handdator

Visa fullständig version : Bort med fett, på nåt sätt ????


guzicar
2010-08-20, 22:16
Hejsan

Jag skulle gärna vilja höra era förslag om hur man får mindre mage. Jag har gått ner flera kg men magen har gått lite trögare. Jag vet att man INTE kan punktförbränna, sit-ups hjälper inte. Man SKALL sköta kosten, okej? Sen läser jag mycket om att man bör göra sig av med mer kalorier än vad man får i sig..hur då?? Om jag äter 1300-1500 kalorier per dag t.ex. Hur i hela världen ska jag träna bort det??

ÄR:
Kille, 20 år
186-187 cm lång
92 kg

HulkH
2010-08-20, 22:26
Du ska ligga på kaloriunderskott, ja.

Läs deffguiden så borde du veta hur du ska göra :)


Enkelt så ska du stoppa i dig mindre än vad du gör av med:)



Deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

guzicar
2010-08-20, 22:56
Tack för ett otroligt snabbt svart HulkH :D

Om du nu har tid skulle det vara snällt om du snabbt skulle kunna lägga upp en enkel schema för mig typ eller en plan... tack

Rickard
2010-08-20, 23:01
Frukost: 1 apelsin, 1/2 bagel med en matsked lättost, 2 dl choklad.
Lunch: Salladsblad med grönsaker, 85 gram vattenförpackad tonfisk, 1 äpple, 224 gram lättmjölk.
Middag: 85 gram kyckling, 1 medelstor bakpotatis, 1,2 dl broccoli, selleri, morötter, melon.
Mellanmål: 7,2 dl popcorn.

HulkH
2010-08-20, 23:33
Tack för ett otroligt snabbt svart HulkH :D

Om du nu har tid skulle det vara snällt om du snabbt skulle kunna lägga upp en enkel schema för mig typ eller en plan... tack

haha, inga problem :)

Vill jag nog låta någon mera kunnig göra, så jag aldrig deffat själv, och hoppas på att aldrig göra de:). Men jag skulle bara personligen stoppa i mig nyttiga saker, och inte för mkt. samt få i mig mycket protein.

Shpendi
2010-08-20, 23:50
Fortsätt håll igång bara. Man förväntar sig resultat direkt (gjorde jag med) men förvänta dig istället resultat på långsikt, annars blir du galen :).

Har tappat ca 11cm runt midjan nu på 10~ veckor. Tänk på att hålla igång bara så kommer resultaten till slut.

cherokee
2010-08-21, 02:13
Läs deff.guiden, finns högst upp i forumet. Schema kan du enkelt lägga upp själv, efter du har läst deff.guiden kommer du vara mkt mer insatt!

Om du äter 1500 kcal om dagen behöver du ej göra dig av med detta. Kroppen behöver energi för att fungera och förbrukar dagligen energi. Räkna ut ditt BEE, uppskatta din aktivitetsfaktor och dra sedan av 500. Då ligger du på underskott o kommer sakta men säkert tappa i vikt. Det spelar ingen roll vad du äter sålänge du är på underskott, men tips är att äta livsmedel som mättar o innehåller mkt protein. Satsa på kesella, kött, fisk, avokado, ovs... Men som sagt, läs guiden allt står där! Kalorier kan du sedan räkna med hjälp av t ex Shapelink.se

cherokee
2010-08-21, 02:17
Förslag på matschema:

Frukostförslag:
1. Kesella blandat med funlight. 1-2 kokta ägg till. Ev nötter på kesellan.
2. Gröt gjord på grova havregryn med lite linfrön i. Mosad banan på och ägg till.

Lunch och middagsförslag:
1. Fläskfilé med koka grönsaker till
2. Tonfisksallad
3. Lax med quinoasallad
4. Omelett med kalkon, ost, grönsaker ovs. Servera med keso!

Mellanmålsförslag:
1. Banan
2. Proteindrink
3. Kesella med bär
4. Fullkornssmörgås med magert pålägg

guzicar
2010-08-21, 07:06
Tack så mycket alla för era värdefulla svar :-)

Hur mkt bör jag under tiden jag deffar i så fall??

Benjila
2010-08-21, 07:20
Hur mkt bör jag under tiden jag deffar i så fall??

