handdator

Visa fullständig version : tredje världskriget


I Five Ace
2010-08-23, 20:28
Vad kommer att vara orsaken till nästa världskrig och vilket land tror ni kommer att starta det hela. Jag tror att mellanöstern länderna kommer att starta det hela med att sprida sin religion så att säga.

Andy.da.wohoo
2010-08-23, 20:29
Definiera världskrig.

hidden
2010-08-23, 20:31
Vad kommer att vara orsaken till nästa världskrig och vilket land tror ni kommer att starta det hela. Jag tror att mellanöstern länderna kommer att starta det hela med att sprida sin religion så att säga.

Förklara varför du tror att "mellanöstern" länderna kommer starta krig med världen för att sprida sin religion...

Scratch89
2010-08-23, 20:33
Förklara varför du tror att "mellanöstern" länderna kommer starta krig med världen för att sprida sin religion...

Ptja, de har ju varit på rätt så god väg de senaste åren...

Scratch89
2010-08-23, 20:34
Jag tror det kommer bli rätt så hett om öronen om Kina och Ryssland får för sig att gå ihop och skapa en ekonomisk dominans, liknande det som USA+EU har idag.

I Five Ace
2010-08-23, 20:36
världskrig att all sju kontinenterna är inblandade

mulliy
2010-08-23, 20:36
Vad kommer att vara orsaken till nästa världskrig och vilket land tror ni kommer att starta det hela. Jag tror att mellanöstern länderna kommer att starta det hela med att sprida sin religion så att säga.

hahaha för dom har verkligen mycket att sätta emot. Eftersom ingen stor krigsmakt är på deras sida så blir dom nog rätt så överkörda, det skulle aldrig bli i närheten av ett världskrig för dom har inte mycket att hota med.

Jag tror att det kommer bli mellan Ryssland och USA, det känns bara som en tidsfråga innan det bryter ut. Förhoppningsvis måååååånga år.

hidden
2010-08-23, 20:36
Ptja, de har ju varit på rätt så god väg de senaste åren...

Tror inte ens att länderna i mellanöstern är så enade att de skulle "sätta" ihop sig och försöka sprida sin religion genom att skjuta folk osv osv osv

Scratch89
2010-08-23, 20:37
Tror inte ens att länderna i mellanöstern är så enade att de skulle "sätta" ihop sig och försöka sprida sin religion genom att skjuta folk osv osv osv

Nej, Israels befolkning lever i fullkomlig harmoni.

hidden
2010-08-23, 20:38
Nej, Israels befolkning lever i fullkomlig harmoni.

Precis

Chaan
2010-08-23, 20:41
Jag räknar religionskriget som ett pågående världskrig. Västvärlden mot islamismen. Startskottet var när USA invaderade Irak. Detta världskrig ser alltså helt annorlunda ut mot de tidigare därför att det är lågintensivt.

En annan teori om 3:e världskriget
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104474

I Five Ace
2010-08-23, 20:41
Jag säger inte att de kommer att starta ett krig hur som helst men att de vill "dominera" världen. http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU&feature=search. om ni har lite tålamod så kanske ni förstår vad jag menar.( jag vill att ni ska förstå att jag inte försöker vända er mot muslimer på något sätt men det är en teori av många som vandrar i mitt huvud och den här är den med störst sannolikhet enligt mig. en anna orsak kan ju vara att någon ledare bara helt enkelt är pissed off :)

Exdiaq
2010-08-23, 20:47
Djupa tankar, djupa tankar..

hidden
2010-08-23, 20:48
Jag säger inte att de kommer att starta ett krig hur som helst men att de vill "dominera" världen. http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU&feature=search. om ni har lite tålamod så kanske ni förstår vad jag menar.( jag vill att ni ska förstå att jag inte försöker vända er mot muslimer på något sätt men det är en teori av många som vandrar i mitt huvud och den här är den med störst sannolikhet enligt mig. en anna orsak kan ju vara att någon ledare bara helt enkelt är pissed off :)

Tror du på den där videon för att? Det finns ju massvis med videos som säger massvis med konstiga saker, inte tror man på dem? Det är heller inte så att bara för att man föds i en muslimsk familj så blir man automatiskt troende...

Ett världskrig skulle ju snarare startas för att Israel inte tål att Iran försöker "catch up time" genom att bli lite modernare med kärnkraftverk osv. Israel har alltså hotat att själva använda atombomb, detta skulle väl säkert kunna leda till något större... Vet inte om det skulle hända, för nu när Iran har startat sitt kärnkraftverk så har ju t.om "experter" i Isreal sagt att Iran antagligen inte kommer kunna skapa atombomber med den andelen uran och bevakning från utlandet och därför är kärnkraftverket egentligen inget farligt.

