handdator

Visa fullständig version : Smärta vid ländrygg/bäcken


FilipWT
2010-08-21, 01:07
Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt: 185cm 84kg

Var gör det ont?
Nedre delen av ländryggen

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Djupare ”huggande” smärta.
Ytlig molande värk i allmänhet i ländryggen vid längre sittande tillstånd.
Värk speciellt vid marklyft trots bra form.

Gör det ont någonstans då du trycker?
Nej.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Plötsligt. För ungefär ett halvår sedan fick jag nog ett klassiskt ryggskott(molande värk, svårt att sitta still) då jag tryckte upp vår bil från en ”isgrop”.

Efter detta tillfälle försvann smärtan ett tag, för att sedan komma tillbaka då jag hoppade på ett styrkelyftsupplägg som blev för tungt för ländryggen. Efter detta så har värken kommit och gått.

Är smärtan skarp eller mer dov?
Relativt skarp, huggande smärta vid långvarigt sittande. ”Allmän” smärta och stelhet vid marklyft och knäböj

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Tror det känns lättare i ryggen efter många repetitioner av bellyback/hyperextensions. Annars sämre av just marklyft & knäböj

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Marklyft/knäböj

Var i rörelsen smärtar det?
I marklyft ungefär från start till slutläge.
Knäböj svårt att säga, känner av smärtan efter knäböj.

Hur länge har du haft ont?
Kommit och gått i cirka 4 månader


Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Ipren, ej märkt någon större skillnad vid krökt sittposition, efter marklyftsträning.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Varit hos kiropraktor och fått till uppgift att stretcha framsida lår samt höftböjare för att motverka svank. Har gjort detta en tid nu men ej märkt någon skillnad.

"Sammanfattning och övrigt"
Huggande smärta i nedre ländrygg/bäcken – byxkanten.
Efter tunga marklyft har det känts som en rak smärtande ”linje” tvärs över detta ställe.
Stelt vid böjning av rygg, ”good morning”-liknande rörelse. Tex lyfta toalettlock
Även molande värk rent allmänt i ryggen
Lång stretch av erector spinae ger upphov till molande värk

Känner ni igen dessa symptom?

(Ska givetvis besöka naprapat/kiropraktor igen)

Tack på förhand

Sheogorath
2010-08-21, 05:29
Det här är ett skolboksexempel på posterior diskprotrusion (bakåtskjutande disk). I ditt fall förmodligen en liten sådan eftersom du inte beskriver någon utstrålning i benen. Att du fått rådet att genomföra åtgärder för att minska svanken vittnar om att du gått hos en vårdgivare som inte riktigt är med på banan. Den i min mening i särklass effektivaste (enklaste, mest snabbverkande) behandlingen mot posteriora diskprotrusioner är nämligen just behandling i extension/svank ("bakåtböjning"). Genom att minska utrymmet för diskens bakre del tvingar man den framåt så att den tillslut inte längre trycker mot nervrötterna som försörjer det området där man haft ont. Det är ett kopiöst vanligt problem. Det och ländryggproblem orsakade av vanliga åldersförändringar är det i särklass vanligaste problemet folk söker för där jag jobbar. Det är i regel väldigt tacksamt eftersom det är lättbehandlat.

Till behandlingen (förstaåtgärden):

http://www.backache.md/images/backpa2.jpg

Tio sådana bakåtböjningar varje vaken timme så länge förbättring ses. Den liggande varianten är för de flesta bäst men eftersom man ska göra det så ofta får man ibland välja att göra det stående (inne på toaletten på köpcentret eller var du nu är). Sträva efter att ta ut så stor rörlighet som möjligt i varje repetition. Det är normalt att de 2-3 första är lite smärtsamma, det viktiga är att det känns bra efter behandlingen. Det är inte en stretchingövning för magen och det är inte styrketräning för ryggen. Då ska ta ut rörlighet i ryggraden; i liggande gör du det med hjälp av armstyrka. Ha ett hyfsat lugnt och kontrollerat tempo, stanna någon sekund uppe och nere. I botten kan du slappna av helt mellan varje repetition. Ryggregim: undvik nu ett tag framöver att bocka dig framåt (exempelvis stretching av erector spinae kan du lägga ner för tillfället). Ska du ner på marken så böj i benen och gå upp på framfoten så att du kan böja knäna med vertikal rygg. Måste du böja dig framåt så försök ha ryggen i svank. I sittande (och i ryggliggande om du sover på rygg) ska du ha ett rejält ländryggsstöd så att du sitter med ländryggen extenderad ("i svank"). Att sitta gränsle över en pall istället för på en vanlig stol där man har benen rakt framåt är också ett bra alternativ. Alla pulshöjande aktiviteter där du inte är framåtböjd (exempelvis promenader/jogging men inte cykling) är bra för att öka cirkulation och eventuellt påskynda återhämtningen. Det viktigaste är dock övningen ovan (och att den görs ofta) och åtgärderna för ett bättre sittande. I regel ses stor förbättring inom en vecka. När ryggen är helt bra brukar jag rekommendera att göra den en gång om dagen som förebyggande behandling. Har man en rygg som har fått en protrusion är det stor risk att det kommer tillbaka. Bra då är att det är lättbehandlat och något man kan göra själv utan att behöva söka vård varje gång. Säg till om du inte blir bättre: det finns ett batteri av andra åtgärder, men det här brukar räcka hela vägen. :)

FilipWT
2010-08-21, 15:09
Tack så väldigt väldigt mycket Sheo!! Tusen tack!

Är det OK att fortsätta styrketräna (lättare vikter?) medan jag jobbar på detta problem?

Martin Löwgren
2010-08-21, 15:11
Är det OK att fortsätta styrketräna (lättare vikter?) medan jag jobbar på detta problem?

Absolut men undvik övningar som komprimerar ryggraden (knäböj, marklyft, militärpress med mera) och lägg stort fokus på bålstabilitetsövningar.

FilipWT
2010-08-21, 15:26
Absolut men undvik övningar som komprimerar ryggraden (knäböj, marklyft, militärpress med mera) och lägg stort fokus på bålstabilitetsövningar.

Tack för snabbt svar!

Bålstabilitetsövningar - plankan och liknande?

Varför bör jag undvika dessa övningar som komprimerar ryggraden, när övningarna Sheo visade gör detta(?)

Tvivlar inte på dina kunskaper, är bara nyfiken!

Pepz
2010-08-21, 15:37
Tack för snabbt svar!

Bålstabilitetsövningar - plankan och liknande?

Varför bör jag undvika dessa övningar som komprimerar ryggraden, när övningarna Sheo visade gör detta(?)

Tvivlar inte på dina kunskaper, är bara nyfiken!

de övningarna på bilden komprimerar inte ryggraden

komprimera= ändarna trycks mot varandra dvs nacke och svanskota

FilipWT
2010-08-21, 22:46
de övningarna på bilden komprimerar inte ryggraden

komprimera= ändarna trycks mot varandra dvs nacke och svanskota

Okej, tack! Tänkte i fel banor!

Vanish
2010-08-21, 23:01
Detta låter ju exakt som jag har/hade.

Fick det pga av marklyft/benböj, och vilade helt enkelt i 2 veckor och sen va det bättre. Men tog bort marklyft och benböj från passet och efter ytterligare två veckor kunde jag helt plötsligt spurta igen som jag inte kunnat på ett jädra tag. Dock tror jag inte detta är den långvariga varianten av lösning :P

Men nu vet jag ju vad jag kan göra =) Tusen tack

Btw, istället för militärpress, vad kan man köra? Sämre/bättre att köra sittandes? Mark och böj kan jag acceptera att ta det lugnt med, men jobbigt att lägga bort axelpressar (om det behövs villsäga)

Sheogorath
2010-08-22, 05:49
Detta låter ju exakt som jag har/hade.

