så du smäller alltså i dig lite över 200kcal proteinpulver före passet, alltså 50g vassle eller liknande, varför?

Sen CLA kan du väl äta upp men det är inget att hurra över, verkningslöst.

Funkar det så kör på, men sprid hellre vassledrinkarna så det blir typ 20-30g per servering istället.

Slicky9
2010-08-24, 22:47
3dl lättmjölk är 117kcal ca, så du smäller alltså i dig lite över 200kcal proteinpulver före passet, alltså 50g vassle eller liknande, varför?

Sen CLA kan du väl äta upp men det är inget att hurra över, verkningslöst.

Funkar det så kör på, men sprid hellre vassledrinkarna så det blir typ 20-30g per servering istället.

CLA verkningslöst? hmm vet inte än. Experimenterar lite med det just nu.
Aldrig testat det förut.

Kan vara klokt att sprida drinkarna lite mer, bättre för metabolismen antar jag.

Tack för svaret

Slicky9
2010-08-24, 22:49
Trivs du med det upplägget så är det ett optimalt upplägg.

Att göra småändringar är sällan/aldrig nödvändigt på något som fungerar och känns bra.
Det är ändå som sagt proteinintaget och den regelbunda träningen som är 90% av helheten...
De övriga 10% som eventuella optimeringar skulle göra tycker jag man kan skippa då det för många verkar motsvara typ 80% av den nedlagda tiden på hur man ska träna och äta.

Det fungerar bra tycker jag.
Styrketräningen rullar på, slarvar inte!

Morgonpromenader brukar det bli på 1timme innan frukost, cirka 5ggr i veckan.
häver bara i mig en kopp svart först :)

Tänkte börja köra EAA direkt efter morgonpromenaden låter som en bra ide tycker jag?

tackar för svaret!

ha:cl
2010-08-24, 22:51
Här chatas det emot kingen.

Dreas
2010-08-24, 23:05
CLA verkningslöst? hmm vet inte än. Experimenterar lite med det just nu.
Aldrig testat det förut.

Kan vara klokt att sprida drinkarna lite mer, bättre för metabolismen antar jag.

Tack för svaretSök på CLA här på forumet? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52970&highlight=cla

Att metabolismen påverkas speciellt mycket av få eller många måltider är inget du behöver oroa dig för. Ät så många ggr du känner för.

edit: Är du inte morgonpigg så kan du även ta promenaderna senare istället.

Här chatas det emot kingen.På vilket vis?

Anvendarnamn
2010-08-24, 23:50
Varför skulle det vara det? Man kan öka muskelmassan under deffen.
Skall man ner på tävlingsform lär det bli en viss förlust av fettfri massa sista tiden, men det skall det inte behöva bli för en "hobbydeff".

Styrka är inte muskelmassa.

Är du säker på det dära? Jag har sett dig skriva andra saker*grr*

Dreas
2010-08-25, 00:03
Är du säker på det dära? Jag har sett dig skriva andra saker*grr*Du har säkert sett han skriva andra saker, men då har de också sagt andra saker, brukar vara så :)

Slicky9
2010-08-25, 00:39
Sök på CLA här på forumet? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52970&highlight=cla

Att metabolismen påverkas speciellt mycket av få eller många måltider är inget du behöver oroa dig för. Ät så många ggr du känner för.

edit: Är du inte morgonpigg så kan du även ta promenaderna senare istället.

På vilket vis?

Aha där ser man. tack dreas!

Jag vet, men gillar morgonpromenaderna.
Ett härligt sätt att vakna enligt mig. Framför allt på vintrarna *flex*

Eddie Vedder
2010-08-25, 07:12
Kan vara klokt att sprida drinkarna lite mer, bättre för metabolismen antar jag.

Att det skulle påverka ämnesomsättningen finns inget stöd för alls.

Fredrik_S
2010-08-25, 07:47
Tänkte börja köra EAA direkt efter morgonpromenaden låter som en bra ide tycker jag?


Jag tar det innan morgonprommenaden, man vet aldrig när man får för sig att sprinta upp för en trappa eller hoppa runt i hamnen och då vill man ju inte bryta ner sina muskler pga fastan...