Ett annat alternativ skulle väl vara om Nordkorea fick för sig att göra något mot Sydkorea... Vet heller inte hur det här skulle påverka resten av världen, men USA skulle säkert vilja vara delaktig i detta...

dpurple
2010-08-23, 20:56
Kim Jong Il super sig full på sin 75-årsdag och skickar iväg några nukes for lulz

Walvater
2010-08-23, 20:56
Jag har ingen aning, men jag hoppas att det kommer så snart som möjligt. Jag tror dock inte att det inträffar under vår livstid.

manekin
2010-08-23, 20:57
världskrig att all sju kontinenterna är inblandade

om vi på något sätt skulle missa Antarktis räknas det mao inte?

I Five Ace
2010-08-23, 20:59
Citat: hidden
Det är heller inte så att bara för att man föds i en muslimsk familj så blir man automatiskt troende...
jag håller fullständigt med dig på den här delen. jag tror att innerst inne så är nog alla lite fundersamma kring religion men att de inte har yttrandefriheten som i sverige.. I sverige hör man ofta personer som t.ex. säger att de inte tror på gud men det är inte lika vanligt där nere. mycket rädsla för konsekvenserna.. speciellt kvinnorna är det synd om... då menar jag inte att det är kört för just de utan att sättet de behandlas på. Nu ska inte det här skrivas här (sorry) men ... men...

Loke
2010-08-23, 20:59
Startades andra världskriget av Japans invasion av kina? Av Tysklands invasion av Polen? Av Britterna och fransmännens krigsförklaring mot Tyskland? Av Tysklands västliga invasion? Av Bombningen av Pearl Harbour? Det finns ett svar man hör ofta, men inget svar som är sant, bara åsikter.

Om Tyskland hade vunnit så hade det självfallet varit judarna som startade kriget. På samma är det helt klart Muslimerna som kommer starta tredje världskriget om det startas snart, inte för att någon enstaka grupp någonsin är skyldig när två träter, utan för att USA kommer vinna och vinnarna lägger skulden på sin största fiende. Så enkelt är det.

C.E.J.
2010-08-23, 21:01
Islam habibi bismillah

hidden
2010-08-23, 21:09
Citat: hidden
Det är heller inte så att bara för att man föds i en muslimsk familj så blir man automatiskt troende...
jag håller fullständigt med dig på den här delen. jag tror att innerst inne så är nog alla lite fundersamma kring religion men att de inte har yttrandefriheten som i sverige.. I sverige hör man ofta personer som t.ex. säger att de inte tror på gud men det är inte lika vanligt där nere. mycket rädsla för konsekvenserna.. speciellt kvinnorna är det synd om... då menar jag inte att det är kört för just de utan att sättet de behandlas på. Nu ska inte det här skrivas här (sorry) men ... men...

Vad menar du med "där nere"?

Om jag ska ta ut i från min egna familj, som kommer från Iran, så har båda mina föräldrar snabbt tagit till sig de "västerländska" värderingarna... Även om Iran är fiende med Israel, så hade inte mina föräldrar lackat på mig om jag hade konverterat till judendomen. Dem har låtit mig skaffa en egen uppfattning av livet. Kan ju tillägga att i stort sätt hela min släkt är icke-troende, nästan alla är ateister med få undantag...

Det är antagligen därför majoriteten av min släkt just nu bor i Europa/USA. För att kvinnorna inte vill bära en ful slöja hela deras liv även om de är icke-troende. Tror även att många andra familjer är som vår... Inte så stort tvång osv... Bara att många konservativa familjer "syns" ofta i media och förstoras etc...

EDIT:
Känner att jag borde hålla mig till ämnet nu...

pragmatist
2010-08-24, 07:23
Det är väl inte helt uppenbart att det någonsin kommer bli ett tredje världskrig. Kanske världskrig var en historiskt unik konsekvens av stormaktskonflikter mellan kolonialmakter i Europa, så att Europeiska konflikter blev "globaliserade"? Det normala läget om man tittar på mänsklighetens historia är snarare att världen domineras av imperier som lever förhållandevis fredligt parallellt med varandra.

tp_88
2010-08-24, 07:23
"Jag vet inte med vilka vapen det tredje världskriget kommer att utkämpas, men det fjärde världskriget kommer att utkämpas med käppar och stenar."

C.E.J.
2010-08-24, 09:23
Det normala läget om man tittar på mänsklighetens historia är snarare att världen domineras av imperier som lever förhållandevis fredligt parallellt med varandra.

Historien har väl mer eller mindre dominerats av konstant krigande? Om inte med utlandet så inbördes.