Fick det pga av marklyft/benböj, och vilade helt enkelt i 2 veckor och sen va det bättre. Men tog bort marklyft och benböj från passet och efter ytterligare två veckor kunde jag helt plötsligt spurta igen som jag inte kunnat på ett jädra tag. Dock tror jag inte detta är den långvariga varianten av lösning :P

Men nu vet jag ju vad jag kan göra =) Tusen tack

Btw, istället för militärpress, vad kan man köra? Sämre/bättre att köra sittandes? Mark och böj kan jag acceptera att ta det lugnt med, men jobbigt att lägga bort axelpressar (om det behövs villsäga)

Skriver detta med anledning av din fråga om militärpress:

Jag är personligen inte riktigt men på Martins bana att nödvändigtvis undvika "komprimerande" övningar. Om man har en stor protrusion eller ett bråck så finns det många övningar man gott kan ligga lågt med ett tag, men som i TS' fall där han gått runt med problemen från och till i flera månader och mest har ont av vissa provocerande positioner ser jag ingen anledning att stryka vissa bra övningar på gymmet. Även om man får lite ont efteråt. Sen finns det såklart ett fåtal övningar som jag inte tycker att någon borde köra, men det är en annan femma. För någon som haft långvariga besvär blir strategin då alltså att rehabiliteringsträna hemma intensivt (inklusive ryggergonomi så som jag beskrev) men att annars kör på som vanligt på gymmet. Ofta räcker det med en omgång bakåtböjningar efter ett ben/rygg-pass för att justera en eventuell provokation av diskförskjutningen. Som en bisak är det ju dessutom mest bara en definitionsfråga om man vill kalla McKenzie-övningarna jag slängde upp bild på är "komprimerande" eller inte. Man "komprimerar" i viss mån diskens bakre delar för att mekaniskt tvinga disken framåt. Sen också: om man har ryggen i normal lordos (normalsvank; länden har en konkav böjning när den är i 0-läge) och sätter ett axiellt tryck på kroppen kommer det också att sätta tryck på ländryggens diskar i riktningen framåt, vilket alltså är bra om man har en bakåtbuktning. Militärpress blir i ljuset av detta en ganska bra övning om man INTE gör den med utplanad ländrygg utan behåller den i sin naturliga svank.

FilipWT
2010-08-24, 15:04
Hej igen!

Jag har ej fått någon molande värk längre vid längre sittastillande. (Pga förbättrad sittställning med rakare rygg och svankstöd?)
Jag undrar över tre saker bara:

När jag tränade marklyft(lätta vikter) så kände jag inte av "ömheten" i ryggmuskulaturen på samma vis som innan, kanske bara pga lätta vikter. Men jag kände dock av en punkt mitt på ryggraden, ungfär där man bakåtböjer ryggen enligt McKenzie-bilderna. Inte att det gjorde ont direkt, utan mer av en obehagskänsla. Farligt/bra/dåligt?

Det andra jag undrar över är att när jag gör dessa övningar, främst liggande varianten, så känns det ömt/"ont" på ungefär samma ställe, där ryggen bakåtböjs.

Sen rent allmänt har jag känt mig lite småstel i ländryggen, men detta borde vara för att jag ej har "stretchat" ut muskeln, eftersom jag håller ryggen i svank/rak position hela tiden?

Tack på förhand! :)

Sheogorath
2010-08-26, 18:20
Hej igen!

Jag har ej fått någon molande värk längre vid längre sittastillande. (Pga förbättrad sittställning med rakare rygg och svankstöd?)
Jag undrar över tre saker bara:

När jag tränade marklyft(lätta vikter) så kände jag inte av "ömheten" i ryggmuskulaturen på samma vis som innan, kanske bara pga lätta vikter. Men jag kände dock av en punkt mitt på ryggraden, ungfär där man bakåtböjer ryggen enligt McKenzie-bilderna. Inte att det gjorde ont direkt, utan mer av en obehagskänsla. Farligt/bra/dåligt?

Det andra jag undrar över är att när jag gör dessa övningar, främst liggande varianten, så känns det ömt/"ont" på ungefär samma ställe, där ryggen bakåtböjs.

Sen rent allmänt har jag känt mig lite småstel i ländryggen, men detta borde vara för att jag ej har "stretchat" ut muskeln, eftersom jag håller ryggen i svank/rak position hela tiden?

Tack på förhand! :)

Bra att det hjälpt! Är du fortsatt bra nu eller har du blivit sämre igen? Den där obehagskänslan du beskriver hade jag inte fäst så stor vikt vid om jag vore du (eller om jag var din behandlande sjukgymnast). Det kan vara ett segment där du är överrörlig och därför tar ut "för" mycket rörlighet där, eller så kan det vara någonting annat. Svårt att uttala sig över nätet. Men hur går det som sagt?

FilipWT
2010-08-27, 18:07
Bra att det hjälpt! Är du fortsatt bra nu eller har du blivit sämre igen? Den där obehagskänslan du beskriver hade jag inte fäst så stor vikt vid om jag vore du (eller om jag var din behandlande sjukgymnast). Det kan vara ett segment där du är överrörlig och därför tar ut "för" mycket rörlighet där, eller så kan det vara någonting annat. Svårt att uttala sig över nätet. Men hur går det som sagt?

Hej igen!

Kom nyligen hem från gymmet där jag tränade rätt tunga knäböj och marklyft, för att känna efter om det gjorde ont. Det kändes mycket bättre! Förut efter marklyft har jag haft svårt att böja mig ner, pga stelheten/smärta. Men nu gick det bra och kändes klart bättre överlag! Känner dock fortfarande av lite obehag runt ländrygg/bäcken, men förhoppningsvis släpper det om jag fortsätter med McKenzie-övningen några veckor till!

Stort, stort tack till dig Sheo!! Jag är verkligen grymt glad att du tog dig tid att hjälpa mig! :)

Sheogorath
2010-08-28, 06:34
Hej igen!

Kom nyligen hem från gymmet där jag tränade rätt tunga knäböj och marklyft, för att känna efter om det gjorde ont. Det kändes mycket bättre! Förut efter marklyft har jag haft svårt att böja mig ner, pga stelheten/smärta. Men nu gick det bra och kändes klart bättre överlag! Känner dock fortfarande av lite obehag runt ländrygg/bäcken, men förhoppningsvis släpper det om jag fortsätter med McKenzie-övningen några veckor till!

Stort, stort tack till dig Sheo!! Jag är verkligen grymt glad att du tog dig tid att hjälpa mig! :)

:thumbup:

Vanish
2010-08-30, 15:46
Jag tackar också! Även om jag fuskat med övningarna så känns det ändå betydligt bättre varje gång jag gjort dom. Underbart! :D

Sheogorath
2010-08-30, 17:10
Jag tackar också! Även om jag fuskat med övningarna så känns det ändå betydligt bättre varje gång jag gjort dom. Underbart! :D

Gott att höra!

FilipWT
2010-09-09, 22:18
Hej igen!

Jag har faktiskt fortfarande problem med ryggen, konstigt nog.

Efter att jag gjorde McKenzie-övningen(som jag fortfarande gör titt som tätt) så kändes det som sagt bättre och "lättare" i ryggen. Började därefter köra igång med knäböj och marklyft igen. Men allt eftersom har problemen kommit krypande igen, smärtan känns dock en aning annorlunda nu.

Sitter i skrivande stund med en molande värk en bit in på min högra sida om ländryggen/kotorna. En molande känsla, men som även känns skarp ibland. Inbillar mig att denna smärta känns lättare om jag sitter med svank, men är inte säker på detta.

Ungefär samma problem är kvar som innan, dock i en lättare grad. Får inte samma molande och stela känsla efter till exempel marklyft som innan. Mer en punkt som smärtar, som sitter kvar hela tiden.

Läste lite snabbt i en annan tråd om att stela muskler kunde påverka? Jag är rätt så stel i hamstrings, men har fått order att ej stretcha dessa, pga att jag försöker motverka min medfödda svank.

Tack på förhand
/Filip

ceejay
2010-09-09, 23:15
använder du fortfarande stretchen som sheo gav? Jag hade nyligen problem med ryggen(övre delen) som sjukgymnasten trodde var diskproblem. Jag har gjort liknande stretchövningar för ryggen för att verkligen dra isär diskarna. Det har fungerat rätt bra.

FilipWT
2010-09-10, 09:38
använder du fortfarande stretchen som sheo gav? Jag hade nyligen problem med ryggen(övre delen) som sjukgymnasten trodde var diskproblem. Jag har gjort liknande stretchövningar för ryggen för att verkligen dra isär diskarna. Det har fungerat rätt bra.

Japp, gör den flera gånger per dag.

siimon89
2010-09-10, 09:41
Kolla upp så att smärtan från ländryggen inte beror på att du svankar/har tighta höftböjare. Att stretcha ryggen då kan vara kontraproduktivt.

Curls
2010-09-10, 09:51
Kolla upp så att smärtan från ländryggen inte beror på att du svankar/har tighta höftböjare. Att stretcha ryggen då kan vara kontraproduktivt.

+ 1

detta hjälpte/hjälper mig en hel del

siimon89
2010-09-10, 09:52
Är smärtan skarp eller mer dov?
Relativt skarp, huggande smärta vid långvarigt sittande Tycker det låter som ett ganska typiskt höftböjare/svank problem. Börja stretcha sönder höftböjarna flera gånger dagligen, försök att undvika att sitta så mycket som möjligt.

Undvik magövningar som tränar magen som involverar höftböjarna då detta kan göra de ännu stelare (sit-ups, hängande benlyft). Bra magövningar vore reverse crunches, plankan och dragonflags t.ex.

Sheogorath
2010-09-10, 14:29
Tycker det låter som ett ganska typiskt höftböjare/svank problem. Börja stretcha sönder höftböjarna flera gånger dagligen, försök att undvika att sitta så mycket som möjligt.

Undvik magövningar som tränar magen som involverar höftböjarna då detta kan göra de ännu stelare (sit-ups, hängande benlyft). Bra magövningar vore reverse crunches, plankan och dragonflags t.ex.

Du tycker inte att det är nödvändigt att se bäckenets position innan du uttalar dig om att det är ett svankproblem och rekommenderar behandling?

Sheogorath
2010-09-10, 16:18
Hej igen!

Jag har faktiskt fortfarande problem med ryggen, konstigt nog.

Efter att jag gjorde McKenzie-övningen(som jag fortfarande gör titt som tätt) så kändes det som sagt bättre och "lättare" i ryggen. Började därefter köra igång med knäböj och marklyft igen. Men allt eftersom har problemen kommit krypande igen, smärtan känns dock en aning annorlunda nu.

Sitter i skrivande stund med en molande värk en bit in på min högra sida om ländryggen/kotorna. En molande känsla, men som även känns skarp ibland. Inbillar mig att denna smärta känns lättare om jag sitter med svank, men är inte säker på detta.

Ungefär samma problem är kvar som innan, dock i en lättare grad. Får inte samma molande och stela känsla efter till exempel marklyft som innan. Mer en punkt som smärtar, som sitter kvar hela tiden.

Läste lite snabbt i en annan tråd om att stela muskler kunde påverka? Jag är rätt så stel i hamstrings, men har fått order att ej stretcha dessa, pga att jag försöker motverka min medfödda svank.

Tack på förhand
/Filip

Har man fått en diskbuktningen är risken stor att man faktiskt har en rygg som är lite känslig för den typen av problem. Förmodligen hjälpte behandlingen eftersom det faktiskt var en diskbuktning som var orsaken till problemet, men du är helt enkelt inte färdigbehandlad :) Jag tycker att du gott kan fortsätta att göra övningen och särskilt efter övningar där du arbetat framåtlutad. När du sen är "helt bra" så fortsätter du ändå med övningen en gång om dagen som förebyggande behandling, och fortsätter att anamma det vi brukar kallar "ryggregim", dvs att undvika framåtböjda statiska positioner, försöker sitta med svankstöd om det är möjligt, gärna undvika längre tids sittande öht och annat jag tagit upp. Sen finns det tusen grejor till man kan göra förebyggande, men då får jag skriva en hel bok här.

FilipWT
2010-09-10, 16:50
Tack för svar! Vill bara tillägga att jag har rätt mycket svank, för att vara "rak" i ländryggen krävs det att jag böjer på knäna och kan då trycka fram höften. Kan detta bidra?

Får ont vid ungefär samma punkt om jag hänger i dipsställningen och kopplar av i hela kroppen, förutom armarna. Något speciellt över denna smärta?
/Filip

Sheogorath
2010-09-10, 16:59
Tack för svar! Vill bara tillägga att jag har rätt mycket svank, för att vara "rak" i ländryggen krävs det att jag böjer på knäna och kan då trycka fram höften. Kan detta bidra?

Får ont vid ungefär samma punkt om jag hänger i dipsställningen och kopplar av i hela kroppen, förutom armarna. Något speciellt över denna smärta?
/Filip

Nej, på din beskrivning tror jag inte att det är den eventuella översvankningen som är problemet. Sen har jag inte analyserat specifikt hur det blir om man hänger som du beskriver i en dipsställning, men spontant känns det ju som att länden om något borde rätas ut. Att det då smärtar är ju logiskt om det är en disk som buktar bakåt. Om det var översvankning som var orsak till problemet borde du ju inte få ont av att svanken rätades ut. Men nu har jag som sagt inte tittat på hur ryggen uppför sig när du hänger som du beskriver :)

Ps. Man ska inte vara "rak" i ryggen. Är man verkligen rak i ryggen bedöms detta som sjukligt. Man ska ha en viss S-kurvatur med svank i ländryggen.

nyrjoh
2010-09-10, 17:09
Nej, på din beskrivning tror jag inte att det är den eventuella översvankningen som är problemet. Sen har jag inte analyserat specifikt hur det blir om man hänger som du beskriver i en dipsställning, men spontant känns det ju som att länden om något borde rätas ut. Att det då smärtar är ju logiskt om det är en disk som buktar bakåt. Om det var översvankning som var orsak till problemet borde du ju inte få ont av att svanken rätades ut. Men nu har jag som sagt inte tittat på hur ryggen uppför sig när du hänger som du beskriver :)

Ps. Man ska inte vara "rak" i ryggen. Är man verkligen rak i ryggen bedöms detta som sjukligt. Man ska ha en viss S-kurvatur med svank i ländryggen.

