handdator

Visa fullständig version : Matförslag under tiden man deffar???


guzicar
2010-08-23, 17:01
Hejsan det skulle vara jätte snällt om ni bara "snabbt" kunde skriva förslag på mat nu när jag börjar deffa??

Tack

philippg
2010-08-23, 17:08
Hejsan det skulle vara jätte snällt om ni bara "snabbt" kunde skriva förslag på mat nu när jag börjar deffa??

Tack

Du ska alltid äta nyttig mat ihop med träning. protein dvs ägg/kött/fisk/kvarg m.m. Lite mindre kolhydrater samt håll dig under ditt kaloribehov.

inzie92
2010-08-23, 19:17
Det vanliga som ovanstående säger är protein otroligt viktigt under diet. Mina egna favoriter är kyckling, kvarg, proteinshakes, lövbiffar lax och ägg. Bra kolhydratkällor är t.ex ris, pasta och olika sädeslag (havregryn etc.)

för att ge dig en idé så skulle ett dietupplägg kunna se ut som såhär för mig;

150g havregryn
40g lågkalori sylt
30g whey

1 paket (500ml) lågkalori glass

150g pasta
300g kyckling

1/2 paket lågkalori glass + 250g kvarg + funlight

150g havregryn
40g lågkalori sylt
250g kvarg +funlight

Pepz
2010-08-23, 19:28
vanlig mat bara med mer protein och lite mindre kalorier.
finns ingen speciell dietmat egentligen

guzicar
2010-09-13, 09:13
Så här kan min dag se ut med maten.

Frukost
1. Havregryn + 1 banan + 1 dl mjölk

Lunch
1. 2 stekta ägg med 100g-150g kycklingfile + tomat lr morot
2. en vanlig lasagneportion
3. kycklingwook
4. 1 kokt potatis med 2x50g pannbiff

middag
1. Tonfisk med grönsaker
2. lasagneportion
3. 50g fullkornmakaroner med 3 skivor kycklingsalami

mellanmål
1. persika
2. äpple
3. ägg+banan+1 dl mjölk (blandad i en frukt mixer).

Förutom detta har jag börjat styrketräna 2-3 ggr i veckan.

Vart är det jag gör fel?

Hjälp någon????

King Grub
2010-09-13, 09:19
Vad får dig att tro att du gör något fel?

Mer protein vore bra.

Går du inte ner, äter du mer kalorier än du gör av med.

guzicar
2010-09-13, 09:35
en vecka har jag stått still nu faktiskt, kan bero att jag är sjuk men aja.. Jag äter som max 1600 kalorier/dag...

Mer protein?? i vilken form helst??

King Grub
2010-09-13, 09:41
Ja, källa eller tidpunkt för intag är av mindre betydelse. "Rena" proteinkällor är en fördel vid diet, annars får du (ibland ganska mycket) kalorier "på köpet" i form av fett och kolhydrat.

Fredrik_S
2010-09-13, 11:10
Nu kan man ju deffa precis hur man vill men detta nedanstående underlättar för mig.
(Jag deffar sällan mer än någon vecka eller max två i taget för att sedan ligga på energibalans igen med mer kolhydrater.) Jag tycker det är lättare att ligga på ett rätt kraftigt underskott en kortare period och sen energibalans, än ett mindre underskott en längre tid(kanske inte optimalt men det har kännts och funkat bra för mig)

För min del tycker jag proteinet under deff i huvudsak bör komma från lite mer mättande källor som kött fisk fågel kvarg ägg(max 2-3 per dag så inte fettmängden skenar iväg).

Kolhydraterna tycker jag ska komma från i huvudsak grönsaker(broccoli blomkål morötter etc). INTE ris past gryn(utan dessa källor sparar jag till energibalnsperioden) osv..

Fettet vill jag hålla lågt nånstans mellan 40 och 80 gram varav 5-10 g från omega 3 tillskott.


Mina 3 favoritmåltider under deff är
Griskött(200-300g) + grönsaksmix(200-300g)(broccoli blomkål morot)
Alaskan pollock(200-300g) + grönsaksmix(200-300g)(broccoli blomkål morot)
Kvarg(lidl) 500g+vatten+jordgussfunlight

Henriken-irl
2010-09-13, 15:34
http://deffmat.blogspot.com/ :)

guzicar
2010-09-13, 16:09
en fråga bara....Skall egentligen ligga på ca 2300-2400 kalorier/dag och i dagsläget ligger jag på 1500..Är inte det tillräckligt med underskott eller??

JimmyJoe
2010-09-13, 16:19
Kvarg!!!!!!!!!

MejjA
2010-09-13, 17:03
en fråga bara....Skall egentligen ligga på ca 2300-2400 kalorier/dag och i dagsläget ligger jag på 1500..Är inte det tillräckligt med underskott eller??

Tillräckligt för vad ?

King Grub förklarade det väldigt enkelt i ett tidigare inlägg

''Går du inte ner, äter du mer kalorier än du gör av med.''

