handdator

Visa fullständig version : Gör ont i knät vid stötar? hopparknä? löparknä?


zydar
2010-08-21, 12:44
Kön: Man

Ålder:23

Längd och vikt. 194cm 85kg


Var gör det ont?
Utsidan av högerknät.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Djup eller ytlig? fattar inte, men djup antar jag.

Gör det ont någonstans då du trycker?
Kan hända att det gör ondare om jag sitter på knät, men inte när jag tar på det nej.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Tror jag löpte för mycket.

Är smärtan skarp eller mer dov?
ganska dov.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Brukar få ont vid löpning eller benpassen på gymmet specielt tunga lyft. Sen gör det ont några dagar sen går det typ över tills jag tränar igen.

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Oftast sämre ibland blir det bättre.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Tunga eller explosiva ben övningar som böj/benpress. . Löpning.

Var i rörelsen smärtar det?
Stöter till i löpning eller tunga böjar får jag ont. STÖTAR gör ont.

Hur länge har du haft ont? Smärtvariation över dygnet.
har haft problem sen i våras nån gång. Brukar göra ont när jag går/cyklar ibland efter att jag tränat annars är det lugnt.


Vad och hur mycket tränar du?
Just nu bara gymmet ca 4-5 gånger i veckan, förut massa löpning och fotboll också.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Inte dirket. slutat löpit.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nej har jag ej.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Var hos doktorn, som vanligt får man inget svar på vad det är, han gissade på att det var en sena men hade nog ingen aning. Han tyckte jag skulle gå till sjukgymnast. Viket jag kanske borde.


Övrigt:
Har knäpt i knät under en längre tid innan det här om det kan ha med det att göra.


Knät pallar alltså inte stötar, får ont i utsidan. Funderar på löparknä eller hopparknä. Verkar vara nått som aldrig läker, tränar jag inte på ett tag blir det bättre men återkommer med träningen.




Hjälp mig.