handdator

Visa fullständig version : Tips på 50-års present till farsan


Edenfäll
2010-08-24, 10:47
Skulle behöva lite tips på vad jag ska köpa till min farsa i 50års present.

Hans största intresse är maratonlöpning vilket han är helt galen i. Det känns dock som att han har allt man kan tänka sig inom det, men jag är inte så insatt i löpning så jag kan nog ha missat något nyttigt.

Matlagning är ännu ett intresse. Har funderat lite på om jag skulle skaffa några riktigt schyssta knivar, någon som har något tips?

Även funderat på att köpa typ ett fallskärmshopp eller liknande.

Alla tips är välkomna.

Budget 1k-5k.

Tack!

Pepz
2010-08-24, 10:48
global knivar är fantastiska

annars finns det maratonresor med springtime travel

Mental
2010-08-24, 10:50
Betala en anmälan i ett lopp?
När fyller han, Tjurruset 2010 kanske kan vara något? Det är en kul och lite annorlunda löptävling.

http://www.tjurruset.se/start/

Mental
2010-08-24, 10:51
Personligen så skulle jag inte villja att någon köpte knivar åt mig, för det är så personligt vad man gillar, jag föredrar fiskars före global tex, men en Hattori skulle jag inte neka till. Men kniv för mig får bli via presentkort, annars blir det nog bara fel.

Edenfäll
2010-08-24, 11:04
Han åker med springtime travel hela tiden så han har total koll på alla deras resor redan, så blir ingen direkt överraskning tyvärr :P Plus att de resor han åker på är tyvärr väldigt långt över min budget!

Ska kolla närmare på knivarna ni nämnde, han är inte så pedantisk med knivar och de knivar han har är det ingen högre klass på så tror alla de märken ni nämnde skulle vara en riktig uppgradering :)

tack!

Olegh
2010-08-24, 11:26
http://japanesechefsknife.com/HATTORI.html

Edenfäll
2010-08-24, 11:29
Lutar mot en Hattori kniv just nu, verkar riktigt nice.

Någon åsikt om vilken jag borde köpa, mental?

Sen undrar jag lite hur man ska slipa de där knivarna? Har egentligen ingen koll på hur man gör alls och det tror jag inte farsan har heller. Man vill ju inte slipa en sån där dyr kniv fel det första man gör.

Läste runt lite på nåt forum och det verkar ju vara en hel vetenskap att slipa knivarna rätt heh :P

EDIT: Tack Olegh, stod hur man gjorde på den sidan såg jag :)

Mental
2010-08-24, 12:05
HD-8 skulle jag villja ha som min första Hattori. Eller ok, fick man drömma vore det en KD33. Men det kommer aldrig att hända :D

Mental
2010-08-24, 12:07
Hattori är ju så vackra att man vill gråta :(

Edenfäll
2010-08-24, 12:18
Hattori är ju så vackra att man vill gråta :(

Håller med, sjukt vad fina dom var! Tack så mycket för tipset, kommer bli perfekt :)

z_bumbi
2010-08-24, 12:28
Lutar mot en Hattori kniv just nu, verkar riktigt nice.

Någon åsikt om vilken jag borde köpa, mental?

Sen undrar jag lite hur man ska slipa de där knivarna? Har egentligen ingen koll på hur man gör alls och det tror jag inte farsan har heller. Man vill ju inte slipa en sån där dyr kniv fel det första man gör.

Läste runt lite på nåt forum och det verkar ju vara en hel vetenskap att slipa knivarna rätt heh :P

EDIT: Tack Olegh, stod hur man gjorde på den sidan såg jag :)

Du behöver inte slipa en hård kniv på väldigt länge utan det räcker att använda ett keramiskt bryne. När den sen ska slipas så lämnar man nog helst bort den då härdningen är ganska så känslig och bladet oftast är tunt men det är bara en del i att köpa bra knivar.

Fiskars skulle jag helt avråda från då jag inte stött på någon kökskniv som är bra.

Edenfäll
2010-08-24, 12:38
Du behöver inte slipa en hård kniv på väldigt länge utan det räcker att använda ett keramiskt bryne. När den sen ska slipas så lämnar man nog helst bort den då härdningen är ganska så känslig och bladet oftast är tunt men det är bara en del i att köpa bra knivar.

Fiskars skulle jag helt avråda från då jag inte stött på någon kökskniv som är bra.

Jo det låter rimligt, tack :)

Det blev en HD-8 :)

Mental
2010-08-24, 12:52
Den tror jag han blir mycket nöjd med!