handdator

Visa fullständig version : Hypertrofi - maskiner?


cero
2010-08-19, 17:22
Hört en del snack om att maskiner i vissa fall kan vara att föredra över fria vikter om det primära syftet med träningen är hypertrofi. Dom flesta brukar ju slänga iväg maskinerna och köra med fria, med argumenten att det ska vara bra att träna dom stabiliserande musklerna som till viss del kopplas ur när man tränar i maskiner med fast rörelsebana. Man ser ju också en del bodybuilders som Jay, Ronnie osv som kör en del i maskiner, oftast bröst där man bara kan klämma skiten ur muskeln utan att behöva tänka på teknik mm. Vad säger ni? Använder ni som är ute efter volymen maskiner - och i sånna fall, varför?

Sjoba
2010-08-19, 17:26
Maskiner är ju inte sämre än fria vikter per se. Tanken är väll mest att man inte ska isolera varje muskel med maskiner utan satsa på tunga "compound movements".

Jag tycker att man i många fall får bättre muskelkontraktion med maskiner, bröstpressen som bästa exempel.

Commando1980
2010-08-19, 17:31
det här har ju diskuterats 10000x tidigare

fria vikter, maskiner etc alla är sätt att belasta musklerna. det är primärt ökande belastningar (förenklat) som får musklerna att växa.

JoeyP
2010-08-19, 17:32
Gillar också sittande bröstpress i maskin.
Likaså pecdec gillar jag. Där man håller i handtag med händerna.
Pecdec med armbågarna verkar FUUUCKED UP DAWG.

Gillar också sittande rodd i maskin.

Fordon
2010-08-19, 19:11
Gillar också sittande bröstpress i maskin.
Likaså pecdec gillar jag. Där man håller i handtag med händerna.
Pecdec med armbågarna verkar FUUUCKED UP DAWG.

Gillar också sittande rodd i maskin.

Typ maskinflyes med andra ord :D

Rickard
2010-08-19, 19:49
Gillar också sittande bröstpress i maskin.
Likaså pecdec gillar jag. Där man håller i handtag med händerna.
Pecdec med armbågarna verkar FUUUCKED UP DAWG.

Gillar också sittande rodd i maskin.

Typ maskinflyes med andra ord :D

Maskinen heter väl till och med pecfly?

vicarious
2010-08-19, 20:06
Jag är ute efter volym och grunden i mina pass är alltid stora "compound movements" oftast med fria vikter. Maskiner är bra komplement. Mix it up!

Rusk
2010-08-19, 21:17
Inget fel på maskiner, är det samma rörelsemoment som en fri övning så är det samma sak. Positiva med maskiner är att det är väldigt svårt att göra fel, det negativa är väll att du inte tränar samma balans samt lika många muskler som med fria vikter. Alla pass ska iaf byggas upp runt basövningar, ett tricepspass kan tex vara först dips som bas och sedan 1 eller 2 isolationsövningar.

fdanell
2010-08-19, 22:13
Jag ser främst nytta med maskiner på mina bröst/axel pass då det lätt går ut över axlarna om mina stabiliserande muskler tar helt slut på bröstträningen. Därför gillar jag att köra lite maskin som avslutning på bröstet, både för skön kontakt och för att de små musklerna ska få lite lugn innan militärpressarna.