Kolla över din kost och se om det verkligen stämmer att du ligger på underskott..

Väger du maten ?, hur vet du att du inte ligger över 1500 ?

Läs deffguiden så ska du se att det ordnar sig :)

Fredrik_S
2010-09-13, 17:53
en vecka har jag stått still nu faktiskt, kan bero att jag är sjuk men aja.. Jag äter som max 1600 kalorier/dag...

Mer protein?? i vilken form helst??

En vecka är ALLDELES för kort mätperiod.

Det kan ske variartioner i kropps vikt på uppåt 3 kg från olika dagar pga tarminnehåll vätska i kroppen hormonnivåer etc etc trots att man sakta men säkert går ner i fettvikt.
Även om man alltid väger sig på morgonen efter toabesök

benacii
2010-09-13, 20:30
Det vanliga som ovanstående säger är protein otroligt viktigt under diet. Mina egna favoriter är kyckling, kvarg, proteinshakes, lövbiffar lax och ägg. Bra kolhydratkällor är t.ex ris, pasta och olika sädeslag (havregryn etc.)

för att ge dig en idé så skulle ett dietupplägg kunna se ut som såhär för mig;

150g havregryn
40g lågkalori sylt
30g whey

1 paket (500ml) lågkalori glass

150g pasta
300g kyckling

1/2 paket lågkalori glass + 250g kvarg + funlight

150g havregryn
40g lågkalori sylt
250g kvarg +funlight

vad är det för lågkalori glass? (= heter, och var går det att få tag på?

guzicar
2010-09-13, 23:43
Japp jag väger maten :=)

Jag klagar egentligen INTE, utan ville bara kolla om det är nånstans jag gör fel i min deff. Jag har gått ner 4 kg på 4 veckor. Det gick fort som fan i början, vetefan varför utan träning till och med.

Aja hoppas det fixar sig till slut..

Vill berätta att jag väger 87-88 kg och är 1.87m lång i dagsläget.

Hur går det för er andra som deffar????

Benjila
2010-09-14, 09:07
Jag har gått ner 4 kg på 4 veckor. Det gick fort som fan i början, vetefan varför utan träning till och med.

Om du gick ner 4kg på 4 veckor utan träning försvann nog även muskler vilket målet med en deff inte är.

Fredrik_S
2010-09-14, 09:37
Japp jag väger maten :=)

Jag klagar egentligen INTE, utan ville bara kolla om det är nånstans jag gör fel i min deff. Jag har gått ner 4 kg på 4 veckor. Det gick fort som fan i början, vetefan varför utan träning till och med.

Aja hoppas det fixar sig till slut..

Vill berätta att jag väger 87-88 kg och är 1.87m lång i dagsläget.

Hur går det för er andra som deffar????

För att träning inte har någonting med viktnedgång att göra. Det är endast beroedne av kaloriballansen. Dvs ligger du på energiunderskott så går du ner i vikt.
Styrketränar du inte tappar du dock muskler och riskerar att se ännu sämre ut trots viktnedgång.
Det absolut största och vanligaste felet är att man väljer att göra promenader och dylikt istället för styrketräning under en Deff.
Promenader är helt oviktigt och styrketräning är superviktigt.
Och NEJ det är inte en ursäkt att säga att man inte bryr sig om musklerna. För är viktnedgången en stor del muskler kommer man se ännu fetare ut trots lägre vikt.

guzicar
2010-09-14, 21:23
FULLPOTT där fredrik.. Hur mycket tycker du man ska köra i gymmet då ??

Fredrik_S
2010-09-15, 10:02
FULLPOTT där fredrik.. Hur mycket tycker du man ska köra i gymmet då ??

Jag tycker man ska köra så mycket som möjligt men minst 2-3 gånger i veckan.

Är man inte så van vid gym bör man använda något färdigt nybörjar program och utvecklas därifrån.
Spelar inte superjätteroll vad man gör bara man tycker det är hyfsat kul och ofarligt.
Något jag förespråkar är dock att hålla högt tempo oavsett programmval och inte sitta och glo i väggen 75% av tiden(som vääälidgt många gör) så att man får en skön känsla av att faktiskt ha tränat efteråt..

JimmyJoe
2010-09-15, 10:24
Jag tycker man ska köra så mycket som möjligt men minst 2-3 gånger i veckan.

Är man inte så van vid gym bör man använda något färdigt nybörjar program och utvecklas därifrån.
Spelar inte superjätteroll vad man gör bara man tycker det är hyfsat kul och ofarligt.
Något jag förespråkar är dock att hålla högt tempo oavsett programmval och inte sitta och glo i väggen 75% av tiden(som vääälidgt många gör) så att man får en skön känsla av att faktiskt ha tränat efteråt..

haha, ah, det är roligt att se hur vissa går till gymmet och verkar ha det som sin. "Jaaaag gååår och fiiiskar"-stund.