handdator

Visa fullständig version : Kroppsbygge


ibbe1992
2010-08-18, 17:34
alla trådar jag läser säger olika saker o alla som jag frågar påpekar nya saker hela tiden , jag är 1.83 och väger 65+ , smal men ändå inte för smal , har kropp. Det jag vill är att träna på det mest ultimata träningspasset som fokuserar på kroppsbygge, bygga kropp är det ända jag vill ha. bredare och större överkropp.

Mitt tränings schema :

månadg: Bröst

bänkpres 4*8
Hantelpress 4*8
Lutande bänk men hantlar 4*8
Dips 4*Max

Tisdag:biceps triceps

Hantelcurl
skivstång biceps
biceps med lastdrag
triceps med lastdrag
triceps sittande med stång bakom huvet

Onsdag: axlar och (caps kappmuskel)
Militärpress /hantelpress
Lastdrag upp till hakan
skivstång bakom nacken , såsom hantelpress men med stång.
Chins
shrugs

torsdag: bröst
samma som måndag

Fredag: Rygg
marklyft
latsdrag bak
latsdrag med närmare grepp och framför
chins
enhandshantelrodd

är detta bra ? försökte 3 hel kropps pass om veckan men folk sa till mig att det är mer uthållighet än kroppsbyggnad för att man tränar samma muskler 3x om veckan och de kommer behöva vila och att man inte kan maxa när man kör det schemat. är det så att punktträning är bättre ? och är mitt schema tillräckligt bra isf ?


detta var mitt helkropps pass , måndag onsdag och fredag . Varje set i ex: bänkpress så gjorde jag direkt efter en set i hamstring ,2 övningar åt taget osv.

HELKROPP (4-5sets, 8reps)

Bänkpress
Hamstring

Dips
knäböj

Pull Ups
Deadlift

Biceps Skivstång
Militärpress

är förvirrad och trött på att kolla på olika trådar som säger olika saker , vill ha ett gemensamt bra svar :P haha tack för er tid (A) =)

Sniggel
2010-08-18, 17:46
är förvirrad och trött på att kolla på olika trådar som säger olika saker , vill ha ett gemensamt bra svar :P haha tack för er tid (A) =)

Det finns ingen ultimat sanning. Du kommer inte få ett gäng med svar här som stämmer överens med varandra. Generellt så finns det många upplägg som är "det bästa" för att bygga muskler. Det viktig är att man väljer ett beprövat upplägg, och att man tycker det är kul och är motiverad under tiden man tränar. När den biten väl är på plats så är det bara kost, vila och alkohol som kan sätta käppar i hjulet för en.

edit: sen är det visst så att olika upplägg fungerar olika bra för olika individer, men så stor skillnad är det inte att det är avgörande, speciellt inte om man är ny på det här med muskelbygge (och man kan inte veta i förväg om man t ex är onormalt explosiv eller onormalt uthållig, har superb återhämtningsförmåga eller tvärtom)

Banhall
2010-08-18, 17:48
triceps efter bröst dag? Fungerar det bra?

Sniggel
2010-08-18, 17:54
triceps efter bröst dag? Fungerar det bra?

Inte för att svara åt trådskaparen men vill inflika att man kan resonera på olika sätt kring isoleringsövningar och flerledsövningar och när man ska träna vad (samma dag, isolation dagen före eller efter eller i andra halvan av veckan). Oavsett vilka teorier man har så tycker jag man ska testa sig fram. Själv känner jag nu förtiden att det nästan kvittar när jag kör isolationsövningar, det påverkar knappt mina basövningar ändå (mest för att jag knappt får träningsvärk och att småmusklerna återhämtar sig fort för mig), och gör det det så kanske de andra musklerna som är involverade i basövningen får ta i mer (trött i triceps vid bänkpress -> bröst och axlar får lyfta mer, procentuellt sett och kanske även totalt).

ibbe1992
2010-08-24, 12:38
jaa det funkar bra , det stör inte mina basövningar alls precis som sniggel nämnde.

HulkH
2010-08-24, 13:00
triceps efter bröst dag? Fungerar det bra?

Funkar prefekt ;) :)


Btw till TS: Vill du bygga kropp skule jag satsa på att träna alla musklergrupper två gånger i veckan med högreps. Samt sköta kosten och vila... tjaa.. det vanliga:)

bleiz
2010-08-24, 13:21
Kan rekomendera Ehrilngs armträning. Har visserligen bara kört det i några veckor. Trodde det skulle bli svårt att orka med, men det går.

Det programmet inriktar sig dock mest på att öka volymen på armarna. Men vad gäller dina andra muskelgrupper som bröst, rygg, mage, axlar och ben så är det bara att köra de vanliga basövningarna, dvs. bänkpress, militärpress, marklyft och knäböj. Komplettera sedan med mindre tunga övningar och framför allt, variera träningen från vecka till vecka.

Det handlar egentligen om att vara diciplinerad vad gäller träning och kost. Var inte rädd för "överträning", utan träna slut på kroppen ordentligt. Så länge du får i dig nog med protein (2-3 gram per kilo i kroppsvikt är bra) samt ordentligt med vila och sömn. Du kommer att märka skillnad, både i spegeln och rent styrkemässigt.

Det viktigaste är att variera din träning och framför allt ha kul på gymmet. Ta ett pass var tredje eller fjärde vecka förslagsvis där du kör valfria basövningar och ser hur mycket du har ökat i styrka. Det gör att det blir roligare att träna samt att du håller uppe motivationen.

Lithargo
2010-08-24, 14:22
snälla träna ben också, snälla snälla snälla ><

frogmachine
2010-08-24, 14:39
Det här med att det kommer upp 2-3 "scheman" om dagen är så tröttsamt

JimmyJoe
2010-08-24, 15:13
[QUOTE=bleiz;4550028]Kan rekomendera Ehrilngs armträning. Har visserligen bara kört det i några veckor. Trodde det skulle bli svårt att orka med, men det går.



Vart kan man hitta det denna armträning?

bleiz
2010-08-24, 16:29
[QUOTE=bleiz;4550028]Kan rekomendera Ehrilngs armträning. Har visserligen bara kört det i några veckor. Trodde det skulle bli svårt att orka med, men det går.



Vart kan man hitta det denna armträning?


Jag hittade det i en tråd några sidor bakåt i denna kategori av forumet. Sitter på jobbet för tillfället, så har inte tid att leta fram det. Men gå bakåt några sidor och se om du hittar tråden. Tror tråden heter "Ehrlings armträning" också.

Phille
2010-08-24, 17:07
Du kan inte kalla det för helkroppspass om du inte tränar ben, för övrigt måste du se smal ut på den längden och den vikten. Eftersom jag väger 76 och är 3 cm kortare än dig och jag ser smal plus ut typ

Pjotor
2010-08-24, 18:38
försökte 3 hel kropps pass om veckan men folk sa till mig att det är mer uthållighet än kroppsbyggnad för att man tränar samma muskler 3x om veckan och de kommer behöva vila och att man inte kan maxa när man kör det schemat. är det så att punktträning är bättre ?


Vet inte vem denna "folk" är, men han/hon/de har inte alla indianer i kanoten. Helkroppspass är utmärkt för att bygga styrka. För maximal muskelhypertrofi är de antagligen inte lika bra; hypertrofiträning bygger på många set och det kan vara tufft att bibehålla fokus under långa pass.

Följ istället detta:
Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*nästan så många du orkar

Googla annars Starting Strength, det är ett utmärkt program som bygger både styrka och massa.

mikaelj
2010-08-24, 19:47
Eller Stronglifts 5x5, gratis program att hämta på http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/

cero
2010-08-24, 20:20
och gör det det så kanske de andra musklerna som är involverade i basövningen får ta i mer (trött i triceps vid bänkpress -> bröst och axlar får lyfta mer, procentuellt sett och kanske även totalt).

Hur är det igentligen med det här med att trötta ut vissa muskler för att få andra att jobba hårdare i flerledsövningar? Är man trött i triceps kan det ju bli så att du inte orkar lika mycket vikt -> bröst och axlar får mindre belastning.

Någon som kan mer om detta?

Pjotor
2010-08-24, 20:40
Hur är det igentligen med det här med att trötta ut vissa muskler för att få andra att jobba hårdare i flerledsövningar? Är man trött i triceps kan det ju bli så att du inte orkar lika mycket vikt -> bröst och axlar får mindre belastning.

Någon som kan mer om detta?

Det kallas föruttröttning (eng. pre-exhaustion) och har stora likheter med kommunism: det ser bra ut i teorin, men fungerar inte i praktiken.

Här finns en lite mer ingående förklaring med artikellänkar (http://www.musculardevelopment.com/articles/training/2346-exercise-pre-exhaustion-for-muscle-growth-a-myth.html).

mikaelj
2010-08-24, 20:41
Pjotor: så myoreps funkar inte, menar du?

fruktkaka
2010-08-25, 00:51
Eller Stronglifts 5x5, gratis program att hämta på http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/

nä men dra på trissor mikaelj rekomenderar stronglift!

mikaelj
2010-08-25, 00:56
nä men dra på trissor mikaelj rekomenderar stronglift!

Någon annanstans på Kolo...

Mikaelj är du avlönad av stronglift?

Håller med om att stronglift är riktigt bra, jag önskar jag börjat med det tidigare.

Haha! Tack! Min nya signatur!

Men till TS, kör något beprövat program. Kanske Z_Bumbi's 2split i den klistrade tråden. Eller fall i Mikaeljs grop o bli stark istället.

ARMSTARK
2010-08-25, 07:35
Hur är det igentligen med det här med att trötta ut vissa muskler för att få andra att jobba hårdare i flerledsövningar? Är man trött i triceps kan det ju bli så att du inte orkar lika mycket vikt -> bröst och axlar får mindre belastning.

Någon som kan mer om detta?

Om man är mest inriktad på Styrkelyft grenarna ( bänk, mark, böj ) så är man ju intresserad av att lyfta så tungt som möjligt och då är det inte så smart att trötta ut en de viktigaste musklerna i en övning.

Är man däremot ute efter att bygga stora muskler är vikten av mindre betydelse och då kan det vara intressant att öka stressen på en specifik muskel man vill belasta.