handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta när jag lyfter armen


Lance Uppercut
2010-08-23, 08:46
Hej!

Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt: 190/72

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Smärtvariation över dygnet.

Det är ömt när jag trycker på punkten där axeln (höger) övergår till bröstet, precis i "slutet" av axeln. När jag lyfter armen framåt till brösthöjd börjar det smärta samt att det knäpper till (det känns som om smärtan kommer inifrån).
Smärtan uppkom dagen efter mitt bröstpass i onsdags. Övningarna jag körde var rak hantelpresss samt lutande hantelpress.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?

Hela kroppen uppdelat i 5 pass/vecka

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Ej provat

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

Jag har haft i princip exapt samma smärta två gånger tidigare, alla gångerna i höger axel. Första gången efter hantelpressar/flyes (slutat med flyes), detta höll i ca 2 veckor. Jag undvek att använda armen helt i princip och kunde sedan fortsätta som vanligt med bröstpassen i några veckor. Sedan fick jag en liknande verk igen av sittande militärpress (slutat med detta, kör stående nu) som dock gick över rätt fort, på ett par dagar ungefär.[

Övrigt:

Jag har hört om ett smärtsyndrom som jag inte minns namnet på som hade att göra med att något i axeln kom i kläm? Jag misstänker att det kan vara detta jag har att göra med men av de fallen jag har läst verkar dessa personer känna smärtan hela vägen ner i armen? Jag antar att min verk kan vara förknippad med rotatorkuffarna och att jag behöver stärka dessa. OM så är fallet så undrar jag lite hur man ska lägga upp detta?

Ska jag undvika all bröst/axelträning medan kuffarna tränas upp? Kan jag träna de andra muskelgrupperna? Hur koordinerar man in träningen av kuffarna i resten av träningen? Dvs när ska man egentligen träna dem?

Hoppas jag beskrivit problemet tillräckligt bra. Jag vet att det finns trådar om liknande besvär men jag är osäker på om det är samma som jag har då hantelpressar inte verkar vara en utlösande faktor hos andra.

Tack på förhand!

Lance Uppercut
2010-08-23, 09:20
Kan tillägga att efter den första skadan så var jag märkbart svagare i högern i ungefär en vecka efteråt, även när smärtan upphört.

Musselbank
2010-08-23, 09:24
Med tanke på "palperingsömheten" låter det inte som inklämningssyndrom. I mina amatör-öron.

Kotten
2010-08-23, 09:50
Träningsvärk

Lance Uppercut
2010-08-23, 09:53
Träningsvärk

Absolut inte

Martin Löwgren
2010-08-23, 15:37
Det du har kallas subacromiellt smärtsyndrom. Om det är muskelsenan eller slemsäcken eller båda som är påverkade är svårt att säga (och heller inte så relevant) utan det är som du säger rehab som gäller.

Har du inte koll på hur du ska göra så uppsök sjukgymnast alternativt en naprapat.

Mvh

Lance Uppercut
2010-08-23, 18:04
Det du har kallas subacromiellt smärtsyndrom. Om det är muskelsenan eller slemsäcken eller båda som är påverkade är svårt att säga (och heller inte så relevant) utan det är som du säger rehab som gäller.

Har du inte koll på hur du ska göra så uppsök sjukgymnast alternativt en naprapat.

Mvh

Ok misstänkte det. Som "tur" är har farsan haft detta tidigare så jag har ett program färdigt som gjorde honom skadefri i alla fall. Får köra och hoppas på det bästa.

Tack.

Sheogorath
2010-08-23, 18:31
Det du har kallas subacromiellt smärtsyndrom. Om det är muskelsenan eller slemsäcken eller båda som är påverkade är svårt att säga (och heller inte så relevant) utan det är som du säger rehab som gäller.

Har du inte koll på hur du ska göra så uppsök sjukgymnast alternativt en naprapat.

Mvh

Mja... På slemsäcksinflammationer har i regel kortisoninjektioner väldigt god effekt (om sprutan sätts i rätt bursa...) och det är ganska ovärt att harva runt med en massa segdragen rehab som "kanske" har effekt. Vid bursit har vi remiss till läkare för kortisoninjektion som förstaåtgärd så sett i det ljuset kan det vara värt att differentialdiagnostisera. Och funkar inte kortison kan det ju vara en septisk bursit och då är det ju ändå läkare som gäller osv osv. Men här har ju olika mottagningar olika approacher.

