handdator

Visa fullständig version : Varför kunna tyska?


Potatiskillen
2010-08-22, 15:00
Detta är kanske en uppenbar fråga, men iochmed att jag har fått läsa om folk som ifrågasätter människor som vill plugga portugisiska,ryska,japanska,turkiska,finska,arabis ka,persiska så kan man ju undra varför det är för "fel" med det? Då kan man ju undra varför man egentligen läser tyska? Många tyska ungdomar kan redan prata engelska vad jag har märkt eftersom jag har först och främst varit där och vittnat det själv, de kan engelska.

Jag kan förstå varför folk läser spanska och franska då de är lite kassa på att prata engelska generellt.

Språk som ryska/portugisiska/japanska/arabiska/persiska kan jag förstå syftet, många kan inte behärska engelska alls i dessa länder de pratar dessa språk (portugisiska i Brazilien syftar jag på).

Jag hade förstått anledningen om det var så att tyskar kan inte engelska överhuvudtaget, då hade jag förstått anledningen. Själva ordförrådet är väldigt lik svenskan, med andra ord så lär det säkert inte vara så svårt att behärska tyska och nej - här skall det inte göras en parodi.

hidden
2010-08-22, 15:04
För att det är ett språk som tillhör den germanska språkstammen precis som svenskan? Annars vet jag inte varför det finns i de 3 standard språken man kan välja i grundskolan osv...

stafh
2010-08-22, 15:06
Farsi? Hur ofta är man i iran eller afghanistan?

Tyska kan vara bra om man gillar tyskland eller alperna. Måååånga som fortfarande inte pratar engelska.

Och det är inte direkt lättare med tyska jämfört med t.ex. franska eller spanska.

tsp
2010-08-22, 15:08
Det är ju faktiskt ganska mycket här i världen som står på tyska

bear.flowertwig
2010-08-22, 15:10
jag skulle tvärtom säga att tyskar, även ungdomar, är rätt kass på engelska. dejtat två tjejer från berlin och deras engelska har inte varit något vidare. berlin i sig är en anledning att läsa tyska. techno och dönerkebab :hbang:

hahavaffan
2010-08-22, 15:11
Det är äran och hjältarnas språk.

Sebbe_H
2010-08-22, 15:17
Iofs så används tyska en hel del på nuvarande jobbet, men hade jag fått välja om nu, så hade jag skippat tyskan och franskan och gått på spanskan direkt.

Mindek
2010-08-22, 15:18
En taxikille i Marocko kunde tyska, franska och arabiska men ingen engelska så då kom min tyska till användning för första gången på tio år.

Finns alltså en hel del folk som kan tyska även om det inte är deras modersmål.

bear.flowertwig
2010-08-22, 15:25
Iofs så används tyska en hel del på nuvarande jobbet, men hade jag fått välja om nu, så hade jag skippat tyskan och franskan och gått på spanskan direkt.

+1

med facit i hand hade jag skippat skolfranskan och valt spanska istället, sjukt användbart. har med det och engelska är man hemma (jaja, undantaget kantonesiska då..).

Sebbe_H
2010-08-22, 15:36
+1

med facit i hand hade jag skippat skolfranskan och valt spanska istället, sjukt användbart. har med det och engelska är man hemma (jaja, undantaget kantonesiska då..).

Franskan och tyskan känns så sjukt onödigt att jag gick, visst man kunde en del då, men man tappar det och kan bara ett gäng onödiga oanvändbara meningar. Hade hellre fokuserat på spanska, då det känns långt mer användbart nu.

spoon
2010-08-22, 15:39
Jag ångrar att jag inte läste tyska i skolan. Reser man till Alperna så är det tyska som gäller. Samma i dom flesta länderna som gränsar till Tyskland eller iaf österut. I södra Italien kan du klara dig på tyska men inte engelska. Visst man klarar sig oftast på engelska men man får sjukt mycket bättre respons om man bara kan prata lite bruten skoltyska.

Potatiskillen
2010-08-22, 15:40
Så ni påstår att tyskar kan inte så bra engelska som jag har sett? Tja det finns ju en anledningen till detta iochmed att jag har stött på en och en annan tyska på universitetet.

spoon
2010-08-22, 15:42
Min erfarenhet är att den äldre generationen inte bryr sig. Sen finns det en stolthet för sitt språk i Tyskland/Spanien/Italien som gör att de helst pratar sitt eget språk. Träffar du en utbytes-student så är den klart bättre på engelska än dom som väljer att stanna hemma.