Vad menar du?

Lovisa
2010-08-21, 10:16
Frukost: 1 apelsin, 1/2 bagel med en matsked lättost, 2 dl choklad.
Lunch: Salladsblad med grönsaker, 85 gram vattenförpackad tonfisk, 1 äpple, 224 gram lättmjölk.
Middag: 85 gram kyckling, 1 medelstor bakpotatis, 1,2 dl broccoli, selleri, morötter, melon.
Mellanmål: 7,2 dl popcorn.

Bagels, choklad och popcorn ??? Prima bantningskäk.. eller ?

Intressanta måttangivelser dessutom. Mäta mjölk i gram istället för deciliter, och popcorn i deciliter (dessutom med decimaler) istället för i gram. Hm.

Antar att inlägget är ett skämt. Om inte, byt ut frukosten mot osötat grovt bröd med lättost samt kaffe/the med lite mjölk i. Mellanmålet kan bytas mot nötter (nyttiga fetter) men hellre frukt/grönt, lite keso eller kvarg t ex.

Denniss
2010-08-21, 10:37
Bagels, choklad och popcorn ??? Prima bantningskäk.. eller ?

Intressanta måttangivelser dessutom. Mäta mjölk i gram istället för deciliter, och popcorn i deciliter (dessutom med decimaler) istället för i gram. Hm.

Antar att inlägget är ett skämt. Om inte, byt ut frukosten mot osötat grovt bröd med lättost samt kaffe/the med lite mjölk i. Mellanmålet kan bytas mot nötter (nyttiga fetter) men hellre frukt/grönt, lite keso eller kvarg t ex.

Ironi är svårt...

Lovisa
2010-08-21, 11:26
Ironi är svårt...

Man vet aldrig. En del dieter och dietare är så extrema, att ingenting förvånar längre....

mini
2010-08-21, 11:32
Ironi är svårt...

Bara när man gör det dåligt.

guzicar
2010-08-21, 16:05
Oj jag menar " hur mycket ska jag träna under tiden jag deffar " ???

Pepz
2010-08-21, 16:11
Oj jag menar " hur mycket ska jag träna under tiden jag deffar " ???

så mycket som du vill.
förslagsvis mest styrketräning
konditionsträning är valfritt

guzicar
2010-08-23, 17:00
Hur mkt kalorier/dag bör jag ligga på?

1.86-1.87 lång
20 år gammal
92 kg

????

Henriken-irl
2010-08-26, 05:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Läste du aldrig ?

Anton Fräs
2010-08-26, 12:12
Läs deffguiden och räkna :) Skriv här när du gjort det!

guzicar
2010-09-07, 10:06
Jag läste deff-guiden och räknade ut..Bör ligga på ca 2400 kalorier/dag..I två veckor har jag legat på ca 1500-1700.. Funkat riktigt bra hitills. Vågen visar minus 3-4 kg men det låter lite sjukt kan jag tycka :P..Har börjat gymma nu också, så jag hoppas på det bästa..

Problemet är att jag har lite kvar på magen och i rumpan..:(:( Det stör mig nåt så...!!!

Hur ska det bort?? Tips någon??

Fredrik_S
2010-09-07, 10:15
Jag läste deff-guiden och räknade ut..Bör ligga på ca 2400 kalorier/dag..I två veckor har jag legat på ca 1500-1700.. Funkat riktigt bra hitills. Vågen visar minus 3-4 kg men det låter lite sjukt kan jag tycka :P..Har börjat gymma nu också, så jag hoppas på det bästa..

Problemet är att jag har lite kvar på magen och i rumpan..:(:( Det stör mig nåt så...!!!

Hur ska det bort?? Tips någon??

Finns inga tips. Finns bara ren fakta här. Viktnedgång sker efter genetiskt mönster och fett plockas därifrån kroppen själv vill.

Namehere
2010-09-08, 20:55
Lånar tråden lite. Är det inget måste att konditionsträna under deff?
Jag funderar på att ge mig på en deff och då undrar jag hur många konditionspass/styrketräningspass jag borde utöva.

WHITEFOLKS
2010-09-08, 20:58
Nej det är inget måste.

Eddie Vedder
2010-09-08, 20:58
Är det inget måste att konditionsträna under deff?

