handdator

Visa fullständig version : Fråga angående magövning


cero
2010-08-21, 22:02
Har börjat köra en övning för bålen där man sitter ned, har fötterna rakt fram, för att sedan luta sig bakåt så att fötterna lyfts upp en bit. Sedan tar man en viktplatta, håller den rakt ut med böjda armar och roterar överkroppen från sida till sida samtidigt som man håller balansen så att inte benen nuddar marken. Nu till frågan, hur är det med övningar där man sitter ned och samtidigt roterar överkroppen? Var ju uppe någon artikel för ett tag sen angående en magmaskin där man sitter och roterar överkroppen från sida till sida, alltså likt denna övningen jag kör. Argumentet var att det är mycket högre belastning på ryggen vid sittandes position och därför skulle det finnas mer effektivare och skonsammare övningar. Tack i förväg.

Pepz
2010-08-21, 22:04
den du gör är bra mycket snällare för ryggen vid korrekt hållning

cero
2010-08-21, 22:07
den du gör är bra mycket snällare för ryggen vid korrekt hållning

Varför är den snällare?

Pepz
2010-08-21, 22:10
Varför är den snällare?

du kan inte involvera en massa andra muskler för att rotera på samma sätt.
den maskinen du pratade om så tar folk i med lite allt möjligt.

dessutom sitter du inte lodrätt i denna övning så belastningen i ryggen blir mindre

cero
2010-08-21, 22:11
Okej, du vet inte om det finns ett namn på övningen? Skulle vara kul att kolla att man utför den rätt.

cero
2010-08-23, 20:25
Bump. :D

stemag
2010-08-24, 07:20
Okej, du vet inte om det finns ett namn på övningen? Skulle vara kul att kolla att man utför den rätt.


Jag tror den kallas "diskmosaren" ;)

Jag har aldrig kört den själv, men jag får ont i ryggen bara jag ser andra köra den.

Jag tror att om man ska träna rotationsövningar så är det nog bättre att göra det utan att snedbelasta diskarna, t.ex. i en sån sittande maskin som du nämner, eller stående med stång /då får man ingen snedbelastning.

Det är säkert en bra övning om man utför den rätt, men jag tycker det ser ut som att skaderisken är stor, speciellt om man börjar bli trött och kanske slarvar lite med utförandet.

cero
2010-08-24, 14:52
Enligt Pepz var ju belastningen minder iochmed att ryggen inte är vertikal. Sedan så använder jag absolut inga höga vikter, en 20KGs kaka räcker. Skulle jag däremot stå upp med en stång skulle ja få lassa på rejält med vikt för att få samma belastning.

Pepz
2010-08-24, 18:40
Enligt Pepz var ju belastningen minder iochmed att ryggen inte är vertikal. Sedan så använder jag absolut inga höga vikter, en 20KGs kaka räcker. Skulle jag däremot stå upp med en stång skulle ja få lassa på rejält med vikt för att få samma belastning.

svårigheten är ju att hålla en neutral svank, gör du inte det så är den ingen höjdare för ryggen. sen läggs ju mycket tryck på svanskotan.
äh jag svamlar låter någon av sjukkironaprapatorerna ta över här

sista övningen.
xwLhXLzZMOc

fiskarn
2010-08-24, 19:12
Okej, du vet inte om det finns ett namn på övningen? Skulle vara kul att kolla att man utför den rätt.

Kör själv den övningen ibland. Har för mig att den heter russian twist.

cero
2010-08-24, 19:54
Tack, fiskarn. Ungefär såhär ser det ut när jag gör övningen:

hPMepF8e_z0