handdator

Visa fullständig version : BodyPump OCH styrketräning???


Candydarling
2010-08-23, 09:17
Hej hej!

Är en tjej som styrketränat aktivt i en bit över ett år. Har hittills tränat tungt fem dagar i veckan och har det senaste kört ett femsplit schema som fungerat kanonbra och gett jätte bra resultat. Har planer på att ina fitness scenen i framtiden och kämpar för att bygga så mycket volym som möjligt.

Har dock precis fått ett erbjudande om att bli bodypump instruktör några ggr i veckan och funderar på hur jag ska få ihop detta med min övriga träning? eftersom man i bodypump går igenom varje liten muskel så känns det som om många styrkepass kommer gå bort i och med att det är dumt att träna en muskel flera dagar i rad.

Några visa förslag på hur jag ska lägga upp ett nytt schema med två dagars bodypump i veckan (tisdag, lördag) och samtdigt få in ett bra program på den övriga styrketräningen?

Erkserks
2010-08-23, 09:27
Hej hej!

Är en tjej som styrketränat aktivt i en bit över ett år. Har hittills tränat tungt fem dagar i veckan och har det senaste kört ett femsplit schema som fungerat kanonbra och gett jätte bra resultat. Har planer på att ina fitness scenen i framtiden och kämpar för att bygga så mycket volym som möjligt.

Har dock precis fått ett erbjudande om att bli bodypump instruktör några ggr i veckan och funderar på hur jag ska få ihop detta med min övriga träning? eftersom man i bodypump går igenom varje liten muskel så känns det som om många styrkepass kommer gå bort i och med att det är dumt att träna en muskel flera dagar i rad.

Några visa förslag på hur jag ska lägga upp ett nytt schema med två dagars bodypump i veckan (tisdag, lördag) och samtdigt få in ett bra program på den övriga styrketräningen?

Bodypump? Du kan inte vara seriös.....

Det är en myt att tjejer ska träna annorlunda än killar (visst ni har kanske en lite snabbare återhämtning). Ser du någon kille på detta forumet som tränar bodypump? Nej för det är en usel träningsform för att bygga muskler.

Candydarling
2010-08-23, 09:31
Ok, men nu handlade det inte om hurvida bodypump är en bra träningsform eller inte utan för att det är en jobbmöjlighet jag inte vill tacka nej till då jag velat bli instruktör ett längre tag. Så om vi lägger ner attitydsproblemen och försöker hjälpa till lite vore jag tacksam, i annat fall kanske du kan låta någon annan komma med förslag?

Bluesparv
2010-08-23, 09:33
Gå ner på en 3split och kör lätt på bodypumpen? Tror inte det skulle förstöra något, bara se till att käka ordentligt så ska det nog bli bra.

Sen förstår jag inte Erkserks svar öht, väldigt konstruktivt måste jag säga... not.

LindaS
2010-08-23, 09:35
Vilket är viktigast för dig?
Att få vara instruktör eller att utvecklas i din egen träning?

Att köra Body Pump "förstör" inget för dig, men om du har ont om tid så påverkar det givetvis din utveckling.

Candydarling
2010-08-23, 09:36
Gå ner på en 3split och kör lätt på bodypumpen? Tror inte det skulle förstöra något, bara se till att käka ordentligt så ska det nog bli bra.

Sen förstår jag inte Erkserks svar öht, väldigt konstruktivt måste jag säga... not.

är det dumt att styrketräna samma dag (på morgonen) om pumppasset är på kvällen eller borde jag vänta till dagen efter?

kaer
2010-08-23, 09:37
Som instruktör så komme du knappast köra på 'maxvikter' på dina bodypumppass, din funktion är ju att visa korrekt teknik och instruera när du sen någon på din pass som 'gör fel'.
Så med andra ord måste du nog inte slita ut dig på pumpen.

LindaS
2010-08-23, 09:39
är det dumt att styrketräna samma dag (på morgonen) om pumppasset är på kvällen eller borde jag vänta till dagen efter?

Eftersom du ska instruera så ska du ju visa rörelserna/övningarna och det är inte viktigt hur mycket vikt just du har på. Jag skulle inte räkna det som träning alls. Alltså, träna som du vill, vänta inte pga av det.

Candydarling
2010-08-23, 09:42
LindaS: Att få bli instruktör är ju någonting nytt och spännande som jag velat pyssla med ett tag och se om jag tycker om yrkesmässigt, medan min individuella träning känns mer som ett livsprojekt och ingenting jag vill stressa över huvud taget. Att tävla är ingenting jag ser som livsviktigt eller någonting jag jag stressar efter att kunna göra de närmsta året utan någonting jag hade velat testa på, mer som ett långsiktigt mål att sträva efter, en kul grej! det viktigaste för mig är att hålla mig fit och bygga så mycket muskler jag kan för att jag tycker det är snyggt med en muskulös kropp.

