handdator

Visa fullständig version : Är jag svagare än jag borde vara?


sudoku
2010-08-18, 08:56
Hej.

Jag har tränat på gym till och från i 12-13 år, den största delen av tiden hyfsat disciplinerat ifråga om frekvens, men kanske inte så väldigt resultatinriktat.

Nåväl, sedan ett knappt år tillbaka har jag gjort något jag skulle börjat med tidigare, nämligen lägga upp träningen runt bänk, böj och mark. Mitt fokus har skiftat mer och mer mot att bli starkare i dessa tre övningar. Från början lade jag in dem i mitt vanliga program, ersatte plan hantelpress med bänk och började knäböja tillsammans med benpress, och marklyft.... ja jag hade nog ingen motsvarande övning innan, jag bara började marka. :)

Det jag uppnått hittills är att jag marklyft 150 kg, jag har knäböjt 120, och jag har bänkat 90. Efter semestern har jag börjat med stronglifts 5x5 beginner-schemat. Eftersom jag anser att jag inte är helt novis så har jag dock inte börjat från tom stång, utan startade på 70 kg i bänk och böj och 100 i mark.

Böj och mark känns bra, det känns som en lagom nivå och progressionen i schemat känns rimlig. I bänk har jag ju börjat lite högre än de ~-30% som schemat rekommenderar att man kan börja med, och det är kanske där problemet ligger.

Vad som händer är att jag failar redan på 5x5x72.5, jag klarade 4x5x72.5 och sen blev det 4x72.5 i sista setet. Nästa försök blev faktiskt sämre, de två första seten gick bra, sen blev det 3 reps i 4:e och 4 i 5:e.

Det kanske inte är hela världen och värt att obsessa över, men jag har en gnagande känsla av att jag borde kunna få ut mer i bänk.

Vad jag undrar är om jag har orimliga förväntningar och att det bara är att köra vidare till det lossnar, eller om jag borde angripa detta på nåt alternativt sätt?

skeletron
2010-08-18, 08:57
Ärligt talat träna för att det är kul!
Resultaten kommer nog lättare då också...

sudoku
2010-08-18, 09:04
Ärligt talat träna för att det är kul!
Resultaten kommer nog lättare då också...

Jag tränar för att det är kul, jag siktar inte på att tävla eller så, inte alls. :)

Men jag tolkar ditt svar som att jag ska fortsätta i samma spår då, för stronglifts-schemat känns kul.

mini
2010-08-18, 09:09
Om det är något som hände ett pass kan det bero på tusen saker. Om det är något som händer jämt har du satt målvikten lite för högt. Då är det bara att reglera ner den.

Alltså, det där med att träna för att det är kul är ett värdelöst råd som inte gör någon som helst skillnad för en person som behöver tips. Det finns ingen som helst motsättning mellan att gilla sin träning och att planera sin progression och pressa sina gränser framåt. Tvärt om skulle jag vilja säga. Det är sjukt mycket roligare att gå framåt i träningen och klara av att analysera resultaten eller bristen på desamma för att komma igenom sämre perioder än att gå ner och lalla i cablecrossen och förbli en speta.

skeletron
2010-08-18, 09:19
Om det är något som hände ett pass kan det bero på tusen saker. Om det är något som händer jämt har du satt målvikten lite för högt. Då är det bara att reglera ner den.

Alltså, det där med att träna för att det är kul är ett värdelöst råd som inte gör någon som helst skillnad för en person som behöver tips. Det finns ingen som helst motsättning mellan att gilla sin träning och att planera sin progression och pressa sina gränser framåt. Tvärt om skulle jag vilja säga. Det är sjukt mycket roligare att gå framåt i träningen och klara av att analysera resultaten eller bristen på desamma för att komma igenom sämre perioder än att gå ner och lalla i cablecrossen och förbli en speta.

Ja där håller jag med till fullo, jag var en aning fåordig nu, det är ju ALLTID roligt att utvecklas! Och att göra sitt bästa! Reflektion och kunskapssökande är ju jättebra.
Men glöm inte att det ska vara roligt att träna, och jämför dig inte med andra. Det var mer så jag menade. På samma sätt om man bara inriktar sig på resultat kommer man inte ha lika kul

sudoku
2010-08-18, 09:30
Visa svar, förmodligen är det inte svårare än att jag vill mer än jag klarar just nu och att jag jämför mig med andra.

ARMSTARK
2010-08-18, 10:09
Om du fortsätter att köra bara mark, böj, och bänk kommer du att utvecklas mer på ett par år än vad du har gjort de andra åren fram till nu. Anledning nr 1 till att de flesta inte utvecklas är att de kör en massa strunt som inte ger kvalitetsträning.

Beethoven
2010-08-18, 10:34
Jag är nyfiken på hur du har tränat de här 10-12 åren. Om det inte är ofint att fråga; vill du berätta det för mig?

Övningar, repsintervall, annan träning etc. etc.

ceejay
2010-08-18, 10:47
Hur ofta kör du nu? Testa att köra mer än 1 gång per vecka.

Mitt tips på upplägg är att du kör 2 gånger bänk per vecka efter detta mönster:

Jobba dig upp till ett maxlyft för dagen(vilket kan variera iom dagsform) och när du hittat ditt max sänker du vikten litegrann (5-15kg) och kör 2-3 reppare i minst 3 set men uppemot 8 set.

Kan se ut som detta:

40x10
60x5
70x3
80x2
90x1
95x1 MAX
85x2
85x2
85x2
85x2
85x2
85x2

Detta 2 gånger per vecka.

philosofen
2010-08-18, 10:50
Att bänkpressen går segare än mark och böj kan även bero på att tekniken inte är lika bra.

mikaelj
2010-08-18, 11:17
För kort setvila?

Sedan gör dagsformen väldigt mycket, som tidigare påpekats.

Ganymedes
2010-08-18, 11:27
Alltså, det där med att träna för att det är kul är ett värdelöst råd som inte gör någon som helst skillnad för en person som behöver tips. Det finns ingen som helst motsättning mellan att gilla sin träning och att planera sin progression och pressa sina gränser framåt. Tvärt om skulle jag vilja säga. Det är sjukt mycket roligare att gå framåt i träningen och klara av att analysera resultaten eller bristen på desamma för att komma igenom sämre perioder än att gå ner och lalla i cablecrossen och förbli en speta.

+1 (och det hårt!)
Den där ranten lär jag sno och använda som min egen! :thumbup:

sudoku
2010-08-18, 11:38
Jag är nyfiken på hur du har tränat de här 10-12 åren. Om det inte är ofint att fråga; vill du berätta det för mig?

Övningar, repsintervall, annan träning etc. etc.

Jag har tränat ganska omväxlande vad gäller splittar och så, så det skulle ta rätt lång tid att beskriva. Men mer bygg-orienterad vad gäller repsantalet. Generellt 10 +/-2 reps och 3-4 set per övning. Och ungefär 3 övningar per muskelgrupp.

Övningarna har alltid varit mycket hantelorienterade; hantelpressar, hantelcurls, hantelrodd. Olika maskiner för ben,(press, curl, kick). Latsdrag och sittande rodd för rygg.

Jag har haft ett par perioder då jag varit borta från träning helt i kanske ett halvår i stöten. Ungefär fem av åren har jag även tränat kickboxning + komplementträning (löpning).

sudoku
2010-08-18, 11:43
Hur ofta kör du nu? Testa att köra mer än 1 gång per vecka.

Mitt tips på upplägg är att du kör 2 gånger bänk per vecka efter detta mönster:

Jobba dig upp till ett maxlyft för dagen(vilket kan variera iom dagsform) och när du hittat ditt max sänker du vikten litegrann (5-15kg) och kör 2-3 reppare i minst 3 set men uppemot 8 set.

Kan se ut som detta:

40x10
60x5
70x3
80x2
90x1
95x1 MAX
85x2
85x2
85x2
85x2
85x2
85x2

Detta 2 gånger per vecka.

Just precis nu så kör jag mån, ons, fre. Stronglifts beginner innebär ju då att det blir 2 bänktillfällen varannan vecka och 1 tillfälle övriga veckor.

Jag ska spara ditt schema, hur länge kör du så? Alltså hur många veckor i sträck?

sudoku
2010-08-18, 11:47
Att bänkpressen går segare än mark och böj kan även bero på att tekniken inte är lika bra.

Ja, det är väl det lite det som jag har i bakhuvudet också, jag kanske kan få ut mer redan nu med lite tekniktweak.

sudoku
2010-08-18, 11:49
För kort setvila?

Sedan gör dagsformen väldigt mycket, som tidigare påpekats.

Bra input, jag ska testa att överdriva setvilan nästa gång. Jag kör mycket på känn vad gäller vilan faktiskt.