handdator

Visa fullständig version : Bodströms dubbelmoral...


Börje H
2010-08-23, 09:25
Vad skall man säga om detta?

Luktar liiiite dubbelmoral här ;)

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/bodstrom-avbojde-drogtest-1.1157575

Videoklipp finns här:
http://di.se/

Grahn
2010-08-23, 09:27
Pissa inför sköterska var visst för integritetskränkande.....nejmen....det hade jag aaaaaaaaaaaaaaaldrig kunnat gissa. *rolleyes*

Exdiaq
2010-08-23, 09:27
Han har tidigare rökt hasch enligt egen utsago. Kanske kände för att röka lite under sommaren, vem vet?

Exdiaq
2010-08-23, 09:28
Jag är visserligen rätt liberal av mig, men jag förstår verkligen inte vad det är som är kränkande att bli drogtestad?

rooz
2010-08-23, 09:34
Jag är visserligen rätt liberal av mig, men jag förstår verkligen inte vad det är som är kränkande att bli drogtestad?

Hans kanske har en liten sn0p pga alla steroider han använde som fotbollsspelare!

ryssen
2010-08-23, 09:39
inget nytt. lagarna gäller bara andra inte dom själva.

Nitrometan
2010-08-23, 09:40
Jag hörde intervjun på radio imorse. Rätt kul att höra hur han vände. Och med den klippning som P3 Nyheter hade gjort lät det som att han ångrade sig efter att sköterskan hade berättat vilka droger de letar efter med testet.

Här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=3911019


Där sitter Thomas Bodström, som är före detta justitieminister och ordförande i riksdagens justitieutskott. För att komma åt terrorister så vill han även att personer som inte är misstänkta för några brott ska kunna bli avlyssnade och få sin post läst.

Han har blivit kritiserad för det av SSU (Socialdemokraternas ungdomsförbund) och kallad för "den minister som spolade ner svenskarnas integritet i toaletten".
Även han säger ja. Men ändrar sig.
– Nej jag struntar i det.

Men varför vill du inte ställa upp?
– Nä, jag känner inte för det nu jag känner det blir för personligt och jag känner mig genomsvettig med skjorta och allting.

Beatrice Ask ställde upp. Hon kände väl att hon var tvungen eftersom hon förespråkar tester.

Justitieminister Beatrice Ask kommer ut från toaletten, vi får aldrig se testresultatet, men hon garanterar att hon inte använder några droger.

Och Thomas Bodström passar på att använda sig själv som exempel, för att markera att eleverna har ett val när det gäller drogtester.

– Då är det också viktigt att man står på sig precis som jag gör nu, och att man har rätt att göra det.

Har du använt droger?
– Ja jag har provat röka hasch när jag var yngre.



De passade också på att fråga Bodström och Ask om övervakning.

P3 Nyheter har också träffat Frida och Jonas som haft problem med övervakning på jobbet. Frida berättar hur hon en dag inte hade på sig den obligatoriska mössan i matbutiken. Då ringde hennes chef och sa "Säg till Frida att sätta på sig mössan."

Eftersom chefen inte var på jobbet tydde allt på att hon tittade på övervakningskamerorna hemifrån. Obehagligt, tycker Frida.

Även Jonas övervakades på jobbet. I hans fall ringde chefen och frågade vad han gjorde för något, och dessa samtal kom oftast när Jonas hade stått stilla länge.

Men den här formen av övervakning är förbjudet, enligt länsstyrelsen.

Reaktionen från Thomas Bodström (S) efter att han hört både Fridas och Jonas berättelser är att han tycker att personalen ska vara medveteten om att man blir övervakad, och att kameror behövs.

Beatice Ask (M) är däremot mer tveksam. Hon kan förstå om man använder det för att kolla på om sina anställda använder droger, men för att se vad de anställda gör på jobbet känns fel säger hon.

Bra att det är lite reportage om olika frågor inför valet.

Loke
2010-08-23, 10:27
Vari ligger dubbelmoralen? Det står ju att han är för frivilliga drogtester, det innebär ju att han tycker man ska ha rätt att säga nej. Eller?

Grahn
2010-08-23, 10:33
Vari ligger dubbelmoralen? Det står ju att han är för frivilliga drogtester, det innebär ju att han tycker man ska ha rätt att säga nej. Eller?

Så kan man ju se det :)

Han verkar anse att han har råd med konsekvenserna av att neka, frågan är om det verkligen är alla som har den lyxen?

Loke
2010-08-23, 10:35
Så kan man ju se det :)

Han verkar anse att han har råd med konsekvenserna av att neka, frågan är om det verkligen är alla som har den lyxen?

Vad är det som kan vara konsekvensen av att neka för andra då?

Grahn
2010-08-23, 10:38
Vad är det som kan vara konsekvensen av att neka för andra då?

Det ser du väl? Det blir ju direkt så att det ifrågasätts vad han har att dölja.

Herr Oberst
2010-08-23, 10:47
Bodström har såklart rätt att säga nej med nuvarande lagstiftning, och det borde inte bli något snack om det.
Men det är mer sättet han nekar på. Hans kroppspråk, ursäkterna kan kommer med och det nervösa uppträdandet.

Loyndomsriss
2010-08-23, 10:50
Bodström har såklart rätt att säga nej med nuvarande lagstiftning, och det borde inte bli något snack om det.
Men det är mer sättet han nekar på. Hans kroppspråk, ursäkterna kan kommer med och det nervösa uppträdandet.

Framförallt att han först säger ja och sedan, när han får reda på vad som ska testas och att det ska ske på en gång, ja då ändrar han sig.

Loke
2010-08-23, 10:53
Det ser du väl? Det blir ju direkt så att det ifrågasätts vad han har att dölja.

Men alltså, hur vill du att det ska vara då? Ska det vara olagligt att fråga om någon vill göra ett drogtest?

Psychological
2010-08-23, 10:58
Han såg väldigt rädd ut när de berättade VAD de testar, så antingen har han väl puffat på draken eller är kanske bensotorsk ?

Grahn
2010-08-23, 11:44
Men alltså, hur vill du att det ska vara då? Ska det vara olagligt att fråga om någon vill göra ett drogtest?

Nu känns det som om du spejsar ut lite väl här........kika på vad frågan handlar om?

Loke
2010-08-23, 11:53
Nu känns det som om du spejsar ut lite väl här........kika på vad frågan handlar om?

Vad handlar frågan om då?

Grahn
2010-08-23, 11:56
Vad handlar frågan om då?

Som jag förstår det.

Bland annat om skolor ska få införa svepande test på alla elever, "frivilliga" sådana.
Inte om det skulle göras olagligt att ställa frågan till herr Bodström vilket är vad du vridit det till.

O.W.
2010-08-23, 12:43
http://valaffisch.se/wordpress/wp-content/uploads/bodstr%C3%B6m-mona-kokain.jpg

De lägger ut fler omgjorda valaffisher från alla partier
http://valaffisch.se/wordpress/

Nitrometan
2010-08-23, 12:48
De lägger ut fler omgjorda valaffisher från alla partier

:thumbup:

Skojsigt.

Nitrometan
2010-08-23, 13:02
Vari ligger dubbelmoralen? Det står ju att han är för frivilliga drogtester, det innebär ju att han tycker man ska ha rätt att säga nej. Eller?
Man kan ju tycka att det är dålig reklam för frivilliga drogtester att inte ställa upp själv.

Det är bra att testa folk. Frivilligt. Men själv vill han inte ställa upp. Men betonar då att testerna ska vara frivilliga.

Tänk på eleverna på gymnasieskolan i Helsingborg som inte fick göra sin praktik om de inte ställde upp på de frivilliga testerna.

Vi besöker Rönnowska Gymnasiet i Helsingborg och träffar elever som känner sig tvingade till drogtester

Thomas Bodström valde ju att säga nej till drogtestet, samtidigt så upplever elever på Rönowska gymnasiet i Helsingborg att man inte kan säga nej till drogtester. Det ska elever på skolor också kunna göra annars bryter skolan mot grundlagen.

Men verkligheten ser annorlunda ut.
– Det var en lärare som satt och tittade så att ingen gick ut och sen stod sköterskan i dörröppningen när man va på toan, säger elever som P3 Nyheter har pratat med.

Var det som att den som inte vill behöver inte?
– Alla var tvingade till att göra det, säger Rickad Birgander, Oscar Rockström och Anton Lindborg som pluggar på Sjöfartsprogrammet på Rönnowska gymnasiet.
– För att få komma ut på praktik så måste vi göra "pisseprovet".

Trots att testerna ska vara frivilliga så är eleverna på det här programmet övertygade om att det är obligatoriskt. Och det förstår gymnasiechefen Ingemar Thorén.
– I den mån kan jag förstå att eleven upplever det som att det inte är frivilligt. Men eleven har alltid möjlighet att välja. Eleven kan välja att säga nej och eleven kan välja att säga ja, säger han.

Fast följden av att inte göra provet blir att de inte får göra sin praktik som ingår i utbildningen.

stafh
2010-08-23, 15:13
Jag sätter 50 spänn på benzo.

young_george
2010-08-23, 15:20
Har du använt droger?
– Ja jag har provat röka hasch när jag var yngre.

Hur mycket yngre? Några dagar kanske...

Walvater
2010-08-23, 15:57
Torsk på benzo!

Kek
2010-08-23, 16:04
Torsk på benzo!

Tror han är en tjacktorsk. Vart lite väl nojigt där.

Scratch89
2010-08-23, 16:09
Frågan är ju hur mycket vettigt man skulle få ut av en kisseprovsrazzia om alla som inte vill göra det slipper.

Tricce
2010-08-23, 16:13
Frågan är ju hur mycket vettigt man skulle få ut av en kisseprovsrazzia om alla som inte vill göra det slipper.

This! +1

tp_88
2010-08-23, 16:14
Jevla knarrkare.

Herr Oberst
2010-08-23, 16:16
Jag tycker det är rätt kränkande med mordrättegångar. Tänk dig själv att bli anklagad för att ha dödat en annan människa. Polis och åklagare vänder upp och ner på hela ditt liv, går igenom din porrsurfardator till punkt och pricka, skriver ner vad du åt för frukost och så vidare.
Jag tycker att mördare bara ska kunna åtalas om dom själva går med på det. Bäst vore om man bara åtalade dom som erkänner sina mord, typ Thomas Quick

stafh
2010-08-23, 16:18
Så man är mördare så fort man är misstänkt? Wat.

young_george
2010-08-23, 16:19
Jag tycker det är rätt kränkande med mordrättegångar. Tänk dig själv att bli anklagad för att ha dödat en annan människa. Polis och åklagare vänder upp och ner på hela ditt liv, går igenom din porrsurfardator till punkt och pricka, skriver ner vad du åt för frukost och så vidare.
Jag tycker att mördare bara ska kunna åtalas om dom själva går med på det. Bäst vore om man bara åtalade dom som erkänner sina mord, typ Thomas Quick

Och jag tycker det är kränkande att du inte har en kamera i ditt hus där jag kan följa allt du gör. Det kan hända att du sysslar med något där som kränker mig utan min vetskap

Det bästa vore om vi alltid vet vad alla gör, så dom inte kränker någon.

dpurple
2010-08-23, 16:21
Vad är frivilliga drogtest?

Nitrometan
2010-08-23, 16:37
Frågan är ju hur mycket vettigt man skulle få ut av en kisseprovsrazzia om alla som inte vill göra det slipper.
Fast det gällde ju inte prover där misstanke föreligger utan slumpvisa tester i skolan för att "hitta missbrukare tidigt".

Scratch89
2010-08-23, 16:45
Fast det gällde ju inte prover där misstanke föreligger utan slumpvisa tester i skolan för att "hitta missbrukare tidigt".

Ja, men återigen; hur många missbrukare kommer man att hitta om man kan neka? Nu kan man förstås tänka sig att man kommer hålla ett öga på de som nekar, men på de som förespråkar frivillighetsprincipen verkar vara inne på att man inte ska få några som helst konsekvenser av att neka.

Ignatius72
2010-08-23, 19:24
Bodström*screwy*

David Brent
2010-08-23, 19:44
Man måste ju ändå förstå honom, han kände sig ju genomsvettig i skjortan.

Ignatius72
2010-08-23, 19:47
Tunnelbanebutlern kanske kan lämna pisseprov åt honom?

Nitrometan
2010-08-24, 09:31
Ja, men återigen; hur många missbrukare kommer man att hitta om man kan neka? Nu kan man förstås tänka sig att man kommer hålla ett öga på de som nekar, men på de som förespråkar frivillighetsprincipen verkar vara inne på att man inte ska få några som helst konsekvenser av att neka.
Ja, jag vet inte hur de tänker.

De kanske vill få tag i de dumma?

De kanske vill kunna säga "på vår fina skola för de fina barnen har vi inga missbrukare"?

Kek
2010-08-24, 10:05
Tror jag hade gjort samma sak om jag ska vara ärlig. Kan ju faktiskt vara så att han får antidepp eller något annat utskrivet och att behöva förklara det för någon mediahora från aftonbladet lär ju inte vara det lättaste även om det i det här fallet inte såg särskilt bra ut heller.

Viktor_Balck
2010-08-24, 10:50
"Att ta av mig och stå genomsvettig på en toalett med ett främmande fruntimmer"

bertbert
2010-08-24, 11:02
Tunnelbanebutlern kanske kan lämna pisseprov åt honom?

Gahahahaha! :laugh:

ARMSTARK
2010-08-24, 11:53
Fast när man lämnar urinprov ska en kontrollant sitta på huk och titta på urinen när den lämnar kroppen. Liiiite pinsamt kan det väl kännas. Jag själv skulle nog inte kunna klämma ut en droppe.

filmjölk
2010-08-24, 12:52
Bodström kanske käkar en Imovane för sömnen och skulle därmed ge utslag på benso. Så skulle det kunna vara, och det skulle se mer illa ut än det kanske egentligen är.

men det tror inte jag, jag tror Bodström hade snortat i sig ett helt gram kokain på toaletten innan.

skaparn
2010-08-24, 13:20
Han har liten penis och vill inte visa den. Kan även ha något med pungrakning att göra.

egge
2010-08-24, 13:31
Fast när man lämnar urinprov ska en kontrollant sitta på huk och titta på urinen när den lämnar kroppen. Liiiite pinsamt kan det väl kännas. Jag själv skulle nog inte kunna klämma ut en droppe.

Jag har lämnat en fyra-fem pissprov (i samband med anställning och utbildning) och då har det inte gått till så. Anledningen till att det skulle behöva göras är om personen i fråga har en behållare med en annans persons piss på sig eller om dom försöker blanda i något efteråt för att förstöra provet. När man frågar Bodström om ett oförberett pissprov behöver man nog inte oroa sig för detta så jag är övertygad om att han hade fått pissa ifred; möjligen med öppen dörr och avstängt vatten men det är knappast 'integritetskränkande'.

myggan
2010-08-24, 13:42
Ja, men återigen; hur många missbrukare kommer man att hitta om man kan neka? Nu kan man förstås tänka sig att man kommer hålla ett öga på de som nekar, men på de som förespråkar frivillighetsprincipen verkar vara inne på att man inte ska få några som helst konsekvenser av att neka.

+1

Känns som ett väldigt onödigt och konstigt förslag som bara kostar extra skattepengar. Om alla vet att möjligheten finns att neka testet utan några som helst påföljder, vad är då meningen att ens införa tester?

ARMSTARK
2010-08-24, 14:24
+1

Känns som ett väldigt onödigt och konstigt förslag som bara kostar extra skattepengar. Om alla vet att möjligheten finns att neka testet utan några som helst påföljder, vad är då meningen att ens införa tester?

Ja man kan inte fälla de skyldiga, men man kan väl fria de oskyldiga?

jontet
2010-08-24, 15:28
Ja man kan inte fälla de skyldiga, men man kan väl fria de oskyldiga?

vadå, skall man publicera testresultaten offentligt hade du tänkt? jag tycker det låter som en dålig ide.
vad är ens syftet? att förbjuda missbrukare att bedriva studier? jag tycker man skall uppmuntra missbrukare att bedriva studier.

Nitrometan
2010-08-25, 06:46
Den uppenbara anledningen är ju att mitt under intervjun kommer Tomas på att han på senaste efterfesten efter ett partimöte tatuerade en drake på snåpen och inte ville visa den. Sen om han skämdes för tatueringen eller fortfarande var påverkad av allt godis på festen vet inte jag.

Nitrometan
2010-08-25, 11:20
Nyheter 24 erbjuder sig att testa Tomas Bodström så att han kan rentvå sig.

Snällt.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/449632-nyheter24-utmanar-thomas-bodstrom-pa-drogtest

Centerledaren Maud Olofsson uppmanar nu, efter att Bodström avstått P3 Nyheters drogtest, den tidigare justitieministern att låta sig drogtestas.

– Han tackade ju ja till det erbjudandet men han vände på klacken lite senare. Det väcker ju bara en massa misstankar, säger Maud Olofsson till Expressen.

Nu gäller det alltså för Thomas Bodström, som tidigare erkänt att han rökt hasch, att skingra de misstankar som väckts.

Nyheter24 går Thomas Bodström till mötes och erbjuder de rödgrönas justitieministerkandidat att en gång för alla döda ryktet att han använder narkotika.

Nyheter24 erbjuder Thomas Bodström att bekosta ett drogtest - som inte utgörs av ett urinprov - på Karolinska universitetssjukhuset i Solna eller på Maria Beroendecentrum på Södermalm i Stockholm om vi får följa med och publicera resultatet.

Drogtestet kommer att tas i form av ett saliv- eller hårprov.

– Vi har eliminerat det moment som Thomas Bodström upplevde som integritetskränkande när P3 Nyheter bad honom låta drogtesta sig. Thomas behöver inte kissa, säger Nyheter24:s chefredaktör Aaron Israelson.

På Maria beroendecentrum på Söder i Stockholm lovar man göra sitt yttersta för att undvika att exministern upplever att hans integritet kränks.

– Det brukar inte vara något problem eftersom de flesta kommer till oss frivilligt. Men vissa upplever övervakade urinprovtagningar som jobbiga. Och då kan vi erbjuda salivprovtagning, säger Annika Ahlstedt, pressansvarig på Maria Beroendecentrum.

Om Thomas Bodstöm inte vill genomföra ett drogtest under dessa förhållanden kommer Nyheter24 att skicka en hårtuss, som kommer från den tidigare justitieministern, på analys.

Sjysst att de hjälper till!

Lance Uppercut
2010-08-25, 12:40
Bodström är en jävla pajas. Övervakningsamhälle ska det vara, sålänge det inte drabbar honom själv, förståss. Sedan finns det givetvis stora komplikationer med att neka ett drogtest då folk givetvis blir misstänksamma om man gör detta (som i just det här fallet). Skulle en skola/arbetsplats be någon om ett "frivilligt" drogtest så skulle jag nog säga att man mer eller mindre måste göra det för sin egen skull.

All denna jakt på landets egna medborgare gör mig förbannad. Om någon har misskött sig på sin arbetsplats så ska de ha kritik för det, tar någon droger men ändå utför sitt arbete som han eller hon bör så låt han/henne knarka på.

Det som oroar mig är att det här landet blir mindre och mindre liberalt på individnivå. Jag trodde att vi skulle få den raka motsatsen år 2006 men tydligen inte. Sen är det tragiskt att det inte finns ett enda etablerat parti som tar dessa frågor på allvar, Folkpartiet är där och petar men tyvärr inte tillräckligt. Vänsterpartiet är ett skämt så dem tänker jag inte ta upp.