Det är inte ovanligt att personer med stram höftböjarmuskulatur och ökad svank hamnar i mer svank då de hänger, vilket kan ge viss smärta. Men som sagt omöjligt att säga om man inte träffat pat. Sen att det skulle vara sjukligt med rak ländrygg som du säger tycker jag inte stämmer riktigt. T ex män med höga bakre crista kanter har ofta en strukturellt rakare ländrygg.

wird
2010-09-10, 17:10
Mycket bra info från dig Sheogorath

Sheogorath
2010-09-10, 17:16
Det är inte ovanligt att personer med stram höftböjarmuskulatur och ökad svank hamnar i mer svank då de hänger, vilket kan ge viss smärta. Men som sagt omöjligt att säga om man inte träffat pat. Sen att det skulle vara sjukligt med rak ländrygg som du säger tycker jag inte stämmer riktigt. T ex män med höga bakre crista kanter har ofta en strukturellt rakare ländrygg.

Intressant det där med crista! :thumbup: Säger du att det finns en koppling mellan iliums fysiska struktur och kurvaturen i länden? Eller tänker du annorlunda när du säger "högre bakre cristakanter"?

nyrjoh
2010-09-10, 17:21
Intressant det där med crista! :thumbup: Säger du att det finns en koppling mellan iliums fysiska struktur och kurvaturen i länden? Eller tänker du annorlunda när du säger "högre bakre cristakanter"?

Precis. Ibland har pat övre crista kanter som ligger över 5 cm över "bälteslinjen", de har oftast en rakare ländrygg.

Sheogorath
2010-09-10, 17:32
Precis. Ibland har pat övre crista kanter som ligger över 5 cm över "bälteslinjen", de har oftast en rakare ländrygg.

Och de är oftast män? Ska kika på det. Kul att ha något att spana efter. :)

FilipWT
2010-09-10, 18:14
Provade lite Hacksquat idag förresten, rätt låga vikter, men tror det kändes skonsammare mot ryggen, om det har något betydelse.

Ska avstå helt från knäböj och marklyft en vecka nu, se hur det känns efter, troligtvis bättre i ryggen, för att därefter försiktigt trappa upp med de övningarna igen. Känns som om jag gjort detta förut.

Angående stretch av framsida lår + höftböjare, bara bra att fortsätta med?

Åhh, jag ska få bort detta. Provar ett tag till med McKenzie-övningen, tar det allmänt försiktigt på träningen och vardagen. Blir det inte bättre söker jag mig till en terapeut. Synd att du inte håller till i Stockholm Sheogorath!

Tack återigen för alla svar!

Tillägg: Jag får ont/känner obehag om jag böjer ryggen framåt, alltså rundar ländryggen.

FilipWT
2010-09-10, 18:40
Måste även tillägga att jag har haft strålningar i utsidan av högra låret, (ischias?).

Sheogorath
2010-09-10, 19:36
Ont i framåtböjda lägen och utstrålande smärta i benet tyder i än högre grad på diskutlösta besvär. Däremot är det så att McKenzie så som jag visat inte hjälper mot alla sådana besvär. Ibland måste man t.ex. arbeta i sidled. Tänket då är att man jobbar med en disk som buktar mer åt sidan snarare än bakåt (men sättet att göra detta på är inget jag orkar gå in på på ett forum). Att du blir bättre av raka McKenzie bådar dock väldigt gott tycker jag. Man kan ha väldigt "lateraliserad" smärta men ändå bli helt bra med raka extensioner.

Jag är inte helt säker på att din idé med hacksquat är så bra. För mig är det iaf så att jag har betydligt svårare att hålla nedre ryggen plan i hacksquat och frontsquat, jämfört med vanlig böj. Men känner du att du kan göra övningarna ordentligt utan att krumma så kör på. Sen avråder jag generellt från hacksquat pga annorlunda biomekanik i knäna, men det är en annan femma.

Jag tycker inte att du ska lägga ner tid och energi på stretching i detta skede. Stretching av höftböjarna gör man ofta för att minska svanken och mindre svank är inte det som är önskvärt vid den typen av diskproblematik du förmodligen har. Stretching av hamstrings är vettigt med den typen av problem, men först när man är smärtfri eftersom stretchingen i sig (positionerna) ofta provocerar mer besvär. Men det kan man alltså ta upp som förebyggande behandling tillsammans med en del andra åtgärder (bålstabilitet etc).

FilipWT
2010-09-11, 11:29
Okej! Än en gång, tack så hemskt mycket för dina informationsrika svar! Fortsätter helt enkelt med övningarna och tar det försiktigare!

Tack igen!

/Filip

<Mike>
2010-09-13, 11:25
Jag lånar denna tråden lite granna eftersom skadeanalysen från början stämmer överrens precis med hur jag har det. Fick också ryggskott för 4 månader sedan och har sedan dess haft stundtals ont i ryggen och känt mig väldigt stel i ländryggen av marklyft. Nu så gör det riktigt ont efter ett tungt bänkpass. (Tror det var när jag körde negativ bänkpress som det kom tillbaka) Är det fortfarande samma sak, bakåtskjutande disk, även fast jag fick tillbaka smärtan efter just ett bänkpass, där jag svankar väldigt mycket?

Ska iaf testa McKenzie-övningen och se om jag märker någon skillnad. Fungerar det så är jag evigt tacksam.


Sedan så vill jag veta om det medför några stora risker (större än normalt) att satsa på hög styrka i mark, böj och bänkpress även fast jag har det här problemet? Skulle vilja tävla i raw SL men vill inte förstöra min kropp på vägen.

Är ytterst tacksam för svar :)

Sheogorath
2010-09-13, 17:02
Jag lånar denna tråden lite granna eftersom skadeanalysen från början stämmer överrens precis med hur jag har det. Fick också ryggskott för 4 månader sedan och har sedan dess haft stundtals ont i ryggen och känt mig väldigt stel i ländryggen av marklyft. Nu så gör det riktigt ont efter ett tungt bänkpass. (Tror det var när jag körde negativ bänkpress som det kom tillbaka) Är det fortfarande samma sak, bakåtskjutande disk, även fast jag fick tillbaka smärtan efter just ett bänkpass, där jag svankar väldigt mycket?

Ska iaf testa McKenzie-övningen och se om jag märker någon skillnad. Fungerar det så är jag evigt tacksam.


Sedan så vill jag veta om det medför några stora risker (större än normalt) att satsa på hög styrka i mark, böj och bänkpress även fast jag har det här problemet? Skulle vilja tävla i raw SL men vill inte förstöra min kropp på vägen.

Är ytterst tacksam för svar :)

Jag skulle inte avråda dig från att föröka nå ditt mål. I de allra flesta fall är inaktivitet (vilket kan bli en följd av att försöka träna på ett sätt man inte gillar/ser någon mening med) en betydligt större riskfaktor än, säg ditt SL:ande. Sen angående orsaken till dina ryggproblem; debuten etc. Ryggproblem kan ibland bero på flera samverkande saker. Jag har personligen en på pappret (och ibland även en reellt) krånglig rygg. Förmodligen protrusioner (eventuellt mindre bråck) på både på L4 och L5-diskarna, kronisk inflammation i det paraspinala ligamentet och inte helt optimal transversusaktivitet. Lägg på det en generell överrörlighet (men stelhelt i åtminstone ett höglumbalt segement) och sekundär skolios pga benlängdsskillnad. Man skulle kunna tro på beskrivningen att jag är ganska handikappad, men jag är fullt yrkesaktiv och tränar 100 %. Det är faktiskt inte ryggen som gör att jag måste anpassa min träning utan min högeraxel :) Marklyft, raka mark/rodd med flekterat ytterläge, good-mornings, SL och OL-böj, ryckböj mm är problemfritt för mig och kallar normalt sett inte ens på någon speciell efter-aktivitet-rehab som annars kan behövas. Det handlar om att veta vad man ska göra när problemen ger sig till känna och vara lite extra uppmärksam på "vardagsbovar".

