handdator

Visa fullständig version : Leva livet!


Valvanto
2010-08-19, 19:53
Hallå alla koloiter!

Behöver lite råd, tänkte åka utomlands i december och fara runt och jobba, med några vänner. Vi blir ca 4st. Antingen blir det till USA och köpa nån skruttbil och åka runt o jobba ett tag sedan åka vidare. Ja, ni fattar, en roadtrip kan man säga!

Andra valet är att göra samma sak, fast inom Europa (iaf till o börja med).

Någon som gjort något liknande och har några goa tips att komma med? Vi har planerat att iaf vara borta 6 mån, sen får vi se vad som händer. Vi är 21 år allihop.

Mvh!

Exdiaq
2010-08-19, 20:01
Här har du boktips som, om jag förstått det rätt, är ett mindre måste för en lyckad resa (kanske inte, men underlättar). Roadtrip USA (http://roadtripusa.com/)

Annars önskar jag dig lycka till med resandet! Just en USA-roadtrip är något jag verkligen vill göra, ska bara hitta vänner som också är lika taggade på det.

G_lund
2010-08-19, 20:32
Jag har flera vänner som jobbat som bartenders/ i skiduthyrningsshoppar i Österrike i 6månadersperioder.

Som betalning för att de jobbar får de gratis boende, några k per månad (och middag på hotellet har jag för mig).

Jpn
2010-08-19, 20:36
Jag har flera vänner som jobbat som bartenders/ i skiduthyrningsshoppar i Österrike i 6månadersperioder.

Som betalning för att de jobbar får de gratis boende, några k per månad (och middag på hotellet har jag för mig).

Låter ju riktigt nice om man gillar skidor/snowboard!

CrazyJoeDavola
2010-08-19, 20:40
Är väl inte helt lätt att få ett greencard?

Exdiaq
2010-08-19, 20:41
Missade att du ville jobba, det blir inte lätt att få ett Green Card kan jag säga. Vill du resa och jobba ska du åka till Australien istället.

babidi
2010-08-19, 21:10
australien>usa om du ska jobba. imo.

coxie
2010-08-20, 06:25
USA kan du glömma då det krävs visum som du inte får utan anställning redan innan du ber om visumet. Går säkert att hanka sig runt på svartjobb i bibelbältet men nackdelarna är oändligt högre än fördelarna.

raQblad
2010-08-20, 06:53
Om du nu væljer bort jobbdelen så kan jag rekommendera en roadtrip i USA i alla fall, har sjælv gjort en sån och det ær ett minne før livet. Ska du jobba måste du ha rætt visum, vilket inte ær lætt att skaffa.

Om du bestæmt vill jobba så kolla upp Working Holiday (google..) i Australien, alla sæger att det ska vara bra. Finns æven liknande upplægg i Kanada, men har inte hørt nåt om det.

Valvanto
2010-08-20, 21:05
Tack för alla svar! Ja, jag har några vänner som dels gått/går bartender utbildning i Aiya Napa, Cypern. Dessutom några som jobbar/jobbat i Australien.

Ska kolla upp det där stället raQblad!