Langster
2010-08-25, 08:31
Energikostnaden för ett kilo fett resp ett kilo muskler är så liten att den inte är värd att nämnas och hör inte till sammanhanget. Ett kilo muskler "kostar" 13 kcal per dygn och ett kilo fett 4.5 kcal per dygn. Skillnaden på 8.5 kcal motsvarar att gå uppför en trappa eller nåt.

Inte ens vid kroniskt energiunderskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen hela dygnet, och inte ens vid energiöverskott kommer proteinsyntesen att vara större än proteinnedbrytningen hela dygnet.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan mer specifikt aminosyreberoende.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust. Man behöver inte vara i konstant energiunderskott för att minska i fettvikt. Vissa tidpunkter på dygnet är man i positiv fettbalans och ökar i fettvikt (efter måltider) och andra tidpunkter är man i negativ balans och förlorar kroppsfett (fastande). Samma sak med proteinbalansen. Efter måltider och efter träning är proteinbalansen positiv, fastand negativ. Är "topparna" större än "dalarna" innebär det anabolism på sikt, både vad gäller fett och muskler, och samma med katabolism vid större "dalar" än "toppar".

Jätteintressant och säkerligen så stämmer det. Men det är ändå teori du trycker upp i ansiktet på oss när jag säger att det i praktiken inte funkar så för folk som tränat i 10+ år. För nybörjare, visst, det tror jag nästan alla upplevde under det första året av styrketräning, utan att ens behöva tänka på det.

Jag tror att du har helt rätt, men samtidigt så är det i praktiken oerhört svårt att genomföra, speciellt om man vill ta sig ned till riktigt låg BF% och redan har "överflödig" muskelmassa (precis som du själv skrev).

Skillnaden i kaloribehov mellan muskler och fett bör inte vara meningslös i sammanhanget eftersom tidsperioden inte är EN dag - hur lång tid tar det att bygga ett kilo muskler, om man samtidigt ska bränna ett kilo fett, jag skulle säga allra minst ett år.

JoeyP
2010-08-25, 10:22
Om man grisbulkar med träning i en vecka med överskott på 1500 varje dag, dvs man lagrar in massa fett under denna snabba period
Och sen snabbdietar med underskott på -1000kcal varje dag i en vecka.

Då borde man ju såklart tappa mest fett men musklerna man fått under grisbulken lär ju inte vara större än muskelförlusten under deffen?

Tänkte bara på de när jag läste att det man på kortast tid ~

JoeyP
2010-08-25, 10:27
Jag kommer ihåg när jag körde en bulk på 4veckor med bra resultat. Dvs sjukt bra ökad styrka, och helt okej mass.
Sen skulle jag deffa i "4veckor" .

Slutade med att jag deffade i typ 2-3månader pga så mycket fusk under dieten. Fuskdagar med kcalöverskott på flera tusen som förlängde deffen.

Ändå hade jag bättre form och massa på samma vikt och MYCKET bättre styrka på samma vikt jämfört med styrkan jag hade innan den där 4veckors bulken.

Så att tappa muskelmassa gör man nog säkert under deff men jag tror inte att den mängden är stor (på mig iaf).
För jag tror inte mina grisätar dagar under deffen med kaloriöverskott på flera tusen av glass och godis och rostade mackor var bra för musklerna precis :D

Dreas
2010-08-25, 10:59
Aha där ser man. tack dreas!

Jag vet, men gillar morgonpromenaderna.
Ett härligt sätt att vakna enligt mig. Framför allt på vintrarna *flex*Super, kör då på det :)

Anvendarnamn
2010-08-25, 14:59
Du har säkert sett han skriva andra saker, men då har de också sagt andra saker, brukar vara så :)

Så man kan alltså öka i muskelmassa på energiunderskott?
Då bordeman väl verkligen kunna öka i muskel massa vid balans eller?

Eddie Vedder
2010-08-25, 15:04
Så man kan alltså öka i muskelmassa på energiunderskott?
Då bordeman väl verkligen kunna öka i muskel massa vid balans eller?

