handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att öka kaloriintaget för en laktosintolerant


macsacre
2010-08-19, 18:22
Jag har redan frågat om hjälp, men det hjälpte inte så mkt, så nu kollar jag efter något jag kan shaka ihop med någon mat, pulver eller vad som helst som går att dricka som har minst 20gram protein och minst 300kcal.

Jag är laktosintolerant.

Jag tänkte på att mixa havregryn, mjölk, socker, eller något sånt... För mat kan jag tyvärr inte trycka i mig mer än 6 ggr om dagen, mer än så går inte då jag jobbar, har barn, tjej och tränar, så mer än 6ggr om dagen hinner jag inte äta, och mer kan jag inte äta tyvärr, jag behöver något som jag kan ta emellan måltiderna som är drickbart och inte ätbart.

Juste, jag ska upp i vikt.

Väger 91kg, 175cm lång(kort), tränat i snart 2 år.
Vad jag äter:
måltid 1
2dl havregryn
2dl mjölk
sylt

måltid 2
2ägg
smör
bröd
ost skiva på brödet
ketchup till mina ägg så klart.

måltid 3
2dl ris
100g kyckling
currysås med mkt smör i

måltid 4
2dl cuscus
100g kött (fläskytterfile för det mesta)
BBQ sås

måltid 5
200g pasta
200g köttfärsås

måltid 6
som måltid 2

Målet är att komma upp till 95kg snabbast möjligt, men helst innan jul.

Rickard
2010-08-19, 18:28
Kaffe med grädde i. Fast jag upplever att det mättar rätt bra.

macsacre
2010-08-19, 18:34
Jag är laktosintolerant, och blir för dyrt om jag ska ha grädde till kaffe, helst något som går att blanda med mjölk.

Dreas
2010-08-19, 18:40
Jag är laktosintolerant, och blir för dyrt om jag ska ha grädde till kaffe, helst något som går att blanda med mjölk.Fredrik S "chokladbollsblandning"? Borde finnas i matdelen, har inte länk.

mikaelj
2010-08-19, 18:44
Måste du äta sex eller fler gånger om dagen? Varför inte äta mer när du väl äter?

macsacre
2010-08-19, 18:50
För det är det som är grejen att jag inte orkar äta det jag äter nu och det måste jag tvinga i mig varje gång, därför var det så smidigt med gainer när jag tålde laktos, så nu måste ja hitta någon dryck som kan ersätta gainern och som innehåller så mkt kcal som möjligt.

DREAS: Jag vill ha något jag kan dricka och inte något jag behöver äta, men tack för tipset.

Dreas
2010-08-19, 18:53
För det är det som är grejen att jag inte orkar äta det jag äter nu och det måste jag tvinga i mig varje gång, därför var det så smidigt med gainer när jag tålde laktos, så nu måste ja hitta någon dryck som kan ersätta gainern och som innehåller så mkt kcal som möjligt.

DREAS: Jag vill ha något jag kan dricka och inte något jag behöver äta, men tack för tipset.Kör det i en mixer med vatten? Kan vara gott, kanske :p

Sjoba
2010-08-19, 19:09
Brukar köra en shake med proteinpulver och 500kcal havregryn, alltså 120-130g havregryn. I med mixerstaven och kör på så får du en pulvrig dryck. Tycker själv att det är grymt äckligt, håller på att spy varje gång, men du kanske har bättre lycka :D

Eller varför inte bara köpa ett proteinpulver utan laktos? Eller kanske t.o.m. ett låglaktos-pulver baserat på vassle? Dom flesta tål ju en viss mängd laktos.
Proteinpulver tycker jag är överlägset Gainer varje dag i veckan när det gäller viktuppgång.
*Billigare
*Mer protein=mer stimulering av MPS=win
*Mättar mycket mindre.
(För övrigt, varför dricka snabba kolhydrater hela tiden? Klart man känner sig mätt då.)

macsacre
2010-08-19, 19:09
iofs bra idé, får leta upp receptet först. Tack

Sniggel
2010-08-19, 20:09
Förstår inte hur laktosintolerant du är?

Du kan dricka grädde, mjölk och äta ost men inte proteinpulver?

