handdator

Visa fullständig version : Knäböj


STarfish
2003-10-23, 17:11
när man kör knäböj hur ska fötterna vara? helt raka eller lite vinklade utåt? för jag kör där jag står med fötterna utåtpekande lite....

King Grub
2003-10-23, 17:15
Lätt utåtvinklade brukar vara en lämplig fotställning. Och knäna rakt ut över fötterna när du böjer, inte kryssbent.

Allan
2003-10-23, 17:15
:thumbup:

Rätt så.

allan

michael
2003-10-23, 17:20
Lätt utåtvinklade, ju bredare man står med fötterna ju lättare(upplever jag i varjefall) är det att böja då man inte behöver luta överkroppen fram så mycket, men öva på med lätta vikter tills du hittar en ställning som känns bekväm! Se bara till så nån erfaren tar en titt på din teknik när du känner dig redo att lassa på rejält med vikt så du inte skadar dig! Mycket av knäböjen bestäms av hur flexibla dina fotleder är, eller hur vig du är..

STarfish
2003-10-23, 17:20
Tack för den!

jag o min kompis hadde värsta fighten om det igår... han sa att man skulle stå helt rakt med fötterna och det provade jag men det kändes helt sjukt...

tack.:thumbup:

Fors
2003-10-23, 18:11
Originally posted by King Grub
Lätt utåtvinklade brukar vara en lämplig fotställning. Och knäna rakt ut över fötterna när du böjer, inte kryssbent.

Vad innebär kryssbent?

Finns det någon nackdel att stå bredbent med fötterna rätt mycket utvinklade?

King Grub
2003-10-23, 18:17
Originally posted by Fors


Vad innebär kryssbent?

Korsbent, då.

Glenner_84
2003-10-23, 21:11
kryssbent= stå med händerna i kors, haha kan nog bli lit problem

:booty:

King Grub
2003-10-24, 11:14
Originally posted by Glenner_84
kryssbent= stå med händerna i kors, haha kan nog bli lit problem

:booty:

...

Va? :confused:

STarfish
2003-10-24, 11:36
kan detta stämma om man står helt rakt med fötterna så tar man mer på framsida av låren och mycket mindre på röven?

inte för jag tror man ska göra en knäböj med raka fötter, men ville bara höra hur det ligger till eftersom min kompis säger att han aldrig i livet skulle stå med utåtpekade fötter.

Allan
2003-10-24, 11:43
Originally posted by STarfish
kan detta stämma om man står helt rakt med fötterna så tar man mer på framsida av låren och mycket mindre på röven?

inte för jag tror man ska göra en knäböj med raka fötter, men ville bara höra hur det ligger till eftersom min kompis säger att han aldrig i livet skulle stå med utåtpekade fötter.

Din kompis har en skruv lös. Men vill han förstöra sina knän så varsågod. Knät funkar som ett gångjärn, det kan bara öppnas och stängas i en vinkel. Ändrar du den vinkeln är det skadligt.


allan

STarfish
2003-10-24, 11:54
Originally posted by Allan


Din kompis har en skruv lös. Men vill han förstöra sina knän så varsågod. Knät funkar som ett gångjärn, det kan bara öppnas och stängas i en vinkel. Ändrar du den vinkeln är det skadligt.


allan

Jag kunde nästan själv räknat ut att det skulle vara skadligt, för när jag provade så kändes det helt sjukt.

Det ska han få äta upp, tack Allan. :bow:

Nils
2003-10-24, 12:03
Originally posted by STarfish
kan detta stämma om man står helt rakt med fötterna så tar man mer på framsida av låren och mycket mindre på röven?

inte för jag tror man ska göra en knäböj med raka fötter, men ville bara höra hur det ligger till eftersom min kompis säger att han aldrig i livet skulle stå med utåtpekade fötter.
De skall vara i linje med benen.
Om du sedan är vig nog att ha benen rakt fram så blir fötterna rakt fram.
Om du kör jättebredbent så får fötterna peka rätt mycket utåt.
Hur står han?
Nils

STarfish
2003-10-24, 14:30
Originally posted by Nils

De skall vara i linje med benen.
Om du sedan är vig nog att ha benen rakt fram så blir fötterna rakt fram.
Om du kör jättebredbent så får fötterna peka rätt mycket utåt.
Hur står han?
Nils

han har benen axelbrett och pekandes rakt fram.

JAM
2003-10-24, 14:43
Originally posted by Glenner_84
kryssbent= stå med händerna i kors, haha kan nog bli lit problemJaha, då var Glenner igång igen då. Inte heller förstår någon vad han menar. Humor? Jag vet inte.

Fors
2003-10-24, 14:46
Borde det inte bli rätt då?
Sålänge knäet och foten har samma vinkel borde det inte vara skadligt?

