handdator

Visa fullständig version : Varit snuvig och haft rinnande ögon sedan början på maj...


MEDiAHORAN
2010-08-18, 10:32
Jag börjar fundera på om det kan vara pollen som har drabbat mig helt plötsligt, hur skall jag medicinera? :O Har hört att nässpray inte är så bra att hålla på med för mycket då man kan bli ännu mer täppt i näsan osv.

Hur ska jag ta mig ur det här? Vänta tills vintern känns aningen drygt...

Grahn
2010-08-18, 10:38
Pinna in på apoteket och köpa valfri antihistamin? Kestin, Cetrizin eller dylikt?

Fråga där så hjälper de dig!

Madame
2010-08-18, 10:51
De nässprayer som är för allergi funkar inte på samma sätt som de man använder vid förkylning. Allergisprayerna verkar i första hand förebyggande, så de behöver du inte vara rädd för att de ska vara dåliga för dig. Alternativet är ju annars att fortsätta vara allergisk.


Du skulle annars kunna testa Nazaleze (finns på hälsokost, räknas inte som medicin utan som medicintekniskt hjälpmedel), ett cellulosapulver man puffar in i näsan, lägger sig som ett tunnt skyddande slemskikt och hindrar pollen och annat skit som kommer in att reta upp slemhinnorna eller öht nå kroppen, man kommer alltså i princip inte i kontakt med pollenet.

Sen ska du nog ha nån antihistamintablett också, fråga på apoteket!



Sen bör du göra ett allergitest i höst när kroppen inte är messed up av allergireaktion, så att du kan få vettig medicin utskriven att börja ta i april. Då hinner du bygga upp ett bra skydd tills säsongen börjar, och kan förhoppningsvis få en allergifri sommar nästa sommar. Vänta inte tills allergin brutit ut, då biter allergimedicinen oftast inte lika bra.