handdator

Visa fullständig version : Angulus superior scapulae tittar fram vid skivstångsrodd.


CaveThang
2010-08-20, 11:42
Kön: Man

Ålder: 28

Längd och vikt: 182cm, 75-80ish kg.

Smärtbeskrivning:
Ibland efter/medans jag tränar press övningar som bänkpress, miltärpress eller dips, så kan det komma en envis glödande smärta ungefär vid sulcus intertubercularis på vänster arm, det börjar ytligt sen går in 1-2 cm.
Känns mer i startläget, speciellt när jag inte lyckas "låsa" skulderbladet.

Träning historia:
2år gymträning
2år uppehåll (flytt till ny stad)
2år gymträning (2split, 4ggr per vecka)
6mån uppehåll
Nu är vi här, tränar mycket basövningar 3 ggr i veckan. Ökar vikterna sakta för att väcka kroppen igen.

Mediciner:
Ibland allergitabletter, eller astmainhalator.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Under min utbildning som massageterapeut testade jag en del, och märkte då att jag hade problem att hålla skulderbladet mot bröstkorgen, mer på vänster sida än på höger. Jag kör en övning för serratus anterior varje dag.
Änsålänge har det inte hjälp men det har bara gått en månad.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Extremt överrörlig, så pass att när jag som yngre gick till en sjukgymnast, så gav hon mig tydliga order att aldrig stretcha, utan att fortsätta styrketräna för ökad kontroll och bli "tajtare". Men det blir nog ett mindre problem allteftersom jag bli äldre och stelare.

Övrigt:
Jag har så svårt att hålla skulderbladet mot bröstkorgen att axeln åker fram och ut mot sidan, vid skivstångsrodd... utan stång. :P
Kabelrodd går mycket lättare att hålla axlarna bakåt än om jag lutar mig framåt, då kan jag lasta på ganska mycket vikt innan samma problem kommer.
Om nån stött på samma problem och löst det, lr om ni hjälp nån med samma problem så kom gärna med några förslag.

Martin Löwgren
2010-08-21, 15:10
Låter lite som scapulae alata (ving scapuale). Smärtan du har i bicepsfåran kan bero på detta men det är lite långsökt.

En övning räcker inte för att råda bot på scapulae alata utan man brukar oftast få cirka 8-14 övningar av sin Naprapat/Sjukgymnast.

nyrjoh
2010-08-22, 09:56
Det skulle kunna vara viss svaghet i nedre trapezius och serratus anterior som gör att skulderbladet vingar lättare åt dig på en sida. Detta upplever jag kan ge en viss förkortning av biceps på samma sida.
Bra övning är den de börjar med i den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v=p5-PLpC2Zlo

stanna något innan det smärtar om du får smärta i ytterläget.

CaveThang
2010-08-24, 07:24
Tack för era svar!
Har tänkt att besöka en av sjukgymnasterna på mitt jobb men inte blivit av pga lidande ekonomi. :em:
Mmm, scapulae alata har jag misstänkt är boven länge. Jag var ganska duktig ett tag att träna dom muskler Martin bla visar i sin "Skulderuppvärmning" video, 1 set före och efter jag tränade.(=2set, 4 ggr/v), plus serratus övningar hemma. Min tanke då var, eftersom jag inte vet exakt vad problemet är, så tränar jag allt och hoppas på det bästa.
Får ta och boka ett besök och se vad sjukgymnasten säger, förhoppningsvis säger han mera specifikt vad jag behöver träna.

Martin Löwgren
2010-08-24, 11:13
Min tanke då var, eftersom jag inte vet exakt vad problemet är, så tränar jag allt och hoppas på det bästa.
Får ta och boka ett besök och se vad sjukgymnasten säger, förhoppningsvis säger han mera specifikt vad jag behöver träna.Det är jag övertygad om att han/hon gör.

Det du gjort är bara en uppvärmning och ingen rehab.

Mvh