Ja och ja.

Det är samma svar i alla trådar. Det går givetvis men det tar längre tid om man inom samma upplägg "bromsar och gasar samtidigt".

Apos78
2010-08-25, 15:14
Så man kan alltså öka i muskelmassa på energiunderskott?
Då bordeman väl verkligen kunna öka i muskel massa vid balans eller?

Det är inget avgörande magiskt som hänger ihop med energiintaget. Stimulera proteinsyntesen kan du göra i båda fallen men som Eddie skriver, det blir såklart knivigare med lite broms intryckt samtidigt.

Jag tror att något som försvårar ytterligare är att många vill se relativt snabba resultat på sin deff och det gör det hela än svårare.

Anvendarnamn
2010-08-25, 16:29
Det är inget avgörande magiskt som hänger ihop med energiintaget. Stimulera proteinsyntesen kan du göra i båda fallen men som Eddie skriver, det blir såklart knivigare med lite broms intryckt samtidigt.

Jag tror att något som försvårar ytterligare är att många vill se relativt snabba resultat på sin deff och det gör det hela än svårare.

Kan du snälla förklara det dära en gång till, förstod inte riktigt?

Apos78
2010-08-25, 16:40
Kan du snälla förklara det dära en gång till, förstod inte riktigt?

Som det står. En önskad snabb förlust av fettmassa leder till att det blir än svårare att behålla muskelmassan. Lägger du ribban för energiintaget väldigt lågt så blir det också svårare att skapa förutsättningar för att behålla muskelmassan. Låter du istället deffen ta längre tid så förbättras dina chanser att pricka rätt vad gäller ex kvävebalans.

Jag menar då inte att det handlar om rent fysiologiska orsaker utan snarare att beteendet bäddar för ett sämre resultat vid en snabb deff.

Slicky9
2010-08-25, 18:03
Som det står. En önskad snabb förlust av fettmassa leder till att det blir än svårare att behålla muskelmassan. Lägger du ribban för energiintaget väldigt lågt så blir det också svårare att skapa förutsättningar för att behålla muskelmassan. Låter du istället deffen ta längre tid så förbättras dina chanser att pricka rätt vad gäller ex kvävebalans.

Jag menar då inte att det handlar om rent fysiologiska orsaker utan snarare att beteendet bäddar för ett sämre resultat vid en snabb deff.

bra sagt. jag håller med dig på varje punkt.

jag har gått ner cirka 9 kilo på 8-9 veckor.
det tycker jag är liiiite för snabbt. ungefär 1 kg i veckan.
hade helst velat ligga runt 500-600gram. Men hur som helst..

Jag tycker att dom första tre veckorna var riktigt tröga
kände mig svagare, segare och hade ingen vilja.

Nu så här långt inne i deffen, känner jag mig precis lika stark
som på kcal överskottet. Det ända jag märker av är att det tar lite längre tid för musklerna att återhämta sig.
Och i och med att det tar längre tid för musklerna att repareras och byggas upp, måste det innebär större risk för: överträning --> muskelnedbrytning.

*grr27**grr27*

JimmyJoe
2010-08-25, 21:34
bra sagt. jag håller med dig på varje punkt.

jag har gått ner cirka 9 kilo på 8-9 veckor.
det tycker jag är liiiite för snabbt. ungefär 1 kg i veckan.
hade helst velat ligga runt 500-600gram. Men hur som helst..

Jag tycker att dom första tre veckorna var riktigt tröga
kände mig svagare, segare och hade ingen vilja.

Nu så här långt inne i deffen, känner jag mig precis lika stark
som på kcal överskottet. Det ända jag märker av är att det tar lite längre tid för musklerna att återhämta sig.
Och i och med att det tar längre tid för musklerna att repareras och byggas upp, måste det innebär större risk för: överträning --> muskelnedbrytning.

*grr27**grr27*

Jag har själv legat på -500 -700 kalorier per dag och jag blir lika förvånad varje gång jag går på gymmet och lyfter skrot. Orkat hur mycket som helst från dag 1 på deffen tills nu ca dag 25.