Det är alltid värdefullt för hälsan och alltid synd att plocka bort. Men för just kroppssammansättning är det i princip oväsentligt om du lika gärna sänker matintaget men äter tillräckligt med protein och essentiella näringsämnen.

King Grub
2010-09-08, 20:58
Ett underskott på X kcal ger lika stor viktnedgång oavsett om du skapar det genom kalorirestriktion, motion, eller en kombination.

Överdriver kondititionsträning försämrar styrketräningens uppbyggande effekter (vilka är extra viktiga under deff, för att bevara muskelmassa), och ger om något kanske sämre fettförbränning sett över dygnet, inte bättre.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4297609&postcount=5

King Grub
2010-09-08, 21:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142397&highlight=cardio

Namehere
2010-09-08, 21:10
Ett underskott på X kcal ger lika stor viktnedgång oavsett om du skapar det genom kalorirestriktion, motion, eller en kombination.

Överdriver kondititionsträning försämrar styrketräningens uppbyggande effekter (vilka är extra viktiga under deff, för att bevara muskelmassa), och ger om något kanske sämre fettförbränning sett över dygnet, inte bättre.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4297609&postcount=5

Okej, tack! :)
Två pass kondition och tre styrkepass per vecka under en deff, låter det bra? Eller borde det justeras?
Har även en fråga angående kolhydrater under deff, jag läste i deff-tråden att det var mellan 0.8 - 1.2 g/kg kroppsvikt. Den viktigaste tiden under dygnet att ta in kolhydrater är före träningen, eller? Eller före? Eller ska det jämnas ut under hela dagen för att inte gå runt med ett sötsug?

King Grub
2010-09-08, 21:13
Kolhydrat 0 gram och uppåt. Kolhydrat är inte nödvändigt. Hur mycket kolhydrat du skall äta beror på vilken diet du följer; en keto- eller lågkolhydratdiet innebär per automatik mer eller mindre uteslutande av kolhydrat. Protein- och fettenergin först. Det som blir över, om något blir över, till tänkt energiintag, blir kolhydratkalorierna.

Namehere
2010-09-08, 21:20
Kolhydrat 0 gram och uppåt. Kolhydrat är inte nödvändigt. Hur mycket kolhydrat du skall äta beror på vilken diet du följer; en keto- eller lågkolhydratdiet innebär per automatik mer eller mindre uteslutande av kolhydrat. Protein- och fettenergin först. Det som blir över, om något blir över, till tänkt energiintag, blir kolhydratkalorierna.

Då är det isåfall den andranämnda dieten jag skulle använda.
Ligga på 1g /kg kroppsvikt i fett, 2g för protein. Hur mycket kolhydrater blir det per dag för en kropp på 75 kilo? 150 g protein vet jag är 600 kcal.

När ska man ta i sig kolhydrater under dagen?

King Grub
2010-09-08, 21:24
Fett ger 9 kcal per gram.

Fettkalorierna + proteinkalorierna. Resten av kalorierna blir då kolhydrat.

I samband med träning är ett bra tillfälle att förlägga en majoritet av kolhydratintaget.

Eddie Vedder
2010-09-08, 21:25
Då är det isåfall den andranämnda dieten jag skulle använda.
Ligga på 1g /kg kroppsvikt i fett, 2g för protein. Hur mycket kolhydrater blir det per dag för en kropp på 75 kilo? 150 g protein vet jag är 600 kcal.

När ska man ta i sig kolhydrater under dagen?

Vore jag du skulle jag förlägga den största mängden vid måltiden efter passet i så fall. När din glukostolerans och insulinkänslighet är som bäst. Fett ger 9 kcal så du kan själv räkna ut hur mycket kcal det blir från fett och vad som sedan blir över.

Namehere
2010-09-08, 21:25
Fett ger 9 kcal per gram.

Fettkalorierna + proteinkalorierna. Resten av kalorierna blir då kolhydrat.

I samband med träning är ett bra tillfälle att förlägga en majoritet av kolhydratintaget.

Okej, underbart, tack! :)

Namehere
2010-09-08, 21:33
Vore jag du skulle jag förlägga den största mängden vid måltiden efter passet i så fall. När din glukostolerans och insulinkänslighet är som bäst. Fett ger 9 kcal så du kan själv räkna ut hur mycket kcal det blir från fett och vad som sedan blir över.

