handdator

Visa fullständig version : Vad heter teorin om att hela alla i hela världen..


Pepparkakssmurfen
2010-08-18, 15:05
...inte finns längre bort än 5 steg från varandra i bekantskapskedjan?
Jag har för mig att det har ett namn..?

Chaan
2010-08-18, 15:06
6 degrees of separation?

MasterChief
2010-08-18, 15:06
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation


Edit: Sist :-/

shut teh face
2010-08-18, 15:06
...inte finns längre bort än 5 steg från varandra i bekantskapskedjan?
Jag har för mig att det har ett namn..?
"Teorin om att alla i hela världen bor mindre än 5 steg från varandra i bekantskapskedjan"

Pepparkakssmurfen
2010-08-18, 15:11
Gaah,det var 6 steg,inte 5. Det var därför google inte fungerade.
tack Chaan!

Pepparkakssmurfen
2010-08-18, 15:15
Finns det någon bra sida in swedish i ämnet,plz?

MasterChief
2010-08-18, 15:27
Finns det någon bra sida in swedish i ämnet,plz?

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rlden_%C3%A4r_liten-experimentet

http://di.se/Default.aspx?pid=47601__ArticlePageProvider

Kanske inte bra sidor, men ger lite mer vägledning.

dpurple
2010-08-18, 16:01
Bullshit tror jag den kallas.

Kek
2010-08-18, 17:00
Bullshit tror jag den kallas.

Behöver det väl inte vara? Om man kollar på alla gemensamma vänner, vänner till deras vänner som är vänner till deras vänner, deras släkts vänners vänners släktingar så tar det nog inte så lång tid innan man helt plötsligt kan säga till någon random i kina: Nämen du är ju min polares polares polares mammas sysslings bästa väns kusins brevvän. eller något i den stilen

Gurra med O
2010-08-18, 17:07
bara kolla sin gemensama vänner lista på facebook så ser man att världen är bra liten :D

Chaan
2010-08-18, 17:10
bara kolla sin gemensama vänner lista på facebook så ser man att världen är bra liten :D

Facebook är dock emot att man addar folk man inte känner.

skaparn
2010-08-18, 20:02
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation

http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation


Edit: Sist :-/

Så, nu är du inte sist längre. Varsågod.

mangs
2010-08-18, 21:09
Nu har jag inte kollat på länkarna men om man tittar om det ens är teoretiskt möjligt så kan man ju räkna lite snabbt på det. Vi bor ca 6 miljarder människor på jorden och vi pratar att vi känner alla inom 6 steg. Om vi utgår ifrån att alla känner exakt lika många människor så blir det enklare.

Hur många bör varje person i kedjan känna?

Om man räknar hela kedjans summa så får man fram att

Du + dina bekanta + dina bekantas bekanta + osv
1+X +X^2+X^3+X^4+X^5+X^6= 6miljarder
X^7-1=6miljarder
X=25

Alltså varje person skall i snitt känna 25 personer. Nu bygger ju detta på att varje individ känner 25 andra unika personer vilket ju inte stämmer då man har många gemensamma bekanta med andra. De flesta av de jag känner känner faktiskt till några andra eller nästan alla i min bekantsskapskrets. jag skulle säga att mina bekanta i snitt känner till runt 75% av de andra. Om detta skulle vara lika för alla borde man rimligtvis ha runt 100 personer man känner för att det skall fungera. Eller tänker jag fel, finns det någon mer utförlig matematisk utredning bakom detta?

Jens.Andersson
2010-08-18, 21:15
Jag får inte ihop din beräkning riktigt men det finns iaf en känd matematiker som jag inte
kommer ihåg namnet på. Han kallade sig för "0". Alla som träffat honom var en "1" och alla
som träffat "1" var en "2". De flesta professorer inom matematik är 1:or eller 2:or, dina mattelärare
där med 3:or och du själv en 4:a.

mangs
2010-08-18, 21:35
Om jag känner 25 personer som i sin tur känner 25 (unika) personer kan jag i två steg nå 25+ 25^2 personer

osv osv. Jag ser nu att min uträkning troligtvis är helt uppåt väggarna, jag får återkomma




Jag satt precis och gjorde upp en matris i Excel där jag simulerade att jag går till en fest med 10 personer varav jag likt alla andra känner tre andra på festen.Redan där blev det komplext att få ihop det. Att då kolla på 6 steg och miljarder människor är inte helt lätt. Mest pga faktorn att de flesta som jag känner känner varandra.

Det finns nog ingen som jag känner som inte någon annan jag känner är medveten om.

-AG-
2010-08-18, 22:14
Det är i medeltal ca 6 handskakningar mellan två slumpvis valda personer om man gör världen till ett nätverk där noderna är människor och länkarna symboliserar bekantskaper. Det betyder att det kan vara längre ibland.

mangs
2010-08-18, 22:41
ok, efter att ha funderat lite kom jag fram till hur man kan räkna.

Eftersom det rör sig om 6 steg så har vi sju grupper varav du själv är första gruppen (0)

A<->B<->C<->D<->E<->F<->G<->H Sum A:H = 6 miljarder
Om vi antar att alla männsikor känner exakt lika många (X) så kan man få fram antalet pesoner i nästa grupp genom att multiplicera antalet personer i föregående grupp med antalet vänner man har i snitt minus en. Minus en pga att personer ju även känner personen i föregående led.
B= X
C= B(X-1)
D= C(X-1)
E= D(X-1)
F= E(X-1)
G=F(X-1)
H=G(X-1)


Om detta stämmer så är det först när X når 44 som totalsumman av grupperna ovan är äver 6miljarder.

Dvs om varje individ på jorden kände unika 44 personer (som ingen kände någon av de andra 43) så skulle det kunna fungera.

Nu är ju dock sanningen att de flesta känner varandra. Skulle vi säga att hälften känner varandra måste vi istället för att använda X-1 ovan ta X/2. Dvs känner du 6 personer så känner varav en av dessa 3 personer som inte ni andra känner.

Då måste antalet personer alla känner vara 76.

Om man istället säger att 80% av ens umgängeskrest känner till varandra (vilket nog inte är otroligt så hamnar vi på att alla måste känna 164 personer.

Frågan är ju också vad man menar med känner. jag känner igen ett antal tusen personer i världen men det är väl snarare personer som man umgås och pratar regelbundet som räknas?