Lance Uppercut
2010-08-23, 20:55
Mja... På slemsäcksinflammationer har i regel kortisoninjektioner väldigt god effekt (om sprutan sätts i rätt bursa...) och det är ganska ovärt att harva runt med en massa segdragen rehab som "kanske" har effekt. Vid bursit har vi remiss till läkare för kortisoninjektion som förstaåtgärd så sett i det ljuset kan det vara värt att differentialdiagnostisera. Och funkar inte kortison kan det ju vara en septisk bursit och då är det ju ändå läkare som gäller osv osv. Men här har ju olika mottagningar olika approacher.

Hej.

Farsan hade tydligen fått kortisonspruta men det hade inte hjälp ett dyft. Vi har exakt samma sympton, ömhet på samma ställe och verk i samma rörelser. Men skadan kanske ändå inte behöver vara exakt densamma? Väldigt oerfaren inom detta.

Sheogorath
2010-08-23, 21:27
Hej.

Farsan hade tydligen fått kortisonspruta men det hade inte hjälp ett dyft. Vi har exakt samma sympton, ömhet på samma ställe och verk i samma rörelser. Men skadan kanske ändå inte behöver vara exakt densamma? Väldigt oerfaren inom detta.

Jo, chanserna är ju rätt goda att det är samma åkomma om det är exakt samma symtom. Man kan enkelt testa om det är den subakromiala bursan som spökar: stå som vanligt med armarna utmed sidorna. Böj armbågen till 90 grader på den drabbade sidan. Någon lägger sedan sin ena hand på din axel och den andra under armbågen, och trycker sedan uppåt/nedåt så att axelleden komprimeras. Gör det ont är bursan påverkad. Gör det inte ont är det antingen något senfäste (tendinopati) eller någon av de andra bursorna i axeln.

Martin Löwgren
2010-08-24, 11:15
Mja... På slemsäcksinflammationer har i regel kortisoninjektioner väldigt god effekt (om sprutan sätts i rätt bursa...) och det är ganska ovärt att harva runt med en massa segdragen rehab som "kanske" har effekt.
Sant, klantigt formulerat av mig.

butkus09
2010-08-24, 19:02
Mja... På slemsäcksinflammationer har i regel kortisoninjektioner väldigt god effekt (om sprutan sätts i rätt bursa...) och det är ganska ovärt att harva runt med en massa segdragen rehab som "kanske" har effekt. Vid bursit har vi remiss till läkare för kortisoninjektion som förstaåtgärd så sett i det ljuset kan det vara värt att differentialdiagnostisera. Och funkar inte kortison kan det ju vara en septisk bursit och då är det ju ändå läkare som gäller osv osv. Men här har ju olika mottagningar olika approacher.

Hm... jag har hört så många olika påståenden angående kortison.

En del säger att det är superviktigt att sätta sprutan exakt rätt, men en läkare jag pratade med sa att det inte gäller axeln, för då verkar kortisonet ändå, det är bara att köra in det i axeln eftersom det rör sig om ett begränsat område som skall påverkas.

Rätt eller fel?

Lance Uppercut
2010-08-24, 20:10
Jo, chanserna är ju rätt goda att det är samma åkomma om det är exakt samma symtom. Man kan enkelt testa om det är den subakromiala bursan som spökar: stå som vanligt med armarna utmed sidorna. Böj armbågen till 90 grader på den drabbade sidan. Någon lägger sedan sin ena hand på din axel och den andra under armbågen, och trycker sedan uppåt/nedåt så att axelleden komprimeras. Gör det ont är bursan påverkad. Gör det inte ont är det antingen något senfäste (tendinopati) eller någon av de andra bursorna i axeln.

Hej igen!

Provade det du skrev och jag kände inte någon smärta när detta utfördes.

Mvh

Martin Löwgren
2010-08-25, 13:17
Hm... jag har hört så många olika påståenden angående kortison.

En del säger att det är superviktigt att sätta sprutan exakt rätt, men en läkare jag pratade med sa att det inte gäller axeln, för då verkar kortisonet ändå, det är bara att köra in det i axeln eftersom det rör sig om ett begränsat område som skall påverkas.

Rätt eller fel?Delvis korrekt men den ska aldrig sättas i själva senvävnaden. Är målet att få ned svullnanden i leden räcker det med att sätta den intraartikulärt men aldrig i supraspinatussenan.

butkus09
2010-08-26, 21:43
Delvis korrekt men den ska aldrig sättas i själva senvävnaden. Är målet att få ned svullnanden i leden räcker det med att sätta den intraartikulärt men aldrig i supraspinatussenan.

Jag har nu fått två kortisonsprutor på en gång, en fram i axeln och en bakifrån. Gör lite ont just nu, men det blir intressant att se hur det känns om några dagar.

EN SAK undrar jag dock: Är det okej att träna? De läkare jag pratat med har sagt ett klart JA, men man kanske inte ska maxa i bänk...

Jag tolkar det som att jag kan träna nästan som vanligt men inte köra toktungt..? *flex*

Sheogorath
2010-08-27, 05:36
Jag har nu fått två kortisonsprutor på en gång, en fram i axeln och en bakifrån. Gör lite ont just nu, men det blir intressant att se hur det känns om några dagar.

EN SAK undrar jag dock: Är det okej att träna? De läkare jag pratat med har sagt ett klart JA, men man kanske inte ska maxa i bänk...

Jag tolkar det som att jag kan träna nästan som vanligt men inte köra toktungt..? *flex*

Oj. Vi brukar avråda från tunga lyft (vilket inkluderar all styrketräning) två veckor efter kortisoninjektion eftersom det finns en förhöjd risk för muskelruptur.

Martin Löwgren
2010-08-27, 08:00
[QUOTE=butkus09;4554917]Jag har nu fått två kortisonsprutor på en gång, en fram i axeln och en bakifrån. Gör lite ont just nu, men det blir intressant att se hur det känns om några dagar.

EN SAK undrar jag dock: Är det okej att träna? De läkare jag pratat med har sagt ett klart JA,/QUOTE]Definera träna?

Nu startar rehaben som kommer pågå under en lång tid framöver för att undvika återfall.

grimfish
2010-08-27, 10:08
Hm... jag har hört så många olika påståenden angående kortison.

En del säger att det är superviktigt att sätta sprutan exakt rätt, men en läkare jag pratade med sa att det inte gäller axeln, för då verkar kortisonet ändå, det är bara att köra in det i axeln eftersom det rör sig om ett begränsat område som skall påverkas.

Rätt eller fel?

Jag vill minnas att det finns en undersökning som visar att resultatet blir något bättre av att sätta sprutan längs med den anatomiska strukturen än att sätta den där det gör ont. Några större skillnader rör det sig inte om.

Vidare håller jag med Sheogorath om att man bör ta det lugnt med tung träning i upp till två veckor efter en kortisoninjektion, inte bara för den ökade risken för bristningar utan också för att kortisonet verkar sämre.

Tolkia
2010-08-27, 11:10
EN SAK undrar jag dock: Är det okej att träna? De läkare jag pratat med har sagt ett klart JA, men man kanske inte ska maxa i bänk...
Jag tolkar det som att jag kan träna nästan som vanligt men inte köra toktungt..?
Med risk för att vara den jobbiga: Det finns alltid en anledning till att en skada uppstår, och den är sällan ENBART att man haft otur i genlotteriet och råkar vara ogynnsamt skapt. Om det första du funderar på efter att ha fått kortison är hur och när du kan träna nästa gång, kanske du skall ta dig en funderare över varför du har så bråtto, och om det är vettigt.

butkus09
2010-08-27, 18:42
[QUOTE=butkus09;4554917]Jag har nu fått två kortisonsprutor på en gång, en fram i axeln och en bakifrån. Gör lite ont just nu, men det blir intressant att se hur det känns om några dagar.

EN SAK undrar jag dock: Är det okej att träna? De läkare jag pratat med har sagt ett klart JA,/QUOTE]Definera träna?

Nu startar rehaben som kommer pågå under en lång tid framöver för att undvika återfall.

Rehaben? Finns ingen sån inplanerad. Däremot så har jag kontaktat en privatläkare som erbjuder rehabträning, men den "vanliga" vården har inte sagt ett ord om nån rehabträning...

butkus09
2010-08-27, 18:45
Med risk för att vara den jobbiga: Det finns alltid en anledning till att en skada uppstår, och den är sällan ENBART att man haft otur i genlotteriet och råkar vara ogynnsamt skapt. Om det första du funderar på efter att ha fått kortison är hur och när du kan träna nästa gång, kanske du skall ta dig en funderare över varför du har så bråtto, och om det är vettigt.

Jag har ju hafr problem i över 1 år. Vilar såklart om det är det korrekta, men på en direkt fråga så har 2 läkare gett klartecken till träning, dock inte för hårt... men ben och andra muskelgrupper kan man ju köra.

Kortisonet verkar väl i upp till 2 veckor... exakt vad är det som ska hända i bästa fall? Känner ingen direkt skillnad ännu...

Tolkia
2010-08-27, 18:46
Du LÄR behöva rehab. Kortison är ingen mirakelmedicin som trollar dig tillbaka till punkten innan skadan uppkom; jag skulle snarare beskriva det som att det tar bort det värsta så att kroppen kan lappa ihop sig själv och du sedan kan träna upp dig igen. Du kan också behöva se över din träning för att undvika att skadan uppkommer igen (tro mig, du villl INTE ha återkommande problem om du kan undvika dem). Kontakta lämpligen sjukgymnast.

butkus09
2010-08-27, 19:40
Du LÄR behöva rehab. Kortison är ingen mirakelmedicin som trollar dig tillbaka till punkten innan skadan uppkom; jag skulle snarare beskriva det som att det tar bort det värsta så att kroppen kan lappa ihop sig själv och du sedan kan träna upp dig igen. Du kan också behöva se över din träning för att undvika att skadan uppkommer igen (tro mig, du villl INTE ha återkommande problem om du kan undvika dem). Kontakta lämpligen sjukgymnast.

Japp, jag ska träffa en sjukgymnast via privatläkaren, ochg sen betala för att gå och rehabträna. Jag har mer eller mindre gett upp att gå den vanliga vägen inom sjukvården. Tyvärr.

Om jag ska vara helt ärlig så fick jag de bästa resultaten när jag fick behandling av en naprapat, men det blev ju svindyrt efter ett tag. Men jag tror mycket på den här nya läkaren, kunnig och framförallt engagerad!

Det värsta råd jag har fått är av en läkare jag träffade på vårdcentralen. Jag hade då haft besvär i 1 år, och rådet jag fick: Gå hem och stretcha lite...

Martin Löwgren
2010-08-28, 08:28
[QUOTE=Martin Löwgren;4555230]

Rehaben? Finns ingen sån inplanerad. Däremot så har jag kontaktat en privatläkare som erbjuder rehabträning, men den "vanliga" vården har inte sagt ett ord om nån rehabträning...

Det är a och o. Kortisonet har enkelt förklarat bara tagit bort den akuta inflamationen (svullnaden).

Kör du inte rehab har du i stort sett bara tagit en riktigt stark värktablett.

Martin Löwgren
2010-08-28, 08:29
Japp, jag ska träffa en sjukgymnast via privatläkaren, ochg sen betala för att gå och rehabträna. Jag har mer eller mindre gett upp att gå den vanliga vägen inom sjukvården. Tyvärr.

Om jag ska vara helt ärlig så fick jag de bästa resultaten när jag fick behandling av en naprapat, men det blev ju svindyrt efter ett tag. Men jag tror mycket på den här nya läkaren, kunnig och framförallt engagerad!

Det värsta råd jag har fått är av en läkare jag träffade på vårdcentralen. Jag hade då haft besvär i 1 år, och rådet jag fick: Gå hem och stretcha lite...

Ja det är lite av nackdelen men förhoppningvis kommer fler och fler naprapater att få vårdavtal och då kan hjälpa till exempel dig till en billigare peng.

butkus09
2010-08-28, 17:23
Ja det är lite av nackdelen men förhoppningvis kommer fler och fler naprapater att få vårdavtal och då kan hjälpa till exempel dig till en billigare peng.

DET vore grymt bra!!!!!!!!!!!

Martin Löwgren
2010-08-30, 09:45
DET vore grymt bra!!!!!!!!!!!

Visst vore de :thumbup: