handdator

Visa fullständig version : Varför går jag inte ned i vikt?


patrik747
2010-08-19, 19:31
Hallåj allihopa, hittade precis det här fina forumet och jag tänkte att jag skulle ge ett försök med att knåpa ihop ett inlägg :)

Såhär ligger min situation till, jag är 25år gammal, 184cm och 81-83kg.
Jag har alltid varit smal fram tills för ett par år sedan, då gick jag upp till 86kg och tänkte att det var dags att göra något åt det..
Som kanske många andra har problem med, så hamnade Allt på och runt magen.
Jag har ganska nyligt börjat motionera och styrketräna, skulle tro att jag började i Maj nån gång.
Jag började min viktnedgång då jag vägde 86kg, jag rasade ganska fort ned till 80kg, jag var t.om. under 80kg strax före sommarsemestern i år.
Så jag har fortsatt att styrketräna ungefär 2ggr/vecka också cyklar jag (riktig cykel) ungefär en mil per dag, spinning 3-4ggr i veckan, bodypump 1gång i veckan och någon promenad då och då. Så i mina ögon skulle jag tycka att jag tränar ganska hård och ligger i riktigt bra.
Men problemet är att jag tycks gå Upp i vikt, jag väger nu 83kg helt plötsligt.

Är det någon som har någon idé om vad det kan bero på?
Jag äter väldigt normalt och hälsosamt, jag äter enligt "tallriksmodellen" med mycket grönsaker, mycket protein och förhållandevis lite kolhydrater, ungefär en knytnäve i mängd.
Jag äter kosttillskott i form av WNT Anabolic Caps (BCAA), Twinlabs Ripped Fuel 5x och efter träning tar jag WNT triple protein.

Är det nån som kan se ett direkt FEL som jag gör? Eller ska jag bara kämpa på också kanske det ger med sig? Det är verkligen inte motivationshöjande :\

Jag har en liten teori om att nåt av kosttillskotten kanske binder vätska eller att musklerna gör att jag blir tyngre?
Jag är tacksam för alla tips :)

Fotnot. Jag räknade ut via en såndär kalkylator hur mkt energi jag skulle behöva per dag ungefär, grovt räknat så hamnade jag runt 3800kcal per dag (huruvida det stämmer vet jag inte) , och jag kanske äter runt 1500-2000kcal.. Ska jag dra ner Ännu mer på energi-intaget?

Pinky
2010-08-19, 19:42
Är det nån som kan se ett direkt FEL som jag gör? Eller ska jag bara kämpa på också kanske det ger med sig? Det är verkligen inte motivationshöjande :\

Jag har en liten teori om att nåt av kosttillskotten kanske binder vätska eller att musklerna gör att jag blir tyngre?
Jag är tacksam för alla tips :)

Fotnot. Jag räknade ut via en såndär kalkylator hur mkt energi jag skulle behöva per dag ungefär, grovt räknat så hamnade jag runt 3800kcal per dag (huruvida det stämmer vet jag inte) , och jag kanske äter runt 1500-2000kcal.. Ska jag dra ner Ännu mer på energi-intaget?

Jag är långt ifrån någon expert, men att du binder mer vätska i kroppen samt att musklerna väger mer än fettet är väl även teorier som jag tror på.

Vet inte vart du har räknat fel, men någonstans är det iaf inte rätt.
Ligger du på ett kcalunderskott på nästan 2000 om dagen så kommer du knappast gå upp i vikt, inte heller kommer du bygga speciellt mycket muskler (om ens några?). Tycker absolut inte att du ska dra ner på energiintaget om du har som mål att bygga muskler.

Vill du tappa vikt och samtidigt behålla de muskler du har så sikta istället på ett kcalunderskott ~500/dag, går du ner snabbare än sådär så försvinner även musklerna.

