handdator

Visa fullständig version : Vad är bättre?


anytime
2010-08-19, 22:09
Vad är egentligen bättre helkropstränning eller t.ex 3 dagar split. om vi nu säger att man tränar 3ggr i veckan.

Rent teoretiskt så borde helkroppstränning ge bättre resultat än 3 split?


när man kör helkropp då får musklerna inte lika mycket vila?

anytime
2010-08-19, 22:25
Vad är egentligen bättre helkropstränning eller t.ex 3 dagar split. om vi nu säger att man tränar 3ggr i veckan.

Rent teoretiskt så borde helkroppstränning ge bättre resultat än 3 split?


när man kör helkropp då får musklerna inte lika mycket vila?

och när man kör 3split då känns det som att man tränar lite bara en muskel grup i veckan? går det att träna 3 dagar i rad sen vila en dag sen träna 3 dagar i rad? blir 6 ggr i veckan, vad säger ni?

Flonkz
2010-08-19, 22:29
Ja, om du känner att du orkar, äter tillräckligt,sover tillräckligt, så ska nog 3-1-3 funka finfint.

Btw så är det många på det här forumet som använder sig av det. :)

dennis89
2010-08-19, 22:29
hinner inte träna kroppen fullt ut på ett pass, orkar inte heller träna hela kroppen på ett pass. 3-split är riktigt bra tycker jag kört det i ca 2 månader och märker stor skillnad i intensitet och resultat! ifall du har tid kan du köra 2 ggr i veckan men behöver inte bli så mycket bättre än 1-1,5 ggr. jag kör ca 3-4 pass i veckan måndag,ons,fre,sön.

anytime
2010-08-19, 22:30
alltså mer fördelar med split?

pragmatist
2010-08-19, 22:32
Teoretiskt är helkropp bättre men risken är stor att man inte orkar träna så hårt som krävs för varje enskild kroppsdel. Halvkroppspass kanske är en bra kompromiss? Då kan man köra lite fler set och övningar för varje del men ändå få en hygglig frekvens med tre träningsdagar i veckan.

Sjoba
2010-08-19, 22:33
Omöjligt att säga vad som är "bäst". Om du nu bara tänker träna 3 dagar i veckan så tycker jag att halvkropp hade suttit fint.

Man behöver inte träna varje muskel bara en gång i veckan för att man kör 3-split. Själv kört jag en rullande 3-split, träna 3 dagar, vila 1 i stort sett.

mini
2010-08-19, 22:34
Du kan inte jämföra träning tre dagar i veckan mot sex dagar i veckan. Däremot, om man skulle jämföra tre mot tre i split eller helkropp kan man träna mer kompetenta basövningar och stimulera tillväxt oftare med helkropp än split.

slitenhet
2010-08-19, 22:38
Halvkropp, 4 dagar i veckan, är ett bra mellanting annars.