Jag tycker att du kan prova McKenzie. Blir det bättre så är det ju toppen. Då kan du ju litegrand skita i att debuten med bänkpress i brygga inte precis är någon klassisk debut för det som förmodas är bakåtbuktande diskar. Det kanske inte ens var det som var problemet. Vi får får se!

<Mike>
2010-09-13, 19:58
Tack för ett uppmuntrande svar :) Jag ska hoppas på det bästa. Jag ska gå till sjukhuset på onsdag och kolla upp det också för säkerhets skull.

Uppdaterar här sedan när det skett någon slags utveckling.

FilipWT
2010-10-03, 19:05
Hej igen!

Jag har fortfarande problem med molande värk och stelhet i ryggen, men nästan enbart efter knäböj och marklyft. Nästan så att knäböj ger mer molande värk, trots väldigt lätta vikter (50kg).

Om jag har tränat tunga marklyft, känns det helt OK efter just marklyften och fortsätter ryggträningen. Promenarar sedan hem och det är först då ungefär, som stelheten och molandet börjar infinna sig, detta håller i sig någon dag eller två, för att sedan avta mer och mer. Till skillnad från några/någon månad sedan då jag kunde vara stel och ha molande i flera dagar.

Ifall jag slutar med marklyft och knäböj -helt- i någon vecka eller två, försvinner nästan all värk direkt. Det är när jag börjar träna dessa som värken infinner sig.

Jag måste dock erkänna att jag har fuskat lite med McKenzie-övningen, gör den titt som tätt, speciellt den stående varianten några gånger, ofta varje dag. Brukar knaka till i ryggen.

Har en fråga, kan man som läkare bestämma att det ej är några diskproblem efter att ha slagit på nerver i knäet, mäta reflexerna alltså?

Jag var hos vårdcentralen, hos en idrottsläkare och det var detta han gjorde, mätte reflexerna och konstaterade att det ej var diskproblematik. Det han sa, var att jag fick ont i ryggen pga stela hamstring, några tankar kring detta?

Allt som allt känns det nog aningen bättre samt värken går över snabbare.

Tackar på förhand om svar och spekulationer!
/Filip

Sheogorath
2010-10-03, 19:17
Hej igen!

Jag har fortfarande problem med molande värk och stelhet i ryggen, men nästan enbart efter knäböj och marklyft. Nästan så att knäböj ger mer molande värk, trots väldigt lätta vikter (50kg).

Om jag har tränat tunga marklyft, känns det helt OK efter just marklyften och fortsätter ryggträningen. Promenarar sedan hem och det är först då ungefär, som stelheten och molandet börjar infinna sig, detta håller i sig någon dag eller två, för att sedan avta mer och mer. Till skillnad från några/någon månad sedan då jag kunde vara stel och ha molande i flera dagar.

Ifall jag slutar med marklyft och knäböj -helt- i någon vecka eller två, försvinner nästan all värk direkt. Det är när jag börjar träna dessa som värken infinner sig.

Jag måste dock erkänna att jag har fuskat lite med McKenzie-övningen, gör den titt som tätt, speciellt den stående varianten några gånger, ofta varje dag. Brukar knaka till i ryggen.

Har en fråga, kan man som läkare bestämma att det ej är några diskproblem efter att ha slagit på nerver i knäet, mäta reflexerna alltså?

Jag var hos vårdcentralen, hos en idrottsläkare och det var detta han gjorde, mätte reflexerna och konstaterade att det ej var diskproblematik. Det han sa, var att jag fick ont i ryggen pga stela hamstring, några tankar kring detta?

Allt som allt känns det nog aningen bättre samt värken går över snabbare.

Tackar på förhand om svar och spekulationer!
/Filip

Hej!

Om man har ett diskbråck är det i regel så att reflexer, kraft, känsel, ja rubbet är påverkat. Och man blir inte bättre av McKenzie (ofta tvärtom sämre eftersom man klämmer bråcket mellan kotorna). Vid en diskbuktning är det inte alls så att reflexerna måste vara påverkade. En mindre buktning brukar bara ge smärta och stramhet, en lite större buktning även känselpåverkan och viss kraftnedsättning. Endast undantagsvis är reflexerna påverkade, enligt min erfarenhet. Sen gällande hamstrings: det kan vara så att man har fått sina ryggproblem p.g.a. att hamstrings är för stela: när man fäller i höften tas ryggrörligheten ut för tidigt och diskarna hamnar i ett utsatt läge. Men det krävs inte stela hamstrings för att lyfta fel, och stela hamstrings hör ju också till den klassiska symtombilden hos lumbago ischias. D.v.s. hamstrings får för mycket impulser p.g.a. att ischiasnerven är retad och den upplevs som stram därför att den har en högre grundtonus.

Men alltså: nej, man kan inte utesluta nervpåverkan p.g.a. disk bara genom att konstatera att reflexerna funkar.

skeletron
2010-10-04, 08:21
Kan även jag som även känner värk mot ländryggen testa på detta, trots att min värk kommer från sidan av arslet (piriformis?)?

Sheogorath
2010-10-04, 16:07
Kan även jag som även känner värk mot ländryggen testa på detta, trots att min värk kommer från sidan av arslet (piriformis?)?

Ja.

skeletron
2010-10-04, 16:28
Ja.

Svank har inget händelsevis att göra med piriformisvärk heller?

Sheogorath
2010-10-04, 16:32
Svank har inget händelsevis att göra med piriformisvärk heller?

Menar du om "översvankning" skulle ge värk i piriformis? Nej, det är inget samband jag kan se sådär på rak arm.

ceejay
2010-10-04, 16:40
JAg tipsar om att gå till en ortoped och försöka få remiss till magnetröntgen. Jag har troligen diskbråck i bröstryggen och väntar på magnetröntgen. När jag inte tränar blir jag lite bättre och om jag skulle träna tungt igen får jag ont igen.

skeletron
2010-10-04, 18:03
Känner mig samtidigt trött i bröstryggen och området mellan axlarna. Axlarna också ibland vill värka. Finns det någon motsvarande övning för dem?

DarcyGrahn
2010-10-04, 18:25
Tror jag fått en diskutbuktning. Blir mycket bättre då kör jag Mckenzieövningen på golvet. Avråder ni mig att köra thaiboxning så länge jag har ont i ryggen? Har haft lite känningar i någon vecka men igår blev det riktigt illa efter att ha kört marklyft.

Sheogorath
2010-10-04, 18:41
Tror jag fått en diskutbuktning. Blir mycket bättre då kör jag Mckenzieövningen på golvet. Avråder ni mig att köra thaiboxning så länge jag har ont i ryggen? Har haft lite känningar i någon vecka men igår blev det riktigt illa efter att ha kört marklyft.

Nej, jag skulla inte avråda dig bara sådär. Det finns mycket i (thai)boxningen som rent av kan vara behandlande vid en diskbuktning: hopprep, skuggboxning, rotationer (i slagen) mm. Sparkar (knän) över midjehöjd är det jag skulle avråda från så länge du har extra ont eftersom du över 90-graders vinkel i höften alltid får en viss bakåtrotation av bäckenet. Det och alla komplementsövningar där du böjer dig framåt (stående stretching för hamstrings eller vad man nu kan tänkas göra).

