handdator

Visa fullständig version : Den som vet vilket muskel detta är är grym!!


Anvendarnamn
2010-08-20, 18:51
Säg att man sitter med helt rak överkropp, samt huvud. Sen trycker man in sin haka. Alltså så att hakan hamnar mellan de båda nyckelbenen ungefär. Sen tar man tag med högerhand högst upp vid baksidan av huvudet uppe vid det "vänstra hörnet". Nu drar man: framåt fast lite snett åt höger. En muskel (eller något annat kanske det är) vid vänster skuldra kommer att stretchas. Vet ni snälla vad den muskeln heter?

Hoppas på svar! TACK!

Fastback
2010-08-20, 18:55
Menar du möjligen trapezius? :)

hidden
2010-08-20, 18:55
Trapezius?

ÅH, ngn hann före mig.

Sjoba
2010-08-20, 19:01
Tror att Sternocleidomastoid, övre trapezius fibrerna och levator scapulae alla stretchas när nacken dras åt sidan.

Anvendarnamn
2010-08-20, 19:01
Menar du möjligen trapezius? :)

Nej inte trapsen. En mindre sak mer åt sidan vid skuldran.

Anvendarnamn
2010-08-20, 19:06
Tror att Sternocleidomastoid, övre trapezius fibrerna och levator scapulae alla stretchas när nacken dras åt sidan.

Nej alltså svårt att beskriva. Men de övre trapsen smalnar och och "når" inte dit likson. Och det är inte en nackmuskel. Levator scapulan sitter för högt upp. Den är liksom en bit över skuldran.

Finns det något som är mer brevid/under skuldran?

hidden
2010-08-20, 19:08
Den här bilden kanske kan hjälpa dig?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Gray1211.png

Vid skuldran? Teres major? Rhombodieus major?

Anvendarnamn
2010-08-20, 19:19
Den här bilden kanske kan hjälpa dig?

Vid skuldran? Teres major? Rhombodieus major?

Det måste nog vara RM. Om det är en muskel som stretchas då? Och, brukar det vara en muskel som man skadar eller har verker i ofta?

panzerpig
2010-08-20, 19:34
http://www.medical-look.com/systems_images/Muscles_of_the_Neck.jpg
nån av dessa gissar jag på :)

Anvendarnamn
2010-08-20, 19:44
TACK hidden du är bäst!!

Det måste nog vara RM. Har sökt massor och triggerpoints och rörelser som utlöser smärta och allt stämmer in!!!

tack!

hidden
2010-08-20, 19:58
TACK hidden du är bäst!!

Det måste nog vara RM. Har sökt massor och triggerpoints och rörelser som utlöser smärta och allt stämmer in!!!

tack!

Så lite så! =)
Vet dock inte om just den muskeln ofta blir "skadad"... Inte så insatt i muskelaturer osv, jag gillar bara o träna =D