handdator

Visa fullständig version : Blir smalare men får fler celluliter


jessifelt
2010-08-19, 08:42
För ca. en månad sedan började jag träna mer och äta mindre med målet att bli av med lite fett. Vikten är jag inte särkskilt noga med då det kan vara så mycket som påverkar, särskilt om man är tjej som jag, utan mäter istället höftmått och midjemått för att se vilka resultat det ger. Och under dessa veckor har jag faktiskt förlorat flera centimeter både runt midjan och runt höften, och jag kan faktiskt se en viss skillnad bara genom att se mig i spegeln.

MEN; jag tycker att jag har fått fler celluliter! Om detta beror på inbillning vet jag inte, men jag har helt klart fått för mig att celluliterna/groparna, särskilt runt magen, blivit fler.

Någon sa till mig att jag helt enkelt gått ned i vikt för fort och att skinnet inte riktigt hunnit med att "stramas upp" igen, att det blivit som bristningar fast tvärtom helt enkelt.
Men om det stämmer så är det ju inte egentliga celluliter vi snackar om, för det har väl endast med fettceller att göra om jag inte är helt ute och cyklar?
Kan det alltså vara så att de gropar som bildas är på grund av att skinnet inte riktigt hinner med min viktminskning, eller har det med något annat att göra?
Någon som har en bra förklaring till detta?

JohnRick
2010-08-19, 09:22
Celluliter är väl egentligen "fettfickor" som är fast positionerade under huden och orsakar de irregulära inbuktningarna. Kan väl teoretisera att det syns mer om du går ner i vikt då eventuella celluliter du hade innan inte syntes om övrigt fett var med i leken och jämnade ut? Förlorar du fett på andra områden, men de fläckar med fångat fett (celluliter) sitter kvar så kan det ju klart bli en visuell skillnad.

JimmyJoe
2010-08-20, 15:01
hum, kanske blir extra tydligt nu.. tror inte du ska oroa dig förmycket, och ja, opm man går ner för fort kan det få konsekvenser för huden.

Welli
2010-08-20, 16:13
hum, kanske blir extra tydligt nu.. tror inte du ska oroa dig förmycket, och ja, opm man går ner för fort kan det få konsekvenser för huden.

Det där stämmer ju dock inte då det är genetiskt hur huden stramar åt sig.

Eddie Vedder
2010-08-20, 16:15
Det där stämmer ju dock inte då det är genetiskt hur huden stramar åt sig.

Han skrev att det kan ha konsekvenser, inte att det undantagslöst har det för alla.

jessifelt
2010-08-20, 16:45
Humm, okej tack för svar allihopa. Kommer dessa försvinna tror ni, antingen med tiden eller ska jag börja torrskrubba eller liknande? Skadar väl inte att börja torrskribba i vilket fall...

behemot
2010-08-22, 21:41
celluliter på låren och rumpan kan man dessutom få av att ha vanliga hipsters =) jag rekomenderar boxertrosor och string (vad du nu finner bekvämast)
att skrubba är jättebra, men det där med torr vet jag inte :) man gör dte för att förbättra blodcirkulationen (det gäller även för "byta ut hipstersarna" )

för övrigt så har det så klart mest med att göra med fettminskningen, speciellt de på magen. men de ska försvinna. huden SKA strama åt sej mer eller mindre! lycka till! jag kämpar lite med samma problem

Pepz
2010-08-22, 22:07
celluliter på låren och rumpan kan man dessutom få av att ha vanliga hipsters

hur då?

young_george
2010-08-22, 23:03
celluliter på låren och rumpan kan man dessutom få av att ha vanliga hipsters =) jag rekomenderar boxertrosor och string (vad du nu finner bekvämast)
att skrubba är jättebra, men det där med torr vet jag inte :) man gör dte för att förbättra blodcirkulationen (det gäller även för "byta ut hipstersarna" )

för övrigt så har det så klart mest med att göra med fettminskningen, speciellt de på magen. men de ska försvinna. huden SKA strama åt sej mer eller mindre! lycka till! jag kämpar lite med samma problem

Källa på detta tack

behemot
2010-08-23, 20:17
jo de blir dumt pga att dom skär av blodtillförseln till benen :)

mommy
2010-08-23, 21:50
jo de blir dumt pga att dom skär av blodtillförseln till benen :)

What? Varför skulle de göra det? Hipsters är ju typ detsamma som boxers, bara att boxers är MER tyg, borde inte det strama åt mer då? Dessutom beror inte celluliter på dålig blodtillförsel utan ojämn fördelning av fett i underhuden.

Förresten, hur många har celluliter på magen? Säker att du inte blandar ihop det med nåt annat?

JohnRick
2010-08-23, 21:56
Det kan sätta sig på magen också. För övrigt en käck halvkommersiell länk:

http://www.managecellulite.com/

behemot
2010-08-23, 22:53
jo kära du jag menar bara att om man har celluliter, gropar eller vad man vill kalla det (du har hellt rätt föresten) så stramar all hud åt sig snabbare med bättre blodtillförsel. och när jag säger hipsters menar jag du vet såna bomulls med såna där kanter osm när man tvättat dom en gång så krymper dom lite? :) boxer skär inte in runt låren på samma sätt... att få celluliter beror på olika men just när man vill bli av med dom ska man se till att inte strypa benen typ :)

Nelli
2010-08-24, 06:11
Men snälla rara! Dina celluliter kommer försvinna när du tappar mer. Träna och drick mycket vatten! Det är fett och i början kan du uppleva att det blivit mer för du tappar vätska runt om medans de celler som håller fettet stannar fyllda!
Det löser sig! Sen tänker du säkert på det mer för att du dietar och vill att de ska försvinna fort!

jessifelt
2010-08-24, 09:25
Tack för svar allesammans!