Sheogorath
2010-10-04, 18:47
Känner mig samtidigt trött i bröstryggen och området mellan axlarna. Axlarna också ibland vill värka. Finns det någon motsvarande övning för dem?

Trötthet i bröstryggen beror mer ofta på låsningar som man helt enkelt får ha någon till att "knäcka rätt". Det och dålig uthållighet i muskulaturen i skuldran (erector spinae och trapezius). Det finns McKenzie för bröstryggen också men det är inget jag använt med särskild framgång (än).

DarcyGrahn
2010-10-04, 18:55
Nej, jag skulla inte avråda dig bara sådär. Det finns mycket i (thai)boxningen som rent av kan vara behandlande vid en diskbuktning: hopprep, skuggboxning, rotationer (i slagen) mm. Sparkar (knän) över midjehöjd är det jag skulle avråda från så länge du har extra ont eftersom du över 90-graders vinkel i höften alltid får en viss bakåtrotation av bäckenet. Det och alla komplementsövningar där du böjer dig framåt (stående stretching för hamstrings eller vad man nu kan tänkas göra).

Okej tack så mycket för svaret =) När det sedan börjar bli bättre och jag inte känner av det lika mycket skulle jag kunna smyga igång med mark/böj/höga sparkar osv? Vad finns det för rygg- och benövningar kan kan köra utan att förvärra det?

Sheogorath
2010-10-04, 19:00
Okej tack så mycket för svaret =) När det sedan börjar bli bättre och jag inte känner av det lika mycket skulle jag kunna smyga igång med mark/böj/höga sparkar osv? Vad finns det för rygg- och benövningar kan kan köra utan att förvärra det?

Vet inte om det var här jag skrev det, men när besvären inte längre uppfattas som akuta kan du köra alla övningar så länge du har bra teknik. Gör du sedan, säg 2 x 10 reps McKenzie-extensioner direkt efter passet (eller ett par stycken efter något set som du kände kanske blev "too much") så brukar man vara i hamn. När besvären är akuta ska du helt enkelt undvika alla övningar där du böjer ryggen framåt.

nyrjoh
2010-10-04, 19:26
Hej!

Om man har ett diskbråck är det i regel så att reflexer, kraft, känsel, ja rubbet är påverkat. Och man blir inte bättre av McKenzie (ofta tvärtom sämre eftersom man klämmer bråcket mellan kotorna). Vid en diskbuktning är det inte alls så att reflexerna måste vara påverkade. En mindre buktning brukar bara ge smärta och stramhet, en lite större buktning även känselpåverkan och viss kraftnedsättning. Endast undantagsvis är reflexerna påverkade, enligt min erfarenhet. Sen gällande hamstrings: det kan vara så att man har fått sina ryggproblem p.g.a. att hamstrings är för stela: när man fäller i höften tas ryggrörligheten ut för tidigt och diskarna hamnar i ett utsatt läge. Men det krävs inte stela hamstrings för att lyfta fel, och stela hamstrings hör ju också till den klassiska symtombilden hos lumbago ischias. D.v.s. hamstrings får för mycket impulser p.g.a. att ischiasnerven är retad och den upplevs som stram därför att den har en högre grundtonus.

Men alltså: nej, man kan inte utesluta nervpåverkan p.g.a. disk bara genom att konstatera att reflexerna funkar.

Jag skulle nog säga att det är vanligare med reflexpåverkan än vad man t ex får lära sig på grundutbildningen. Och även att man inte fått lära sig att reflexen kan vara både sänkt och ökad. Min uppfattning är nog att åtminstone hälften av pat med ryggbesvär som jag träffar har en reflexpåverkan och mer än så har en nervpåverkan. Inte markant men ändå en viss skillnad mellan vänster och höger sida. Även att man har en påverkan på SLUMP alt. SLR upplever jag är riktigt vanligt, över 70% iaf, vid ryggbesvär. Samma gäller känselpåverkan, då om man testar med sporrar bilateralt, vilket är väldigt känsligt för att upptäcka känselpåverkan. Se gärna denna avhandling:

http://diss.kib.ki.se/2009/978-91-7409-331-5/thesis.pdf

Artikel från avhandlingen:

http://www.biomedcentral.com/1471-2474/11/202

Här kommer de fram till att MR undersökning hittar nervpåverkan i väldigt få fall där den kliniska undersökningen gör det. Vilket stämmer med min bild av det hela. Orsaken till det är inte klarlagd. Kan vara att MR oftast görs i avlastat läge alt. skador på nerven genom inflammatoriska ämnen från skadad disk eller annan struktur osv.

Jag upplever att man vid L5 påverkan ffa kan missa reflexpåverkan pga quadriceps reflexen ofta är något ökad på den sidan som nervpåverkan sitter, vilket gör att man kan missa den.

Lite tips angående mark och knäböj, sen får man ju inte glömma din Squat stretch sheo:

Smärta vid eller efter marklyft och knäböj beror enligt min uppfattning ofta på att svaghet i ffa ländrygg kontra baksida lår, adduktorer och bakre höftmuskulaturen. Detta yttrar sig på så vis att man i slutet av knäböjen eller i början på marklyftet får/har en bakåtvridning av bäckenet, vilket innebär att ländryggen rundas. Denna rundning av ländryggen ger stor belastning av bakre delarna av diskarna i ryggen.
Rundningen av ländryggen beror på att ffa erector spinae inte orkar hålla sin längd konstant genom rörelsen utan sträcks ut och då vrids bäckenet bakåt. I marklyftet så är det viktigt att ländryggsmusklerna är så starka att de klarar att vrida bäckenet framåt så att ländryggen hamnar i rätt position innan du startar lyftet.



Min åsikt är att man kan träna upp styrkan och kontrollen av ländryggen och öka på rörligheten i musklerna som vrider bäckenet bakåt. Detta för att minska risken för skador på ffa diskarna i ländryggen. Denna träning börjar du utan belastning, för klarar du inte att ställa in och hålla ländryggen i rätt position utan belastning så klarar du det absolut inte med belastning.

Knäböjs stretch:Håll i en stol eller liknande spänn ländryggen och sjunk ned i knäböjsposition. Låren skall peka i samma riktning som fötterna. Låt inte bröstkorgen vridas ned utan spänn upp bröstkorgen. När du känner att bäckenet börjar vridas bak stannar du där och spänner ländryggsmusklerna hårdare och håller kvar 5-30sek. Försök komma lite längre hela tiden. Upprepa 3-5ggr.



Stretch för marklyft och stångrodd: Böj knäna lätt. Spänn ländryggen. Håll knäna låsta i lätt böjt läge och fäll framåt i höften så långt du kan. Stanna när du känner att ländryggen börjar rundas. Spänn ländryggsmusklerna igen och håll kvar 5-30sek. Försök komma lite längre hela tiden med ländryggen i svankat läge. Upprepa 3-5ggr. Du kan avlasta genom att hålla händerna på ett bord. Det kan vara bra att i början använda spegel för att se hur det ser ut. Men du skall eftersom lära dig att känna när du inte håller ländryggen i rätt position för att kunna avbryta lyft innan det går åt skogen.

Du behöver inte böja så mycket på knäna som görs på bilden. Men håll ländryggen svankad som figuren till höger. Det runda insticket till vänster visar hur rundning av ländryggen drar isär bakre delen av disken.