Kek
2010-08-24, 09:29
Naturreseruserna räcker längre inte till åt den äverbefolkade världen så krig utbryter över det lilla som finns kvar. Eftersom i princip varannan person är kines vid det här laget och säkert 70 % av världens befolkning är sneögon så kan ni ju gissa vilka som kommer piska vilka,

130kg finsk sisu
2010-08-24, 09:41
Islam vs västvärlden (Dock inte så troligt scenario eftersom västvärlden ger efter)
USA mot Kina och Ryssland (Ganska troligt eftersom det då skulle handla om ekonomi. Vilken sida väljer Norden?)
USA vs Ryssland i en helt vanlig penismätning

pragmatist
2010-08-24, 10:11
Historien har väl mer eller mindre dominerats av konstant krigande? Om inte med utlandet så inbördes.

Imperierna har krigat mot "barbarfolk" längs sina gränser men sällan med varandra, även om det för all del förekommit (mongolerna o.s.v.) Fredligheten berodde till stor del på dåliga kommunikationer, men det är ändå en nyttig påminnelse tycker jag att världshistorien faktiskt inte alltid sett ut som på 1900-talet. Kanske utgör de två världskrigen kulmen på en unik utveckling som inte kommer upprepa sig?

egge
2010-08-24, 13:41
Jag säger inte att de kommer att starta ett krig hur som helst men att de vill "dominera" världen. http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU&feature=search. om ni har lite tålamod så kanske ni förstår vad jag menar.( jag vill att ni ska förstå att jag inte försöker vända er mot muslimer på något sätt men det är en teori av många som vandrar i mitt huvud och den här är den med störst sannolikhet enligt mig. en anna orsak kan ju vara att någon ledare bara helt enkelt är pissed off :)

Vänligen lyssna på hela denna videon:
A6S_Jhrlz9A

Onigiri
2010-08-24, 13:49
Ni har så fel allihopa...

http://www.coldwar.hu/html/en/researcher_database/germany-flag.jpg

Nitrometan
2010-08-24, 13:51
Ni har så fel allihopa...

http://www.coldwar.hu/html/en/researcher_database/germany-flag.jpg

Bara för att de startade ettan och tvåan måste de inte starta trean. ;)

Trance
2010-08-24, 13:58
Imperierna har krigat mot "barbarfolk" längs sina gränser men sällan med varandra, även om det för all del förekommit (mongolerna o.s.v.) Fredligheten berodde till stor del på dåliga kommunikationer, men det är ändå en nyttig påminnelse tycker jag att världshistorien faktiskt inte alltid sett ut som på 1900-talet. Kanske utgör de två världskrigen kulmen på en unik utveckling som inte kommer upprepa sig?

Nu kan man dessutom kommunicera med hjälp av atombomber så det borde minska större imperiers vilja att slåss med varandra.

Sedan kan man alltid hoppas att vi är på väg mot ett mer och mer upplyst samhälle men vem vet.

I Five Ace
2010-08-24, 15:43
Jag ber om ursäkt om du tog åt dig av det jag skrev, jag menade inget illa så klart, är själv invandrare. Och jag håller med dig om att människorna där verkligen har utvecklats mer och rädslan verkar försvinna. det jag menar är att många människor i mellanösterna(iallafall där jag kommer ifrån) inte är lika hyper religiösa längre, det håller på att fösvinna

I Five Ace
2010-08-24, 15:44
Jag ber om ursäkt om du tog åt dig av det jag skrev, jag menade inget illa så klart, är själv invandrare. Och jag håller med dig om att människorna där verkligen har utvecklats mer och rädslan verkar försvinna. det jag menar är att många människor i mellanösterna(iallafall där jag kommer ifrån) inte är lika hyper religiösa längre, det håller på att fösvinna

Edit:hidden

C.E.J.
2010-08-24, 16:17
Imperierna har krigat mot "barbarfolk" längs sina gränser men sällan med varandra, även om det för all del förekommit (mongolerna o.s.v.) Fredligheten berodde till stor del på dåliga kommunikationer, men det är ändå en nyttig påminnelse tycker jag att världshistorien faktiskt inte alltid sett ut som på 1900-talet. Kanske utgör de två världskrigen kulmen på en unik utveckling som inte kommer upprepa sig?

De ständiga krigen ex. på 1600-talet då? De flesta europeiska länderna var ju i krig mot något annat europeiskt land åtminstone en gång per generation. Inkl Sverige. Sen 100-åriga kriget etc.

Men du vet redan allt det, så jag får anta att jag missar din poäng helt enkelt ;)

C.E.J.
2010-08-24, 16:18
Islam vs västvärlden (Dock inte så troligt scenario eftersom västvärlden ger efter)
USA mot Kina och Ryssland (Ganska troligt eftersom det då skulle handla om ekonomi. Vilken sida väljer Norden?)
USA vs Ryssland i en helt vanlig penismätning

Trodde Ryssland skulle invadera Finland och Sverige? Eller det kanske de gör när USA invaderar? Bara så där liksom.

Ape3
2010-08-24, 16:24
USA är väl inte helt ok med att EU finns heller i och för sig.

HulkH
2010-08-24, 16:34
OM det nu skulle starta ett krig så skulle nog det blie tt jävla liv med tanke på alla atombomber som finns.

Jag tror orsaken skulle kunna vara att något/några land får bristvaror, tex olja m.m. och därmed inte ser någon annan utväg än krig.

Osten80
2010-08-24, 16:54
Om det inte kommer någon mirakulös lösning på att vi människor behöver mat för att överleva, känns det väl inte helt otroligt att ett framtida storkrig kommer att handla om bla just det, mattillgången men även bränsletillgångar, och kanske blir det vi som i framtiden, för Kina, är vad tex Afrika är för oss nu.
Properly fucked bitches.
Med tanke på hur världsekonomin har fått nya och sjukt starka aktörer sedan sist det small, är jag inte så säker på att USA har så mycket att säga till om det nästa gång det är dags. USA:s låneskulder till Kina borde ju rimligtvis spela en ganska viktig roll i sammanhanget. Vad händer om USA inte längre kan förlita sig på att Kina ska rädda deras ekonomi?
Vem vet vad som kommer att hända, inte jag i alla fall, men spåna lite kan man göra.

Ondskapelsen
2010-08-24, 17:04
Islam vs västvärlden (Dock inte så troligt scenario eftersom västvärlden ger efter)
USA mot Kina och Ryssland (Ganska troligt eftersom det då skulle handla om ekonomi. Vilken sida väljer Norden?)
USA vs Ryssland i en helt vanlig penismätning

Detta är ett krig som USA inte kan vinna.
USA tappar mer och mer till Ryssland och Kina.
Ge det 10 år.

Chaan
2010-08-24, 17:42
Islam vs västvärlden (Dock inte så troligt scenario eftersom västvärlden ger efter)


Ja snart styrs Stockholm av en mulla.

LoTiX
2010-08-24, 18:53
Illuminati, Nord Korea och Norge går in i Polen på årsdagen för startskottet av WW2; syftet är att återskapa det tredje riket.

Så gissar jag det börjar. It's on par med flera andra i tråden.

pragmatist
2010-08-24, 19:46
De ständiga krigen ex. på 1600-talet då? De flesta europeiska länderna var ju i krig mot något annat europeiskt land åtminstone en gång per generation. Inkl Sverige. Sen 100-åriga kriget etc.

Men du vet redan allt det, så jag får anta att jag missar din poäng helt enkelt ;)

Jag tänker på ett längre historiskt perspektiv. Första och andra världskriget utgör en kulmen på en historia som börjar på 1500-talet i och med det moderna europeiska stats- och kolonialsystemets födelse.

Tråden handlar ju trots allt om världskrig, och det är en väldigt ovanlig händelse i mänsklighetens historia. Krig brukar vara högst lokala historier.

Exdiaq
2010-08-24, 20:34
Om det inte kommer någon mirakulös lösning på att vi människor behöver mat för att överleva, känns det väl inte helt otroligt att ett framtida storkrig kommer att handla om bla just det, mattillgången men även bränsletillgångar, och kanske blir det vi som i framtiden, för Kina, är vad tex Afrika är för oss nu.

Lösningen finns redan och heter genmodifierad mat.

Vinter
2010-08-24, 20:53
Indien-Pakistan-Kina området är intressant ibland.

CrazyJoeDavola
2010-08-24, 21:07
Olja, Vatten, Land. I den ordningen dvs ww3/4/5

Baler Evans
2010-08-24, 21:18
Ganska löjlig tråd men känner att jag måste skriva i den iallafall.

Risken för att det skulle uppkomma ett världskrig är minimal. Efter det andra världskriget så förstod man att man inte kunde hålla på såhär så man siktade på återuppbyggnad och industri. Så Stål och koll unionen skulle reglera just handeln av stål och kål för att man skulle reglera vapen tillverkning. Detta blev senare eu(? tror detta stämmer) EU är nu mera en global handelsmarknad som reglerar priser och lagar emellan länder. Dock så upptäckte USA liksom Hitler hur stor krigsindustrin var så den ville de ju inte sluta med. Så vi fick kalla kriget sen Vietnam. När de förstod att det inte fanns fler att slåss emot utan att skapa en större konflikt än de kunde hantera så gick de på det alla behöver. En stark industri, här kommer krigsmaskinen in då det är en väldigt stor industri för mågna länder och resurser. Olja gick USA efter men i framtiden tror jag inte att olja kommer att vara det folk är ute efter. Enligt vad jag hört så köpte Sverige sig ur en invasion ifrån Hitler då vi hade två råvaror som är grundläggande för överlevnad och för krig. Malm och VATTEN. Sötvatten bris tror jag skulle vara en anledning till ett eventuellt framtida världskrig, antingen det eller ren platsbrist..