Slicky9
2010-08-25, 23:33
Jag har själv legat på -500 -700 kalorier per dag och jag blir lika förvånad varje gång jag går på gymmet och lyfter skrot. Orkat hur mycket som helst från dag 1 på deffen tills nu ca dag 25.

visst e det fantastiskt!
hur ser ditt kolhydrats intag ut?
ligger själv runt 100g *flex*

hugok
2011-02-02, 18:13
Jag skulle behöva lite tips och hjälp nu i början av min första deff angående detta ämne:
1. Jag är rädd att jag kanske får i mej för lite kcal så att jag blir muskelkatabol. Finns det någon metod att veta ungefär utan att behöva räkna? Jag är typ lite smått hungrig hela tiden.
2. Bör jag äta mer efter passet än annars? Jag tar eaa efter styrkepassen.

Jag har typ kört nu att jag minskar alla portioner och tar mer proteinpulvet. T ex bestod min frukost innan av en talrik fil med flingor och två mackor med lagom mycket pålägg. Nu äter jag bara dom två mackorna och tar en skopa protein till det. Jag skulle gissa att det är ungefär samma skillnad med typ alla måltider med mindre mat och mer proteinpulver. Är det lagom måntro?

Zorban
2011-02-02, 18:33
Jag skulle behöva lite tips och hjälp nu i början av min första deff angående detta ämne:
1. Jag är rädd att jag kanske får i mej för lite kcal så att jag blir muskelkatabol. Finns det någon metod att veta ungefär utan att behöva räkna? Jag är typ lite smått hungrig hela tiden.
2. Bör jag äta mer efter passet än annars? Jag tar eaa efter styrkepassen.

Jag har typ kört nu att jag minskar alla portioner och tar mer proteinpulvet. T ex bestod min frukost innan av en talrik fil med flingor och två mackor med lagom mycket pålägg. Nu äter jag bara dom två mackorna och tar en skopa protein till det. Jag skulle gissa att det är ungefär samma skillnad med typ alla måltider med mindre mat och mer proteinpulver. Är det lagom måntro?
1. Somliga har bra känsla för hur mycket de stoppar i sig, andra får räkna. Enda sättet annars är väl att du märker att du på sikt förlorar muskler, vilket inte är ett roligt sätt :-) Äter du rätt saker och har ett hyffsat lågt underskott (500 kcal) så ska du inte behöva vara hungrig direkt.

2. Du äter med fördel så mycket som möjligt av maten efter passet.

hugok
2011-02-02, 18:45
1. Somliga har bra känsla för hur mycket de stoppar i sig, andra får räkna. Enda sättet annars är väl att du märker att du på sikt förlorar muskler, vilket inte är ett roligt sätt :-) Äter du rätt saker och har ett hyffsat lågt underskott (500 kcal) så ska du inte behöva vara hungrig direkt.

2. Du äter med fördel så mycket som möjligt av maten efter passet.

Okej, tack. Får ta en dag och räkna på kalorierna och ta det som ett ungefärligt mått.

Mada92
2014-04-21, 09:49
Jag lånar tråden lite! Gör just nu GMU alltså millitärtjänst grundutbildning och har varit inne sen slutet av januari. Tränade mycket inför denna och har fått bra fysisk status under den (mest grundstyrka). Nu hade vi vårat "slutprov" för en vecka sedan vilket är 8 dagar med lite mat och taskigt med sömn samt fysisk aktivitet som man knappt skulle pallat med mycket mat och sömn i kroppen..

Bla. så hade vi ett överlevnadsmoment då vi gick 48 timmar och åt en soppa på 2 potatisar, en morot och ett ägg var. Sedan gjorde vi också ett moment där vi gick 2.5 mils marsch, varav en tredjedel "språngmarsch" i skogen på 7 timmar med mycket packning som sista moment. Under detta åt jag bara en energibar och en liten påsenötter. (vilket var tanken att man inte skulle äta mer)

Efter dettta har jag förlorat ungefär 2.5 kg i vikt och känns som att det är väldigt mycket muskler jag har tappat. När jag har tröja på mig ser det fortfarande ut som jag är "vältränad" med formerna, men om man känner så är allt bara mjukt, där det brukade vara muskler :P Svårt att beskriva men känns som man har tynat bort.