Den här träningen görs med fördel ofta initialt(läs dagligen) och används sedan regelbundet för att se till att rörligheten bibehålls.
mvh
__________________

Länk till tråd där bilderna jag hänvisar till är med:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154576

skeletron
2010-10-04, 20:56
Trötthet i bröstryggen beror mer ofta på låsningar som man helt enkelt får ha någon till att "knäcka rätt". Det och dålig uthållighet i muskulaturen i skuldran (erector spinae och trapezius). Det finns McKenzie för bröstryggen också men det är inget jag använt med särskild framgång (än).

Jag bör gå till naprapaten igen alltså?
Hur tränar jag upp uthålligheten i dessa muskler? Höga reps i trapz och ryggträningen endast?
Kan det ha något att göra med min sittposition? Pluggar och använder laptop så det blir ingen optimal ergonomi där kan jag tro.

skeletron
2010-10-05, 14:20
Jag bör gå till naprapaten igen alltså?
Hur tränar jag upp uthålligheten i dessa muskler? Höga reps i trapz och ryggträningen endast?
Kan det ha något att göra med min sittposition? Pluggar och använder laptop så det blir ingen optimal ergonomi där kan jag tro.

Undrar också om det finns något samband med att jag har känningar runt piriformis samt bak i axlarna? (även trött runt skuldrer, bröstrygg)

Sheogorath
2010-10-05, 14:49
Skeletron: känningar i piriformis har ofta sitt ursprung i annat än just piriformis. Ischiasnerven kan vara retad vid förskjuten disk eller förträngningar som gett nervpåverkan, och då det är ganska tajt där ischiasnerven passerar piriformis kan det göra ont när man trycker över muskeln. Det kan också vara så att smärtan i piriformis är referrerad (problemet sitter någon annanstans än där det gör ont). Hur det skulle ha ett samband med dina axlar har jag svårt att se.

Jag kan varken råda eller avråda dig från att gå till din naprapat om din bröstryggssmärta: jag vet inte hur han jobbar. Vad man kan säga generellt är ju dock att det såklart alltid är bra att bli undersökt "in real life": jag har ju som bekant inte undersökt dig.

Din dåliga hållning i sittande kan mycket väl vara bidragande (eller orsakande). "Säckig hållning" tänjer på musklerna i ryggen så att de blir förslappade. Man får ont och långvarig värk kan påverka fibersammansättningen i musklerna så att man får ännu mer ont. Alternativet, att sitta och spänna sig för att inte sjunka ihop, är inte bra det heller. Cirkulationen försämras och man kan få muskelknutor mm. Det bästa är att ha kontorsutrustning som gör att du får ett optimalt sittande utan att behöva spänna dig. Det viktigaste är kanske bra ländryggsstöd (www.scanergo.se) och avlastning för underarmarna så att du inte behöver spänna axlarna så fasligt.

DarcyGrahn
2010-10-05, 15:06
Kan man bli helt återställd? Är det stor risk att problemen återkommer om jag kör SL trots att jag skulle köra mckenzie varje dag? När jag fick såna här ryggsmärtor förut så var det värst av ryck och knäböj. I rycket gjorde det ont på 50kg trots att jag tror jag hade bra teknik. Kan det vara att jag rundade ländryggen i botten som gjorde diskarna vart i ett utsatt läge?

Vad rekommenderar (om det nu finns nå rekommendationer) man generellt för muskler att stretcha när man har sådana här problem?

skeletron
2010-10-05, 17:49
Skeletron: känningar i piriformis har ofta sitt ursprung i annat än just piriformis. Ischiasnerven kan vara retad vid förskjuten disk eller förträngningar som gett nervpåverkan, och då det är ganska tajt där ischiasnerven passerar piriformis kan det göra ont när man trycker över muskeln. Det kan också vara så att smärtan i piriformis är referrerad (problemet sitter någon annanstans än där det gör ont). Hur det skulle ha ett samband med dina axlar har jag svårt att se.

Jag kan varken råda eller avråda dig från att gå till din naprapat om din bröstryggssmärta: jag vet inte hur han jobbar. Vad man kan säga generellt är ju dock att det såklart alltid är bra att bli undersökt "in real life": jag har ju som bekant inte undersökt dig.

Din dåliga hållning i sittande kan mycket väl vara bidragande (eller orsakande). "Säckig hållning" tänjer på musklerna i ryggen så att de blir förslappade. Man får ont och långvarig värk kan påverka fibersammansättningen i musklerna så att man får ännu mer ont. Alternativet, att sitta och spänna sig för att inte sjunka ihop, är inte bra det heller. Cirkulationen försämras och man kan få muskelknutor mm. Det bästa är att ha kontorsutrustning som gör att du får ett optimalt sittande utan att behöva spänna dig. Det viktigaste är kanske bra ländryggsstöd (www.scanergo.se) och avlastning för underarmarna så att du inte behöver spänna axlarna så fasligt.

Okej, tack ska du ha! köpte ländrygsskyddet direkt, ska försöka få tag på avlastningsprylen ock. Har dessutom nyss varit ute och funnit ett tillbehör till laptopen som höjer upp den i lämpligt läge. Lysande.

Hur menar du förresten med uthållighet i skuldran?

johanhej
2014-08-19, 09:14
Snubblade in på denna tråd av en ren slump och det låter väldigt likt mitt problem.

För omkring två månader sen fick jag en molande värk i mitt vänstra bäckenben efter tunga mark. Hade kört böj någon dag innan. Vart rädd att det skulle bli värre så jag undvek mark och böj helt och hållet. Har kört två lätta böjpass sen dess, och får viss värk varje gång.

Vill såklart bli kvitt detta besvär och hade gärna utfört den här mckenzie-övningen som ni pratar om. Dessvärre har bilden från första sidan försvunnit. Kan någon lägga upp övningen igen?

Tack på förhand!

Chrbo
2015-05-02, 09:13
http://www.mckenzie.se/patient/wp-content/uploads/2009/03/blueeil1.gif

Utan att ha sett originalet antar jag att det är denna övning.

Sheogorath
2015-05-02, 09:17
Yes. Sen ska man säga att detta är rörelseplanet som oftast är effektivt. "McKenzie" är ju ett helt koncept där man går flera delkurser för att avlägga en examen, och det är ju inte precis som att det enda man lär sig på lumbal-delen är att "har du ont i ländryggen så lägg dig på mage och sträck ut bakåt". Men det är absolut något man kan prova.

Chrbo
2015-05-03, 15:59
Yes. Sen ska man säga att detta är rörelseplanet som oftast är effektivt. "McKenzie" är ju ett helt koncept där man går flera delkurser för att avlägga en examen, och det är ju inte precis som att det enda man lär sig på lumbal-delen är att "har du ont i ländryggen så lägg dig på mage och sträck ut bakåt". Men det är absolut något man kan prova.

Var ska man ta ut rörelsen i ryggen vid denna övning? Hela ryggen eller viktigast med ländryggen?

Hur mycket ska man "pusha"? Lagom är bäst som med all stretch?

Sheogorath
2015-05-04, 19:03
Om man kan ska man ta ut rörelsen jämt i ländryggen, d.v.s. undvika "hak" på en viss kotnivå. Det är i stort sett omöjligt om man har förutsättningar för kotglidning i ryggen, som många unga flexibla personer skaffat sig, men man kan försöka.