Hermit
2010-08-22, 15:55
Stor ekonomi, bra jobbmöjligheter.

tobbo
2010-08-22, 16:01
Blir man grym på spanska förstår man även portugisiska/franska/italienska relativt bra

Sverker
2010-08-22, 16:06
Vi handlar med tyskarna. Ffa så kommer vi tekniker i kontakt med tyskar och schewizare. Av ren artighet kan man börja med tyskan.

Potatiskillen
2010-08-22, 16:10
Blir man grym på spanska förstår man även portugisiska/franska/italienska relativt bra

Precis, för vi svenskar förstår ju vad danskarna säger? ;)

C.E.J.
2010-08-22, 16:12
Så ni påstår att tyskar kan inte så bra engelska som jag har sett? Tja det finns ju en anledningen till detta iochmed att jag har stött på en och en annan tyska på universitetet.

Låt det sägas klart och tydligt att DE FLESTA TYSKAR är USLA på engelska. Det gäller i princip alla kontinentaleuropeiska länder förutom Benelux.

Men varför kunna tyska? Helt underbart språk, därför.

High1ander
2010-08-22, 16:14
Wir müssen Deutsches sprechen, um zu sein ubermenshen, wenn wir tun Sie nicht verstehen Deutsches, das wir minderwertig sind.

babelfish for zhe win

tobbo
2010-08-22, 16:15
Precis, för vi svenskar förstår ju vad danskarna säger? ;)

Inte säker på hur jämförbara de är, men min pappa som är spansk har inge problem med de språken ja nämnde

von huff
2010-08-22, 16:19
Pga av handeln är det bra att kunna tyska.Engelskan är viktigast men efter det så tror jag att spanskan är viktigast.Jag tror att man i affärvärlden skulle kunna ha nytta av ryska och kinesiska ochså

bear.flowertwig
2010-08-22, 16:25
jag gillar att alla skyltar osv jag ser på tyska känns som att de skriker åt mig

emi23j
2010-08-22, 17:46
Detta är kanske en uppenbar fråga, men iochmed att jag har fått läsa om folk som ifrågasätter människor som vill plugga portugisiska,ryska,japanska,turkiska,finska,arabis ka,persiska så kan man ju undra varför det är för "fel" med det? Då kan man ju undra varför man egentligen läser tyska? Många tyska ungdomar kan redan prata engelska vad jag har märkt eftersom jag har först och främst varit där och vittnat det själv, de kan engelska.

Jag kan förstå varför folk läser spanska och franska då de är lite kassa på att prata engelska generellt.

Språk som ryska/portugisiska/japanska/arabiska/persiska kan jag förstå syftet, många kan inte behärska engelska alls i dessa länder de pratar dessa språk (portugisiska i Brazilien syftar jag på).

Jag hade förstått anledningen om det var så att tyskar kan inte engelska överhuvudtaget, då hade jag förstått anledningen. Själva ordförrådet är väldigt lik svenskan, med andra ord så lär det säkert inte vara så svårt att behärska tyska och nej - här skall det inte göras en parodi.

Jag har bott i Tyskland en vecka nu (östtyskland, Dresden) och håller inte med om att de flesta kan prata engelska. Det är väldigt få som man kan hålla en konversation med. Visst kan säkert många ställa frågor och ge simpla svar men that is it.

Baan
2010-08-22, 18:32
Jag har erfarenheter av tyskar som pratar helt ok och haft intresse och tyskar som vägrat förstå ett ord engelska. På nätet är det förstnämnda inte helt ovanligt. Man kan kanske få för sig att det är det som gäller. Givetvis kommer utbytesstudenter att ha ett intresse för engelskan. Dom gångerna jag varit på besök i Tyskland har jag alltid stött på någon som inte kan ett ord eller tror sig kunna konversera men är helt värdelös. Drar man snittet av detta blir det inte att förlita sig på att det räcker med engelska.

Funderade även på jobb ett tag i Tyskland. 99% av jobben jag kollade på krävde tyska. Förvisso samma historia i Sverige, oftast behöver man svenskan, men det kändes som det var mer så i Tyskland.

panzerpig
2010-08-22, 18:50
Har semestrat en hel del i Kroatien, där pratar folk betydligt bättre tyska än engelska. Stöter du på en person över 40 så är det 80% chans att han/hon inte kan engelska men är flytande på tyska..
Lite tvärtom mot här i Sverige kan man säga.

Potatiskillen
2010-08-22, 21:00
Oj är det så pass att det är väldigt få som kan engelska?

Tolkia
2010-08-22, 21:01
Varför man skall kunna tyska? Tja, det är ett vackert språk, det tyskspråkiga området har producerat fett med litteratur (och kultur generellt), tyskarna är ett trevligt folk och det är roligare och mer givande att kunna konversera folk på deras modersmål än på ett mellanspråk som ingendera parten egentligen behärskar.

Hur bra de är på engelska beror mycket på var man är och vilken ålder det är på folket man pratar med.

stafh
2010-08-22, 21:10
Hur bra de är på engelska beror mycket på var man är och vilken ålder det är på folket man pratar med.

Och bakgrund. Samtliga tyskar med någon sorts akademisk bakgrund som jag träffat har pratat engelska mer eller mindre flytande, oavsett ålder eller hemort. Kassörskor och dylikt är det lite sämre med. Låter kanske lite hårt, men så är det.

tjabon
2010-08-22, 21:14
jag skulle tvärtom säga att tyskar, även ungdomar, är rätt kass på engelska. dejtat två tjejer från berlin och deras engelska har inte varit något vidare. berlin i sig är en anledning att läsa tyska. techno och dönerkebab :hbang:

Stämmer.

Om man någon gång kommer att jobba i, eller i anknytning till, fordons-
industrin, så är tyska mycket bra att ha.

Osten80
2010-08-22, 21:14
För att kunna svära åt dem på deras eget språk.

sascha
2010-08-22, 21:18
Jag har både tyska akademiker och "kassörskor/kassörer" i min släkt och samtliga är tämligen värdelösa på engelska. Tyska akademiker som någon gång lämnat Tyskland, är däremot oftast väldigt duktiga på engelska.

stafh
2010-08-22, 21:25
Jag kanske bara har haft tur/otur då.

Cilia
2010-08-22, 21:27
Varför man skall kunna tyska? Tja, det är ett vackert språk,

Hur bra de är på engelska beror mycket på var man är och vilken ålder det är på folket man pratar med.
Jag måste nog säga att jag snarare tycker tyska är ett fult språk.

Har också trott att det har med åldern att göra men börjar misströsta inte bara när det gäller tyskar.

Cilia
2010-08-22, 21:29
Jag måste säga att jag gillar min franska. Jag gillar Frankrike och jag gillar att jag kan göra mig förstådd där. Sen tappar jag språket ganska fort men får jag vara där ett par dagar så börjar det flyta på bättre.

En annan fördel är att det går lättare att snappa upp andra latinska språk. Efter en månad i Mexico så förstod jag det mesta dom sa iaf ämnet och kunde hänga med i konversationer. Samma med italienska, efter att hängt med massa italienare så kunde jag hänga med en del.

Bellman
2010-08-22, 21:33
För att arnold kan det!? Det tycker jag borde vara nog anledning för att kunna det.

sascha
2010-08-22, 21:44
Varför man skall kunna tyska? Tja, det är ett vackert språk, det tyskspråkiga området har producerat fett med litteratur (och kultur generellt), tyskarna är ett trevligt folk och det är roligare och mer givande att kunna konversera folk på deras modersmål än på ett mellanspråk som ingendera parten egentligen behärskar.


Du har så rätt, Tolkia. När jag läste Böll på tyska och sedan på svenska, insåg jag hur mycket som går förlorat i översättningen av ett sådant stilistiskt fulländat skriftspråk som det tyska språket (eller de tyska författarna överlag) har. Bara det, borde utgöra en anledning att lära sig tyska.

Jag kanske bara har haft tur/otur då.

Eller så erbjuder inte mina släktingar, med sina huvudsakliga rötter i öst, en rättvis bild av det tyska folkets förmågor i det engelska språket.

Jag måste nog säga att jag snarare tycker tyska är ett fult språk.

Jag håller delvis med. Den talade tyskan är väldigt ful. Oftast då den är fylld av grammatiska felaktigheter, förkortningar och slang. Men. Den skrivna tyskan, är fantastiskt vacker. Obeskrivligt så, till och med.