Frågan är om det är bättre för benutvecklingen att stå med fötter (och knän) pekandes rakt (eller nästan rakt) fram än att stå bredbent?

När jag körde böj för ett tag sen och stod rätt bredbent kom en gubbjävel fram och sa att det tog på fel ställe när jag stod så.
Jag kontrade med att det var antingen detta eller inget som gällde, pga stelhet. Då tyckte han att jag borde köra benpress och skit istället.

STarfish
2003-10-24, 14:51
Originally posted by Fors
Borde det inte bli rätt då?
Sålänge knäet och foten har samma vinkel borde det inte vara skadligt?

Frågan är om det är bättre för benutvecklingen att stå med fötter (och knän) pekandes rakt (eller nästan rakt) fram än att stå bredbent?

När jag körde böj för ett tag sen och stod rätt bredbent kom en gubbjävel fram och sa att det tog på fel ställe när jag stod så.
Jag kontrade med att det var antingen detta eller inget som gällde, pga stelhet. Då tyckte han att jag borde köra benpress och skit istället.

jo men saken e det att dom går inte i samma vinkel, han har dom SPIK rakt fram...

du stod rätt bredbent men jag står lagom bredbent typ axelbrett och har mina fötter lite utåtpekande. men det ser ut och känns jävligt dumt när man kör som han.

han får på nåt sätt inte ner bröstkorgen mellan låren eller hur man ska förklara det...

Fors
2003-10-24, 14:53
Det låter inte sunt det där. Har ni någon duktig instruktör på gymmet, kan du fråga om denne inte kan säga till din kompis att han gör fel. Det är mycket troligt att han tror på en utbildad person.

STarfish
2003-10-24, 14:57
Originally posted by Fors
Det låter inte sunt det där. Har ni någon duktig instruktör på gymmet, kan du fråga om denne inte kan säga till din kompis att han gör fel. Det är mycket troligt att han tror på en utbildad person.

jo vi har det, men han ska till Kina nu i 2 månader på affärsresa haha! men han vet säkert att det jag säger till han låter rätt och är rätt, bara det att han har svårt o erkänna sina fel....... hihi

´jäkla beserwisser e han!:whipped:

jwzrd
2003-10-25, 00:24
http://chadnicholls.net/cgi-bin/forums/ikonboard.cgi?s=3f99b36a6e9effff;act=ST;f=15;t=118 31

Dom där låren byggdes inte genom att sitta och fisa i bensparken. Den saken är klar!

Spiffy
2004-04-29, 17:54
Någon som kan förklara lite djupare varför man ska ha dem lite utvinklade. Det känns ju klart mycket bättre och jag kör så. Men kan ju vara skoj att veta varför det anatomiskt är bättre så.

emmzan
2004-04-29, 18:00
Originally posted by Spiffy
Någon som kan förklara lite djupare varför man ska ha dem lite utvinklade. Det känns ju klart mycket bättre och jag kör så. Men kan ju vara skoj att veta varför det anatomiskt är bättre så.

Många människor inte klarar av att köra knäböj utan att fälla ryggen då de kommer ner en bit. Genom att inte stå alltför smalt samt ha fötterna något utåtvinklade kan du komma ner mellan knäna med kroppen så att säga, och då ha ryggen relativt vertikalt istället för att fälla den framåt.

Sen är det också väldigt vanligt att man har instabila knän, dvs de "wobblar" inåt när man pressar upp. Breddar man då och vinklar fötterna utåt kan man aktivt pressa knäna utåt hela tiden och på så sätt få dem att vara kvar i linje med fötterna istället för att gå inåt när man är på väg upp!
Står du då med fötterna rakt fram, och ändå pressar ut knäna kommer knä och fot ej gå i linje med varandra och som Allan skrev är knät en gångjärnsled!

Pressarn
2004-04-29, 18:32
Man ska ju sätta sig ner mellan knäna, jag kör lite bredare än axelbrett.

ensammast
2004-04-29, 18:34
Originally posted by JAM
Jaha, då var Glenner igång igen då. Inte heller förstår någon vad han menar. Humor? Jag vet inte.

Men alltså, när man står med armarna i kors blir det inte så mycket träning... och när man står blir benen i kors ännu mindre. Eller nåt? Hahha.. rätt kul iaf

Styrkebyggare
2004-04-29, 20:44
Det finns ingen generell vinkel för fötterna eftersom de skall peka mer utåt ju bredare man står. Det viktiga är att (som Allan skrev) följa "gångjärnsleden" i knäna - dvs fötternas vinkel utåt bör någotsånär följa lårens dito.

Resultatet av detta blir att fötterna pekar rakare ju smalare man står.

Tänk på att det är lika skadligt att vinkla ut fötterna för mycket (vilket resulterar i lätt "kobenta" böjar) som att ha dem för rakt.