Känner nog mest att det vore kul att röra om i grytan lite och se om instruktörssvängen är någonting som faller mig i smaken så att jag vill bli instruktör i andra pass också.

Floddan
2010-08-23, 09:50
Kör på det tycker jag.

Man maxar väl inte ut sig som instruktör så den övriga träningen kommer nog funka bra.

Poxeman
2010-08-23, 09:50
Som andra säger, kör med lätta vikter på bodypumpen. Borde nästan bli en positiv effekt eftersom passet då mest går att jämställa med ett lättare konditionspass.

Ang. split osv får du nog testa och se. Hinner kroppen återhämta sig så ser jag inga hinder med 5-split.

Bluesparv
2010-08-23, 09:53
är det dumt att styrketräna samma dag (på morgonen) om pumppasset är på kvällen eller borde jag vänta till dagen efter?

Ät och vila ordentligt så bör det gå bra, även om det knappast är opti.

Hade jag varit du hade jag lagt upp det efter hur mitt liv såg ut i övrigt. Finns det ingen tid nån annan dag hade jag kört dubbelpass, men hade i största möjliga mån undvikit det (iofs till stor del för jag är så lat :D).

Erkserks
2010-08-24, 08:46
Ok, men nu handlade det inte om hurvida bodypump är en bra träningsform eller inte utan för att det är en jobbmöjlighet jag inte vill tacka nej till då jag velat bli instruktör ett längre tag. Så om vi lägger ner attitydsproblemen och försöker hjälpa till lite vore jag tacksam, i annat fall kanske du kan låta någon annan komma med förslag?

My bad, läste inte att du skulle VARA instruktör, trodde bara att du skulle få gå med på träning med en bodypump instruktör...

a-johansson
2010-08-24, 08:49
Kan ju läsa Guddis delar om Bodypumpen;
http://traningslara.se/falsk-marknadsforing-kring-bodypump/
http://traningslara.se/bodypump-en-uppdatering-med-fler-studier-del-i/
http://traningslara.se/bodypump-en-uppdatering-med-fler-studier-del-ii/

Ondskapelsen
2010-08-24, 09:31
Som några redan påpekat.
TA JOBBET!
Kör med lätta vikter när du instruerar och se det som ett konditionspass.
Käka mycket och satsa på ett 2-3 split och träna på!

Tolkia
2010-08-24, 09:47
Jag har inga synpunkter på hur du skall lägga upp träningen i övrigt, däremot vågar jag garantera att du inte sliter ut dig på två BP-pass i veckan (men det kan slita ganska mycket om man börjar köra väldigt många pass). Ang. viktrekommendationerna som folk ger här, så är väl "lätt" en definitionsfråga; du bör väl kanske inte försöka dräpa dig varje pass (det bör du förmodligen inte göra som instruktör i vilket fall som helst, eftersom du när du instruerar är där för deltagarna nog så mycket som för din egen träning, snarast mer, och du blir en dålig instruktör om allt ditt fokus går till att baxa upp vikterna), men jag avråder från att ha alldeles för lite på stången (typ bara för att markera att man skall ha något alls där), eftersom tekniken brukar bli dålig om man inte alls känner att man lyfter något.

MissTiger
2010-08-24, 09:59
LindaS: Att få bli instruktör är ju någonting nytt och spännande som jag velat pyssla med ett tag och se om jag tycker om yrkesmässigt, medan min individuella träning känns mer som ett livsprojekt och ingenting jag vill stressa över huvud taget. Att tävla är ingenting jag ser som livsviktigt eller någonting jag jag stressar efter att kunna göra de närmsta året utan någonting jag hade velat testa på, mer som ett långsiktigt mål att sträva efter, en kul grej! det viktigaste för mig är att hålla mig fit och bygga så mycket muskler jag kan för att jag tycker det är snyggt med en muskulös kropp.

Känner nog mest att det vore kul att röra om i grytan lite och se om instruktörssvängen är någonting som faller mig i smaken så att jag vill bli instruktör i andra pass också.

Tycker du ger dig själv svaret här :) Har du länge varit sugen på o bli instruktör så ta chansen när du fått den, som du skrev din individuella träning är mer ett livprojekt. Kom i igång m instruerandet o kom in i det, sen när du känner att det börjar bli dags för fitnesscenen kanske det kan vara bra o ta en paus i instruerandet just för o kunna lägga focus på sig själv o de mål man har.
Är själv utbildad pumpinsturktör även om pumpen de senaste 2 åren fått ge vika för gymträningen :o) Men när jag börjad styrketräna lite mer planerat körde jag en 2 splitt + 2 pumppass i veckan..funkade hur bra som helst gäller bara o planera lite smart. Men jag sticker inte under stolen men att jag fått bättre resultat sedan jag la pumpen åt sidan o endast kör gymträningen..
Men var tid har sitt, fråga dig själv vad som lockar mest just nu, vilket låter som chansen att bli instruktör ;o)