Är det svårt att jobba tillbaka dessa muskler? Ska jag ligga på energiöverskott eller på balans om jag nu vill tänka på att se slimmad ut till sommaren? Kommer jag mest lägga på mig muskler om jag tränar och ligger på överskott? alltså få tillbaka det jag tappat? Känner att jag inte alls har den förbränningen jag hade förut innan övningen, blir knappt hungrig längre och har svårt att få i mig tillräckligt.

Tråkigt att känna man tappat nästan allt när man jobbat hårt för det en längre tid nu :/ Tacksam för svar!

vicarious
2014-04-21, 10:00
Du har nog inte tappat 2.5kg muskler på bara 8 dagar. Kroppen har bra muskelminne. Träningen är det som är viktigast, så länge du inte ligger på underskott så kommer det nog gå snabbt att komma tillbaks.

Mada92
2014-04-21, 10:15
Du har nog inte tappat 2.5kg muskler på bara 8 dagar. Kroppen har bra muskelminne. Träningen är det som är viktigast, så länge du inte ligger på underskott så kommer det nog gå snabbt att komma tillbaks.

Ok, nee tror inte heller jag tappat allt detta i muskler, dock så känner man sig inte deffad utan mer som att musklerna man hade blivit ersatt av en del fett, så man är smalare än förut, men där man var lite "hård" är bara mjukt om man säger så. Konstig känsla att beskriva ;) Är ju rädd att äta för mycket nu bara att jag ska lägga på mig fett nu när jag har en annan förbränning än tidigare. Men antar att det bara är att köra på :)

King Grub
2014-04-21, 10:43
Om man nu har tappat muskler är det också muskler man lägger på sig om man börjar överäta och träna, inte fett.

cAase
2014-04-21, 13:28
Tidigare dieter har jag misslyckats fatalt gällande muskelbevaring. Jag tappade +10 kg i majoriteten av övningar. Jag började acceptera att styrke- samt muskelförlust var oundviklig. Denna diet har jag lagt upp träningen smartare, bättre kostupplägg med smartare fördelning av makronutrienter. Nu har jag dietat sen 1a februari och har tappat 8 kg, jag är starkare i samtliga övningar nu, jämfört med när jag vägde 8 kg mer.

Mada92
2014-04-21, 14:30
Om man nu har tappat muskler är det också muskler man lägger på sig om man börjar överäta och träna, inte fett.

Ok det var det svaret jag var ute efter och också det jag trodde på, tack för hjälpen :) Ska äta upp mig så jag äter lika mycket som tidigare. Har inte varit med om något sådant här tidigare så blir helt ställd i situationen.

Med överätning menar du då kaloriöverskott? Det borde inte vara problem att ligga på 500kcal överskott/dag om jag sköter träningen bra? Målet är som sagt att bara få tillbaka förlorad muskelmassa.

Mada92
2014-04-21, 14:32
Tidigare dieter har jag misslyckats fatalt gällande muskelbevaring. Jag tappade +10 kg i majoriteten av övningar. Jag började acceptera att styrke- samt muskelförlust var oundviklig. Denna diet har jag lagt upp träningen smartare, bättre kostupplägg med smartare fördelning av makronutrienter. Nu har jag dietat sen 1a februari och har tappat 8 kg, jag är starkare i samtliga övningar nu, jämfört med när jag vägde 8 kg mer.


Nu var det ingen diet jag gjorde utan ett fält test som gjorde att man låg några 1000 kcal back på några få dygn (och nästanbara kolhydrater) men hur är din uppfattning om att träna tillbaka förlorad muskelmassa? gick det fort? Låg du på stort kaloriöverskott för det?