Man ska öka rörelseuttaget successivt. Kan man ska man "hänga" ner med magen, med ryggen avslappnad och tyngden på händerna. Men det kan ta några gånger tills man är där. Och bäckenet skall alltid vara i backen.

Nioreh
2016-03-05, 16:29
Jag
29 år, 1.80 m, 67 kg.
Fd militär.
Har tidigare haft akut diskbråck c6-c7.

Incident
Igår kväll. Gym.
Sqatas, (för?) djupa.
Skarp plötslig smärta i ländryggen.

Omedelbart efteråt
Synnerligen immobiliserad. All rörelse som involverar bäcken/ländryggen resulterade i skarp huggande smärta.
Molande värk från ryggslutet och ner/runt bäcken. Inga eller knappt märkbara (inbillade?) strålningar i höger ben.
Ta sig hem var ett ***** aber, samma sak med att ta sig upp från liggande ställning.

Sen
Generellt så är jag smått allergisk mot människor som självdiagnostiserar men att göra fel på gymmet kändes tillräckligt vanligt för att ge det en chans.
Filips beskrivning kändes nästintill indentisk sånär som på att mitt bara var 4 timmar gammalt och verkade ev göra avsevärt mycket mer ont.

Jag testade att rulla över på mage och börja töja. Omedelbar förbättring, det gick att sova (sporadiskt).

Idag
Fortsätter sporadiskt med McKenzie. Ser ut som en sengångare/96-årig gubbe men jag kan gå utan stora problem. Varit ute på stan och gjort saker.

Summa summarum:
Stort tack för att du delat din kunskap här Sheo.

1177 vårdguiden sa 'åk till akuten, vi vet inte alls' (vilket det nog blir ändå om jag måste vara sjukskriven på måndag) men du har iallafall spart mig den resan mitt i natten, X timmarnas väntan osv utan att veta hur jag skulle göra för att lindra smärtan.

Nioreh
2016-03-05, 17:04
...

Man ska öka rörelseuttaget successivt. Kan man ska man "hänga" ner med magen, med ryggen avslappnad och tyngden på händerna. Men det kan ta några gånger tills man är där. Och bäckenet skall alltid vara i backen.

Fråga
Är det vid McKenzie okej att
-Från liggande, fuska sig upp med armbågarna?
-Stående, skippa att står och vifta med armarna i tunnelbanan (bara böja sig bakåt)?

I.e. är du högt krav på korrekthet eller ligger vikten mest bara på att böja ländryggen bakåt?

MackeJuve
2016-03-07, 09:04
Ålder: 25 år.
Tränar: Styrketräning, SL-inspirerat.
Skadebakgrund: Aldrig skadad eller sjuk mer än en axel som har krånglat till och från. I nuläget är den axeln bra och jag kan bänkpressa utan besvär.
Skada: Ländryggen. Det är som att den är konstant stel. Hostar jag så är det en lätt huggande smärta, inte påtaglig på något sätt men det känns. Ligger jag ned får jag vara nog med hur jag vänder på mig och byter position för kommer jag fel känns det obehagligt. Känns även när jag böjer mig bakåt/framåt. Det är mycket mer åt stelhetshållet än smärthållet.
Bakgrund till skada:
Tisdags: Kände lite i ländryggen när jag körde mark. Stannade tidigt, 160 kg, och avbröt. Upplevde dock inte att marken gjorde de små besvären värre.
Onsdags: Vilade ländryggen, bänkade bara lite. Kände inte av några besvär.
Torsdags: Tunga marklyft väldigt nära max, fem set. Kändes ok. Formen var blandad från sådär/ok till ganska dålig då jag gjorde tunga sexor.
Fredag: Vila, kände ingenting.
Lördag förmiddag: Halvtunga böj. Form bra till ok. Kändes bra i kroppen.
Lördag lunch: 16 mil bil.
Lördag kväll/natt: Fest med mycket alkohol. Känns fortfarande bra i kroppen.
Lördag natt: Sov på madrass på golvet.
Lördag lunch: 16 mil bil. Kändes bra i kroppen av vad jag kan minnas.
Lördag eftermiddag till idag, måndag morgon: Besvär med ländryggen så som beskrivet ovan.

Åtgärder: Står upp och jobbar idag(kontorsjobb). Kommer gå lite på två raster samt en längre sträcka på lunchen. Kommer även att gå efter jobbet. Ingen träning. Är det likadant imorgon så ringer jag en sjukgymnast.

Min fundering: Kan det hårda markpasset från i torsdags ha legat som ett latent ländryggsbesvär inom mig och sedan lösts ut av bilåkande samt ovan sovsituation? Eller kan det vara så att min stillasittande vardag gör sig påmind(sitter mycket på jobbet med ganska dålig ergonomi samt mycket soffliggande på fritiden)?

Smklnn
2016-03-07, 11:22
Ländryggsbesvär är oftast komplexa och kombinationer av olika saker, 80% av befolkningen får ont i ländryggen någon gång. Överansträngning, dålig återhämtning från träningen, dålig ergonomi och fysisk inaktivitet kan vara orsaker. Vid ej direkt trauma. Sök upp en sjukgymnast kan vara en god idé.

Mvh

Sjukgymnast

MackeJuve
2016-03-07, 11:27
Ländryggsbesvär är oftast komplexa och kombinationer av olika saker, 80% av befolkningen får ont i ländryggen någon gång. Överansträngning, dålig återhämtning från träningen, dålig ergonomi och fysisk inaktivitet kan vara orsaker. Vid ej direkt trauma. Sök upp en sjukgymnast kan vara en god idé.

Mvh

Sjukgymnast

Absolut. Vill se om det blir bättre tills imorgon bara. Det känns lite överilat att kontakta en sjukgymnast efter ett dygns besvär? Tänker på om det bara är stelhet från lördagsnatten. Men att gå mycket måste väl vara bra mot stelhet?

Smklnn
2016-03-07, 12:35
Absolut. Vill se om det blir bättre tills imorgon bara. Det känns lite överilat att kontakta en sjukgymnast efter ett dygns besvär? Tänker på om det bara är stelhet från lördagsnatten. Men att gå mycket måste väl vara bra mot stelhet?

Du bestämmer själv när du söker vård :) Det beror på vad stelheten beror på. Rent generellt är rörelse bra för det mesta, inklusive stelhet.

MackeJuve
2016-03-07, 13:06
Du bestämmer själv när du söker vård :) Det beror på vad stelheten beror på. Rent generellt är rörelse bra för det mesta, inklusive stelhet.

Kändes aningen bättre efter ~45 minuters promenad. Börjar få upp hoppet om att det bara är stelhet. Kommer gå så mycket jag kan och orkar idag/ikväll så får vi se hur det känns imorgon.

Scratch89
2016-03-20, 15:38
Fråga
Är det vid McKenzie okej att
-Från liggande, fuska sig upp med armbågarna?
-Stående, skippa att står och vifta med armarna i tunnelbanan (bara böja sig bakåt)?

I.e. är du högt krav på korrekthet eller ligger vikten mest bara på att böja ländryggen bakåt?

Ja, det är okej att fuska sig upp med armbågarna. Vid stående kan man sätta händerna på baksidan av bäckenet och böja sig bakåt. Det viktigaste är inte exakt position, utan att man med övertryck kommer åt att rent mekaniskt trycker tillbaka obstruktionen.

LEKU
2020-09-14, 15:00
Detta låter som mitt problem med ryggen, förutom att det också strålar ner i benen för mig. Nån som har länk till McKenzieövningen? Den som var länkad har dött.