Tycker du ska träna på som du gör och se vad som händer om en månad eller två, tillskotten och kosten verkar helt ok, men du borde räkna om de siffror du fått fram. Kom t ex ihåg att 100g okokt ris innehåller betydligt mer kcal än vad det kokta gör. ;)

patrik747
2010-08-19, 19:51
Det fanns en kaloriräknare på en sida på nätet, jag vet inte om man får länka men fanns på en dietsida på nätet, okej jag kan köpa att den visar fel för det låter ganska galet med 3800kcal :)

Mitt första delmål är att gå ner i vikt, styrketräningen blir egentligen bara mer som ett underhåll av musklerna för att kanske undvika att tappa så mycket muskelmassa från det redan nästan obefintliga :)

När jag känner mig nöjd, och inte har en såndär tjusig ölmage längre så hade jag tänkt att lägga på lite mer kolhydrater och byta lite kosttillskott, men det blir längre fram.
Jag har inte gjort någon exakt uträkning på hur många kalorier jag får i mig per dag, jag har höftat en smula, men runt 1500kcal skulle jag kunna tro.

Skulle tro att mitt problem kallas bukfetma, är det speciellt långsamt att bli av med det? Magen är ju inte fet/sladdrig, utan det är mer en rund kula.
När jag började så låg jag på 28% BF, nu är jag nere på runt 22%, så nånting händer ju, plus att jag har ökat i muskelmassa enligt BIA-mätningarna.

Men är det inte konstigt att jag ÖKAR i vikt trots detta?
Min förvirring är total :)

exor
2010-08-19, 20:05
Titta i spegeln istället för på vågen är mitt tips.

patrik747
2010-08-19, 20:08
Titta i spegeln istället för på vågen är mitt tips.

Ja absolut, jag försöker ju göra det.
Jag har gått ner från large till medium på tshirts, medium sitter väl en smula tight kanske men large hänger mest och ser illa ut.. Så det är väl ett steg framåt.

Jag kom att tänka på något, jag har tidigare kört LCHF och har ganska nyligt börjat lägga på den där knytnäven kolhydrater, kanske är nån slags reaktion då kroppen börjar få carbs igen?
Jag vet inte, jag bara bollar idéer :)

Hreidmar
2010-08-19, 20:10
Det är rätt svårt att höfta kalorier om man aldrig räknat dom innan. Skulle du inte kunna skriva ner och väga allt du äter på en typiskt normal dag och sedan göra eventuella förändringar där?

Trevligast vore väl om du har ökat i muskelmassa just nu :)

Sniggel
2010-08-19, 20:14
Det jag vill veta som inte framkommer, är hur snart är "helt plötsligt"?
Är det på några dagar, en vecka?
Att gå från LCHF til att öka kolhydraterna kan helt klart göra att man går upp i vikt, även om man skulle ligga på ett underskott. Vikten består av påfyllda glykogendepåer med tillhörande vätska. Denna typ av viktuppgång kommer inte att fortsätta eftersom glykogenförråden inte kan förvara så mycket energi (kolhydrater med tillhörande vatten). Har du fortfarande ett kaloriunderskott kommer vikten att vända igen och fortsätta ner, även om du fortsätter äta samma mängd kolhydrater.

patrik747
2010-08-19, 20:17
Det jag vill veta som inte framkommer, är hur snart är "helt plötsligt"?

Jag skulle nog vilja påstå att jag stod stilla i vikt förra veckan, och nu de senaste 3-4dagarna (då jag gått på med kolhydraterna) har jag gått upp 1.5kg-2kg.
Men det kanske är normalt då som du säger?
Fortsätter jag kämpa på så borde väl de där kilona kunn avverkas ganska snabbt? :whipped:

Sniggel
2010-08-19, 20:18
och jag kanske äter runt 1500-2000kcal.. Ska jag dra ner Ännu mer på energi-intaget?

Det här får mig också att haja till lite...

Du höftar alltså för att lista ut hur mycket du äter?
Det är extremt vanligt att folk som höftar kalorierna (som inte räknar exakt) gravt feluppskattar mängden kalorier de får i sig. Om du aldrig räknat kalorier så exakt det går förut, så är jag tveksam till att dina siffror stämmer.
Med så exakt det går menar jag att man tar hänsyn till allt helt enkelt, grönsaker, antal gram fett i stekpannan vid matlagning, väger ketchupen innan man häller den på maten, väger dryck (om man dricker kalori-innehållande dryck) osv...