Kul att du lyckats så bra med dieten :)

Latissimus Dorsi
2014-04-21, 14:52
Tidigare dieter har jag misslyckats fatalt gällande muskelbevaring. Jag tappade +10 kg i majoriteten av övningar. Jag började acceptera att styrke- samt muskelförlust var oundviklig. Denna diet har jag lagt upp träningen smartare, bättre kostupplägg med smartare fördelning av makronutrienter. Nu har jag dietat sen 1a februari och har tappat 8 kg, jag är starkare i samtliga övningar nu, jämfört med när jag vägde 8 kg mer.

Hur gjorde du? Du kan PMa eller bara skriva här. Tack :)

cAase
2014-04-21, 15:59
Nu var det ingen diet jag gjorde utan ett fält test som gjorde att man låg några 1000 kcal back på några få dygn (och nästanbara kolhydrater) men hur är din uppfattning om att träna tillbaka förlorad muskelmassa? gick det fort? Låg du på stort kaloriöverskott för det?

Kul att du lyckats så bra med dieten :)

Förlorad muskelmassa återfår jag väldigt snabbt. Känns som att jag har fått tillbaka den inom 1 månad, däremot tog det mycket längre för styrkan.
Tidigare dieter har jag legat katastrofalt lågt på kalorier, låg på 1300 kalorier om dagen, 270 g protein, 60 g kolhydrater och 50 g fett. Dietade i 5 månader ungefär. Från 99 kg ner till 83. Tappade från 130 kg i bänkpress till nästan 110. Från 220 i marklyft till ungefär 200 kg. Jag tappade enormt mycket massa, jag gick ner i vikt väldigt snabbt, men det kändes som hälften var muskler. Körde otroligt låg volym med hög intensitet. 4 set för stora muskelgrupper och 3 för mindre. Körde igenom kroppen 1x/vecka fördelat på 3 pass.

Hur gjorde du? Du kan PMa eller bara skriva här. Tack :)

I nuläget kör jag runt 2400 kalorier om dagen, 233 g kolhydrat, 219 g protein och 62 g fett. Kör 3 st helkroppspass med samma volym som under bulk, men med högre setvila. Detta är ungefärliga siffror då jag inte minns exakt vad jag tog.
90 kg 1 a februari
Bänkpress 5x127.5
Militärpress 5x95
Dips 5x40
Skivstångcurl 5x65
82 kg idag
5x135
Militärpress 5x100
Dips 5x52.5
Skivstångcurl 5x72.5

Ben kör ja i någon pressmaskin, så siffrorna blir inte så roliga. Men där har jag ökat 15 kg/lb (vet inte).

cAase
2014-04-21, 16:12
Förlorad muskelmassa återfår jag väldigt snabbt. Känns som att jag har fått tillbaka den inom 1 månad, däremot tog det mycket längre för styrkan.
Tidigare dieter har jag legat katastrofalt lågt på kalorier, låg på 1300 kalorier om dagen, 270 g protein, 60 g kolhydrater och 50 g fett. Dietade i 5 månader ungefär. Från 99 kg ner till 83. Tappade från 130 kg i bänkpress till nästan 110. Från 220 i marklyft till ungefär 200 kg. Jag tappade enormt mycket massa, jag gick ner i vikt väldigt snabbt, men det kändes som hälften var muskler. Körde otroligt låg volym med hög intensitet. 4 set för stora muskelgrupper och 3 för mindre. Körde igenom kroppen 1x/vecka fördelat på 3 pass.



I nuläget kör jag runt 2400 kalorier om dagen, 233 g kolhydrat, 219 g protein och 62 g fett. Kör 3 st helkroppspass med samma volym som under bulk, men med högre setvila. Detta är ungefärliga siffror då jag inte minns exakt vad jag tog.
90 kg 1 a februari
Bänkpress 5x127.5
Militärpress 5x95
Dips 5x40
Skivstångcurl 5x65
82 kg idag
5x135
Militärpress 5x100
Dips 5x52.5
Skivstångcurl 5x72.5

Ben kör ja i någon pressmaskin, så siffrorna blir inte så roliga. Men där har jag ökat 15 kg/lb (vet inte).

Alla set körs till failure.