handdator

Visa fullständig version : Beta av en muskelgrupp i taget eller mixa?


Heine
2010-08-23, 22:09
Jag har tränat 3-4 gånger i veckan nu i några månader och har en liten undran om jag lägger upp mina pass på ett dåligt sätt? Som det är nu mixar jag mina övningar under ett pass. T.ex. på ett Bröst/axlar/tricepspass så ser det ungefär ut som följande:

Hantelpress liggande (bröst)
Militärpress (axlar)
Hantellyft åt sidan (axlar)
Triceps pushdown (triceps)
Snedbänkpress (bröst)
Triceps extension (triceps)
Sittande hantelpress (axlar)
etc..

Är detta ett ok sätt att träna eller är det mer fördelaktigt att beta av en muskelgrupp i taget för att sedan gå vidare och köra nästa? Målet med min träning är både att utvecklas och bli starkare samt lägga på mig muskelmassa.

limenka
2010-08-23, 23:43
Känns det bra? Isf. kör på det.

Mer avancerade upplägg för maximal volymutveckling/styrka kan du ta upp då det blir aktuellt, du kommer öka i både styrka och massa nu i början oavsett.

Rusk
2010-08-24, 08:39
Kör 1 muskelgrupp åt gången, skulle jag börja med 1 övning för tex bröst och sedan hoppa in på axlar så skulle jag gå miste om den underbara pumpen, eller en del iaf.

Bluesparv
2010-08-24, 08:48
Jag vill hävda att det beror på vad du prioriterar. Vill du ha större fokus på exempelvis bröst är det mer fördelaktigt att inte köra någon annan övning emellan (imo) då du med stor sannolikhet kommer prestera sämre i bröstövningarna om du lägger in någon annan muskelgrupp däremellan. Sen får man givetvis se till skaderisken i övningen, du vill exempelvis inte köra tunga hantelflyes eller dips sist på ett bröst/axlar/tricepspass om du vill minimera skaderisken :)

Sen +1 på limenka, känns det bra så kör på!

JohnRick
2010-08-24, 09:23
Alternerande set menar du? Själv tycker jag att det går alldeles utmärkt under förutsättning att man inte kör varannan bröst - varannan axlar eller motsvarande auxilliary muscles, då den senare oftast försämrar prestationen i föregående. Finns många som tar ett set rodd, ett set vader t.ex. Smågrupper som man sticker in i tidsbesparingssyfte (utan att för den skull snåla på intensiteten, självfallet). I nuläget lägger jag mig på varannan rodd, varannan hantelpress under ett bröst/rygg-pass (som också går lysande).

Heine
2010-08-24, 22:29
Tack för era bra svar!

Det känns ganska bra att träna på det sätt jag gör nu, dvs med alternerande set, men jag ska testa att köra en muskelgrupp i taget i några veckor och se hur det fungerar. Anledningen till att jag började köra alternerande set var att jag då behövde mindre vila mellan de olika övningarna vilket sparade tid och kändes mer effektivt. Men jag har börjat fundera på om jag kanske inte får ut max av varje muskelgrupp när jag alternerar. Prio ligger mest på axlar just nu, så jag ska testa att köra axlar först, sedan bröst och sist triceps.

Kolla gärna i min träningsdagbok om ni vill se hur jag lagt upp träningen hittills.