handdator

Visa fullständig version : Matteproblem


tsp
2010-08-22, 13:21
Det ska la finnas en "läxhjälpstråd" eller liknande nånstans här i krokarna? Jag hitta den inte.

Sitter hur som helst och repeterar lite gymnasiematte och har fastnat på ett tal.

Jacob passerar sammanlagt 2 trafiksignaler på sin väg till skolan, som visar rött 80 % respektive 60 % av tiden. Vilken är sannolikheten att han stöter på rött ljus minst en gång?

Rätt svar: 0,92 (92%)

Efter mycket klurande kom jag på att prova att räkna ut sannolikheten för att han stöter på grönt ljus istället. Så jag tog alltså 0,2*0,4=0,08. Alltså 8%. Då måste det vara 92% chans att stöta på rött, vilket även är rätt svar! MEN! Varför kan jag inte ta 0,8*0,6 och få reda på rätt svar? För det är ju exakt samma princip. Men 0,8*0,6 blir 0,48 vilket är helt pannkaka!

skaparn
2010-08-22, 13:25
Men 0,8*0,6 blir 0,48 vilket är helt pannkaka!

Det är dock sannolikheten för att det ska visa rött båda gångerna

tsp
2010-08-22, 13:27
Det är dock sannolikheten för att det ska visa rött båda gångerna

Que? Jag är bakis. :D Utveckla

Larsson85
2010-08-22, 13:30
Que? Jag är bakis. :D Utveckla

Att det visar rött båda gångerna är inte ekvivalent med att det visas rött minst en gång.

skaparn
2010-08-22, 13:30
Que? Jag är bakis. :D Utveckla

Det som krävs för att det ska visas rött minst en gång är att det inte ska visas grönt en enda. Således är sannolikheten 1 - p(!grönt), och sannolikheten för att två utfall ska ske = p1 * p2.

Det var därför jag skrev som jag skrev, att du hade räknat ut sannolikheten att det skulle vara rött båda gångerna.

Scratch89
2010-08-22, 13:31
0,6*0,4 - 0,8*0,2 = 0,24 - 0,16 = 0,08 = 8%

Scratch89
2010-08-22, 13:33
För övrigt kan jag glatt meddela dig att det inte kommer någon sannolikhetslära på basårsmatten. Tack och lov, för jag tycker att det är rätt så överflödigt. Nu har jag inte läst matte på högre nivå än matte e, men det känns inte jätteanvändbart.

Prankie
2010-08-22, 13:34
Det finns fyra olika utfall. Du räknade inte med sannolikhet för att det ska bli rött en gång vid någon av de övergångsställena.

Rött Rött 0,8 * 0,6 = 48%
Rött Grönt 0,8 * 0,4 = 32%
Grönt Rött 0,2 * 0,6 = 12%
Grönt Grönt 0,2 * 0,4 = 8%

Larsson85
2010-08-22, 13:38
men det känns inte jätteanvändbart.
:smash:

Scratch89
2010-08-22, 13:40
:smash:

Okej, för att utveckla; det är inte jätteanvändbart för det som tsp ska läsa senare. Om man ska bli riskanalytiker så förstår jag relevansen.

Larsson85
2010-08-22, 13:46
Okej, för att utveckla; det är inte jätteanvändbart för det som tsp ska läsa senare. Om man ska bli riskanalytiker så förstår jag relevansen.

Nu framgår det inte riktigt vad tsp ska läsa, men egentligen tycker jag att det kvittar. Ifall statistik och sannolikhetslära är en relevant kunskap handlar om vilken nivå man vill lägga sig på. Det finns folk som lever ett helt liv och är lyckliga utan att ens ha godkänt i alla ämnen från grundskolan. Men jag tycker absolut att sannolikhetslära är en relevant kunskap för alla.

Hela världen kretsar kring sannolikhetslära.

Bahir
2010-08-22, 13:46
Okej, för att utveckla; det är inte jätteanvändbart för det som tsp ska läsa senare. Om man ska bli riskanalytiker så förstår jag relevansen.

Att förstå sannolikheter kan faktiskt vara rätt användbart i livet.

johanhej
2010-08-22, 13:53
1-0,8 = 0,2
1-0,6 = 0,4

0,2*0,4 = 0,08

1-0,08 = 0,92

0,92 = 92%

Räkna ut chansen för grönt - grönt, och subtrahera detta från 100%.

maaherra
2010-08-22, 14:59
Är det basårsmatten du skall förbereda dig för så skit i sannolikhetsläran helt och fokusera dig på grundläggande algebra, andragradsekvationer, potensräkning och förenklingar/förkortningar. Eller skit i det helt och ta dig en fylla istället. Jag hade inte räknat på fem år innan jag började basåret och vi kan väl säga att det gick skapligt för mig.

