handdator

Visa fullständig version : Kroppens hastighet att uppta proteiner?


Glenner_84
2003-10-23, 20:19
Jag kör för tillfället på Twinlabs Super mass Fuel direkt efter träning. Eftersom jag dricker ungefär 1L vatten under träningens gång så blir jag väldit pissnödig. Brukar pissa ett tag efter jag druckit upp min proteindrink och en del mjölk. Har min kropp hunnit ta upp alla ämnen under den här tiden, om jag pissar ut det vill säga. Eller försvinner allt när jag pissar?:confused:

King Grub
2003-10-23, 20:27
Kroppen kissar inte ut vare sig protein eller kolhydrater, utan tar upp i princip allt du stoppar i den, även om naturligtvis allt inte används till muskeluppbyggnad.

Glenner_84
2003-10-23, 20:38
Men är det inte så att man kissar ut proteiner som kroppen inte behöver då? det var därför jag undrade om det försvann den vägen när man kissar efter träningen

Jarod
2003-10-23, 21:45
Nä..så är det inte..

Mvh

hangatyr
2003-10-24, 09:42
det protein som inte kroppen behöver lägger väl sig som en elegant ring kring midjan? I form av fett då förstås.

JAM
2003-10-24, 10:36
Originally posted by Glenner_84
Men är det inte så att man kissar ut proteiner som kroppen inte behöver då?Nej.

King Grub
2003-10-24, 11:06
Originally posted by Glenner_84
Men är det inte så att man kissar ut proteiner som kroppen inte behöver då? det var därför jag undrade om det försvann den vägen när man kissar efter träningen

Du tar upp allt protein du stoppar i dig. Det som inte går åt i ämnesomsättningen lagras som kroppsfett, precis som allt överskott. Just protein är dock lite svårare för kroppen att omvandla till kroppsfett, eftersom det är en process i flera steg, och denna process är energikrävande, så det kommer inte att vara lika mycket kilokalorier fett som lagras som kilokalorier protein som överskottet bestod av.

Sony
2003-10-24, 11:15
Har du diabetes? I så fall kan du bli av med kolhydrater via urinen om blodsockret är över njurtröskeln. Då utsöndras det via urinen för att blodsockerhalten är skadligt hög. En frisk person kan dock förmodligen inte komma upp i det, även om blodsockernivån höjs efter du tryckt i dig en gainer eller annat med snabba kolh. Gränsen varierar något från person till person men är förmodligen någonstans kring 8-10 mmol/l, i normalfallet kommer en frisk person väldigt sällan över 7...

Glenner_84
2003-10-24, 13:31
Bara en sak jag har gått och funderrat på eftersom man man får i sig proteinerna i vattem, då ska alla ha en stort tack för era svar

:bow: