handdator

Visa fullständig version : Passform för lyftarskor?


Madness
2010-08-21, 20:23
Hej, frågar er som är erfarna inom området. Skall tårna nå ända fram till spetsen eller skall det vara ett ca halv cm mellanrum som man har i vanliga fall? tänkte mest när det gäller tyngdlyftning för att det ska vara så effektivt som möjligt. I styrkelyft kanske det är mindre viktigt för knäböjen eftersom man då står stilla och inte lyfter foten från golvet.
Tack!

minishcap
2010-08-21, 20:28
Beror på modellen skulle jag säga. Mina Ironworks III har ett 0.5-1 cm fritt utrymme från tårna till spetsen (jag har en halv storlek större) men det påverkar inget för den sista biten är så smal så jag hade aldrig fått foten in hela vägen. De sitter jättebra och jag har gjort ryck, stöt, frivändningar, böj, mark osv i dem utan att någon olycka hänt.

När du prövar skor så var inte rädd att testa, jag gjorde lite hopp, böjningar och promenader runtom i butiken för att se att de verkligen satt. Sålänge foten inte rör sig inuti skon så är det ingen fara, för breda skor är dock ett stort "NEJ!".

Madness
2010-08-21, 20:46
Noja mig bara att jag kanske kanske kunde valt en storlek mindre när det fanns ett litet glapp men tror nu när jag spänt åt dem ordentligt och testat så finns det verkligen inte rum för en storlek mindre, jobbigt när allt ska vara optimalt! Har en dålig vana att aldrig testa ordentligt i butik dessvärre.