Scratch89
2010-08-22, 15:00
Är det basårsmatten du skall förbereda dig för så skit i sannolikhetsläran helt och fokusera dig på grundläggande algebra, andragradsekvationer, potensräkning och förenklingar/förkortningar. Eller skit i det helt och ta dig en fylla istället. Jag hade inte räknat på fem år innan jag började basåret och vi kan väl säga att det gick skapligt för mig.

Men å andra sidan var du i princip okontaktbar under hela perioden också. Men å tredje sidan fick du ju högsta betyg på kurserna. :D

Crippa90
2010-08-22, 16:22
Tråden om Matematik (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140258) :)


För övrigt kan jag glatt meddela dig att det inte kommer någon sannolikhetslära på basårsmatten. Tack och lov, för jag tycker att det är rätt så överflödigt. Nu har jag inte läst matte på högre nivå än matte e, men det känns inte jätteanvändbart.

Ska du läsa Matte Diskret sen? För då har du nytta av sannolikhetslära.

Scratch89
2010-08-22, 16:26
Ska du läsa Matte Diskret sen? För då har du nytta av sannolikhetslära.

Nepp. Jag tyckte dock att sannolikhetslära var kul på gymnasiet, men det var lite frustrerande att hela tiden höra "det här kommer ni ha användning av sen när ni läser på Chalmers/KTH!". Derivata och integraler kunde man göra en hel del grejer med redan på gymnasienivå, men sannolikhetsläran var mest om gröna och röda bollar i påsar osv.

C.E.J.
2010-08-22, 16:28
Ska du läsa Matte Diskret sen? För då har du nytta av sannolikhetslära.

Nja.


Nepp. Jag tyckte dock att sannolikhetslära var kul på gymnasiet, men det var lite frustrerande att hela tiden höra "det här kommer ni ha användning av sen när ni läser på Chalmers/KTH!". Derivata och integraler kunde man göra en hel del grejer med redan på gymnasienivå, men sannolikhetsläran var mest om gröna och röda bollar i påsar osv.

Mm, +1 på dig.

Crippa90
2010-08-22, 16:42
Nja.

Förstår man inte grundläggande sannolikhetslära så blir nog kombinatoriken rätt svår.

Nepp. Jag tyckte dock att sannolikhetslära var kul på gymnasiet, men det var lite frustrerande att hela tiden höra "det här kommer ni ha användning av sen när ni läser på Chalmers/KTH!". Derivata och integraler kunde man göra en hel del grejer med redan på gymnasienivå, men sannolikhetsläran var mest om gröna och röda bollar i påsar osv.

Får nog faktiskt ta och hålla med dig där. Men när det kommer till "irl" och logiskt tänkande osv så har man nog en viss nytta av det. Man kan aldrig lära sig för mycket matte. :D

C.E.J.
2010-08-22, 16:48
Förstår man inte grundläggande sannolikhetslära så blir nog kombinatoriken rätt svår.

Tonvikt på grundläggande ja. Den mängd sannolikhetslära man behöver kunna för att avgöra sannolikheten att få royal straight flush är inte mycket. Detsamma gäller för grejer i vardagen.

skaparn
2010-08-22, 16:54
Att förstå sannolikheter kan faktiskt vara rätt användbart i livet.

Fast det vore förödande för Svenska Spel

wintersnowdrift
2010-08-22, 17:04
Som med allt annat beror väl användbarheten av sannolikhetslära helt och hållet på vad man är intresserad av/vill göra i livet. Jag pluggar till statistiker (!) och grundläggande sannolikhetslära är viktigt för förståelsen av så mycket mer än vad folk i allmänhet tror.

//Kristin

skaparn
2010-08-23, 09:18
Förlåt min förnumstighet och försök att låta gammal och vis. Men den efterföljande diskussionen lockar mig till det.

Idag så fick jag anledning att damma av lite gammal matte och även om jag inte kunde utföra en endaste operation från minnet så visste jag åtminstone vilka verktyg jag skulle tillämpa, och efter att ha slagit upp lite i wiki så kunde jag ganska enkelt leda några saker i bevis.
Detta hade jag aldrig klarat om det inte varit för en period av mitt liv då jag var ganska seriös med skolan och nötte som bara satan. Även rutinen att härleda saker var nyttig och det hela blev faktiskt rätt bra.