Zakath
2010-08-22, 21:49
Tyskar kan generellt väldigt dålig engelska av min erfarenhet. Den som pratat bäst var en tysk gubbe på 82år som jag träffat.

cero
2010-08-22, 21:56
Någon som vet varför tyska är en av språkvalen på grundskolan igentligen? Måste ju finnas större språk.

Status Quo
2010-08-22, 22:01
Någon som vet varför tyska är en av språkvalen på grundskolan igentligen? Måste ju finnas större språk.

Att det finns större språk är ju inte samma sak som att det finns mer användbara språk. Dessutom är en fördel med tyska att det för en svensk är betydligt lättare att lära sig än t. ex ryska och kinesiska.

Och sist men inte minst, det är äran och hjältarnas språk.

cero
2010-08-22, 22:04
Att det finns större språk är ju inte samma sak som att det finns mer användbara språk. Dessutom är en fördel med tyska att det för en svensk är betydligt lättare att lära sig än t. ex ryska och kinesiska.

Nej, men större språk är ju oftast mest användbara. Engelska, spanska och franska (?) är ju dom språken som flest människor pratar.

Och sist men inte minst, det är äran och hjältarnas språk.

:D

Status Quo
2010-08-22, 22:05
Nej, men större språk är ju oftast mest användbara. Engelska, spanska och franska (?) är ju dom språken som flest människor pratar.

Ja men de flesta svenskar kommer i kontakt med fler tysktalande än spansk- eller fransktalande.

CrazyJoeDavola
2010-08-22, 22:10
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldens_st%C3%B6rsta_spr%C3%A5k_efter_antal_ talare

Lista över språk fördelat på antal talare i världen, om man nu bara är intresserad utav att kunna prata med så många som möjligt, blev själv förvånad över att spanska var större än engelska, men det var ju o andra sidan ganska maginellt.

Top 10

Språk, Personer med språket som modersmål (miljoner), Talas huvudsakligen i.

1 mandarin (del av kinesiska) 935 Kina
2 spanska 387 Latinamerika, Spanien, USA, Ekvatorialguinea, Filippinerna
3 engelska 365 Australien, Irland, Kanada, Nya Zeeland, Storbritannien, USA
4 hindi 295 Indien (centrala och norra)
5 arabiska 280 Nordafrika, Mellanöstern
6 portugisiska 204 Angola, Brasilien, Kap Verde, Östtimor, Guinea Bissau, Macao, Moçambique, Portugal, São Tomé och Príncipe
7 bengali 202 Bangladesh, Västbengalen (delstat i Indien), Tripura (delstat i Indien)
8 ryska 160 Ryssland, forna Sovjetrepubliker, Mongoliet, Israel
9 japanska 127 Japan
10 panjabi 95,5 Punjab (delstat i Indien), Pakistan


11 Tyska
18 Franska

Status Quo
2010-08-22, 22:18
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldens_st%C3%B6rsta_spr%C3%A5k_efter_antal_ talare

Lista över språk fördelat på antal talare i världen, om man nu bara är intresserad utav att kunna prata med så många som möjligt, blev själv förvånad över att spanska var större än engelska, men det var ju o andra sidan ganska maginellt.

Top 10

Språk, Personer med språket som modersmål (miljoner), Talas huvudsakligen i.

1 mandarin (del av kinesiska) 935 Kina
2 spanska 387 Latinamerika, Spanien, USA, Ekvatorialguinea, Filippinerna
3 engelska 365 Australien, Irland, Kanada, Nya Zeeland, Storbritannien, USA
4 hindi 295 Indien (centrala och norra)
5 arabiska 280 Nordafrika, Mellanöstern
6 portugisiska 204 Angola, Brasilien, Kap Verde, Östtimor, Guinea Bissau, Macao, Moçambique, Portugal, São Tomé och Príncipe
7 bengali 202 Bangladesh, Västbengalen (delstat i Indien), Tripura (delstat i Indien)
8 ryska 160 Ryssland, forna Sovjetrepubliker, Mongoliet, Israel
9 japanska 127 Japan
10 panjabi 95,5 Punjab (delstat i Indien), Pakistan


11 Tyska
18 Franska

räknar man in de personer som inte är från engelsk respektive spansktalande länder men som talar respektive språk så kan jag lova att engelska går om spanska

ChappChina
2010-08-22, 22:28
Spanska pratas ju inte av många i Europa utan mest i sydamerika.

Tyskan är Europas största språk räknat till antal modersmålstalare.(eller?)
Tyskan täcker dessutom ett stort område in i östeuropa delar av gamla österrike-ungern och tysk-romerska riket.(forna böhmen, schlesien, preussen, mähren osv)
Tysklands roll i Europa genom historien är inte att förakta, sen är det beklagligt att folks tysklandskännedom i princip är begränsad till åren 1933-45. Tysk litteratur är en enorm kulturskatt! Tänk bara på var boktryckarkonsten uppkom!
Dessutom är tyskan ett enormt yrkesspråk som jag stött på i nästan alla jobb jag haft. Men aldrig haft stött på betydelsefull användning av spanska eller franska, som jag mer anser vara semesterspråk :-D
Tyskan är likt svenska, norska, danska, nederländska och engelskan ett germanskt språk, ökade kunskaper i tyskan ger dig ökad kunskap i samtliga av dessa. Jag har aldrig lärt mig så mycket om svenska språket som när jag studerade tyska.

Det tyska språkområdets dialektrikedom är dessutom helt fantastisk, och att jämföra med att svenskan också skulle ha dialekter är bara löjligt.

Många unga tyskar pratar god engelska, om än inte så god som vi i skandinaven.
Detta leder ofta till att om du stöter på nån som talar engelska, och du vill prata tyska, är dom jävligt ohövliga och det kan vara svårt att få igång en diskussion på tyska, dom svarar helt enkelt på engelska så fort dom hör att du pratar grammatiskt inkorrekt.

cero
2010-08-22, 23:51
Kom på att mitt inlägg inte var särskilt genomtänkt. :D

_slipknot1_
2010-08-23, 00:15
För att det blir smidigare i ölshopen nere i äran och hjältarnas hemland.
Var i Berlin förra veckan och fick använda min tyska rätt ofta faktiskt, utan den språkkunskapen hade man inte kommit lika långt. Spanska,tyska engelska är de språk man som europé bör kunna. Fransmännen kan börja lära sig engelska, var ju för fan ändå amerikanerna som räddade deras grodätande, vitlöksbaugett luktande nyllen.

Potatiskillen
2010-08-23, 13:26
Men åker man utanför Europa så fungerar ju inte tyskan alls, det är då Portugisiska/Spanska kommer in i bilden enligt mig.

sascha
2010-08-23, 13:39
Men åker man utanför Europa så fungerar ju inte tyskan alls, det är då Portugisiska/Spanska kommer in i bilden enligt mig.

Det här är något som teamet bakom Family Guy borde parodiera.

Nitrometan
2010-08-23, 13:42
Men åker man utanför Europa så fungerar ju inte tyskan alls, det är då Portugisiska/Spanska kommer in i bilden enligt mig.

Det här är något som teamet bakom Family Guy borde parodiera.

Det räcker att kunna italienska.

9JhuOicPFZY

Fredrik S
2010-08-23, 22:24
www.egun.de

Chaan
2010-08-23, 22:28
Ångrar fortfarande att jag inte läste franska på gymnasiet, men visste knappt vad det var då. Alla tjejerna på sex tekniska parallellklasser var där, och jag har inte haft någon användning av tyskan. Visserligen har jag varit i Tyskland en gång men det är knappast något jag längtar efter att göra om. Franska däremot funkar ju på vissa paradisöar som kan komma ifråga som resmål någon gång framöver, utöver att jag gillar Frankrike som resmål, har varit där två gånger och vill tillbaka.

Loke
2010-08-23, 22:58
Det tyska språkområdets dialektrikedom är dessutom helt fantastisk, och att jämföra med att svenskan också skulle ha dialekter är bara löjligt.

Jag tror du är okunnig om svenska dialekter...

C.E.J.
2010-08-24, 09:32
Ångrar fortfarande att jag inte läste franska på gymnasiet, men visste knappt vad det var då. Alla tjejerna på sex tekniska parallellklasser var där, och jag har inte haft någon användning av tyskan. Visserligen har jag varit i Tyskland en gång men det är knappast något jag längtar efter att göra om. Franska däremot funkar ju på vissa paradisöar som kan komma ifråga som resmål någon gång framöver, utöver att jag gillar Frankrike som resmål, har varit där två gånger och vill tillbaka.

Bara att lära sig det nu istället! :thumbup: