handdator

Visa fullständig version : Jobba i Tromsö, Norge?


Poxeman
2010-08-24, 10:42
Vi har ju ett antal Norgeboende koloiter här, de flesta hänger väl i Oslo men jag undrar om någon har erfarenhet av jobb i nordnorge?

Företaget funderar på att ta ett jobb utanför Tromsö som ju ligger fruktansvärt långt norrut...

Utomhusjobb November-Februari i Tromsö, hur kul kan det vara?

Chaaarles
2010-08-24, 11:07
Det kan vara tämligen isolerat att bo där uppe. Trivs du med kyla och så vidare kan det säkert vara okej. Har vänner i Narvik som arbetar och trivs där, själv jobbar jag i Oslo och stormtrivs.

Vad är det mer specifikt du ska jobba med och åker du isåfall ensam?

Poxeman
2010-08-24, 11:58
Vi bygger ställningar till betongbroar, jag själv skulle åka upp för inspektion / arbetsledning en vecka eller så. Våra montörer (3st) skulle få vara där en månad tror jag.

jens__E
2010-08-24, 12:21
Nu vet inte jag någonting om hur det är att bo eller arbeta i Tromsö.
Men jag vet att när Tromsöborna åker på semester är deFULLA.

De är helt i en klass för sig, när man har arrival från Tromsö så vet man att ungefär en tredjedel av de som kommer ut från planet är så fulla så de måste stödja sig mot sitt bagage. Och det är alltid någon som är för full för att följa med bussarna till hotellet. :thumbup:

chidde
2010-08-25, 03:30
om du inte har nat som haller dig hemma sa ak, det kan bli en grym upplevelse!

forra sommaren tog jag ett jobb i Nordkapp som ar Europas nordligaste punkt, dvs annu langre norrut i Norge an Tromso, det var en fantastisk upplevelse!

eftersom jag var dar under sommaren sa fick jag njuta lite av midnattsolen pa natterna da det var fint vader.. det hande ratt sallan men nar det val hande sa var det obeskrivligt och det kommer att bli ett minne for livet

nu kommer du ju aka upp pa vintern, sa rakna med att det kommer bli K-A-L-L-T! om jag inte minns fel sa ar det bara 1-2 timmars dagsljus per dag sa det kan vara ratt deprimerande

jamfort med Oslo sa ar Tromso en liten by, rakna inte med nat uteliv.. du ska nog vara glad ifall du hittar ett gym och du kan bli ratt sa isolerad. norrmannen generellt har sin egen mentalitet och den blir bara varre ju langre norrut du kommer, saker som t ex diverse pappersarbeten, leveranser osv tar 2-3 veckor langre an vanligt

grottmanniskor, sa vill jag nog beskriva folket daruppe

far du bra deg for att aka dit?

Poxeman
2010-08-25, 06:04
Lönen blir som vanligt, plus traktamente såklart (men det kommer ju ätas upp av boendekostnaderna).

Vi får väl se hur det blir, ska lämna offert på jobbet nu i veckan.