Okej, jag räknade ut att jag ligger på ungefär 2000-2200 kcal (500 under).

675 kcal fett

600 kcal protein


825 kcal kolhydrater

Är det verkligen så?

Eller är 1 g protein 4 kcal?

Eddie Vedder
2010-09-09, 06:44
Eller är 1 g protein 4 kcal?

Ja det är den allmänt vedertagna genomsnittssiffran. Men jag ser iofs inget fel i att öka proteinintaget ytterligare om du nu ska gå ner i vikt. 2g/kg kroppsvikt ser jag som minimum om du bygger, mer om du underäter.

Namehere
2010-09-09, 21:17
Ja det är den allmänt vedertagna genomsnittssiffran. Men jag ser iofs inget fel i att öka proteinintaget ytterligare om du nu ska gå ner i vikt. 2g/kg kroppsvikt ser jag som minimum om du bygger, mer om du underäter.

Okej, tack :)
Hur skulle du gått tillväga om du ville minska fett på kroppen? 75kg, 182 lång.
Jag har tänkt tanken att köpa proteinpulver och hålla ett högt proteinintag per dag, 2g/kg kv och över. Äta mycket grönsaker, även kolhydrater men inte lika mycket som normalt. Hur låter det?

Eddie Vedder
2010-09-09, 21:21
Äta mycket grönsaker, även kolhydrater men inte lika mycket som normalt. Hur låter det?

Låter bra. Förslagsvis grönsaker som broccoli, spenat, vitkål, lök och paprika t.ex. Inte näringslöst grönt vatten som gurka och isbergssallad.

Fet fisk (sill, strömming och makrill t.ex.), ägg, kött (fläskkotletter, nötfärs, fläskfärs, lammfärs, grytbitar av fläsk eller nöt etc.), ost, magrare fisk (typ torsk och tonfisk) och fågel är bra källor som bas i kosten.

Namehere
2010-09-09, 21:50
Låter bra. Förslagsvis grönsaker som broccoli, spenat, vitkål, lök och paprika t.ex. Inte näringslöst grönt vatten som gurka och isbergssallad.

Fet fisk (sill, strömming och makrill t.ex.), ägg, kött (fläskkotletter, nötfärs, fläskfärs, lammfärs, grytbitar av fläsk eller nöt etc.), ost, magrare fisk (typ torsk och tonfisk) och fågel är bra källor som bas i kosten.

Okej, tack :)

Jag skriver säkert jättemycket och saker upprepas, men jag är riktigt förvirrad. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att få en "rippad" kropp.
Är mullig nu och vet inte om jag ska deffa ner mig, sen bulka (oroar mig för att fastna i bulken, kanske brist på motivation?). Eller om jag ska gymma/springa samtidigt tills jag blir smal, fast då hämmar det ju musklerna. Blir galen på det här.

x824
2010-09-09, 22:38
Okej, tack :)

Jag skriver säkert jättemycket och saker upprepas, men jag är riktigt förvirrad. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att få en "rippad" kropp.
Är mullig nu och vet inte om jag ska deffa ner mig, sen bulka (oroar mig för att fastna i bulken, kanske brist på motivation?). Eller om jag ska gymma/springa samtidigt tills jag blir smal, fast då hämmar det ju musklerna. Blir galen på det här.

Att bli rippad bör vara ett långsiktigt mål. Det är inget du lyckas med över en helg. Skapa ett träningsschema för att maximera styrka och följ det. Tycker du om konditionsträning så inkludera även det. Vill du ner i vikt så ät mindre än vad du gör av med. På pappret behöver det inte vara svårare än så. Oavsett vad du vill göra, förlora fett eller bygga muskler, så kommer den verkliga utmaningen vara att upprätthålla disciplin och tålamod.

Vanish
2010-09-10, 10:20
kontinuerlig träning är ett bra mål. Annars blir det lätt att man gymmar som fasen i 5 veckor och sen tröttnar man (eller springer för den delen).

Om du vill se "rippad" ut efter deffen så gå inte på ett allt för stort underskott, eftersom du vill ha kvar de muskler du har.