Det finns ju proteinpulver som har väldigt små mängder laktos, och så finns det de som är helt laktosfria, fast då tänker jag iten på vassle längre.

macsacre
2010-08-19, 21:59
kan ej äta grädde, mjölk är det laktosfri mjölk, ost går bra.

Vill ej ha protein, vill ha en hemgjord gainer.

NiCrue
2010-08-20, 05:40
Måste du äta sex eller fler gånger om dagen? Varför inte äta mer när du väl äter?

Mikaelj, jag kan inte för mitt liv förstå varför du ständigt måste göra frågeställningar likt ovanstående? Det framgår väl tämligen tydligt att TS upplever det att vara svårt att "trycka i sig" mer än vad han i nuläget gör?

Lägg ner ditt "ät mer men mer sällan"-tjafs så är du snäll. Det börjar närmast bli tröttsamt.

PRound
2010-08-20, 06:49
Mikaelj, jag kan inte för mitt liv förstå varför du ständigt måste göra frågeställningar likt ovanstående? Det framgår väl tämligen tydligt att TS upplever det att vara svårt att "trycka i sig" mer än vad han i nuläget gör?

Lägg ner ditt "ät mer men mer sällan"-tjafs så är du snäll. Det börjar närmast bli tröttsamt.

Eller så kan man tänka så här: Han äter hela tiden, och hinner inte bli hungrig och orkar därför inte äta så mycket som han hade kunnat. Om han fastar hela dagen och sen ska äta ett mål så tror jag nog att han orkar trycka i sig en hel del. Det kan man göra när man är hungrig.

Floddan
2010-08-20, 06:59
saft

mikaelj
2010-08-20, 08:24
Mikaelj, jag kan inte för mitt liv förstå varför du ständigt måste göra frågeställningar likt ovanstående? Det framgår väl tämligen tydligt att TS upplever det att vara svårt att "trycka i sig" mer än vad han i nuläget gör?

Lägg ner ditt "ät mer men mer sällan"-tjafs så är du snäll. Det börjar närmast bli tröttsamt.

Öm tå?

Jag förstår i och för sig inte varför TS har ett specifikt viktmål. Det kan jag tycka är konstigt.

Apos78
2010-08-20, 08:43
Måste du äta sex eller fler gånger om dagen? Varför inte äta mer när du väl äter?

För att det inte passar alla. PF är den senaste flugan här och det blir då lätt att det ses som det "självklara" sättet att äta. Oavsett om du har som mål att minska intaget eller att öka intaget.

Berika den mat du äter. Använd extra fett får väl ses som enklast. Mer smör i moset, oljor, fetare ost, etc. Du får de en måltid som inte är så volymös men ger mer energi än innan.

Att blanda till något drickbart att att ta mellan måltiderna är ytterligare ett sätt. Kör valfri laktosfri mjölkprodukt, frysta bär, ev proteinpulver, en skvätt olja. Mixa.

Ost går alltid bra att äta, så länge det är en hårdost.

mikaelj
2010-08-20, 08:49
För att det inte passar alla. PF är den senaste flugan här och det blir då lätt att det ses som det "självklara" sättet att äta. Oavsett om du har som mål att minska intaget eller att öka intaget.

Jag menar inte att han bör äta endast en gång om dagen bara för det, men kanske 3? Jag ser helt enkelt inte varför, verkar mest pilligt.

Berika den mat du äter. Använd extra fett får väl ses som enklast. Mer smör i moset, oljor, fetare ost, etc. Du får de en måltid som inte är så volymös men ger mer energi än innan.

Tveeggat svärd tycker jag. Fett mättar inte särskilt bra för stunden, men på sikt kan det vara mer mättande.

Om man verkligen vill få i sig mycket energi är en limpa bröd och ett paket smör en given kombination.

Ost går alltid bra att äta, så länge det är en hårdost.

Håller med, ost mättar ganska lite per energi.

Mandlar och andra nötter(?) också!

Denniss
2010-08-20, 08:54
Det jag tycker är coolt är att du väger 91kg och är 175cm lång, men ändå ska upp i vikt? :d

Apos78
2010-08-20, 09:34
Jag menar inte att han bör äta endast en gång om dagen bara för det, men kanske 3? Jag ser helt enkelt inte varför, verkar mest pilligt.



Drog det till sin spets och nämnde PF. Men visst kan det vara en idé att prova äta lite mer sällan. Vi är alla olika.

macsacre
2010-08-20, 12:48
Mikaelj, jag kan inte för mitt liv förstå varför du ständigt måste göra frågeställningar likt ovanstående? Det framgår väl tämligen tydligt att TS upplever det att vara svårt att "trycka i sig" mer än vad han i nuläget gör?

Lägg ner ditt "ät mer men mer sällan"-tjafs så är du snäll. Det börjar närmast bli tröttsamt.

+1. Tack, därför jag skriver att jag behöver tips på vad jag kan DRICKA som ger mig minst 20g protein och minst 300kcal.

macsacre
2010-08-20, 12:48
saft

Visste inte att saft innehåll 20g protein. Men du får gärna tipsa om vilken saft du dricker.

macsacre
2010-08-20, 12:49
Öm tå?

Jag förstår i och för sig inte varför TS har ett specifikt viktmål. Det kan jag tycka är konstigt.

Jag vill tävla om 2 och ett halvt år i BB, men först vill jag komma upp till 110kg innan jag bestämmer mig för att tävla och har små del mål. Första är 95kg till jul, sedan 100kg till sommaren 2011 osv.

Apos78
2010-08-20, 12:53
Visste inte att saft innehåll 20g protein. Men du får gärna tipsa om vilken saft du dricker.

Hur mycket protein äter du i dagsläget? Det jag menar är om det är nödvändigt med ett par mellanmål innehållandes 20 g protein styck? Ligger du redan relativt högt i proteinintag (vilket jag antar), OCH satsar på ett energiöverskott så blir proteinet inte lika avgörande.

Du äter BCAA. Ta dessa utspritt över dagen och runt träningen för att ge klara signaler till muskeltillväxt.

macsacre
2010-08-20, 12:55
Jag menar inte att han bör äta endast en gång om dagen bara för det, men kanske 3? Jag ser helt enkelt inte varför, verkar mest pilligt.



Tveeggat svärd tycker jag. Fett mättar inte särskilt bra för stunden, men på sikt kan det vara mer mättande.

Om man verkligen vill få i sig mycket energi är en limpa bröd och ett paket smör en given kombination.



Håller med, ost mättar ganska lite per energi.

Mandlar och andra nötter(?) också!

Nötter kan jag ej äta för tjejen är nöttalergiker och vi har ett barn på 5 månader och vill ej riskera att de får en alergichock om det visar sig att våran bebis är nöttallergiker med.

Annars älskar jag nötter.

Apos78
2010-08-20, 12:55
Jag vill tävla om 2 och ett halvt år i BB, men först vill jag komma upp till 110kg innan jag bestämmer mig för att tävla och har små del mål. Första är 95kg till jul, sedan 100kg till sommaren 2011 osv.

Tror du inte att en vikt på 110 kg till din längd blir lite väl? Då med tanke på att du relativt snabbt vill lägga på dig 20 kg. En betydande del kommer att vara fettmassa. Lägg på de 20 kg under 5 års tid och få mer kvalitet på vikten. Tävla kan du göra ändå, om inte annat för att få erfarenheten.

macsacre
2010-08-20, 13:01
Hur mycket protein äter du i dagsläget? Det jag menar är om det är nödvändigt med ett par mellanmål innehållandes 20 g protein styck? Ligger du redan relativt högt i proteinintag (vilket jag antar), OCH satsar på ett energiöverskott så blir proteinet inte lika avgörande.

Du äter BCAA. Ta dessa utspritt över dagen och runt träningen för att ge klara signaler till muskeltillväxt.

Jag använder både, bcaa och eaa ibland. Jag brukar ha maltodextrin, eaa och creatin efter träningspasset.

Jag ligger på runt 180 - 200g protein om dagen. BCAA tar jag på nätterna när bebisen vaknar och ska ha sin nattmjölk.

Mer smör eller sånt i maten går tyvärr inte alltid, för min tjej vill gå ner de gravid kg hon la på sig och då får jag kompromissa med smöret i "kolhydraterna".

Därför jag ber om något jag kan mixa ihop som bara jag dricker.

macsacre
2010-08-20, 13:06
Tror du inte att en vikt på 110 kg till din längd blir lite väl? Då med tanke på att du relativt snabbt vill lägga på dig 20 kg. En betydande del kommer att vara fettmassa. Lägg på de 20 kg under 5 års tid och få mer kvalitet på vikten. Tävla kan du göra ändå, om inte annat för att få erfarenheten.

Jag ser det som så att ska jag tävla vill jag tävla för att ligga bland de 5 bästa och inte bara för att tävla. Så jag vill inte tävla emellan jag bulkar upp de 20kg.

Det känns som att 10kg per år är ganska bra ändå, det är mindre än 1 kg i månaden typ.

Och pga min längd så vill jag upp till 110kg, vill inte bara stå där och se definierad och liten ut, utan vill se stor ut när jag är definierad. Så hellre väntar jag ett år till och lägger på mig det jag vill så jag kan tävla i +90.

Känns som att +70 och +80 är bara löjliga viktklasser.

macsacre
2010-08-20, 16:16
Tack för alla svar, jag har nog hittat en drink som ä lätt att göra och som är bättre än gainer.

dossanftw
2010-08-20, 18:21
Tänkte du lägga på dig 10 kg fettfri massa per år? *rolleyes*

macsacre
2010-08-20, 19:10
lol, Och hur menar du att det skulle gå?

cero
2010-08-20, 19:37
Jag vill tävla om 2 och ett halvt år i BB, men först vill jag komma upp till 110kg innan jag bestämmer mig för att tävla och har små del mål. Första är 95kg till jul, sedan 100kg till sommaren 2011 osv.

På vilken vikt hade du tänkt att tävla?

KalleTeodor
2010-08-20, 19:38
Dela med dig av drinken

dossanftw
2010-08-20, 21:28
lol, Och hur menar du att det skulle gå?

Har aldrig påstått att det går i naturlig väg, det var mer av en fråga eftersom det lät på dig i ett tidigare inlägg du skrev att du skulle lyckas med det. Men det kan ha varit jag som missförstod bara, tog för givet att du menade fettfri massa. Det känns som att 10kg per år är ganska bra ändå, det är mindre än 1 kg i månaden typ.

cero
2010-08-20, 21:37
Har aldrig påstått att det går i naturlig väg, det var mer av en fråga eftersom det lät på dig i ett tidigare inlägg du skrev att du skulle lyckas med det. Men det kan ha varit jag som missförstod bara, tog för givet att du menade fettfri massa.

10KG bulk per år?

Sverker
2010-08-21, 06:09
Jag ser det som så att ska jag tävla vill jag tävla för att ligga bland de 5 bästa och inte bara för att tävla. Så jag vill inte tävla emellan jag bulkar upp de 20kg.

Det känns som att 10kg per år är ganska bra ändå, det är mindre än 1 kg i månaden typ.

Och pga min längd så vill jag upp till 110kg, vill inte bara stå där och se definierad och liten ut, utan vill se stor ut när jag är definierad. Så hellre väntar jag ett år till och lägger på mig det jag vill så jag kan tävla i +90.

Känns som att +70 och +80 är bara löjliga viktklasser.


Har faktiskt inte sett någon bild på dig. Men jag tror att på dina 175 cm kan du se riktigt bra ut i -80 kg:thumbup: Kanske inte störst på scenen men kvalité vinner i längden.



Släng dina tankar kring kroppsvikten i papperskorgen och koncentrera dig på att utvecklas på gymmet istället.

wird
2010-08-21, 10:07
Tack för alla svar, jag har nog hittat en drink som ä lätt att göra och som är bättre än gainer.

Dela med dig av drinken

Sniggel
2010-08-21, 10:59
Har faktiskt inte sett någon bild på dig. Men jag tror att på dina 175 cm kan du se riktigt bra ut i -80 kg:thumbup: Kanske inte störst på scenen men kvalité vinner i längden.



Släng dina tankar kring kroppsvikten i papperskorgen och koncentrera dig på att utvecklas på gymmet istället.

+1

Av vad jag kan se på din avatar har jag väldigt svårt att se att du kan ställa upp i -90 (tävlingsform) den närmsta tiden. Men vad vet jag, du kanske har bra gener. Bra disciplin och motivation verkar du ha iaf!

cero
2010-08-21, 15:11
Känns som att +70 och +80 är bara löjliga viktklasser.