Så, ni som är duktiga på att räkna - räkna! Jag var faktiskt rätt dålig och det var nog därför jag tappade sugen att faktiskt fördjupa mig, men jag var åtminstone klok nog att lära mig grunderna i några mainstreamområden. Men i många yrken så dyker det helt plötsligt upp situationer då man måste ta fram papper och penna och fundera ut varför vissa saker är som de är. Så diskussionen om vad som är bra kurser att gå och inte kanske är relevant när ni ska vilja vilken matematikkurs ni ska välja, men ordet "om" ska inte förekomma. Räkna, på vad fasen som helst. Basta.

pclillen
2010-08-23, 10:21
Tråden om Matematik (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140258) :)

Ska du läsa Matte Diskret sen? För då har du nytta av sannolikhetslära.

Nej.. Jag har läst 8hp diskret och behövde ingen sannolikhetslära direkt, kombinatoriken var inte direkt baserad på sannolikhetslära så mkt..

Nordenator
2010-08-23, 10:30
Venndiagram kan vara rätt praktiskt att använda för att illustrera problem rent grafiskt. Man kan utesluta rätt många felaktiga svar bara genom att titta på ett någorlunda exakt diagram utan att ens behöva göra någon uträkning på pappret.

Loke
2010-08-23, 11:20
För övrigt kan jag glatt meddela dig att det inte kommer någon sannolikhetslära på basårsmatten. Tack och lov, för jag tycker att det är rätt så överflödigt. Nu har jag inte läst matte på högre nivå än matte e, men det känns inte jätteanvändbart.

Hehehehe :)

Jag är rätt bra på sannolikhet och har suttit en hel del och ritat upp träd åt mina stackars kursare som kan kan trigonometri och integraler som rinnande vatten...

Sen tycker jag personligen att sannolikhet är den matte man har mest nytta av i verkligeten.

mangs
2010-08-23, 13:06
För de allra flesta akademiska jobb handlar det mycket om sannolikhet. Alltifrån att räkna risker och sannolikheter för att olika saker saker skall inträffa till att beräkna framtida prognoser.

Jag skulle säga att integraler, derivata, linjär algebra etc. för de allra flesta i yrkeslivet känns mer främmande även om de under studietiden är väl använda.

wintersnowdrift
2010-08-23, 13:23
Förlåt min förnumstighet och försök att låta gammal och vis. Men den efterföljande diskussionen lockar mig till det.

Idag så fick jag anledning att damma av lite gammal matte och även om jag inte kunde utföra en endaste operation från minnet så visste jag åtminstone vilka verktyg jag skulle tillämpa, och efter att ha slagit upp lite i wiki så kunde jag ganska enkelt leda några saker i bevis.
Detta hade jag aldrig klarat om det inte varit för en period av mitt liv då jag var ganska seriös med skolan och nötte som bara satan. Även rutinen att härleda saker var nyttig och det hela blev faktiskt rätt bra.

Så, ni som är duktiga på att räkna - räkna! Jag var faktiskt rätt dålig och det var nog därför jag tappade sugen att faktiskt fördjupa mig, men jag var åtminstone klok nog att lära mig grunderna i några mainstreamområden. Men i många yrken så dyker det helt plötsligt upp situationer då man måste ta fram papper och penna och fundera ut varför vissa saker är som de är. Så diskussionen om vad som är bra kurser att gå och inte kanske är relevant när ni ska vilja vilken matematikkurs ni ska välja, men ordet "om" ska inte förekomma. Räkna, på vad fasen som helst. Basta.

Amen. Jag är också kass på matte egentligen, men samtidigt finns det inget som skärper hjärnan så mycket som att räkna. Och att förstå en härledning från A till Ö (eller ja, från bevis till regel) är väldigt tillfredsställande.

//Kristin

mangs
2010-08-23, 15:17
Utöver detta imponerar det ofta om man visar sig komma ihåg uträkningsmetoder från studietiden även senare i arbetslivet.

Jag blir faktiskt förvånad ibalnd nrä folk som läst till civilingenjör mm helt har förkastat mer eller mindre all matte och fysik trots att de jobbar inom liknande områden men inte använder just detta i jobbet.

Just trigonometri, algebra, sannolikhetslära och huvudräkning är oråden som jag anser att de flesta har använding för i vardagen (beroende på hur man lever förstås).

C.E.J.
2010-08-23, 17:55
mina stackars kursare som kan kan trigonometri och integraler som rinnande vatten...

Att såna uppenbara "genier" inte kan sannolikhet, ojojoj :D

Utöver detta imponerar det ofta om man visar sig komma ihåg uträkningsmetoder från studietiden även senare i arbetslivet.

Var det inte tal om vardagslivet?

skaparn
2010-08-23, 20:09
Var det inte tal om vardagslivet?

Fortfarande student?