handdator

Visa fullständig version : allergi och äpplen


tenchi
2003-10-23, 22:32
Har börjat få röda utslag på kroppen som kliar nåt förbannat. För att inte tala om hur mycket det kliar under fötterna..... aaaarghh.....

Åt nyss ett äpple..... nu kliar det som satan. Nån här som känner igen sig? Trodde först det var citrusfrukter men det MÅSTE vara äpple.

Gjorde en sökning på google.com och visst, äppe är det näst mest allergiframkallande efter hasselnötter.

Där ser man. Jag som lööööööves äpplen. Va fan ska jag käka nu
?

Jarod
2003-10-23, 22:47
Blåbär å hjortron har ni väl där uppe vid Treriksröset...;)

Mvh

tenchi
2003-10-23, 22:51
Originally posted by Jarod
Blåbär å hjortron har ni väl där uppe vid Treriksröset...;)

Mvh

lite sent å plocka nu.... men hade jag gjort det så hade jag varit myggens mobbingoffer no1 och haft en klåda värre än denna jag upplever just nu :thumbup:

Men hjortron....... Mmmm-mmmm-mmmmm.... now that is somethang' really tasty :eating:

Trivia
2003-10-24, 07:47
Känner igen mig... Har haft hösnuva ända sen jag var liten, men på gamla dar (är ju faktiskt snart halvt till 50 ;) ) övergick det i allergi mot mina favvofrukt - äpplen. Fast vet du - det kan gå över! Jag försökte vänja mig vid att äta dem, till först åt jag dem bara tillagade (typ som ugnsäpplen eller i kokt mos, mums) och det gick helt fint. Småningom kunde jag t.o.m. börja ta små skivor av råa äpplen! Och i dag är jag helt fri från allergin!!! Ja, nästan i alla fall, jag får akta mig för att gnugga mig i ögonen om jag hållit i ett äpple... då börjar det klia så in i Norden :(

Och du, har du testat med olika "märken"? För mig har Royal Gala och Golden Delicious (de gröna) alltid funkat bäst. Du kan ju alltid pröva... Men försiktigt!!! Det är ju inte så kul att bli röd som en kräfta.

/Trivia

tenchi
2003-10-24, 07:52
jag kände inte av nån allergi av Gravensteiner, men av den sorten jag köpte nu senast. Kommer inte ihåg vad den senaste sorten heter men den var med på en lista över mer allergiframkallande sorter. Ska testa nån annan sort och se vad som händer.

Hoppas att det iaf går att äta äppelpaj. Har en stor bit i kylen till ätardagen. Mammsens hembakade :eating:

xeor
2003-10-24, 07:57
Är man allergisk mot pollen så är man oftast även allergisk
mot stenfrukter, som är äpplen, körsbär, päron, etc...
Pälsdjur kan även hänga på där.

Katten
2003-10-24, 08:10
Som sagt, pollenallergiker får ofta problem med även äpplen. För mej fungerar vissa sorter bättre än andra, som tidigare nämnts. Vissa äppelsorter är tydligen kända att vara mer allergiframkallande än andra, bland dessa nämns Golden Delicious, Granny Smith och Cox Orange bl.a. Kan vara värt att prova sej fram alltså. Jag tål ofta svenskodlade bättre än importerade, vilket tyvärr gör äppelätandet en smula säsongsbetonat men bättre än att inte kunna äta äpplen nån gång!

Ett tips jag inte provat men läst nånstans är att mikra äpplet i nån minut eller två först. Att skala äpplet kan också hjälpa, de allergiframkallande ämnena finns i högst koncentration i skalet.

Halib
2003-10-24, 11:06
Originally posted by Katten

Ett tips jag inte provat men läst nånstans är att mikra äpplet i nån minut eller två först. Att skala äpplet kan också hjälpa, de allergiframkallande ämnena finns i högst koncentration i skalet.

Det funkar bra för mig... men det är inte alltid man vill äta halvmjuka och varma äpplen :MrT:

Jag kan äta äpplen om man gör en fruktsallad och låter den stå några minuter... Verkar vara apelsinsaften från apelsinen som fixar till det...

Det var ju ett tag sedan man käkade rivna morötter... samma reaktion som när jag äter äppelskal m.m (klåda i halsen, blåsor på läpparna)

sipowitz
2003-10-24, 11:10
Originally posted by Katten
Som sagt, pollenallergiker får ofta problem med även äpplen. För mej fungerar vissa sorter bättre än andra, som tidigare nämnts. Vissa äppelsorter är tydligen kända att vara mer allergiframkallande än andra, bland dessa nämns Golden Delicious, Granny Smith och Cox Orange bl.a. Kan vara värt att prova sej fram alltså. Jag tål ofta svenskodlade bättre än importerade, vilket tyvärr gör äppelätandet en smula säsongsbetonat men bättre än att inte kunna äta äpplen nån gång!

Ett tips jag inte provat men läst nånstans är att mikra äpplet i nån minut eller två först. Att skala äpplet kan också hjälpa, de allergiframkallande ämnena finns i högst koncentration i skalet.

Ovanstående är något jag har funderat själv på i många år... tack för info'n!

Det kan inte ha att göra med besprutningen på äpplena, golden delicous ska ju vara ett av de mest besprutade om jag inte minns fel...

Katten
2003-10-24, 11:32
Nä, när det är pollenallergiker som reagerar på äpplen har det förmodligen inte med besprutningen att göra. Det är en korsreaktion då kroppen misstar ämnen i äpplet för pollen eftersom de tydligen är rätt lika. Samma med morötten, stenfrukter och många andra färska frukter och grönsaker. Mycket tråkigt tycker jag som i princip skulle kunna leva uteslutande på äpplen och morötter (även om det kanske finns andra invändningar mot en sådan kosthållning). Tur i alla fall att det finns broccoli!

Ibland har mina pollenrelaterade allergier "gått över" - från att knappt ha kunnat ens snegla på t.ex. persikor i perioder kan jag plötsligt äta kilovis utan att reagera. Vet inte vad detta beror på. Svårt att hålla koll också, man vill ju inte experimentera för mycket om man får svåra besvär. Men jag vet att man kan "växa ifrån" (om man nu fortfarande växer i 30 års ålder..) pollenallergi, och därmed också matallergin förmodar jag, så det ger ju visst hopp!

Däremot kanske man kan reagera på besprutning eller vaxbehandling eller annan hantering av frukten av andra orsaker än för att man är pollenallergisk. Och besprutningsmedel är väl sällan att betrakta som nyttigt för biologiska varelser...

Oj, det blev långt det här.. Inte lätt med mat alla dagar om man både ska vara nyttig och etisk och miljövänlig och hänga med i alla nya rön från olika håll!

Halib
2003-10-24, 15:58
Jag var hos läkaren förra veckan och han rekommenderade att man undviker allt man är allergisk mot i all framtid...

Någon som vet om man kan äta stenfrukter om man tagit en allergitablett?

z_bumbi
2003-10-24, 17:24
Katten: När pollentiden är över så är inte immunförsvaret så inställt på att reagera och då kan du om du har tur äta vissa saker du inte kan under säsongen.

Att Golden Delicious skulle vara ett av de mest allergiframkallande var intressant då det är det äpple jag tål bäst :)
Alla äpplen med röda skal som jag provat är däremot inte så bra för just mig.

Halib: Finns faktikst en del som kan vänja sig vig att äta sånt de är allergiska mot efter en tid. Pollenallergi t ex kan ju växa bort och då finns det ju chans att man tål vissa typer av mat igen eller så är det ett annat ämne som orsakar allergin och blir man av med det från kosten så tål man helt plötslugt mycket av det som man tidigare var tvungen att undvika.
Som generellt svar är det nog smart att göra som läkaren säger men finns som vanligt ett antal undantagsfall.

Katten
2003-10-27, 08:50
Originally posted by z_bumbi
Katten: När pollentiden är över så är inte immunförsvaret så inställt på att reagera och då kan du om du har tur äta vissa saker du inte kan under säsongen.



Fast jag upptäckte min plötsliga tolerans precis i anslutning till värsta ack-den-blomstertid-nu-kommer-pollensäsong. Immunförsvaret borde ha varit på högvarv. Nåja, märkliga saker kan väl hända ibland. Har kunnat äta persikor utan besvär ända sen dess, så jag klagar inte!

Men för att vara på den säkra sidan är det nog riktigt att undvika allt man är allergisk mot. Vissa påstår att man kan förvärra besvären och bli mer känslig om man fuskar alltför mycket, och det är ju förstås inte bra.

fisk
2003-10-27, 09:13
Har börjat äta äpplen igen efter ett öppehåll på ca 10 år. Provade igen efter att skalat ett äpple och det var inga problem! Har aldrig haft problem med tillagade äpplen, annars det gamla vanliga: gom som svullnar. Fast jag reagerar olika beroende på sort. Inga problem med svenska äpplen men de franska de har på ICA/Konsum reagerar jag på direkt. Om det beror på äpplesort eller besprutning vet jag inte.

Nu käkar jag två om dagen. Vad jag förstått innehåller äpplen mycket pyruvate (engelska?) som används i krebscykeln.