Sniggel
2010-08-19, 20:21
Jag skulle nog vilja påstå att jag stod stilla i vikt förra veckan, och nu de senaste 3-4dagarna (då jag gått på med kolhydraterna) har jag gått upp 1.5kg-2kg.
Men det kanske är normalt då som du säger?
Fortsätter jag kämpa på så borde väl de där kilona kunn avverkas ganska snabbt? :whipped:

Ja 1 veckas viktuppgång pga av införande av kolhydrater låter helt normalt (och väntat). Om du gick ner i vikt innan du bytade kost så ska det ta vid snart igen (förutsatt att kalorimängden är densamma).
Observera att du inte lägger på dig något fett vid en "kolhydratsladdningsviktuppgång" så som du beskriver den.

Sniggel
2010-08-19, 20:24
Läste igenom din post lite bättre...
Jag tycker det verkar som om du stått still i vikt ett bra tag, fram tills för en vecka sen då du bytade diet. Då kanske man itne kan förvänta sig att du ska börja tappa vikt nu heller om du inte minskar kalorimängden.
Om det nu inte är så att du presterar mycket bättre med kolhydrater i kosten och därmed kan göra av med mer kalorier på träningen, vilket inte behöver vara omöjligt.

Hreidmar
2010-08-19, 20:26
Har du gått ner innan så kommer du nog göra det snart igen, jag har haft några veckor där det inte händer ett dugg trots att jag ligger på ganska kraftigt underskott. Som förra veckan till denna nada, nada men så har jag minska mina promenader något sen jag började plugga och så har det varit så tråkigt väder allt för länge nu också så man vet ju inte vad det beror på ibland. Kroppen works in mysterious ways :P

patrik747
2010-08-19, 20:26
Det här får mig också att haja till lite...

Du höftar alltså för att lista ut hur mycket du äter?
Det är extremt vanligt att folk som höftar kalorierna (som inte räknar exakt) gravt feluppskattar mängden kalorier de får i sig. Om du aldrig räknat kalorier så exakt det går förut, så är jag tveksam till att dina siffror stämmer.
Med så exakt det går menar jag att man tar hänsyn till allt helt enkelt, grönsaker, antal gram fett i stekpannan vid matlagning, väger ketchupen innan man häller den på maten, väger dryck (om man dricker kalori-innehållande dryck) osv...

Ja, jag ska ta och räkna exaktare. Imorgon till frukost så får jag skriva ner exakt vad jag äter och vad det väger, också får jag väga och räkna ut det jag har i lunchlådan osv.
Det blir intressant att se hur pass fel jag har höftat, förmodligen en hel del :)
Tack så mycket för givande svar, nu känner jag mig lite lugnare igen!

patrik747
2010-08-19, 20:28
Har du gått ner innan så kommer du nog göra det snart igen, jag har haft några veckor där det inte händer ett dugg trots att jag ligger på ganska kraftigt underskott. Som förra veckan till denna nada, nada men så har jag minska mina promenader något sen jag började plugga och så har det varit så tråkigt väder allt för länge nu också så man vet ju inte vad det beror på ibland. Kroppen works in mysterious ways :P

Det är nog så ja, jag är ganska ny för det här med träning och motion, så det är som en helt ny värld för mig. Men det är intressant :)

Hreidmar
2010-08-19, 20:32
Jo jag började ganska nyligen också 2010-05-18 för att vara exakt, och det finns mycket god kunskap att hämta här från alla duktiga journalskrivare och de diskussioner som uppstår :)

patrik747
2010-08-19, 20:37
Ah, då har vi kämpat lika länge ungefär :)
Tack allihop för fina svar, nu är det bara kämpa vidare!

Sniggel
2010-08-19, 20:37
Det kan kännas motigt i början att räkna så exakt. Men har man väl gjort det några gånger så blir man bättre på att höfta och man får ofta en känsla för vilka livsmedelsval som är smarta (som passar dig bra) för viktnedgång.
Mycket jobb i början, men gör man det så blir det rutin/mindre jobb i framtiden.