Varför då?

macsacre
2010-08-21, 16:33
På vilken vikt hade du tänkt att tävla?

Helst +100 men tror jag kommer hamna på +90 men inte mindre. Märker jag att jag inte klarar +90 så struntar jag i allt det där med BB eller så tar jag ett par till för att gå upp ännu mer.

macsacre
2010-08-21, 16:35
Dela med dig av drinken

1dl laktosfri mjölk
3dl Vatten
1/2 dl socker
1 matsked kakao
2dl havregryn

Tror det låg på 504kcal :D men för lite protein, men det fick gå ändå. Runt 16g protein bara.

macsacre
2010-08-21, 16:37
Har aldrig påstått att det går i naturlig väg, det var mer av en fråga eftersom det lät på dig i ett tidigare inlägg du skrev att du skulle lyckas med det. Men det kan ha varit jag som missförstod bara, tog för givet att du menade fettfri massa.

10kg per år, då har jag räknat med minst 5kg fett och 5kg muskler.

Ska man bli en riktig BB så finns inget som heter olagligheter, dock har jag barn och tjej så det blir inget med det, jag får försöka "the natural way".

macsacre
2010-08-21, 16:39
Har faktiskt inte sett någon bild på dig. Men jag tror att på dina 175 cm kan du se riktigt bra ut i -80 kg:thumbup: Kanske inte störst på scenen men kvalité vinner i längden.



Släng dina tankar kring kroppsvikten i papperskorgen och koncentrera dig på att utvecklas på gymmet istället.

Bilderna jag har (och haft) på min avatar är det jag det. Du tävlar i BB? Isf så skickar jag gärna ett par bilder till dig så kan du gärna ge mig lite tips om hur jag kan förbättra min fysik.

macsacre
2010-08-21, 16:42
+1

Av vad jag kan se på din avatar har jag väldigt svårt att se att du kan ställa upp i -90 (tävlingsform) den närmsta tiden. Men vad vet jag, du kanske har bra gener. Bra disciplin och motivation verkar du ha iaf!

Tack, gener hoppas jag att jag har. Jag har tränat seriöst sedan i mars med riktigt bra schema och med bra kost, och lagt mina "kosttillskott-är-det-bästa-som-finns tankar" på hyllan och börjat äta bättre men jag tar ju så klart kosttillskott utöver maten, men prio ett är maten.

Jag har lagt märke till att jag börjar få rätt så "OK" form på kroppen. Jag har ej tänkt att tävla än på länge, vill först nå mina delmål innan jag bestämmer mig 100%igt på att tävla, klarar jag inte 110kg på två år så då får tävlingen vänta ännu ett år, men tycker att det känns så "onödigt" att träna om man inte har ett mål, så mitt mål är att tävla i BB.

macsacre
2010-08-21, 16:43
Varför då?

Jag tycker det. Känns som om man blir "för liten". För mig "size matters".

macsacre
2010-08-21, 16:49
Har faktiskt inte sett någon bild på dig. Men jag tror att på dina 175 cm kan du se riktigt bra ut i -80 kg:thumbup: Kanske inte störst på scenen men kvalité vinner i längden.



Släng dina tankar kring kroppsvikten i papperskorgen och koncentrera dig på att utvecklas på gymmet istället.

Så här ser jag ut just nu. Har som sagt bara tränat seriöst sedan i mars så vet att det är mkt jag behöver jobba med. Men att det känns som att jag är på god väg. :)

rajjan_dammit
2010-08-21, 16:53
Runt 16g protein bara.

Kommer dessa 4 gram protein som saknas att utgöra skillnaden mellan om du lyckas nå dina mål eller ej? Det jag menar är att man kanske inte ska stirra sig blind på siffror på så många saker.

macsacre
2010-08-21, 17:13
Kommer dessa 4 gram protein som saknas att utgöra skillnaden mellan om du lyckas nå dina mål eller ej? Det jag menar är att man kanske inte ska stirra sig blind på siffror på så många saker.

När sa jag att dessa 4g skulle utgöra skillnaden mellan om jag lyckas eller ej? Det är så klart bra om man får i sig mer men 16g är nog bra. Jag är ju mest ute efter kcal....

Siffror säger mycket...

cero
2010-08-21, 17:39
Hur mycket väger du på bilderna du la upp precis?

macsacre
2010-08-21, 18:12
89.8 de togs för 3 veckor sedan, ligger på 91 just nu.

cero
2010-08-21, 18:15
89.8 de togs för 3 veckor sedan, ligger på 91 just nu.

Är ju en hel del massa du måste lägga på dig innan du kan nå 90KG i tävlingsform, men det är möjligt om du har tiden och viljan! Lycka till!

Sjoba
2010-08-21, 18:18
1dl laktosfri mjölk
3dl Vatten
1/2 dl socker
1 matsked kakao
2dl havregryn

Tror det låg på 504kcal :D men för lite protein, men det fick gå ändå. Runt 16g protein bara.

Då vet jag en ännu bättre drink. 1 liter mjölk! Dubbelt så mycket protein på 100kcal mer, du slipper äta socker (varför har du för övrigt socker i drinken?), det mättar mindre och det är troligtvis både lättare och godare.

Bara ett förslag :)

macsacre
2010-08-21, 18:23
Då vet jag en ännu bättre drink. 1 liter mjölk! Dubbelt så mycket protein på 100kcal mer, du slipper äta socker (varför har du för övrigt socker i drinken?), det mättar mindre och det är troligtvis både lättare och godare.

Bara ett förslag :)

tack men varje liter laktosfri mjölk kostar 17.9 här, så tyvärr får jag nog stå över.

macsacre
2010-08-22, 16:50
Är ju en hel del massa du måste lägga på dig innan du kan nå 90KG i tävlingsform, men det är möjligt om du har tiden och viljan! Lycka till!

Tackar, jag ska försöka naturligt först så får vi se vad framtiden för med sig.

Apos78
2010-08-23, 07:15
Tackar, jag ska försöka naturligt först så får vi se vad framtiden för med sig.

Hur menar du annars? Onaturligt? Med vilket du avser...?

macsacre
2010-08-23, 13:48
Säger inget så är inget sagt.

campvesslan
2010-08-23, 13:52
Har själv svårt att gå upp i vikt, och har börjat köra gainers nu. Det finns även laktosfria.

a-johansson
2010-08-23, 13:59
Säger inget så är inget sagt.

Känns gött att få se dig på scenen sen och tänka; helvete, han var iaf ärlig med att han inte klarade det naturligt och har kroppen full med skit. You go! :thumbup:

samsung
2010-08-23, 14:24
Känns gött att få se dig på scenen sen och tänka; helvete, han var iaf ärlig med att han inte klarade det naturligt och har kroppen full med skit. You go! :thumbup:

Ja , o du tror att merpartern i 90+ är rena på 175? JAOOOOO :naughty:

Apos78
2010-08-23, 14:56
Säger inget så är inget sagt.

Är målet så viktigt? Då avfärdar jag dig direkt som oseriös.

Apos78
2010-08-23, 15:21
Ja , o du tror att merpartern i 90+ är rena på 175? JAOOOOO :naughty:

Oavsett vad så blir det inte mer okej i mina ögon. Men du menar att om man vill nå toppen så är det bara att sikta in sig på "den onaturliga vägen"?

samsung
2010-08-23, 15:28
Oavsett vad så blir det inte mer okej i mina ögon. Men du menar att om man vill nå toppen så är det bara att sikta in sig på "den onaturliga vägen"?

Säger inget och har inget sagt man får ju inte prata om onaturliga vägar på detta forum, men så naiv får man väl ändå inte va o tro att merparten som tävlar i bb +90 kg inte är smutsiga, svårt att tro att den ens finns någon som bara har lite fläckar men de är ju vad jag tror och ingen annan :) end of discussion

Eddie Vedder
2010-08-23, 15:44
Dopingdiskussionen stannar här tack.

AmericanDragon
2010-09-11, 18:30
Lycka till!! Synd att du inte tål laktos för jag gjorde själv en liten drink idag som jag kan dela med mig utav (mitt mål är att äta så mycket jag kan nästan, därav alla ingredienser):

500 gram kvarg från lidl
7 dl mjölk
2-3 råa ägg
100 gram havregryn
1/2 raps olja
1/2 grädde
40 gram whey (jordgubb-smak!)


Den blev rätt... mättande :D haha

Lycka till med träningen och jakten på den perfekta drinken! :)

MVH Fredric